Monster Hunter Wilds-bèta laat weinig nieuwe monsters zien - Afgelopen Weekend
En videogamecultuur snuiven
Het weekend ging weer is veel te snel voorbij. Dit weekend hebben we weer veel verschillende spelletjes gespeeld. Van oude klassiekers in een arcadehal, tot het uittesten van nieuwe computergames. Wat heb jij afgelopen weekend gedaan?
Dwayne Vrancken
Naast Kingdom Come: Deliverance 2 heb ik dit weekend ook wat uurtjes in de Monster Hunter Wilds-bèta. Het klikt vrijwel direct met het nieuwe deel en de beschikbare monsters doen je meteen beseffen: hier is vrij weinig veranderd ten opzichte van Rise en World. Natuurlijk zijn er wat nieuwe systemen beschikbaar, waaronder een nieuwe aanvalsmethode waarmee je monsters kunt staggeren en materialen van ze af slaat. Ook de co-op voelt aan als voorheen, vooral door de enorm omslachtige manier om met vrienden in een lobby te komen. Capcom maakt keileuke spelletjes, maar als het op dit soort matchmakingsystemen aankomt moeten ze echt nog het wiel uitvinden.
Dunke van Boekel
Naast veel te weinig uurtjes in Metaphor: ReFantazio ging mijn tijd vooral naar FlyKnights. RuneScape-fans zien waarschijnlijk direct waar de visuele inspiratie van deze dungeoncrawler vandaan komt, maar de game zit ook vol met soulslike-mechanieken. Oh, en je speelt dus als een vlieg. Zonder vleugels weliswaar, want die zijn van alle insecten afgenomen door de kwaadaardige Lunamoth. Met een heel leger aan vliegen ben je naar haar grot gegaan om de vloek te verbreken, maar nu is het praktisch aan jou om de vleugels van jouw volk terug te brengen. Hoewel, ik speelde de game in co-op-modus met mijn vriendin, en samen een beetje op sprinkhanen en spinnen meppen beviel ons allebei hartstikke prima.
Indy Greven
Ik ben heerlijk bezig geweest met het volledige ecosysteem van mijn eiland in op de kop zetten in Animal Crossing New Horizons, om mijn schulden af te betalen bij Tom Nook. Mijn zoektocht naar Sherb om hem weer op mijn eiland krijgen is nog niet succesvol gebleken. Ik zit er aan te denken om gewoon zijn amiibo kaart te halen, want zonder hem is mijn eiland niet compleet. Daarnaast heb ik eindelijk een begin gemaakt aan Assassin's Creed 2. Het had even een momentje nodig om de controls onder de knie te krijgen, but so far so good.
©GMRimport
Ruan Moleman
Metroidvanias weten mij vaak niet te grijpen, op enkele uitzonderingen na. Zo wilde ik altijd al een uitzondering maken voor The Last Case of Benjamin Fox en dat heb ik dit weekend dan eindelijk gedaan. Deze stijlvolle metroidvania combineert de alom bekende gameplay met detective-achtige puzzels en een bijzonder mooie artstyle. Als detective Benjamin Fox duik je in de limbo's van overleden mensen en duik je dieper in hun gedachtes en herinneren op zoek naar antwoorden over bepaalde zaken. Benjamin is ook bezeten door The Companion, een duister wezen dat je naast een stemmetje in je hoofd ook verschillende speciale krachten geeft. De game is verder gewoon een typische metroidvania maar man wat ziet het er fantastisch uit, geen enkel gebied is hetzelfde en dat maakt op ontdekking gaan extra leuk.
Jacco Peek
Ik ben in het Nationaal Videogamemuseum te Zoetermeer geweest! Het stonk er naar zweet, maar verder is het wel een leuke plek om wat oude arcadegames en andere klassiekers te spelen. Zo deden we Pong met twee van de draaiknoppen en speelde ik Galaga, dat niet zo moeilijk was als ik dacht. Ook stond de Ninja Turtles-kast er die we vorig jaar nog naar Beeld en Geluid hebben gespeeld en herontdekte ik mijn liefde voor ritmegames. Daarnaast besefte ik hoe nostalgisch de oude Rayman-games zijn, en hoe graag ik een nieuwe wil. Al met al tijd en geld goed besteed.