Metaphor: ReFantazio wordt misschien onze GOTY - Afgelopen Weekend
Achtergrond

Metaphor: ReFantazio wordt misschien onze GOTY - Afgelopen Weekend

Nou, we hebben een duidelijk thema deze week: bijna héél de redactie heeft Metaphor: ReFntazio gespeeld. Deze 'fantasy-Persona' slokt al onze uren op en wordt misschien wel onze game van het jaar. Wat heb jij gespeeld?

Luuc ten Velde

Mijn weekend stond volledig in het teken van twee games: Dragon Ball Sparking Zero en Metaphor ReFantazio. Het zijn twee compleet verschillende games, maar dat maakte het weekend niet minder genieten. De anime fighter doet namelijk ontzettend denken aan de Budokai Tenkaichi-reeks van vroeger en dat valt erg in de smaak, maar toch is het Metaphor ReFantazio die me misschien wel het meeste bezig houdt. De nieuwe JRPG van Atlus laat je de tijd vergeten en slokt je compleet op in het verhaal en de persoonlijke struggles van de vele vrienden die je maakt. Wat een game.

Erik Nusselder

Dat is nou het nadeel van een ellenlange JRPG als Metaphor: ReFantazio reviewen: in het laatste weekend probeer je meestal elke vrije minuut door te brengen met de game om zo veel mogelijk te zien. Alhoewel, is dat een nadeel? Niet als die game zo goed is als Metaphor. Ik ben een enorm liefhebber van de Persona-serie, en ik was er eigenlijk niet op voorbereid dat ik dit jaar gewoon een nieuwe Persona-game zou krijgen. Ik ben compleet verrast door de kwaliteit van Metaphor, met zijn bijzondere wereld, intrigerend verhaal, rake metaforen en heerlijke personages. Maar goed, dat lees je inmiddels hopelijk in de review of hoor je in de podcast.

Bastiaan Vroegop

Net als Luuc en Erik zit ik vuistdiep in Metaphor: ReFantazio. Beste game van 2024, ik zeg het maar vast.

Dunke van Boekel

Ik heb een uurtje van de Metaphor: ReFantazio demo gespeeld. Bij lange na niet genoeg, maar het is nog even wachten voordat ik echt met die monsterlijke rpg aan de haal ga. In de tussentijd heb ik in ieder geval nog de dlc van The Witcher 3 om uit te spelen. Hearts of Stone is tot nu toe keihard, en ik heb na lang heen en weer rennen eindelijk de prachtige Wolven Armour-set in elkaar getimmerd. Ik hoor al zo lang over hoe goed deze uitbreidingen zijn, dan moet ik er wel op m'n best uit zien, toch?

Watch on YouTube

Ron Vorstermans

Metaphor: ReFantazio heeft bijna al mijn uren opgeslokt. Het is interessant hoe de gameplay Shin Megami Tensei en Persona weer bij elkaar brengt, al volgt het ritme van het spel vooral dat van Persona. Ik weet niet wat het is, maar deze game voelt oud op een goede manier. De wereld heeft iets nostalgisch over zich terwijl de opzet van het verhaal en de spelwereld volledig uniek is. Ook de tekenstijl, de muziek en het UI-design hebben allemaal een soort warmte over zich. Metaphor is soms meer een kopje chocolademelk bij het haardvuur dan een videogame. Een groter compliment kan ik het niet geven. Ik vind het overigens geen game zonder minpunten. De dialoog is wollig en uitgerekt, en ook de pacing schiet soms alle kanten op. Maar goed, dat hoort ook wel een beetje bij dit genre.

Jacco Peek

Ah shit, nu wil ik ook metaphor spelen

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Worms-ontwikkelaar Team17 heet voortaan Everplay Group plc
Nieuws

Worms-ontwikkelaar Team17 heet voortaan Everplay Group plc

De naam Team17 blijft echter voortleven via een divisie van het bedrijf

Team17, de Britse ontwikkelaar en uitgever van de Worms-franchise, verandert zijn naam naar Everplay Group plc.

Het bedrijf laat weten dat de naamsverandering begin februari ingaat en "de evolutie van het bedrijf reflecteert sinds we een beursgenoteerd bedrijf zijn geworden in 2018 en grote aankopen hebben gedaan".

De naam Team17 verdwijnt echter niet helemaal. Het bedrijf zal uit drie takken bestaan: gamelabel Team17 Digital, simulatiegame-uitgever Astragon Entertainment (dat in 2022 werd overgenomen) en het in 2021 gekochte StoryToys, dat educatieve apps ontwikkelt. Het is dus waarschijnlijk dat de naam Team17 onderdeel blijft uitmaken van de branding van uit te komen games.

Team17 werd in 1990 opgericht en is niet alleen bekend van Worms, maar ook de Alien Breed- en Escapists-spellen. Ook heeft het bedrijf games als Yooka-Laylee, Overcooked en Yoku's Island Express uitgegeven.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Systeemeisen van pc-versie Assassin's Creed Shadows bekend
Nieuws

Systeemeisen van pc-versie Assassin's Creed Shadows bekend

Game verschijnt op 20 maart

Ubisoft heeft de systeemeisen van de pc-versie van Assassin's Creed Shadows bekendgemaakt.

De complete systeemeisen zijn op de officiële website te vinden en tonen acht verschillende presets. Zo zijn er verschillende systeemeisen voor mensen die alleen gedeeltelijke ray tracing willen gebruiken, alsmede systeemeisen voor standaard ray tracing en uitgebreide ray tracing. Onder deze drie categorieën zijn weer verschillende presets te vinden, afhankelijk van op welke resolutie en met hoeveel framerates men wil spelen.

Duidelijk is in ieder geval dat er maximaal een Intel Core i7 13700K of AMD Ryzen 7 7800X3D benodigd is, en dat voor de allerbeste prestaties ook een Nvidia Geforce RTX 4090 24 GB aangeschaft kan worden. Voor de laagste preset kan men ook met een Intel Core i7 8700L of AMD Ryzen 5 3600 en Geforce GTX 1070 8GB of AMD Radeon RX 5700 8 GB uit de voeten. 16 GB aan RAM, SSD-geheugen en Windows 10 of 11 met DirectX 12 zijn op alle presets vereist.

Onlangs onthulde Ubisoft twee nieuwe trailers van Assassin's Creed Shadows - eentje met betrekking tot het verhaal, en de andere over de Claws of Awaji-uitbreiding die gratis beschikbaar komt voor iedereen die de game reserveert.

Onlangs werd Assassin's Creed Shadows uitgesteld naar 20 maart, terwijl de game eigenlijk op 14 februari uit had moeten komen. Ubisoft liet weten dat de extra tijd wordt gebruikt om feedback van fans te verwerken en een betere ervaring op de dag van release te kunnen bieden.

Assassin's Creed Shadows draait om twee personages, de Japanse shinobi Naeo en de eerder aangehaalde Yasuke. Spelers kunnen zelf bepalen met wie ze spelen en daar tijdens de game tussen wisselen. Daarbij lijkt Naeo zich vooral te richten op parkour- en stealthgameplay en Yasuke een gevreesde strijder te zijn.

In het spel doen spelers het Japan van de zestiende eeuw aan en volgen zij het verhaal van de twee hierboven genoemde personages. De game speelt zich af tijdens de Sengokuperiode, een tijd in Japan van oorlogvoering en binnenlandse crises. De spelwereld zal daarbij door de vier verschillende seizoenen heen gaat, wat invloed heeft op de omgeving en de gameplay.

Assassin's Creed Shadows komt uit op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc. Cody ging onlangs al aan de slag met de game en schreef het volgende: "Assassin’s Creed Shadows wordt een eerbetoon aan feodaal Japan en de franchise zelf, met een mooie balans tussen twee unieke speelstijlen en een spelwereld die uitnodigt tot verkenning. Of je nu als Naoe sluipend vijanden uitschakelt, of als Yasuke een nederzetting verwoest: Shadows maakt indruk. Als deze speelsessie representatief is voor de volledige game, gaat Shadows zowel nieuwe spelers als trouwe volgers van de franchise aanspreken."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!