Is Metal Gear Solid 2 een meesterwerk? - Afgelopen Weekend
Achtergrond

Is Metal Gear Solid 2 een meesterwerk? - Afgelopen Weekend

En The Witcher werkt beter in animatie

De werkweek is weer begonnen, maar in het weekend is de redactie van Gamer.nl weer afgereisd naar allerlei fantasierijke werelden. Wat heb jij in het afgelopen weekend gedaan?

Dunke van Boekel

'Toss a coin to your Witcher, o' valley of plenty', neurie ik de afgelopen dagen weer constant terwijl ik Gwenpool-comics lees. Dragon Age: Inquisition bleek niet de fantasy rpg waar ik deze zomer uren in ga pompen, gezien ik weer teruggegaan ben naar een oude bekende. The Witcher 3 blijft nog altijd zo'n machtig spel, vol met intrigerende quests en toffe monsters om in stukken te hakken. Voor deze playthrough ga ik ietsje sneller door het hoofdverhaal omdat ik uiteindelijk ook de dlc mee wil pakken, en toch word ik continu afgeleid door sidequests en geheimen in de wereld die ik de eerste keer heb gemist. Ondertussen speel ik ook nog steeds Baldur's Gate 3 - naast twee open savefiles is er nu ook een coop run gestart met wat maatjes - dus aan magische rpg's vol met geheimen heb ik geen gebrek.

Wanneer ik geen Witcher speel ben ik er overigens wel nog steeds mee bezig. Mijn mening over de serie bewaar ik voor een andere keer, maar de geanimeerde Nightmare of the Wolf-film vind ik persoonlijk helemaal awesome en een absolute aanrader. Als Sirens of the Deep net zo goed is, mogen ze de serie van mij gewoon laten voor wat het is en verder gaan met deze films. Ik heb de pagina met een boxset van de boeken nu al een paar dagen open staan, dus het is eigenlijk een kwestie van tijd voordat ik eraan toegeef. Enfin, om die te kopen heb is geld nodig, dus ik ga weer aan het werk.

Arthur van Vliet

Door een paar willekeurige tweets die ik voorbij zag komen bestaande uit niets meer dan (prachtige) screenshots, kreeg ik weer zin om Metal Gear Solid 2 te spelen. Ik overwoog veel te veel geld uit te geven aan de recente Master Collection, maar bedacht dat ik de Metal Gear HD-collectie nog in een verhuisdoos had liggen en ook gewoon m’n PS3 af kon stoffen. Zo gezegd, zo gedaan.

En mijn fucking hemel wat een game. Het zal m’n leeftijd zijn, maar ik ben geneigd te zeggen: zo worden ze niet meer gemaakt. MGS2 heeft me helemaal opgeslokt. Ja, de besturing is (extreem) achterhaald, maar na een halfuur zwoegen is dat vergeven en vergeten. Deze game was niet zomaar een game, het was dé blockbuster van het jaar. Ook was het een game die van vér voor het begin (in de promotiecampagne) tot het eind loog tegen de speler, mede om een punt te maken over hoe misinformatie de maatschappij zou ontwrichten (dit was in 2001). Het maakte je continu bewust van dat je een spel speelde, keerde zich actief tégen je, vertelde je dat je je console uit moest zetten (veel mensen deden dit ook uit schrik). Het leverde fundamentele gamekritiek (over de illusie van agency, terwijl je precies uitvoert wat een paar gameontwikkelaars van achter het decor voor je hebben bedacht) ín een game. Het ging over de overdracht van cultuur, en eigenlijk alles wat niet in genen te vatten is, van generatie op generatie – en wat en wie daarin bepalend zijn. Een fascinerend, postmodern kunstwerk en extreem divisive, want gamers wilden toen gewoon: sluipen, schieten en Snake.

Fantastisch. En dit is nog niet eens m’n favoriete Metal Gear.

©GMRimport

Cody van den Bogert

Ja, ik ben me ervan bewust dat ik in deze rubriek vrijwel uitsluitend over Spelunky 2 schrijf, maar het is me vergeven. Of niet, geen idee want Jacco is vrij vandaag. Hoe dan ook, dit weekend heb ik voor het eerst ooit een Cosmic Ocean-level gehaald in Spelunky 2! Natuurlijk, voor de Spelunky-elite is dat slechts een kleine stap, maar voor mijn zweterige party is het een belangrijke mijlpaal. Dit betekent namelijk dat we, na 400 uur lang te zijn gesneuveld in de biomen van het 'basis spel', eindelijk een eerste glimp van het einde van onze vier jaar durende spelonkentocht hebben opgevangen. Of eigenlijk ook weer niet, want nu begint de echte uitdaging pas - een uitdaging die slechts door een handjevol Spelunky-goden wereldwijd is volbracht. De komende maanden zal ik me dus vooral bezighouden met het verkennen van de Cosmic Ocean, want dat is toch wel weer een heel andere ervaring dan de 'normale' onmogelijke uitdagingen van Spelunky 2. IK KAN DIT!

©GMRimport

Erik Nusselder

Het is bij mij weer tijd voor mijn jaarlijkse 'hé ik speel ineens MLB The Show'-moment. Ik ben niet een toegewijd genoege speler om je te kunnen vertellen wat er allemaal nieuw en verbeterd is in MLB The Show 24 (betere belichting, je kan met een vrouw spelen, euhhhhh er zijn nieuwe verhaaltjes?), maar ik vind het wel heerlijk om gewoon een beetje wat balletjes te slaan en te gooien. Mijn 18-jarige Erik Nusselder (of, zoals de commentatoren hem zo cool noemen, Erik Dutch) probeert zich nu naar de MLB op te werken vanuit de Amarillo Sod Poodles. Dat is een echte naam van een echt bestaand team. Je verzint het niet.

Oké, even serieus: ik denk dat je best zou kunnen beargumenteren dat MLB The Show de beste sportgame-serie is die er bestaat. Daar heb je natuurlijk niks aan als je niet van honkbal houdt - zoals bijna iedereen in Nederland - maar ik vind de duels tussen pitcher en batter eindeloos boeiend.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Worms-ontwikkelaar Team17 heet voortaan Everplay Group plc
Nieuws

Worms-ontwikkelaar Team17 heet voortaan Everplay Group plc

De naam Team17 blijft echter voortleven via een divisie van het bedrijf

Team17, de Britse ontwikkelaar en uitgever van de Worms-franchise, verandert zijn naam naar Everplay Group plc.

Het bedrijf laat weten dat de naamsverandering begin februari ingaat en "de evolutie van het bedrijf reflecteert sinds we een beursgenoteerd bedrijf zijn geworden in 2018 en grote aankopen hebben gedaan".

De naam Team17 verdwijnt echter niet helemaal. Het bedrijf zal uit drie takken bestaan: gamelabel Team17 Digital, simulatiegame-uitgever Astragon Entertainment (dat in 2022 werd overgenomen) en het in 2021 gekochte StoryToys, dat educatieve apps ontwikkelt. Het is dus waarschijnlijk dat de naam Team17 onderdeel blijft uitmaken van de branding van uit te komen games.

Team17 werd in 1990 opgericht en is niet alleen bekend van Worms, maar ook de Alien Breed- en Escapists-spellen. Ook heeft het bedrijf games als Yooka-Laylee, Overcooked en Yoku's Island Express uitgegeven.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Systeemeisen van pc-versie Assassin's Creed Shadows bekend
Nieuws

Systeemeisen van pc-versie Assassin's Creed Shadows bekend

Game verschijnt op 20 maart

Ubisoft heeft de systeemeisen van de pc-versie van Assassin's Creed Shadows bekendgemaakt.

De complete systeemeisen zijn op de officiële website te vinden en tonen acht verschillende presets. Zo zijn er verschillende systeemeisen voor mensen die alleen gedeeltelijke ray tracing willen gebruiken, alsmede systeemeisen voor standaard ray tracing en uitgebreide ray tracing. Onder deze drie categorieën zijn weer verschillende presets te vinden, afhankelijk van op welke resolutie en met hoeveel framerates men wil spelen.

Duidelijk is in ieder geval dat er maximaal een Intel Core i7 13700K of AMD Ryzen 7 7800X3D benodigd is, en dat voor de allerbeste prestaties ook een Nvidia Geforce RTX 4090 24 GB aangeschaft kan worden. Voor de laagste preset kan men ook met een Intel Core i7 8700L of AMD Ryzen 5 3600 en Geforce GTX 1070 8GB of AMD Radeon RX 5700 8 GB uit de voeten. 16 GB aan RAM, SSD-geheugen en Windows 10 of 11 met DirectX 12 zijn op alle presets vereist.

Onlangs onthulde Ubisoft twee nieuwe trailers van Assassin's Creed Shadows - eentje met betrekking tot het verhaal, en de andere over de Claws of Awaji-uitbreiding die gratis beschikbaar komt voor iedereen die de game reserveert.

Onlangs werd Assassin's Creed Shadows uitgesteld naar 20 maart, terwijl de game eigenlijk op 14 februari uit had moeten komen. Ubisoft liet weten dat de extra tijd wordt gebruikt om feedback van fans te verwerken en een betere ervaring op de dag van release te kunnen bieden.

Assassin's Creed Shadows draait om twee personages, de Japanse shinobi Naeo en de eerder aangehaalde Yasuke. Spelers kunnen zelf bepalen met wie ze spelen en daar tijdens de game tussen wisselen. Daarbij lijkt Naeo zich vooral te richten op parkour- en stealthgameplay en Yasuke een gevreesde strijder te zijn.

In het spel doen spelers het Japan van de zestiende eeuw aan en volgen zij het verhaal van de twee hierboven genoemde personages. De game speelt zich af tijdens de Sengokuperiode, een tijd in Japan van oorlogvoering en binnenlandse crises. De spelwereld zal daarbij door de vier verschillende seizoenen heen gaat, wat invloed heeft op de omgeving en de gameplay.

Assassin's Creed Shadows komt uit op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc. Cody ging onlangs al aan de slag met de game en schreef het volgende: "Assassin’s Creed Shadows wordt een eerbetoon aan feodaal Japan en de franchise zelf, met een mooie balans tussen twee unieke speelstijlen en een spelwereld die uitnodigt tot verkenning. Of je nu als Naoe sluipend vijanden uitschakelt, of als Yasuke een nederzetting verwoest: Shadows maakt indruk. Als deze speelsessie representatief is voor de volledige game, gaat Shadows zowel nieuwe spelers als trouwe volgers van de franchise aanspreken."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!