De Silent Hill 2-remake doet érg denken aan Resident Evil - Afgelopen Weekend
Is dat Leon S. Kennedy?
De enige echte Cody is weer terug! En wat kiest hij om te spelen met zijn terugkomst? Fifa, oftewel EA FC 25. Daarnaast houdt de rest van de redactie zich bezig met onder andere Silent Hill 2 en de nieuwe Tomb Raider-serie. Wat heb jij gespeeld?
Cody van den Bogert
Na ongeveer anderhalve maand geen game aangeraakt te hebben, heb ik dit weekend eindelijk weer wat quality time met de spelcomputer gevonden. Het doet me ergens pijn dat het uitgerekend Fifa is die me uit de gamedip heeft getrokken, maar niemand is perfect. Ik heb dus zowaar een start aan de nieuwe Ultimate Team gemaakt, en vooralsnog kan ik je vooral melden dat ik erg slecht ben. Ik heb het idee dat de gameplay dit jaar behoorlijk is aangepakt want ik ben weer slechter dan vorig jaar. Heb het idee dat het speltempo wat lager ligt en de passing voelt compleet anders. Of ik word gewoon oud, kan ook.
Ruan Moleman
Dit weekend heb ik weer een lekkere mix aan games gespeeld, gezien ik de laatste tijd dus echt een "ADHD-gamer" ben geworden. Een beetje Planet of Lana, een beetje Hitman(?), een paar potjes Predecessor. Waar ik vrijdagavond wél veel uren aan heb toegewijd is Sker: Ritual samen met Berend (zo'n video-editor van ons, weet jij veel). Sker is eigenlijk de game die Treyarch zou maken als ze vol op de zombies gingen inzetten. Kortom: 5 maps met quests, easter eggs, perks, de hele deal. En wat is het fijn! Het schieten voelt fijn, de default moeilijkheidsgraad ligt op een lekkere plek, maar het feit dat je die kan verhogen of verlagen is natuurlijk ook lekker. We hebben de eerste map uitgespeeld, wat betekent dat we de hoofdoprachten hebben gedaan, maar de verborgen easter egg dus nog niet. Wat mij betreft is Sker een verborgen parel, die nu ook nog eens voor nog geen twee tientjes te scoren is in de PS Store. Bovendien komt deze maand ook nog eens de zesde map uit. Gratis en voor niks!
Dunke van Boekel
Om mijn studentenleven wat makkelijker te maken heb ik er dit weekend voor gezorgd dat alle tussenopdrachten alvast zijn ingeleverd, en ik nog maar een paar kleine dingen moet regelen voor de eindopdracht. Dat nam toch iets meer tijd in beslag dan gehoopt, maar het is gelukt. Tussendoor bingede ik de nieuwe Tomb Raider-serie, en wilde ik eigenlijk aan de slag met Metaphor: ReFantazio, maar er kwam een geheime game in mijn mailbox terecht waar ik eerst mee aan de haal ga. Ik moet voor een nieuwe Atlus-rpg wel even goed gaan zitten. Wellicht horen jullie daar binnenkort wel meer over...
Jacco Peek
Ik had een dagje vrij om op te laden voor m’n fitnessrace, dus besloot ik om te beginnen aan Silent Hill 2. Controversiële mening misschien, maar het doet me qua structuur en gameplay érg denken aan de Resident Evil-remakes. Die vind ik overigens geweldig, dus op zich geen slechte zaak. Het soort horror doet me dan weer veel meer denken aan Alan Wake, met verwarde personages en een constant onheilspellende sfeer. Uiteraard speel ik de game met het volume op praktisch nul, want anders hou ik het niet vol.
Daarnaast keek ik toe hoe de prinses van Griekenland (zo noem ik mijn vriendin) de Until Dawn-remaster speelde, en besefte ik hoe lastig de besturing van videogames kan zijn als je nog onervaren bent. Al lopend de camera besturen in een game is voor ons een tweede natuur, maar hogere wiskunde voor de leek. Iemand actief de knop op een controller zien opzoeken is al helemaal een hilarisch aanzicht, maar samen komen we er wel.
Sander Hölsgens
Tijd voor mijn backlog! Ik heb een paar hoofdstukken uit New Tales from the Borderlands gespeeld. Het is geen fantastisch verhaal en de personages zijn wat inwisselbaar, maar het is alsnog een leuke game voor een regenachtige herfstavond. Ook ben ik opnieuw begonnen met Pokémon Omega Ruby op de Nintendo 3DS: door al die geruchten had ik weer zin in een ouderwetse Pokémon. En die 3DS - wat een tof apparaat is dat nog steeds!
Kamal van de Pol
Dit weekend heb ik mijzelf ondergedompeld in de public playtest van 13Z, oftewel 13th Zodiac. Want als je actiegame met een anime-stijl zegt dan weet je dat ik binnen ben, dat het een roguelike is, is dan de kers op de taart. Hoewel de game overduidelijk vroeg in de ontwikkelfase zit, met maar een kleine schil aan content en gebrekkige visuals, heeft het de kans om een enorm leuke game te worden.
Eigenlijk doet het nieteens iets super unieks. Elke run ga je door oneindige reeks mini-arena's met monsters om te verslaan, loot en skills om te verzamelen en mini-bosses. Bij elke dood ga je terug naar de hubwereld waar je bepaalde grondstoffen kan gebruiken voor upgrades. Voor elke fan van roguelikes is dit niks nieuws.
Maar wat mij hookt aan 13Z is gewoon hoe goed alles voelt. Naast de anime-stijl, geïnspireerd door Chinese mythologie, vloeit de combat gewoon goed voor een vroege playtest. Alle aanvallen zijn nuttig en de upgrades geven je een doel om naartoe te werken. Dit is zeker een game die ik in het achterhoofd ga houden.