De Silent Hill 2-remake doet érg denken aan Resident Evil - Afgelopen Weekend
Achtergrond

De Silent Hill 2-remake doet érg denken aan Resident Evil - Afgelopen Weekend

Is dat Leon S. Kennedy?

De enige echte Cody is weer terug! En wat kiest hij om te spelen met zijn terugkomst? Fifa, oftewel EA FC 25. Daarnaast houdt de rest van de redactie zich bezig met onder andere Silent Hill 2 en de nieuwe Tomb Raider-serie. Wat heb jij gespeeld?

Cody van den Bogert

Na ongeveer anderhalve maand geen game aangeraakt te hebben, heb ik dit weekend eindelijk weer wat quality time met de spelcomputer gevonden. Het doet me ergens pijn dat het uitgerekend Fifa is die me uit de gamedip heeft getrokken, maar niemand is perfect. Ik heb dus zowaar een start aan de nieuwe Ultimate Team gemaakt, en vooralsnog kan ik je vooral melden dat ik erg slecht ben. Ik heb het idee dat de gameplay dit jaar behoorlijk is aangepakt want ik ben weer slechter dan vorig jaar. Heb het idee dat het speltempo wat lager ligt en de passing voelt compleet anders. Of ik word gewoon oud, kan ook.

Ruan Moleman

Dit weekend heb ik weer een lekkere mix aan games gespeeld, gezien ik de laatste tijd dus echt een "ADHD-gamer" ben geworden. Een beetje Planet of Lana, een beetje Hitman(?), een paar potjes Predecessor. Waar ik vrijdagavond wél veel uren aan heb toegewijd is Sker: Ritual samen met Berend (zo'n video-editor van ons, weet jij veel). Sker is eigenlijk de game die Treyarch zou maken als ze vol op de zombies gingen inzetten. Kortom: 5 maps met quests, easter eggs, perks, de hele deal. En wat is het fijn! Het schieten voelt fijn, de default moeilijkheidsgraad ligt op een lekkere plek, maar het feit dat je die kan verhogen of verlagen is natuurlijk ook lekker. We hebben de eerste map uitgespeeld, wat betekent dat we de hoofdoprachten hebben gedaan, maar de verborgen easter egg dus nog niet. Wat mij betreft is Sker een verborgen parel, die nu ook nog eens voor nog geen twee tientjes te scoren is in de PS Store. Bovendien komt deze maand ook nog eens de zesde map uit. Gratis en voor niks!

Dunke van Boekel

Om mijn studentenleven wat makkelijker te maken heb ik er dit weekend voor gezorgd dat alle tussenopdrachten alvast zijn ingeleverd, en ik nog maar een paar kleine dingen moet regelen voor de eindopdracht. Dat nam toch iets meer tijd in beslag dan gehoopt, maar het is gelukt. Tussendoor bingede ik de nieuwe Tomb Raider-serie, en wilde ik eigenlijk aan de slag met Metaphor: ReFantazio, maar er kwam een geheime game in mijn mailbox terecht waar ik eerst mee aan de haal ga. Ik moet voor een nieuwe Atlus-rpg wel even goed gaan zitten. Wellicht horen jullie daar binnenkort wel meer over...

Jacco Peek

Ik had een dagje vrij om op te laden voor m’n fitnessrace, dus besloot ik om te beginnen aan Silent Hill 2. Controversiële mening misschien, maar het doet me qua structuur en gameplay érg denken aan de Resident Evil-remakes. Die vind ik overigens geweldig, dus op zich geen slechte zaak. Het soort horror doet me dan weer veel meer denken aan Alan Wake, met verwarde personages en een constant onheilspellende sfeer. Uiteraard speel ik de game met het volume op praktisch nul, want anders hou ik het niet vol.

Daarnaast keek ik toe hoe de prinses van Griekenland (zo noem ik mijn vriendin) de Until Dawn-remaster speelde, en besefte ik hoe lastig de besturing van videogames kan zijn als je nog onervaren bent. Al lopend de camera besturen in een game is voor ons een tweede natuur, maar hogere wiskunde voor de leek. Iemand actief de knop op een controller zien opzoeken is al helemaal een hilarisch aanzicht, maar samen komen we er wel.

Sander Hölsgens

Tijd voor mijn backlog! Ik heb een paar hoofdstukken uit New Tales from the Borderlands gespeeld. Het is geen fantastisch verhaal en de personages zijn wat inwisselbaar, maar het is alsnog een leuke game voor een regenachtige herfstavond. Ook ben ik opnieuw begonnen met Pokémon Omega Ruby op de Nintendo 3DS: door al die geruchten had ik weer zin in een ouderwetse Pokémon. En die 3DS - wat een tof apparaat is dat nog steeds!

Kamal van de Pol

Dit weekend heb ik mijzelf ondergedompeld in de public playtest van 13Z, oftewel 13th Zodiac. Want als je actiegame met een anime-stijl zegt dan weet je dat ik binnen ben, dat het een roguelike is, is dan de kers op de taart. Hoewel de game overduidelijk vroeg in de ontwikkelfase zit, met maar een kleine schil aan content en gebrekkige visuals, heeft het de kans om een enorm leuke game te worden.

Eigenlijk doet het nieteens iets super unieks. Elke run ga je door oneindige reeks mini-arena's met monsters om te verslaan, loot en skills om te verzamelen en mini-bosses. Bij elke dood ga je terug naar de hubwereld waar je bepaalde grondstoffen kan gebruiken voor upgrades. Voor elke fan van roguelikes is dit niks nieuws.

Maar wat mij hookt aan 13Z is gewoon hoe goed alles voelt. Naast de anime-stijl, geïnspireerd door Chinese mythologie, vloeit de combat gewoon goed voor een vroege playtest. Alle aanvallen zijn nuttig en de upgrades geven je een doel om naartoe te werken. Dit is zeker een game die ik in het achterhoofd ga houden.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!