We kopen games om ze te spelen, maar tegenwoordig stoppen ontwikkelaars ook hart en ziel in meeslepende verhalen. Door middel van cutscenes wordt het interactieve gedeelte van de game even onderbroken om een verhaal te vertellen, maar soms slaan ontwikkelaars daar een beetje in door.
Over het algemeen onderbreken cutscenes de speeltijd van games niet al te lang. Van een paar minuten naar een gesprek tussen personages kijken of een vette actie-scène aanschouwen kijkt men over het algemeen niet meer op. Een aantal games missen daarentegen geruime tijd input van de speler, bijvoorbeeld Final Fantasy 7: Crisis Core, Xenoblade Chronicles 2 en Xenosaga. Deze titels hebben tussenfilmpjes die rond de 25 minuten duren en waarbij de speler vooral moet opletten.
Dan zijn er ook nog de cutscenes die bijna net zo lang duren als zogenaamde ‘feature-length’ films. Hoe lang een dergelijke film duurt verschilt gebaseerd op de instituties waar je de definitie ophaalt, maar over het algemeen houdt 'feature-length' een film in die minimaal veertig tot zestig minuten duurt. Yakuza 0 valt bijvoorbeeld in deze categorie. De langste cutscene tot nu toe is daarentegen te vinden in Metal Gear Solid 4, waarin spelers maar liefst 71 minuten geen controller hoeven aan te raken. De tien games met de langste cutscenes en hoe lang ze duren, bekijk je hieronder.