Total War: Pharaoh’s dynamische weer slaat geen modderfiguur
Gamer.nl
Achtergrond

Total War: Pharaoh’s dynamische weer slaat geen modderfiguur

Farao-jee, het regent!

De nieuwe Total War speelt zich af in Egypte en heet dan ook toepasselijk Pharaoh. De game volgt dezelfde principes als eerdere edities; er is een management-deel, waarin je jouw rijk opbouwt en uitbreidt, en uiteraard zijn er grote real time veldslagen. Die laatste mochten we in een korte hands-on-sessie met een vroege versie van de game uitproberen.

Total War: Pharaoh speelt zich af tijdens de periode die het Nieuwe Rijk wordt genoemd, tussen 1600 en 1100 voor Christus. Dat is de vroegste setting voor de Total War-reeks tot nu toe. Dit betekent overigens niet dat de veldslagen hierdoor primitief overkomen, in tegendeel. De hands-on laat ons drie veldslagen spelen, in oplopende moeilijkheidsgraad. De eerste op een redelijk vlak terrein, waarbij we de vijand moeten wegjagen. De tweede is ook gesitueerd in het open veld, maar nu hebben we een verdedigende rol. De laatste is een stuk spectaculairder: we moeten onze ommuurde stad verdedigen tegen een grootschalige aanval van een leger.

Moraal

De besturing is zoals we van Total War gewend zijn: je bestuurt geen individuele units, maar groepen in formaties. Het is aan jou om die verschillende groepen zo goed mogelijk te positioneren, volgens een soort steen-papier-schaarprincipe. Boogschutters zijn bijvoorbeeld zwak tegen infanterie die te dichtbij komt, wat betekent dat je ze dus moet beschermen met een sterkere groep strijders. Een belangrijke factor daarbij is het moraal van de soldaten. Als je ze genoeg slaag geeft, verliezen ze de moed en willen ze vluchten. Krijg je bijvoorbeeld alle vijanden op de vlucht, dan win je.

Wat opvalt tijdens het laatste gevecht is een overtuigend gevoel van schaal. De Egyptische stad is immens en wordt aan alle kanten aangevallen door vijandelijke groepen. In eerste instantie is het zaak om de muren te verdedigen, maar als je daarin faalt stromen de vijandelijke troepen de straten binnen. Hier zijn op verschillende plekken zogenaamde ‘overwinningspunten’ geplaatst. Als die in vijandelijke handen vallen, heb je verloren. 

Schaal

Dat gevoel van schaal maakt dat grote gevecht ook wat intimiderend. Het is haast onmogelijk om een totaal overzicht van de strijd te hebben. Bovendien móét je keuzes maken over waar je je eenheden naartoe stuurt. Als ondertussen de vijand stiekem een andere poort openbreekt, heb je opeens toch gevechten in de straten.

Het weer speelt een grote rol en is dynamisch. Dat betekent dus dat een zandstorm of een hoosbui een gevecht een verrassende nieuwe wending kan geven. En dan gaat het niet om slechts een visueel effect. Als het erg warm is, worden soldaten sneller moe en verspreidt een brandend vuur makkelijker. Een onweersbui verlaagt het moraal van alle soldaten. En mist verkleint (logisch) de zichtlijnen. Dat dynamische weer stapelt effecten op, wat de ontwikkelaars ‘dynamisch terrein’ noemen. Een regenbui kan een stuk grond modderig maken, waardoor het moeilijker is om soldaten erover te laten bewegen.

Wat is er nieuw?

Het speelt allemaal in elk geval heel bevredigend en precies zoals we van Total War gewend zijn. Maar dat roept wel de vraag op wat er nieuw is in deze editie, naast het dynamische weer. En dat is op dit moment op basis van de hands-on niet echt goed in te schatten. De ontwikkelaars vertellen in ieder geval dat er acht facties zijn om uit te kiezen, elk met eigen eenheden en daardoor ook een bepaalde moeilijkheidsgraad.

Hoewel de real time gevechten het grootste deel van je speeltijd opslokken, heeft ook deze Total War een groot strategisch doel, dat afhankelijk is van de door jou gekozen factie. Hiervoor bestuur je je volk of koninkrijk in een turn-based onderdeel. Hier maak je keuzes over wie en waar je aanvalt, en hoe je je rijk opbouwt. Dit deel van het spel was helaas niet beschikbaar in de hands-on-demo.

De sfeer en de stijl van Total War: Pharaoh lijken  in ieder geval perfect te zijn getroffen. De Egyptische cultuur biedt een imposante setting voor meeslepende veldslagen. En in de demo kregen we al te zien hoe de dynamische elementen in die veldslagen inderdaad zorgen voor verrassende scenario’s. Hoe de game zich verder ontwikkelt en hoe leuk de daadwerkelijk campagne is, dat valt nog te bezien. Het wachten is op de volledige versie van de game.

 

Total War: Pharaoh komt in oktober van dit jaar uit voor pc.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Hier bekijk je de Oblivion Remastered-onthulling - Tijd, releasedatum en de geruchten op een rij
Gamer.nl
Nieuws

Hier bekijk je de Oblivion Remastered-onthulling - Tijd, releasedatum en de geruchten op een rij

Bethesda doet The Elder Scrolls 4: Oblivion bijna officieel uit de doeken.

De remaster wordt uit de doeken gedaan in een livestream van het bedrijf die te volgen is via YouTube en Twitch. De stream begint om 17.00 uur Nederlandse tijd. Verder heeft de uitgever nog niets over de remaster bekendgemaakt. De livestream is ook hieronder te bekijken.

Watch on YouTube

Er gaan al wekenlang geruchten rond dat Oblivion Remastered 'op ieder moment' uit kan komen middels een shadowdrop. De verwachting is dan ook dat de game tijdens of in ieder geval vlak na de presentatie beschikbaar wordt, gezien de geruchten al langer stellen dat het spel deze week nog beschikbaar moet worden.

Volgens eerdere geruchten draait The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered op Unreal Engine 5. Zes elementen zouden op de schop gaan, namelijk 'stamina', 'sneak', 'archery', 'hit reaction', blocking' en de user interface. Verder zou het staminasysteem minder frustrerend zijn voor spelers, zodat mensen minder snel nauwelijks kunnen bewegen doordat de stamina op is, en de interface zou moderner en mooier zijn gemaakt.

Tot slot zouden er duidelijkere effecten zijn wanneer spelers of npc's worden geraakt tijdens gevechten. De remake wordt waarschijnlijk ontwikkeld door Virtuos, dat ook aan de remake van Metal Gear Solid 3: Snake Eater werkt.

Dat Oblivion Remastered eraan komt, komt geenszins uit de lucht vallen. De afgelopen tijd gingen er al veel geruchten en lekten er verschillende screenshots. Een chatgesprek dat een X-gebruiker met Xbox Support had, wees er zelfs op dat de game vandaag uit zou komen. Dat blijkt nu in ieder geval niet te kloppen. Journalist Jeff Grubb gaf aan dat de game deze week zou uitkomen. Of dat zo is, is nog niet bekend. Over een eventuele releasedatum is nog niets bekend.

Het spel komt voor zover bekend uit op Xbox Series X en S, PlayStation 5 en pc.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Soulcalibur 2 voor Nintendo Switch Online op Switch 2 in actie te zien
Gamer.nl
Nieuws

Soulcalibur 2 voor Nintendo Switch Online op Switch 2 in actie te zien

De game is vanaf 5 juni speelbaar via Switch Online

Via de Nintendo Today-app heeft Nintendo nieuwe beelden getoond van Soulcalibur 2, dat straks speelbaar wordt via Nintendo Switch Online op Switch 2.

Toen de Switch 2-releasedatum en de eerste games onlangs uit de doeken werden gedaan, werd ook bekendgemaakt dat GameCube-games speelbaar worden via Nintendo Switch Online op de nieuwe Nintendo-console. Daar is ook een abonnement op het uitbreidingspakket voor nodig.

Wanneer de Switch 2 op 5 juni uitkomt, zullen er drie GameCube-games op de betreffende app staan: The Legend of Zelda: Wind Waker, F-Zero GX en Soulcalibur 2. Van die laatstgenoemde game zijn nu dus nieuwe beelden verschenen via Nintendo's app, die vervolgens op YouTube zijn geüpload.

De fighter Soulcalibur 2 verscheen oorspronkelijk in 2002 in de Japanse arcade en kwam een jaar later op consoles uit, waaronder op GameCube. Daarbij had elke consoleversie een ander exclusief personage - op de GameCube was dat Link uit de Zelda-reeks. Die is ook aanwezig in de versie voor Nintendo Switch Online.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!