Top 100 van 2025 - De regels
Achtergrond

Top 100 van 2025 - De regels

En games die het niet haalden

Zoals ieder jaar sluiten we bij Gamer.nl het jaar af met een vooruitblik op de honderd spellen waar wij als redactie het meest naar uitkijken. Het is een lijst die niet over één nacht ijs gaat en altijd een verhitte discussie oplevert onder de redactieleden. Welke game hoort waar te staan en waarom kunnen bepaalde games er niet in? Wij vinden het dan ook erg belangrijk voor jullie om te weten wat wij als criteria hanteren voor een titel om aanspraak te maken op een felbegeerde plek in onze Top 100 en welke spellen de lijst niet hebben gehaald.

Releasedatum

De belangrijkste regel is natuurlijk dat een game in 2025 moet verschijnen. Veel games in de lijst hebben als releasedatum '2025' en zouden best nog wel eens een jaar later kunnen uitkomen, maar daar gaan we voor het gemak niet van uit. Games die zelfs nog geen releasejaar hebben, vermelden we alleen in de lijst als we als redactie vermoeden dat ze dit jaar uitkomen. We hanteren daarbij een 'het glas is halfvol'-instelling, maar blijven waar het kan wel realistisch.

Titels als Gears of War E-Day. Hollow Knight Silksong, Marathon, Mass Effect, Perfect Dark, The Elder Scrolls 2, Mina the Hollower, Haunted Chocolatier, The Witcher 4 en Marvel's Wolverine staan daarom niet in de lijst.

Early access-games zijn daarbij een heet hangijzer. Hoe lang zegt de ontwikkelaar de game in early access te houden? Gaan ze dat ook halen? Dat blijft een inschatting. Om die reden zijn ook Windblown, 33 Immortals, The Rogue Prince of Persia, Skate, Slay the Spire 2 en Hades 2 niet in de lijst opgenomen.

Uitbreidingen, ports en remasters

Remasters, ports en uitbreidingen worden niet meegenomen in de Top 100. Remakes maken wel kans om in de lijst terecht te komen, als ze op de Gamer.nl-redactie genoeg indruk maken natuurlijk.

Deadline

De Top 100 maken is altijd een heel karwei. Eerst moeten er uit een lijst van pakweg tweehonderd titels honderd geselecteerd worden, waar de gehele Gamer.nl-redactie vervolgens op stemt, om de juiste volgorde te bepalen. Daarna moeten er honderd teksten over deze games worden geschreven. Daar hebben we een aanzienlijke tijd voor nodig, waardoor de deadline in begin december lag. Gelukkig konden we de titels die zijn aangekondigd bij The Game Awards en volgens de regels nog in de lijst mogen staan, nog toevoegen aan de Top 100. Titels die daar voor het eerst werden getoond, doen dus gewoon mee.

Dat betekent dat games die na die datum werden aangekondigd, of na die datum voor het eerst van beelden werden voorzien, ook niet meegaan in de lijst. Ook games die op het allerlaatste moment werden uitgesteld naar 2025 hebben onze deadline niet gehaald. Hetzelfde geldt voor spellen die van de aardbodem waren verdwenen, maar in de allerlaatste weken van december opeens een teken van leven toonden.

Geen gameplay? Weg ermee!

Wat moeten we doen als een game is aangekondigd, maar enkel een fraai logo of nietszeggende CGI-video is uitgebracht? We hebben besloten dat er in ieder geval iets van in-engine beelden (in de vorm van bewegende beelden of screenshots) aanwezig moeten zijn om in de Top 100 van 2025 te kunnen staan. We moeten immers een beetje beeld kunnen vormen van de game.

Wanneer beelden 'in-engine' draaien, tellen we dat als gameplay.

Niet goed genoeg

Het is flauw om op voorhand te zeggen dat een game niet goed genoeg is voor de Top 100, maar we hadden simpelweg maar honderd plaatsen en zo'n tweehonderd games. Dat betekent dat een heel stel titels buiten de boot valt. Jammer, maar we hebben met heel de redactie eerlijk gestemd. Het kunnen best goede games worden, maar er waren simpelweg honderd andere games die uiteindelijk voorrang kregen.

Hier een lijst van games die volgens de regels wel in de Top 100 mogen staan, maar simpelweg niet verkozen zijn boven andere titels:

  • Lost Hellden

  • Will

  • Bye Sweet Carole

  • MainFrames

  • Eriksholm: The Stolen Dream

  • Wheel World

  • The Legend of Baboo

  • Battle Vision Network

  • Moon Samurai

  • JDM: Japanese Drift Master

  • Nivalis

  • The Run

  • RoadCraft

  • Usual June

  • Splittown

  • Star Overdrive

  • King of Meat

  • Tenebris Somnia

  • Anoxia Station

  • Morsels Morsels

  • House Builder 2

  • Helix

  • FragPunk

  • Double Dragon Revive

  • Forever Skies

  • Revenge of the Savage

  • ExeKiller

  • Bioid

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Vertrokken Dragon Age: The Veilguard-regisseur kreeg aanbod dat ze 'niet kon weigeren'
Nieuws

Vertrokken Dragon Age: The Veilguard-regisseur kreeg aanbod dat ze 'niet kon weigeren'

Het gaat wederom om een rpg of game met rpg-elementen

De bij Bioware vertrokken Dragon Age: The Veilguard-regisseur Corine Busche heeft laten weten dat ze een aanbod kreeg om ergens anders te werken "die ze niet kon weigeren".

Dat heeft ze in een statement aan Eurogamer laten weten. Ze vertelde daarbij dat het om een game gaat die binnen het rpg-genre valt, maar meer details gaf ze nog niet.

Busche laat daarbij weten dat ze "heeft gedaan wat ze wilde doen bij Bioware. Ik wilde er gaan werken om de koers te corrigeren. Ik hou van Dragon Age en van Bioware, dus de kans om er een goede singleplayer-rpg van te maken was de kans van mijn leven."

Afgelopen week kwam al naar buiten dat Busche vertrekt bij Bioware. Ze ging in februari 2022 aan de slag als regisseur van de vorig jaar uitgekomen Dragon Age-game. Samen met creative director John Epler overzag ze de laatste ontwikkeljaren van de game. Het spel was zo goed als een decennium lang in ontwikkeling en de ontwikkeling is meermaals opnieuw begonnen. Voor haar werk aan The Veilguard heeft ze achttien jaar bij Electronic Arts gewerkt aan De Sims. Het is niet bekend wat Busche hierna gaat doen.

In Dragon Age: The Veilguard, de vierde game in de Dragon Age-reeks, trekken spelers er op uit om de vernietigende kracht van de elvengoden tegen te gaan. Spelers staan bekend als Rook, die samen met zijn metgezellen aan de frontlinie vecht. De game is beschikbaar via Steam, Epic Games Store, PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Erik Nusselder beloonde de game met een 8: "Het is Bioware weer gelukt: een groep personages maken waar we voor door het vuur zouden gaan. Het hoofdverhaal is ongeïnspireerd en de flitsende gevechten worden na tientallen uren wat sleets, maar onze liefde voor de Veilguard blijft overeind."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Genshin Impact-maker ontvangt miljoenenboete vanwege lootboxes
Nieuws

Genshin Impact-maker ontvangt miljoenenboete vanwege lootboxes

Ook moet de game worden aangepast om jeugdige spelers te beschermen

Cognosphere, de ontwikkelaar van de free-to-play-game Genshin Impact, moet 20 miljoen dollar betalen en aanpassen hoe het lootboxes verkoopt in de game. Dit naar aanleiding van een aanklacht van de Amerikaanse Federal Trade Commission.

Het bedrijf, dat in de Verenigde Staten onder de naam HoYoverse bekendstaat, schikte met de FTC, waarbij bovenstaande straffen onder het oordeel vallen. De FTC claimt dat Genshin Impact de echte kosten van in-game transacties probeert te verbergen en dat het niet duidelijk is hoeveel kans spelers hebben om zeldzame items uit deze lootboxes te halen.

Naast de boete van 20 miljoen dollar moet Cognosphere er voor zorgen dat spelers onder de 16 jaar zonder toestemming van ouders geen lootboxes meer kunnen kopen in de game. Daarbij zou het bedrijf ook persoonsgegevens van jeugdige spelers hebben verzameld, waar het ook mee moet stoppen. Daarbij moet alle verzamelde data van spelers van 13 jaar of jonger worden gewist.

Cognosphere geeft aan (via VGC) het niet eens te zijn met de meeste beschuldigingen van de FTC, maar toch te schikken "omdat we onze fans vertrouwen en transparant willen zijn naar onze spelers." Het bedrijf is van plan om een nieuwe leeftijdscontrole voor spelers in te bouwen, zodat kinderen onder de 16 geen lootboxes meer kunnen kopen zonder toestemming van hun ouders.

Daarnaast gaat de game meer duidelijkheid geven over de virtuele munteenheid in het spel en de beloningen die Amerikaanse spelers kunnen vrijspelen. Deze wijzigingen moeten gedurende de komende maanden worden doorgevoerd - in ieder geval in de VS, waar de aanklacht plaatsvond.

Genshin Impact verscheen in 2020 voor PlayStation 4, pc, Android en iOS en later ook voor PlayStation 5 en Xbox-consoles. De game is free-to-play en bevat een 'gacha-model', een variant van lootboxen waarmee spelers via onder andere echt geld personages en wapens kunnen verdienen. Het is een van de populairste free-to-play-games die er bestaat.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!