Wii Sports Resort is de perfecte zomergame
Achtergrond

Wii Sports Resort is de perfecte zomergame

Deze zomer is het twaalfjarige jubileum van de Wii Motion Plus-accessoire. Dit kleine verlengstuk dat de bewegingsbesturing van de Wii-afstandsbediening een stuk exacter maakt, heeft een ietwat tragische levensloop gehad. Er zijn eigenlijk maar twee noemenswaardige games die deze uitbreiding volledig wisten te benutten: The Legend of Zelda: Skyward Sword en Wii Sports Resorts.

Die Zelda-game krijgt deze maand een heruitgave en herwaardering, maar ook Wii Sports Resorts zou een soortgelijke behandeling moeten krijgen. Deze zomerse verzamelingen van sporten heeft namelijk altijd in de schaduw gestaan van de eerste Wii Sports. Met meer dan 82 miljoen verkochte exemplaren was dat spel een ongekend fenomeen. Het hielp daarbij natuurlijk ook mee dat het Wii Sports met iedere console werd meegeleverd.

Sports Simulator

Wii Sports Resort had die luxe niet, maar het spel werd wel samen met de eerder genoemde Motion Plus-uitbreiding verkocht. Het was daarmee net zoals zijn voorganger de ideale demonstratie van wat die precieze bewegingsbesturing voor games kon betekenen.

©GMRimport

In dertien verschillende simulaties van echte zomerse sporten doet Wii Sports Resorts uit de doeken wat Motion Plus allemaal in huis heeft. Het grootste verschil is te ontdekken in de terugkerende speelstanden golf en bowling. Die spelen met de extra toevoeging ook echt een stuk beter.

Vakantie op Wuhu Island

In plaats van losstaande minigames, worden de spellen in Resort aan elkaar gekoppeld door ze allemaal op dezelfde locatie te laten plaatsvinden. Wuhu Island is het toneel voor boogschieten, basketballen, tafeltennissen, kanoën, frisbeeën en jetskiën. De baai uit de kano-minigame is te zien wanneer je gaat boogschieten en wie besluit te skydiven kan zomaar landen op de golfbaan. Het is geen échte open wereld, maar Wuhu Island voelt alsnog als een echte plek aan.

Het helpt ook dat alle nieuwe sporten een schot in de roos zijn. Boogschieten is door gebruik van de nunchuck en Wii Motion Plus verrassend realistisch en ook het frisbeeën voelt verrassend echt aan. In het lijstje van speelbare sporten zit eigenlijk geen enkele misser.

©GMRimport

Stempelboekje

De basis van deze sporten is ijzersterk. Ook in de multiplayer en extra speelstanden komen ze goed tot hun recht Resort is simpeweg een geweldige game voor wie plezier haalt uit het behalen van de hoogste score en de snelste tijd.

Daarnaast zijn er ook nog stempels te behalen, die ongeveer dezelfde functie vervullen als achievements of trophies. De echte fanatiekeling wil ze natuurlijk allemaal verzamelen en om daaraan te voldoen moet alles uit de kast getrokken worden. Nintendo heeft als enige van de drie consolemakers zich nooit echt gewaagd aan achievements, maar Wii Sports Resort leent zich er uitstekend voor. Juist door de speler allerlei extra doelen mee te geven, blijkt hoeveel diepgang deze ogenschijnlijk simpele minigames hebben.

©GMRimport

Zomerse sferen

Wii Sports Resort is niet alleen een hele fijne en competitieve single- en multiplayergame, het is ook een spel dat ontspanning stimuleert. Neem bijvoorbeeld de Pilot Wings-achtige minigame waarin met een vliegtuigje over Wuhu Island gevlogen kan worden. Er is een timer en er zijn optionele doelen om zoveel mogelijk locaties te ontdekken of alle ballonnen lek te schieten, maar het is bovenal vooral rustgevend om over het eiland te zweven.

Met een vliegtuigje vliegen lijkt misschien niet helemaal te passen in het straatje van zomersporten, maar Wii Sports Resort heeft zo’n eigenaardige, relaxte sfeer, dat je uiteindelijk nergens meer van opkijkt. Mii-personages die op de console staan worden weer gebruikt om het publiek en de tegenstanders op te vullen. Zo kan het zijn dat je tijdens een mountainbikerace wordt ingehaald door je vader en voormalige president Obama de speedboot bestuurt tijdens een sessie wakeboarden.

©GMRimport

Het is die unieke zomerse sfeer die ervoor zorgt dat Wii Sports Resort een perfect game is om er ieder jaar weer bij te pakken. Dat leidt dan ook telkens weer tot een herwaardering van de heerlijk wegluisterende soundtrack die aan elke sport gekoppeld is. In de loop der jaren heeft het easy listening-genre zo’n cultstatus gekregen dat muzikant Gabriel Gundacker bijvoorbeeld een compleet album heeft geschreven met nummers van nietbestaande Wii Sports-games. Zet deze soundtrack aan op een zomerse middag en je waant jezelf in een wereld waarin Nintendo de Wii Sports-reeks op een of andere manier heeft weten door te zetten naar de Switch. Geen andere serie heeft zulke uitstekende vibes.

Ook Wii Sports Resort was een hit, maar het spel kwam qua verkochte exemplaren niet in de buurt van de eerste game. Een nieuwe Wii Sports op de Wii U sloeg een paar jaar later nauwelijks aan. De erfenis van Wii Sports is daarom opvallend. Waarom heeft deze reeks zich nooit verder kunnen ontwikkelen? Als Wii Sports Resort iets aantoont, is het wel dat meer sporten en een verbeterde besturing genoeg zijn om het spelplezier te vergroten. Het is jammer dat Nintendo zich in al die tussengelegen zomers niet aan een vervolg heeft gewaagd.

©GMRimport

In de rubriek Reload bekijken we klassiekers uit de geschiedenis van de game-industrie vanuit het huidige perspectief. Lees ook:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!