Wii Sports Resort is de perfecte zomergame
Gamer.nl
Achtergrond

Wii Sports Resort is de perfecte zomergame

Deze zomer is het twaalfjarige jubileum van de Wii Motion Plus-accessoire. Dit kleine verlengstuk dat de bewegingsbesturing van de Wii-afstandsbediening een stuk exacter maakt, heeft een ietwat tragische levensloop gehad. Er zijn eigenlijk maar twee noemenswaardige games die deze uitbreiding volledig wisten te benutten: The Legend of Zelda: Skyward Sword en Wii Sports Resorts.

Die Zelda-game krijgt deze maand een heruitgave en herwaardering, maar ook Wii Sports Resorts zou een soortgelijke behandeling moeten krijgen. Deze zomerse verzamelingen van sporten heeft namelijk altijd in de schaduw gestaan van de eerste Wii Sports. Met meer dan 82 miljoen verkochte exemplaren was dat spel een ongekend fenomeen. Het hielp daarbij natuurlijk ook mee dat het Wii Sports met iedere console werd meegeleverd.

Sports Simulator

Wii Sports Resort had die luxe niet, maar het spel werd wel samen met de eerder genoemde Motion Plus-uitbreiding verkocht. Het was daarmee net zoals zijn voorganger de ideale demonstratie van wat die precieze bewegingsbesturing voor games kon betekenen.

©GMRimport

In dertien verschillende simulaties van echte zomerse sporten doet Wii Sports Resorts uit de doeken wat Motion Plus allemaal in huis heeft. Het grootste verschil is te ontdekken in de terugkerende speelstanden golf en bowling. Die spelen met de extra toevoeging ook echt een stuk beter.

Vakantie op Wuhu Island

In plaats van losstaande minigames, worden de spellen in Resort aan elkaar gekoppeld door ze allemaal op dezelfde locatie te laten plaatsvinden. Wuhu Island is het toneel voor boogschieten, basketballen, tafeltennissen, kanoën, frisbeeën en jetskiën. De baai uit de kano-minigame is te zien wanneer je gaat boogschieten en wie besluit te skydiven kan zomaar landen op de golfbaan. Het is geen échte open wereld, maar Wuhu Island voelt alsnog als een echte plek aan.

Het helpt ook dat alle nieuwe sporten een schot in de roos zijn. Boogschieten is door gebruik van de nunchuck en Wii Motion Plus verrassend realistisch en ook het frisbeeën voelt verrassend echt aan. In het lijstje van speelbare sporten zit eigenlijk geen enkele misser.

©GMRimport

Stempelboekje

De basis van deze sporten is ijzersterk. Ook in de multiplayer en extra speelstanden komen ze goed tot hun recht Resort is simpeweg een geweldige game voor wie plezier haalt uit het behalen van de hoogste score en de snelste tijd.

Daarnaast zijn er ook nog stempels te behalen, die ongeveer dezelfde functie vervullen als achievements of trophies. De echte fanatiekeling wil ze natuurlijk allemaal verzamelen en om daaraan te voldoen moet alles uit de kast getrokken worden. Nintendo heeft als enige van de drie consolemakers zich nooit echt gewaagd aan achievements, maar Wii Sports Resort leent zich er uitstekend voor. Juist door de speler allerlei extra doelen mee te geven, blijkt hoeveel diepgang deze ogenschijnlijk simpele minigames hebben.

©GMRimport

Zomerse sferen

Wii Sports Resort is niet alleen een hele fijne en competitieve single- en multiplayergame, het is ook een spel dat ontspanning stimuleert. Neem bijvoorbeeld de Pilot Wings-achtige minigame waarin met een vliegtuigje over Wuhu Island gevlogen kan worden. Er is een timer en er zijn optionele doelen om zoveel mogelijk locaties te ontdekken of alle ballonnen lek te schieten, maar het is bovenal vooral rustgevend om over het eiland te zweven.

Met een vliegtuigje vliegen lijkt misschien niet helemaal te passen in het straatje van zomersporten, maar Wii Sports Resort heeft zo’n eigenaardige, relaxte sfeer, dat je uiteindelijk nergens meer van opkijkt. Mii-personages die op de console staan worden weer gebruikt om het publiek en de tegenstanders op te vullen. Zo kan het zijn dat je tijdens een mountainbikerace wordt ingehaald door je vader en voormalige president Obama de speedboot bestuurt tijdens een sessie wakeboarden.

©GMRimport

Het is die unieke zomerse sfeer die ervoor zorgt dat Wii Sports Resort een perfect game is om er ieder jaar weer bij te pakken. Dat leidt dan ook telkens weer tot een herwaardering van de heerlijk wegluisterende soundtrack die aan elke sport gekoppeld is. In de loop der jaren heeft het easy listening-genre zo’n cultstatus gekregen dat muzikant Gabriel Gundacker bijvoorbeeld een compleet album heeft geschreven met nummers van nietbestaande Wii Sports-games. Zet deze soundtrack aan op een zomerse middag en je waant jezelf in een wereld waarin Nintendo de Wii Sports-reeks op een of andere manier heeft weten door te zetten naar de Switch. Geen andere serie heeft zulke uitstekende vibes.

Ook Wii Sports Resort was een hit, maar het spel kwam qua verkochte exemplaren niet in de buurt van de eerste game. Een nieuwe Wii Sports op de Wii U sloeg een paar jaar later nauwelijks aan. De erfenis van Wii Sports is daarom opvallend. Waarom heeft deze reeks zich nooit verder kunnen ontwikkelen? Als Wii Sports Resort iets aantoont, is het wel dat meer sporten en een verbeterde besturing genoeg zijn om het spelplezier te vergroten. Het is jammer dat Nintendo zich in al die tussengelegen zomers niet aan een vervolg heeft gewaagd.

©GMRimport

In de rubriek Reload bekijken we klassiekers uit de geschiedenis van de game-industrie vanuit het huidige perspectief. Lees ook:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Alfatest van Bungie's Marathon was per ongeluk al speelbaar
Gamer.nl
Nieuws

Alfatest van Bungie's Marathon was per ongeluk al speelbaar

Er werd zelfs gameplay gestreamd

De alfatest van nieuwe Bungie-game Marathon was per ongeluk te vroeg speelbaar voor sommige mensen.

De eerder aangekondigde test voor de game gaat officieel vanavond om 19:00 uur Nederlandse tijd van start, maar sommige uitgenodigde Xbox-eigenaren kregen per ongeluk al eerder toegang. Iemand heeft zelfs kort een stream van de gameplay online geplaatst.

Bungie kwam echter relatief snel achter de fout en haalde te alfatest weer offline. Volgens community manager Cozmo is Bungie blij "dat mensen van hun eerste potjes genomen".

De sci-fi PVP extraction-shooter Marathon laat spelers in de huid kruipen van cybernetische huurmoordenaars bekend als Runners, die een verloren kolonie op de planeet Tau Ceti IV verkennen en jacht maken op rijkdom en faam. Spelers kunnen de game ook zonder een volledige squad spelen, al maakt dit het spel wel uitdagender.

Marathon komt op 23 september naar PlayStation 5, Xbox Series-consoles en pc. Op andere platforms buiten PlayStation is geen PlayStation Network-account vereist. Een prijs is nog niet bekend, al gaan er geruchten over 40 dollar. Wel is bevestigd dat het spel niet free-to-play, maar ook niet 'full priced', wordt. De game bevat op release drie maps en zes speelbare Runners.

In de jaren negentig, nog voordat het bedrijf opgekocht werd door Microsoft en de studio Halo: Combat Evolved uitbracht voor Xbox, timmerde Bungie al aan de weg met de Marathon-games - first person shooters met een futuristisch tintje. Inmiddels is Bungie al enkele jaren eigendom van PlayStation.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Kingdom Come: Deliverance 2-regisseur wil met AI meer games maken
Gamer.nl
Nieuws

Kingdom Come: Deliverance 2-regisseur wil met AI meer games maken

Hij hoopt dat kunstmatige intelligentie een ondersteunende rol krijgt en niet werknemers vervangt

Daniel Vávra, de regisseur van Kingdom Come: Deliverance 2, hoopt dat kunstmatige intelligentie er voor zorgt dat hij meer games kan ontwikkelen gedurende zijn carrière.

Aan The Game Business meldde de regisseur van beide Kingdom Come-spellen dat hij serieuze gezondheidsproblemen van de stress die bij gameontwikkeling komt kijken heeft gekregen, en dat hij het daarom echt wat rustiger aan moet doen.

"Het irriteert mij enorm dat het maken van games zoveel tijd kost, want ik heb meer ideeën dan dat ik tijd heb", aldus Vávra. "Er zijn een aantal projecten die ik graag op mij zou nemen. En ik zou mij er graag op voorbereiden zodat het niet zo chaotisch verloopt. Ik hoop dat de AI-revolutie hiermee gaat helpen - dat we in de toekomst niet vervangen worden door AI, maar dat het ons helpt zodat veel dingen makkelijker en sneller gedaan kunnen worden."

Vávra vervolgt: "Het zou geweldig zijn als dat gaat lukken. Ik heb een aantal grote ideeën die veel tijd en voorbereiding gaan kosten. (...) Het zijn projecten die wat mij betreft minstens zoveel potentie als Kingdom Come: Deliverance hebben."

Het gebruik van AI zorgt wereldwijd voor veel ophef, ook binnen de game-industrie. Sommige mensen verliezen hun baan door de implementatie van kunstmatige intelligentie. Acteurs binnen de game-industrie staken via vakbond SAG-AFTRA zelfs om het gebruik van AI. Tegelijkertijd maken steeds meet bedrijven gebruik ervan.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!