The Legend of Zelda: Majora’s Mask
Achtergrond

The Legend of Zelda: Majora’s Mask

A Link to the Past perfectioneerde de formule van overkoepelende spelwereld en kerkers in 2D, terwijl Ocarina of Time de reeks succesvol naar de derde dimensie bracht. Breath of the Wild tot slot wist de Zelda-franchise opnieuw uit te vinden. Toch is het Majora’s Mask waar fans maar niet over uitgepraat raken. Twintig jaar na de originele release in Europa blijven de mysteries van deze game lonken.

Alles aan Majora’s Mask is bijzonder. Dat begon al bij de intense ontwikkeling van het spel. Oorspronkelijk had men bij Nintendo het plan om simpelweg Ocarina of Time met een nieuwe extra uitdagende modus uit te brengen. Sterkere vijanden en kerkers met compleet andere puzzels spraken bij het team en regisseur Aonuma weinig tot de verbeelding. Met toestemming van bovenaf werd besloten om toch maar een compleet nieuwe game te maken. Daar zat alleen wel een eis aan verbonden: het spel moest binnen een jaar af zijn.

©GMRimport

Ambitieus recyclewerk

Geen gemakkelijke klus, maar door veel onderdelen - zoals personages en muziek uit Ocarina of Time - op creatieve manieren opnieuw te gebruiken, werd er veel tijd bespaard. Dat klinkt aanvankelijk als een goedkoop trucje om spelers twee keer hetzelfde pakket te verkopen, maar niets is minder waar: Majora’s Mask voelt compleet anders en is tegelijkertijd bijzonder ambitieus.

Zo loopt de hele spelwereld op een interne klok. Link heeft namelijk maar drie in-game dagen om het land Termina te redden van de ondergang. De met een griezelig gezicht uitgeruste maan beweegt zich met ieder verstrijkend uur dichter richting de aarde. Na ongeveer een uur tijd in het echt, stort het hemellichaam op aarde en sterft iedereen in Termina een gruwelijke dood. Alleen Link - heel toepasselijk al in de voorgaande game uitgeroepen tot de Hero of Time - kan daar een stokje voor steken. Met zijn magische ocarina fluit hij zichzelf en de rest van de wereld drie dagen terug in de tijd om de catastrofale botsing te voorkomen.

De inwoners van Termina zelf lijken zich aan het begin van het avontuur nog niet zo druk te maken. In het centraal gelegen Clock Town gaat in het eerste etmaal het leven gewoon door, maar met de naderende ramp worden de inwoners steeds wanhopiger en zenuwachtiger over al hun aardse problemen. Als Link even niet afgeleid wordt door het redden van de wereld, kan hij binnen drie dagen mensen helpen hun zaakjes op orde te krijgen.

©GMRimport

Lachspiegel

Veel van die personages zijn rechtstreeks afkomstig uit Ocarina of Time, maar ze vervullen een iets andere rol onder een andere naam. Het effect hiervan is curieus. Hoewel de ontwikkelaars er nooit een geheim van hebben gemaakt dat Majora’s Mask onder hoge tijdsdruk is gemaakt en er veel uit het vorige spel opnieuw gebruikt werd, blijft het vreemd om bekende personages een iets andere rol te zien spelen.

Zo duikt Malon, de vriendelijke boerin van LonLon Ranch, in Majora’s Mask op als Cremia. Niet geheel toevallig is zij ook de eigenaar van een ranch en heeft ze een jonger zusje die een identieke kloon is van de jonge Malon uit Ocarina of Time. Majora’s Mask introduceert daarnaast ook Tingle, een verknipte versie van Link in de vorm van een oude man die gehesen in een strak, groen pakje denk dat hij minstens zo’n grote held is. Termina voelt daardoor als een soort lachspiegelvariant van Hyrule.

Juist de duistere, droevig en vreemde kanten van Majora’s Mask blijven twintig jaar later nog tot de verbeelding spreken.

-

Uniek enge sfeer

Dat vreemde gevoel wordt door alles in Majora’s Mask versterkt. De muziek is naargeestig en grote gedeelten van Termina zijn duister en ronduit vervloekt. Tel daarbij de constante dreiging van de grijnzende maan op en je hebt een game met een ongekend grimmige sfeer. De overkoepelende verhaallijn doet daar een laatste schep bovenop. Om de vloek van Majora te stoppen moet Link vier eeuwenoude reuzen doen ontwaken uit hun slaap. Dat kan alleen met behulp van verschillende maskers met bijbehorende transformaties.

De magische maskers geven Link de mogelijkheid om te veranderen in een Deku Scrub, een Goron en een Zora. Achter ieder masker en bijbehorende nieuwe vorm schuilt een tragisch verhaal. De oorspronkelijke lichamen die Link na een pijnlijke transformatie overneemt zijn namelijk stuk voor stuk gestorven. Personages in de wereld zien niet een Goron, Zora of Scrub met een groene muts op, maar hun overleden vader, geliefde of bondgenoot. De transformaties leveren daardoor niet alleen nieuwe gameplaymogelijkheden op, ze zorgen er ook voor dat de speler nieuwe perspectieven op het verhaal en de inwoners van de spelwereld krijgt.

©GMRimport

Open voor interpretatie

Het is dus geen wonder dat spelers juist over Majora’s Mask niet uitgesproken raken. In dit spel ontwaak je reuzen uit hun eeuwenlange slaap, reis je door de tijd en doorkruis je de meest bizarre kerkers. Je zou denken dat deze momenten de meeste indruk maken, maar in Majora’s Mask blijven juist de kleine momenten hangen. Hoewel Link allerlei inwoners van Termina te hulp staat, kan hij lang niet iedereen helpen. De zielen opgesloten in de krachtigste maskers die hij vindt zijn bijvoorbeeld allang dood en daardoor niet meer te redden.

Juist de duistere, droevig en vreemde kanten van Majora’s Mask blijven twintig jaar later nog tot de verbeelding spreken. Het internet staat vol met de wildste theorieën en interpretaties over wat de game nou precies probeert te zeggen. Staan de vijf gebieden van Termina en bijbehorende kerkers voor de vijf stadia van rouw? Is Link in werkelijkheid dood tijdens de gebeurtenissen van de game en is Termina zijn persoonlijke vagevuur? Tot op de dag van vandaag wordt er uitgebreid gefilosofeerd en gespeculeerd over Majora’s Mask. Dat is een prestatie die zelfs de andere legendarische games binnen deze reeks niet kunnen evenaren.

In Reload houdt Gamer.nl regelmatig games van toen tegen het licht van nu. Lees ook andere Reloads:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Cosmetische items uit Assassin's Creed Shadows-battle pass gelekt
Nieuws

Cosmetische items uit Assassin's Creed Shadows-battle pass gelekt

Inclusief een monsterlijke mount

De cosmetische items die onderdeel uitmaken van de eerste battle pass van Assassin's Creed Shadows zijn online gelekt.

De content kwam via een datamine naar buiten en op Reddit geplaatst door gebruiker Throrites. Daaruit blijkt dat de eerste battle pass voor de aankomende game 'Eye in the Dark' gaat heten en twintig verschillende cosmetische 'tiers' zal bevatten.

Veel van de geüploade illustraties zijn inmiddels verdwenen uit de oorspronkelijke Reddit-post, al zijn ze (op moment van schrijven) nog wel in een topic op gameforum ResetEra te vinden. Zo zijn er outfits en zwaarden met een felblauwe kleur te zien, alsmede een roodkleurige mount die zich het beste laat omschrijven als een combinatie tussen een wolf en een draak.

Hoewel Assassin's Creed Shadows een singleplayergame is, gingen er eerder al geruchten dat de game verschillende battle passes zou krijgen. Deze battle passes - en toekomstige Assassin's Creed-games - worden allemaal via de Animus Hub gedistribueerd, een soort gamehub vergelijkbaar met Call of Duty HQ dat voorheen nog bekendstond als Assassin's Creed Infinity. Volgens Insider Gaming zijn er meer battle passes voor Shadows in de maak, waaronder 'The Last Ronin', 'The Hidden Network' en 'The Last Ronin'.

Ubisoft heeft bovenstaande content op moment van schrijven overigens nog niet officieel bevestigd, maar aangezien er illustraties zijn gelekt lijkt het op waarheid te berusten.

Assassin's Creed Shadows had eigenlijk dit najaar moeten verschijnen, maar werd eerder dit jaar uitgesteld naar 14 februari 2025. Onlangs liet Ubisoft nog weten dat de nieuwe releasedatum haalbaar is. Overigens gaan er geruchten dat het bedrijf de komende vijf jaar elk halfjaar een nieuwe 'ervaring' binnen de reeks wil uitbrengen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
PlayStation 5-consoles vanaf 22 november met 75 euro korting te koop
Nieuws

PlayStation 5-consoles vanaf 22 november met 75 euro korting te koop

474,99 euro voor de PS5 Slim met diskdrive, 374,99 euro voor de digitale editie

De verschillende PlayStation 5 'Slim'-modellen zijn vanaf vrijdag 22 november met 75 euro korting te koop in Europa.

Onlangs lekte de Black Friday-kortingsactie al uit voor de Verenigde Staten via een reclamespot, en inmiddels heeft het uiterst betrouwbare Dealabs bevestigd dat de deal ook naar Europa komt.

Deze deal zorgt er voor dat de PlayStation 5 Slim met diskdrive voor 474,99 euro in plaats van 549,99 euro te koop zal zijn. De digitale editie van de PS5 Slim zal voor 374,99 euro in plaats van 449,99 euro over de toonbank gaan.

Daarnaast zijn vanaf 22 november ook 'Fortnite Cobalt Star'-edities van bovengenoemde consoles te koop. Deze zijn voor dezelfde prijzen verkrijgbaar en komen met acht cosmetische in-game items en duizend V-Bucks voor Fortnite.

Dealabs laat weten dat de Black Friday-kortingsactie voor PlayStation 5-consoles van 22 november tot en met 12 december 2024 loopt. Het is daarnaast mogelijk dat sommige winkels extra kortingen op consoles zullen geven. Het ligt ook in de lijn der verwachting dat op de PlayStation Store veel games met korting aangeboden zullen worden.

Sinds kort is ook de PlayStation 5 Pro verkrijgbaar. Aangezien die console pas net uit is, is het onwaarschijnlijk dat dit product dit najaar met korting aangeboden gaat worden. De prijs van de PS5 Pro is 799,99 euro.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!