The Elder Scrolls 4: Oblivion en de lokroep van het avontuur
Achtergrond

The Elder Scrolls 4: Oblivion en de lokroep van het avontuur

Het is 2006 en verrassend veel gamers hebben thuis een gloednieuwe Xbox 360 (al dan niet met HD-ready televisie) staan pruttelen. Al een paar maanden na de lancering van die console dient zich een avontuur aan dat op voorhand haast onmogelijk leek. Toch weet Bethesda alle twijfels van zich af te schudden en een ervaring als nooit tevoren te leveren in de vorm van The Elder Scrolls 4: Oblivion.

Natuurlijk verscheen het vierde deel in de The Elder Scrolls-reeks ook op pc en PlayStation 3 (al was laatstgenoemde console toen nog niet eens in Europa beschikbaar), maar bij veel gamers staat Oblivion toch vooral synoniem aan die crèmekleurige pilaar van Microsoft. Lanceringsgames als Kameo, Perfect Dark Zero en Call of Duty 2 waren inmiddels binnenstebuiten gekeerd en nieuwe eigenaren stonden dan ook te trappelen om the next big thing. Dat was zonder twijfel Oblivion.

©GMRimport

©GMRimport

Bullshots

De jaren ervoor keken veel gamers al met ongeloof naar de eerste screenshots van het spel. Bijna iedereen was het erover eens dat het zogenaamde ‘bullshots’ betrof: screenshots die aangepast waren door de uitgever om het spel mooier te laten lijken. De weelderige bossen op rollende heuvels en witte tempels waarop virtueel licht weerkaatste zagen er haast CGI-achtig uit. No way dat het uiteindelijke spel er zo uit zou zien. Onmogelijk!

En tegelijkertijd prikkelden juist die screenshots de fantasie van velen. Ze straalden een ongetemd gevoel van avontuur uit - alsof er een grote, open spelwereld op je lag te wachten waarin alles mogelijk was. Ondergetekende had sinds dat hij vroege screenshots van Zelda: Ocarina of Time zag niet zo’n pure belofte van onbeperkte mogelijkheden ervaren. Opvallend genoeg werd die belofte volledig waargemaakt met de uiteindelijke release van Oblivion.

Doordat de ontwikkelaar spelers niet te veel bij het handje neemt, voelt het alsof je zélf het verhaal in Oblivion creëert en met oplossingen voor missies komt.

-

©GMRimport

De wereld aan je voeten

De game begint in een zompige, duistere kerker waar de gemiddelde speler eerst een paar uur zoet is met de character creator. De vele opties om je personage naar eigen smaak aan te passen – van zijn of haar ras tot de grootte van de neus en het voorhoofd – waren zeker voor consolebegrippen in die tijd enorm uitgebreid. Wanneer je eindelijk iets hebt gecreëerd waar je min of meer tevreden mee bent, volgt een ontsnappingstocht uit de gevangenis. Je weet uit een spleet in de muur te kruipen en knijpt je ogen even dicht tegen het felle zonlicht… en vervolgens ligt de wereld aan je voeten.

Dat laatste kun je letterlijk opvatten. Hoewel Oblivion een verhaal heeft met bijbehorende missies, ben je vanaf het moment dat je naar buiten stapt vrij om Cyrodiil op je eigen tempo te verkennen. Je bent net ontsnapt uit de hoofdstad van de provincie, dat in het midden van de spelwereld ligt. Het maakt niet uit welke kant je oploopt; je bent omsingeld door uitgestrekte vlaktes, torenhoge gebergten en weelderige bossen. Het gevoel van vrijheid en avontuur dat dit bij de speler oproept, is een ervaring die velen zich nog altijd als de dag van gisteren herinneren.

Gamers die het vorige deel in The Elder Scrolls-reeks hadden gespeeld, waren dat natuurlijk al gewend. Sterker nog: Morrowind bood zo mogelijk nóg meer vrijheid en dat in een gevarieerdere spelwereld. Maar Oblivion wist de juiste balans te slaan tussen die geliefde vrijheid en een hoop quality of life-toevoegingen waarmee het spel toegankelijk werd gemaakt voor een groot publiek. Daarbij was Oblivion voor veel consolegamers de eerste aanraking met de franchise en dus voor die tijd een unieke ervaring.

©GMRimport

By Azura, by Azura, by Azura!

Verken op eigen houtje de nabijgelegen bossen en het kan bijna niet anders of je stuit op een aantal mysterieuze tempels of dreigende grotten. Uiteindelijk blijken veel van die ondergrondse kerkers erg op elkaar te lijken, maar dat weet je tijdens die eerste uren van het spel nog niet. De mogelijkheden lijken eindeloos. Net zo indrukwekkend zijn de verschillende steden in de game, die allemaal hun eigen uitstraling hebben. Mijn persoonlijke favoriet is Skingrad, dat niet alleen een verrukkelijk middeleeuws sfeertje uitstraalt, maar ook nog eens het beste woonbare huis in de game bevat.

Mocht je jezelf uiteindelijk toch wagen aan de verhalende (zij)missies, dan stellen ook die niet teleur. De verhaalmissies voeren je door heel de spelwereld en worden van extra elan voorzien door ingesproken stemmen van onder andere Sean Bean en Patrick Stewart. Toch zijn het vooral de vele zijmissies die met de vaak unieke insteek de meeste indruk maken. Een speurtocht in een kasteel naar een gestolen schilderij, het verkennen van een oud piratenschip, als kersverse moordenaar gecontacteerd worden door de mysterieuze Dark Brotherhood, de held van een arenagevecht worden en je persoonlijke fan als schildknecht aanstellen (en hem zo snel mogelijk weer kwijt zien te raken): de creativiteit spat ervan af. Doordat de ontwikkelaar spelers niet te veel bij het handje neemt, voelt het alsof je zélf het verhaal in Oblivion creëert en met oplossingen voor missies komt.

©GMRimport

Persoonlijke herinneringen

Daardoor hebben veel spelers gevoelsmatig persoonlijke herinneringen aan de vierde The Elder Scrolls-game. Terugblikkend voelt het alsof je anderhalf decennia geleden zélf een reis hebt gemaakt door Cyrodiil. Mij staat bijvoorbeeld nog heel goed bij dat ik nachtenlang een npc door de straten van Skingrad heb achtervolgd. Ik heb geen flauw idee meer waarom ik dat deed en voor welke missie het was, maar ik weet nog wel dat het voelde alsof ik daar écht een ander persoon aan het stalken was, vlakbij de kerk terwijl er af en toe een regenhoos naar beneden viel. Ook staat mij het eerste huisje dat ik kocht nog goed bij: een krot in de sloppenwijken van de hoofdstad bestaande uit één kamer. Maar het was mijn kamer, ingericht zoals ik het wilde, en verdomd als het niet gezellig was!

Start Oblivion nu op en er blijft op het eerste gezicht nog maar weinig van die magie over. Het spel ziet er grafisch inmiddels vrij belabberd uit – al was het al die jaren geleden al vrij moeilijk om een fatsoenlijk ogend gezicht in de character creator te maken – en het spel bestuurt houterig. Oblivion is ingehaald door vele andere games, op één gebied na: die belofte van vrijheid, het idee dat alles mogelijk is en dat je zelf je eigen avontuur kunt maken. The Elder Scrolls 4: Oblivion verscheen precies in een tijd waarin games met torenhoge productiekosten kwaliteit aan een groot publiek konden leveren, maar waar de ervaring nog niet zó gestroomlijnd was dat je vastgebonden zat in de achtbaanrit die de ontwikkelaars voor je hadden bedacht. Zo worden ze tegenwoordig niet meer gemaakt.

In Reload houdt Gamer.nl regelmatig games van toen tegen het licht van nu. Lees ook andere Reloads:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Ook DualSense en PlayStation VR2 worden afgeprijsd rond Black Friday
Nieuws

Ook DualSense en PlayStation VR2 worden afgeprijsd rond Black Friday

De PS VR2 zal met 200 euro korting over de toonbank gaan

Naast de korting op PlayStation 5-consoles worden ook de DualSense-controllers, DualSense Edge-controllers en PlayStation VR2 afgeprijsd vanwege Black Friday.

Eerder deze week viel al te lezen over de kortingsactie rondom de PlayStation 5. Hoewel op moment van schrijven nog niet officieel bevestigd, werd dit gemeld door het zzeer betrouwbare Dealabs. De deal zorgt er voor dat van 22 november tot en met 12 december 2024 de PlayStation 5 Slim met diskdrive voor 474,99 euro in plaats van 549,99 euro te koop zal zijn. De digitale editie van de PS5 Slim zal voor 374,99 euro in plaats van 449,99 euro over de toonbank gaan.

Inmiddels is daarnaast gemeld dat het daar niet bij blijft. Zo zullen de reguliere DualSense-controllers voor de PS5 in de kleuren Midnight Black, Starlight Blue, Cosmic Red en wit voor 54,99 euro verkocht worden in plaats van 74,99 euro. Daarnaast zal de DualSense Edge-controller afgeprijsd worden van 239,99 euro naar 219,99 euro.

Tot slot zal de PlayStation VR2 een flinke kortingsactie ontvangen: de vr-headset zal tijdelijk voor 399,99 euro verkocht worden in plaats van 599,99 euro. Daarbij zal de PS VR2 in combinatie met een code voor Horizon Call of the Mountain ook voor 399,99 euro verkocht worden in plaats van 649,99 euro.

Sinds kort is ook de PlayStation 5 Pro verkrijgbaar. Aangezien die console pas net uit is, is het onwaarschijnlijk dat dit product dit najaar met korting aangeboden gaat worden. De prijs van de PS5 Pro is 799,99 euro. Het ligt ook in de lijn der verwachting dat op de PlayStation Store veel games met korting aangeboden zullen worden.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe actievolle gameplay van The First Berserker: Khazan te zien
Nieuws

Nieuwe actievolle gameplay van The First Berserker: Khazan te zien

Game komt begin 2025 naar PS5, Xbox Series en pc

Tijdens G-Star 2024 werd er nieuwe gameplay getoond van de aankomende actie-rpg The First Berserker: Khazan.

G-Star is een beurs in Busan, Zuid-Korea, die dit jaar van 14 tot en met 17 november wordt gehouden. Hieronder zijn twee nieuwe gameplayvideo's te zien van The First Berserker: Khazan. In de eerste video is gameplay te zien die zich afspeelt op Mount Heinmach, en in de tweede video wordt een gevecht met de baas Volbaino getoond.

The First Berserker: Khazan is een adaptie van het Dungeon & Fighter-universum, een van de IP's van Nexon, en draait om Ozma en Khazan. Laatstgenoemde is de voorvader van alle Slayers en degene die Beserk Dragon Hismar heeft verslagen. Spelers besturen hem in deze 'hardcore role-playing game', zoals de makers het zelf noemen.

Mensen kunnen verschillende soorten wapens en uitrusting gebruiken om gevechten te beslechten, en Khazan naar wens upgraden. Daarbij kunnen spelers de vergeten skills uit het verleden leren om vijanden te slim af te zijn. Verder vallen op het eerste gezicht vooral de gestileerde graphics van de game op, die het geheel een uiterlijk vergelijkbaar met een animatiefilm geven.

The First Berserker: Khazan verschijnt ergens begin 2025 voor PlayStation 5, Xbox Series X en S en Steam.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!