Tekken 3 en de evolutie van de 3D-Fighter
Achtergrond

Tekken 3 en de evolutie van de 3D-Fighter

In de jaren '90 behoorden vechtspellen tot de populairste gamegenres. Arcadehallen waren nog booming en het succes van Street Fighter 2 en de controverse rondom Mortal Kombat gaven het genre zowel positieve als negatieve aandacht. Eén fighter in het bijzonder bleek een ongekend succes binnen arcadehallen en op de PlayStation: Tekken 3.

Tekken kreeg in eerste instantie bekendheid in de Japanse arcadehallen. Street Fighter was geruime tijd de populairste fighter, maar nieuwkomers Virtua Fighter en Tekken zorgden voor een frisse afwisseling in drie dimensies ten opzichte van de klassieke 2D-games.

Van arcade naar console

Een jaar nadat Sega in 1993 het publiek overdonderde met 3D-fighter Virtua Fighter, bracht Namco Tekken naar de Japanse arcadehallen. Net als veel andere vechtspellen uit die tijd, kwam Tekken met acht speelbare vechtersbazen en een arcademodus: een opeenvolging van arena’s waarin je personage na personage moet verslaan om uiteindelijk de eindbaas te trotseren. De arcadekasten van Tekken waren voorzien van Namco’s System 11-arcadeboard, dat in samenwerking met Sony werd ontwikkeld. Dit maakte een overzetting naar de PlayStation een voor de hand liggende en relatief gemakkelijke optie.

Nog geen jaar na het succes van Tekken kwam het vervolg uit, dat ook goed werd ontvangen. Hoewel de game net niet kon tippen aan de visuele pracht en praal van Sega’s Virtua Fighter, werden spelers aangenaam verrast door diverse toegevoegde gameplay-elementen. Zo kreeg het hoofdpersonage uit deel één, Kazuya Mishima (die in dit deel de eindbaas is), de inmiddels iconische sidestep. Daardoor kan hij in de voorgrond en uit de achtergrond bewegen. Ook op het gebied van throws werd de game aanzienlijk uitgebreid. Tot slot werd de cast uitgebreid met maar liefst acht nieuwe en unieke personages.

©GMRimport

Anderhalf jaar na de release van Tekken 2 zag Tekken 3 het levenslicht. De game bracht een flinke grafische update mee ten opzichte van haar voorganger. Ook werd er voor het eerst in de serie motion capturing gebruikt om personages zoals Eddy Gordo te voorzien van vloeiend geanimeerde bewegingen, wat de vechtstijlen een stuk realistischer maakt. Het verhaal speelt zich twintig jaar na het tweede deel af, wat betekent dat een deel van de cast is vervangen met jongere varianten van bestaande personages. Zo treedt Jin Kazama in de voetsporen van zijn vader Kazuya.

Plezier op het strand

Met ieder deel van Tekken werden er nieuwe gamemodi toegevoegd. Tekken 2 had de Time trial-, Survival- en Team Battle-modi, maar Tekken 3 gooide daar een schep bovenop. Tekken Force is een aparte singleplayermodus waarin de gameplay meer de vorm van een klassieke sidescrolling beat ‘em up aanneemt. Als speler word je losgelaten in een grote, langwerpige ruimte waarin verschillende vijanden op je pad komen. Tekken Ball is een andere opvallende toevoeging: twee spelers moeten elkaar met behulp van een strandbal uitschakelen. Het was een veelgespeelde modus op veel middagen en avonden met vrienden op de bank.

De minigames die geïntroduceerd werden in Tekken 3 waren voor die tijd vrij uitgebreid. In de jaren daarvoor was het in Street Fighter 2 al mogelijk om een auto total loss te slaan en kon je in Mortal Kombat je kracht testen door harde voorwerpen te breken. De minigames in Tekken 3 hadden meer om het lijf. Tekken Ball bijvoorbeeld zou met wat aanpassingen haast een op zichzelfstaande game kunnen zijn! Minigames die in latere delen werden toegevoegd, wisten niet dezelfde impact te maken als Tekken Force en Ball. De minigames in Tekken 3 zijn dan ook iconisch voor de serie en hebben zeker bijgedragen aan de populariteit van de franchise. Naast de gebruikelijke versus-modus was het voor spelers nu ook mogelijk om op een minder serieuze manier competitief te spelen.

©GMRimport

Verbeterd vechtsysteem

Liefhebbers van de traditionele Tekken-gameplay kwamen gelukkig ook aan hun trekken. Het vechtsysteem van Tekken 3 is een stuk verfijnder dan die in voorgaande delen. Zo heeft iedereen de mogelijkheid gebruik te maken van sidesteps, wat het toegankelijker maakt om aanvallen van tegenstanders te ontwijken. Ook zijn de physics realistischer gemaakt ten opzichte van voorgaande delen. Waar vechters in voorgaande games de lucht in konden springen alsof ze zich op de maan begaven, is de zwaartekracht in Tekken 3 beter voelbaar. Dat is voornamelijk gedaan om spelers beter te laten nadenken over hun plaatsing op de grond. Daarnaast zijn er meer mogelijkheden om jezelf snel weer overeind te krijgen na een knockdown, waaronder een zijwaartse (tech)roll.

Tekken 3 was de eerste game binnen de franchise die echt op competitief niveau werd gespeeld. Het was voor die tijd niet uniek dat er een fighter op competitief niveau werd gespeeld, maar 3D-fighters moesten zichzelf nog bewijzen tegenover de traditionelere 2D-fighters. Tekken 3 was niet de eerste Tekken die competitief werd gespeeld, maar wel de eerste Tekken waarvoor toernooien werden georganiseerd. Dat zorgde er ook voor dat in de jaren daarop andere 3D-fighters, zoals Soul Calibur en Dead or Alive, een plekje kregen op toernooien. Inmiddels Tekken niet meer weg te denken in de e-sportscene. Sinds 2017 wordt er ieder jaar een Tekken World Tour (TWT) georganiseerd, waarbij spelers van over de hele wereld punten verdienen door zich te plaatsen op toernooien. Aan het eind van de TWT mogen de twintig spelers met de meeste punten meedoen aan de finale, om te bepalen wie de beste Tekken-speler van de wereld is.

©GMRimport

Balans

Ondanks dat Tekken 3 de franchise populair in de competitieve scene heeft gemaakt, is de game alles behalve gebalanceerd. Het gastpersonage Gon (afkomstig uit de gelijknamige manga) is zo klein dat een groot deel van de aanvallen die op hem gericht zijn simpelweg missen. Ancient Ogre, de eindbaas in de game, heeft onder andere een unbreakable throw in zijn moveset, met de mogelijkheid om daarna gegarandeerd een paar extra klappen uit te delen. Ondanks deze ongelijke balans was het voor velen destijds geen probleem - pas met de komst van internet werden deze ervaringen gedeeld met andere spelers. Ook in latere Tekken-spellen waren er wel eens problemen met het balanceren van personages. Iedere Tekken heeft wel een handvol personages dat vaker te zien is op toernooien omdat ze nét wat sterker zijn dan de rest. Hetzelfde geldt voor andere fighters. Zo was Yun ontzettend sterk in Street Fighter 3 en krijgen Smash-spelers nog steeds nachtmerries van Meta Knight uit Brawl of Bayonetta uit Smash 4.

Tegenwoordig is Tekken ondanks de aanhoudende verkoopcijfers niet meer zo populair als rond het begin van deze eeuw. De reeks is met elk deel alleen maar ingewikkelder geworden, mede dankzij de introductie van nieuwe moves en een nog grotere selectie aan personages. Bandai Namco heeft vooralsnog geen uitgebreide tutorial in de game toegevoegd en spelers zijn dan ook genoodzaakt hun informatie van het internet te plukken. De drempel om Tekken op competitief niveau te spelen ligt voor veel spelers dan ook te hoog. Dit werkt afschrikwekkend voor nieuwe spelers, die doorgaans geen idee hebben hoe ze de game het beste kunnen leren.

©GMRimport

Tekken 3 blijft voor veel fans de game die de franchise naar een hoger niveau tilde. Het is de game die de blauwdruk legde voor de gehele franchise. Hoewel het spel door toevoegingen van altere delen tegenwoordig niet meer zo soepel aanvoelt als vroeger, staat Tekken 3 nog altijd als een huis en kun je er met gemak uren plezier aan beleven.

In de rubriek Reload bekijken we klassiekers uit de geschiedenis van de game-industrie vanuit het huidige perspectief. Lees ook:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!