Super Mario Sunshine is de vreemdste 3D Mario-platformer ooit
Gamer.nl
Achtergrond

Super Mario Sunshine is de vreemdste 3D Mario-platformer ooit

Een heerlijke vakantie voor Mario en de spelers

Aan keuze geen gebrek voor ieder die graag een Mario-platformer speelt, maar van alle driedimensionale hoofddelen is Super Mario Sunshine toch vaak de vreemde eend in de bijt. Ga er tegenwoordig mee aan de slag en je merkt al snel waarom.

Dit artikel verscheen oorspronkelijk in 2017 op Gamer.nl en is voor deze herpublicatie hier en daar aangepast om het relevant te maken.

Eigenlijk is het helemaal niet zo gek dat Super Mario Sunshine 'anders' aanvoelt dan de meeste driedimensionale Mario-platformers. De console waarop de game verscheen, de GameCube, viel midden in een relatief experimentele periode van Nintendo. Bijna elke grote franchise van het Japanse bedrijf ging stevig op de schop op de paarse kubus: Metroid werd een first-person shooter, Zelda een cel-shaded avontuur op zee waar Pixar nog een puntje aan kon zuigen en Luigi kreeg plots zijn eigen survivalhorrorgame in de vorm van Luigi’s Mansion.

Sunshine lijkt in eerste instantie veel gemeen te hebben met voorloper Super Mario 64. De platformer heeft net als zijn voorganger een hubwereld van waaruit diverse levels te kiezen zijn, die op zichzelf ook weer vrij open 3D-gebieden voorstellen. Je verzamelt in deze levels diverse sterren (al heten ze hier Shine Sprites) en bent verder vrij om in deze virtuele speeltuinen rond te lopen en springen zoveel je dat zelf nodig acht. Tot zover de overeenkomsten.

Een realistisch Mario-avontuur

Super Mario Sunshine is voor een Mario-game namelijk bizar realistisch. Waar de spelwerelden in Mario-games bijna altijd behoorlijk abstract ogen en ingedeeld zijn, daar lijkt het alsof Sunshine zich in een echt bestaande wereld afspeelt. Isle Delfino voelt tastbaarder dan het gebruikelijke Mushroom Kingdom. Het eiland heeft een toeristisch stadje met goudgele stranden, een hotel, een pretpark, een haven en een koraalrif. Vergelijk dat met de abstract ogende levels in Super Mario 64 - mede door de inmiddels achterhaalde graphics - of de talloze planeten in Super Mario Galaxy die vooral in dienst staan van de strakke gameplay. Sunshine is in tegenstelling tot die voorbeelden een 'echte' plek om te bezoeken.

Daar houdt Mario’s avontuur in de (relatief) realistische wereld niet op. Mario is in Sunshine eens niet de gevierde held. Hij wordt gezien als de schavuit die het eiland bevuilt met verf en belandt in de gevangenis. Hij wordt weer vrijgelaten met de voorwaarde dat hij heel het eiland schoonmaakt. Dat doet hij met een pratende plantenspuit genaamd F.L.U.D.D. Tja, het blijft toch een Mario-game, maar het verhaal is toch een stuk grimmiger dan het gebruikelijke red-de-prinses-avontuur. Om nog maar te zwijgen over het feit dat Sunshine een nieuwe vijand genaamd Bowser Jr. introduceert, die Princess Peach als zijn moeder ziet. Dat impliceert dus dat Bowser en Peach… ehh, juist ja.

De balans tussen vrijheid en lineaire ervaringen

Sunshine biedt een vreemde combinatie tussen het verkennen van open gebieden en experimentele bonuslevels waarin pure platformactie centraal staat. In deze bonuslevels moet Mario tijdelijk afstand doen van F.L.U.D.D. om verkeerd getimede sprongen te corrigeren en zijn gamers echt op hun vingervlugheid aangewezen. Deze bonuslevels worden door veel gamers gezien als het leukste element van Sunshine, waarmee het grootste probleem van het spel bloot komt te liggen.

Al die jaren na release is de setting en de bijbehorende gameplay van Sunshine goed te relativeren, maar in 2002 begon het gebrek aan pure platformactie de franchise toch parten te spelen. Zeker na Mario Sunshine begonnen fans heimwee te krijgen naar de gefocuste, directe gameplay van de tweedimensionale Mario-games. De Mario Galaxy- en New Super Mario Bros.-titels die hierna verschenen en weer lineaire platformactie boden waren dan ook een directe reactie op die wens.

Des te ironischer was het dat na twee Galaxy-games en Super Mario 3D World het spelend publiek weer toe was aan de open verkenningstochten uit Mario 64 en Sunshine. Nintendo keerde dan ook weer terug naar de 'vrije' 3D-gameplay van de Mario-reeks met de Switch-titel Odyssey. En hoewel die game tjokvol zit met de meest bizarre situaties, voelt het bij lange na niet zo surrealistisch als de combinatie tussen de speelse besturing van Mario en de realistische setting van Isle Delfino uit Mario Sunshine. Het is in feite een heerlijke vakantie, zowel voor Mario als de spelers, weg van alles waar de beroemde reeks normaliter zo bekend om staat.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Laatste grote Baldur's Gate 3-update uitgebracht
Gamer.nl
Nieuws

Laatste grote Baldur's Gate 3-update uitgebracht

Inclusief cross-play en nieuwe subklassen

Patch 8, de laatste grote content-update voor Baldur's Gate 3, is vandaag gearriveerd.

Baldur's Gate 3 bevat al cross-progressie, maar dankzij de nieuwe patch kunnen spelers via cross-play samen spelen, ongeacht op welk systeem ze de game hebben. Ook wordt er een nieuwe fotomodus aan de game toegevoegd met allerlei opties om screenshots naar eigen smaak aan te passen.

De Xbox Series S-versie krijgt daarnaast split-screen co-op. Tot slot voegt de patch twaalf nieuwe subklassen toe, oftewel een nieuwe subklasse voor elke bestaande klasse. De volledige patch notes zijn hier te vinden, en hieronder is een animatiefilmpje rondom de patch te zien.

Ontwikkelaar Larian liet eerder al weten geen nieuwe Baldur's Gate-game te maken maar zich ergens anders op te gaan richten. Dat betekent overigens niet dat een andere studio geen nieuwe Baldur's Gate-game kan ontwikkelen.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Call of Duty: Modern Warfare 2 en GTA 5 naar Xbox Game Pass
Gamer.nl
Nieuws

Call of Duty: Modern Warfare 2 en GTA 5 naar Xbox Game Pass

Ook Clair Obscur: Expedition 33 en Dredge komen er aan

Microsoft heeft de Xbox Game Pass-toevoegingen van de komende wekend bekendgemaakt.

Dat deed het bedrijf via Xbox Wire. Een van de grootste toevoegingen is het in 2022 verschenen Call of Duty: Modern Warfare 2 op 1 mei (voor Game Pass Ultimate en Game Pass voor pc voor console, pc en cloud). Vandaag is, zoals eerder al bekend werd gemaakt, ook Grand Theft Auto 5 verschenen op Game Pass Ultimate, Standard en Game Pass voor pc (console, pc en cloud). Ultimate-leden kunnen nu ook aan de slag met EA Sports NHL 25 (Xbox Series-consoles en cloud) via EA Play.

Morgen volgt de consoleversie van neon White voor Game Pass Standard, alsmede SpongeBob SquarePants: The Patrick Star Games (console, pc en cloud) voor Ultimate, Standard en Game Pass voor pc. Donderdag is het vervolgens tijd voor Crime Scene Cleaner voor Ultimate en Game Pass voor pc (Xbox Series-consoles, pc en cloud) en Tempopo voor Ultimate en Game Pass voor pc (console, pc en cloud).

Op 24 april komt Clair Obscur: Expedition 33 uit, en die game zal ook meteen op Xbox Game Pass staan via Ultimate en Game Pass voor pc (op Xbox Series-consoles, pc en cloud). Op 29 april volgt de Game Preview-versie van Towerborne voor Ultimate en Game Pass voor pc (voor Xbox Series-consoles, pc en cloud). Een dag later wordt Far Cry 4 toegevoegd aan Game Pass Ultimate, Standard en Game Pass voor pc (console, pc en cloud).

Tot slot zal op 1 mei Anno 1800 voor Game Pass Ultimate, Standard en Game Pass voor pc verschenen (voor Xbox Series-consoles, pc encloud), en op 6 mei de indiegame Dredge voor Game Pass Ultimate, Standard en Game Pass voor pc (voor Xbox Series-consoles, pc en cloud).

Op 30 april worden de volgende games van Game Pass afgehaald:

  • Have a Nice Death (console, pc en cloud)

  • Kona 2: Brume (console, pc en cloud)

  • Sniper Elite 5 (console, pc en cloud)

  • The Last Case of Benedict Fox (console, pc en cloud)

  • Thirsty Suitors (console, pc en cloud)

  • The Rewinder (console, pc en cloud)

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!