Skate 3 heeft het eeuwige leven
Achtergrond

Skate 3 heeft het eeuwige leven

Het is alweer tien jaar geleden dat Skate 3 verscheen, EA’s laatste deel in de geliefde skateboardfranchise. Het is dus de hoogste tijd om terug te blikken en te bekijken welke titels de franchise geestelijk in leven houden.

De Skate-franchise begint als een succesverhaal. Waar Tony Hawk’s Pro Skater het skategenre ooit tot astronomische hoogte bracht, werd het gejuich bij elk nieuw deel minder luid. Terwijl Activision en Neversoft bleven vasthouden aan de spectaculaire capriolen van Hawk en andere pro’s, snakten fans naar iets nieuws. Uiteindelijk was het EA Blackbox, met een indrukwekkend cv dankzij de Need for Speed-franchise, dat voorzag in die behoefte: Skate.

Skate voelde fris door zijn realistischere insteek. Het ‘flick-it’-systeem bootst het skateboarden realistischer na en beloont spelers meer voor het maken van lastige trucs. Skate werd een groot succes en versloeg Tony Hawk’s Proving Ground, dat ook in 2007 verscheen, zowel qua ontvangst als verkopen. Het gat tussen de twee franchises werd groter toen Skate 2 in 2009 verscheen, dat een aantal grote stappen vooruit zette en een veel betere game was dan Tony Hawk Ride – waarin spelers op een fysieke deck trucs maken. De nieuwe skatekoning had zijn plaats op de troon vastgesteld.

©GMRimport

Omarmt skateboarden

Bovenstaande context is belangrijk om te begrijpen waar Skate 3 vandaan komt. Met iets meer dan een jaar ontwikkeltijd vindt het laatste deel namelijk geenszins het (skateboard)wiel opnieuw uit. De belangrijkste fundamenten werden gelegd in het eerste deel, en Skate 2 bood een hoop nieuwe en logische features. Onlinemodi, los van je board kunnen rondwandelen en eigen skateparken maken zijn bijvoorbeeld de reden dat het tweede deel wordt gezien als het meest revolutionair.

Toch was Skate 3 een belangrijke ommekeer, met name qua visuele stijl. Waar de eerste games meededen aan de race om de meest grauwe game ooit - waar titels als Gears of War en Call of Duty 4: Modern Warfare uit dat tijdperk ook kanshebbers voor waren - straalt Skate 3 dankzij het briljante kleurgebruik. Ook zonder de niettemin fijne 4K-patch op Xbox One X is de grote stad Port Carverton een prachtig toneel voor al dat skatespektakel.

De stad is daarnaast de meest gevarieerde uit de reeks, zonder te neigen naar het absurde. Het universiteitsdistrict heeft bijvoorbeeld een modern ogende campus met rails om recordafstanden te grinden, downtown biedt vooral stoeprandjes, bankjes en parkeergarages en het industriële gebied kent zenuwslopende, stenen racebanen en gigantische skatebowls. Ook niet onbelangrijk: de stad omarmt skatecultuur, in plaats van de nogal vijandige houding tegenover de sport in voorgaande delen. In Skate 3 kun je naar hartenlust rondskaten in de zon, objecten verplaatsen om je hardflip te perfectioneren en pareltjes van skatespots ontdekken.

Iedereen mag weten dat Skate 3 een fantastische game is, of je nou hersenloos wilt skaten of online meedoet aan wedstrijden.

-

Skateporno

De ontzettend vloeiende gameplay van Skate 3 is een van de redenen dat de game vandaag de dag nog zeer fijn speelt. De renanimaties waren bij release al achterhaald, maar tot op heden overtreft geen skategame het gevoel van snelheid in een halfpipe of langdurig grinden op een stalen rail: het is pure skateporno. Niet dat EA Blackbox een realistische game op het oog had. Hier en daar zorgen de ragdoll physics voor hilarische momenten en bij het maken van trucs is de letterlijke aantrekkingskracht van objecten duidelijk merkbaar om alles vloeiend te laten verlopen. Zelfs tijdens de in Skate 3 geïntroduceerde hardcoremodus voelt de game niet honderd procent authentiek.

De toegankelijkheid van Skate 3 is wellicht zelfs de kracht van de game: dankzij een uitgebreide skateschool worden beginnende spelers een handje geholpen. Onder commentaar van Coach Frank, een hele foute skateleraar, leer je het brede scala aan mogelijke trucs en grinds, dat ook gevorderden de middelen geeft om de meest uitdagende missies van de game te ‘killen’.

De carrièremodus van Skate 3 is verder niet bijzonder innovatief. Ditmaal zijn spelers op zoek naar zoveel mogelijk publiciteit om skateboards te verkopen en steeds meer grote skaters aan te trekken. Dat concept wordt op een grappige manier bevorderd door het in-game sociale platform Skate Feed, hoewel dat met echte social media behoorlijk achterhaald is. Een gruwelijke val in de Hall of Meat of een duizelingwekkende sprong direct met de hele wereld kunnen delen is natuurlijk veel gemakkelijker. Bovendien mag iedereen weten dat Skate 3 een fantastische game is, of je nou hersenloos wilt skaten of online meedoet aan wedstrijden.

©GMRimport

Skate 4

Wellicht nog boeiender dan de game zelf is de nasleep van Skate 3, dat het abrupte einde van de franchise betekende. Blijkbaar verkocht de serie niet voldoende vergeleken met EA’s andere franchises, met name titanen als Fifa en Madden. Het lot van EA Blackbox is net zo tragisch. De studio werd in 2012 gesloten en een deel van de werknemers werd gezet op opkomende markten als free-to-play games.

De hoop op Skate 4 leek daarmee verloren te gaan, al blijft de mondige community volhouden tot EA mogelijk ooit overstag gaat. Bekijk de turbulente chat van een EA-livestream en ‘#Skate4’ domineert de reacties. Dat kwam mede doordat een community manager van het bedrijf in 2017 de game noemde in een tweet en EA en jaar later vlak voor E3 de servers van Skate 3 plotseling weer inschakelde. Dat enthousiasme is terecht: met de huidige techniek kunnen we oneindig dromen over wat er mogelijk is voor een eventueel vervolg.

Maar Skate 4 is niet in ontwikkeling en staat naar verluidt ook niet op de planning – waar Tony Hawks’s Pro Skater wél terug gaat keren. In de tussentijd zijn verschillende kleine studio’s aan de slag gegaan met spirituele opvolgers, zoals Session van creā-ture Studios en Skater XL van Easy Day Studios. Beide titels pogen de realistische trend die Skate ooit begon voort te zetten door elk van de analoge sticks te laten corresponderen met een voet, wat moet zorgen voor een nog authentiekere skate-ervaring. Session legt de focus op de pure uitdaging van skateboarden, terwijl Skater XL iets van de glamour terugbrengt met bekende skateboarders, grote merken en een samengestelde soundtrack.

De laatste van zijn soort

De vraag blijft natuurlijk of bovenstaande titels het halen bij de grootschalige, gevarieerde game die Skate 3 is. Wellicht biedt geen toekomstige skateboardboardgame een dusdanig compleet pakket – inclusief grote spelwereld, multiplayermodus, levelbouwer en uitgebreide soundtrack - waardoor Skate 3 daadwerkelijk de laatste van zijn soort is. Gelukkig is de game op zijn tiende verjaardag nog uitstekend speelbaar en zijn er talloze skateparken van gebruikers te ontdekken, en dankzij backwards compatibility ondersteunt de aankomende Xbox Series X de game tijdens de volgende generatie. Dat geeft Skate 3 het eeuwige leven.

In Reload houdt Gamer.nl regelmatig games van toen tegen het licht van nu. Lees ook:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Assassin's Creed Shadows breidt stealth-mechanismen uit
Nieuws

Assassin's Creed Shadows breidt stealth-mechanismen uit

Game komt op 14 februari 2025 uit

Assassin's Creed Shadows bevat nieuwe stealth-mechanismen om het rondsluipen in de game nog tactischer te maken.

Ubisoft heeft de aanpassingen ten opzichte van vorige Assassin's Creed-delen in een nieuwe blogpost uiteengezet. Zo zijn er tijdens het sluipen acties in verschillende kleuren boven vijanden te zien, waarmee wordt aangegeven of vijanden in één keer uitgeschakeld kunnen worden, of er alleen schade wordt gedaan of dat vijanden helemaal niet via stealth uitgeschakeld kunnen worden.

Het loont dan ook de moeite om ervaringspunten in perks te stoppen waarmee bijvoorbeeld de schade die met sluipaanvallen wordt uitgedeeld te verhogen. Verder kan men de mogelijkheid ontgrendelen om dubbele sluipmoorden achter elkaar te plegen en bijvoorbeeld rookbommen te gebruiken.

Daarbij kan de positie waar spelers zich in bevinden ook het verschil maken: sommige vijanden kunnen bijvoorbeeld een aanval vanaf de grond overleven, maar niet vanuit de lucht. Er is ook een menuoptie om dit systeem toegankelijker te maken, waardoor alle vijanden wel met één stealthaanval gedood kunnen worden.

Een ander verschil met voorgaande games is dat spelers geen vogel tot hun beschikking hebben om het gebied om hen heen uit te kammen. In plaats daarvan hebben zowel Naoe en Yasuke - de twee hoofdpersonages van de game - een 'Observe'-mechanisme waarmee vijanden en items getagd kunnen worden. Alleen Naoe heeft ook Eagle Vision waarmee bijvoorbeeld vijanden achter muren gespot kunnen worden door het geluid dat ze maken.

Zoals gebruikelijk kunnen de hoofdpersonages bukken om minder snel gespot te worden, maar door in de schaduw te schuilen worden ze nu helemaal onzichtbaar. Het loont dus om bijvoorbeeld fakkels te doven en zo duisternis te creëren. Aangezien Naoe het kleinste hoofdpersonage in de reeks tot nu toe is, kan ze ook schuilen in krappe plekken.

Assassin's Creed Shadows had eigenlijk dit najaar moeten verschijnen, maar werd eerder dit jaar uitgesteld naar 14 februari 2025. Onlangs liet Ubisoft nog weten dat de nieuwe releasedatum haalbaar is. Overigens gaan er geruchten dat het bedrijf de komende vijf jaar elk halfjaar een nieuwe 'ervaring' binnen de reeks wil uitbrengen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Tot dertig procent korting op PlayStation Plus nu beschikbaar
Nieuws

Tot dertig procent korting op PlayStation Plus nu beschikbaar

Op Premium, Extra en Essential

Sony biedt nu tot dertig procent korting op PlayStation Plus-abonnementen aan als onderdeel van Black Friday.

Hoewel Black Friday pas over een week plaatsvindt, zijn alle PlayStation-deals nu al beschikbaar. Gebruikers kunnen daarbij korting krijgen op jaarabonnementen PlayStation Plus. Zo kost PlayStation Plus Essential 57,59 euro (20 procent korting), PlayStation Plus Extra 94,49 euro (25 procent korting) en PlayStation Plus Premium 106,39 euro.

Deze week werd bekend dat PlayStation Portal-bezitters met PlayStation Plus Premium nu selecte games kunnen streamen via de cloud. Meer dan honderdtwintig PS5-games worden ondersteund in deze bèta van cloudstreaming, waaronder Monster Hunter Rise, Spider-Man: Miles Morales, Ghost of Tsushima en Ratchet and Clank: Rift Apart. Games kunnen tot en met 1080p en 60 frames per seconde worden gestreamd, al is daar wel een internetconnectie van 13 Mbps voor nodig.

Ook zijn hardware en verschillende games in de aanbieding bij een aantal (web)winkels. Kijk hier voor ons volledige overzicht.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error