Reload: Star Wars: The Force Unleashed
Achtergrond

Reload: Star Wars: The Force Unleashed

Het zal Star Wars-fans niet zijn ontgaan dat Jedi: Fallen Order deze maand verschijnt. In de game speel je als Kal Kestis, een jonge Jedi die The Force leert te beheersen, maar zich ook schuilhoudt vanwege Order 66. Fallen Order doet in veel opzichten denken aan The Force Unleased, een polariserende en ontzettend duistere Star Wars-game.

Er bevindt zich negentien jaar tussen de eerste en tweede Star Wars-filmtrilogie, waar Disney met Star Wars Rebels, Rogue One en Solo inmiddels gretig gebruik van heeft gemaakt. George Lucas’ eerste stap in het lang verboden tijdperk was echter geen film, maar een game. Na Episode 3 begon LucasArts namelijk aan Star War: The Force Unleashed, een verhaal over Darth Vaders geheime leerling.

Akelige sfeer

The Force Unleashed is gewaagd, zo blijkt alleen al uit de introductie waarin spelers als Darth Vader zelf op de planeet Kashyyyk Wookies neermaaien alsof het niets is. Wanneer hij de daar ondergedoken Jedi vermoordt, valt zijn oog op de zoon van Jedi Kento Marek, die bijzonder sterk is met The Force. In plaats van hem uit te roeien, leidt hij de jongen in het geheim op tot een zeer krachtige Sith, met als doel The Emperor omver te werpen. Uiteraard moet hij zich eerst bewijzen, door verschillende zich schuilhoudende Jedi aan zijn lightsaber te rijgen.

©GMRimport

En zo vertrekken spelers, vergezeld door de hologramrobot Proxy en pilote Juno, op reis door het heelal om op Jedi te jagen. The Force Unleashed is bijzonder goed in spelers het gevoel te geven de ultieme slechterik te zijn. Het grauwe kleurenpalet, de dramatische muziek en de kille Galen ‘Starkiller’ Marek – gespeeld door Sam Witner, bekend van onder andere Days Gone - zijn hierin zeer toonaangevend. Met name het feit dat je semibekende Jedi vermoordt is vrij onconventioneel voor een Star Wars-verhaal. Bijdragen aan de gruwelijke uitroeiing die Order 66 is zorgt voor een akelige sfeer.

Niet dat het The Force Unleashed totaal ontbreekt aan lichtpuntjes, want de game leent ontzettend van het kameraadschap uit de films. Langzamerhand raken spelers gehecht aan Proxy en Starkillers’ sympathie voor Juno blijft ook niet onopgemerkt. Bovendien is er de optie om na Starkillers klassieke tweestrijd te kiezen voor de goede kant van The Force. Helaas is de manier waarop dat gebeurt, namelijk een enkele keuze aan het einde, nogal geforceerd.

©GMRimport

Indrukwekkende physics

Duidelijk geïnspireerd door Devil May Cry en God of War, bevat The Force Unleashed een vermakelijk vechtsysteem. Starkiller vecht onorthodox, waarbij hij alles in stukken hakt wat beweegt en daarbij de meest spectaculaire combinaties maakt. Het is echter de manier waarop The Force wordt toegepast wat de gameplay zo interessant maakt. Dankzij maar liefst drie verschillende physics engines, waaronder de inmiddels welbekende Havok-physics engine en de Euphoria engine uit GTA, krijgen spelers de optie om alle objecten en wezens in de omgeving op te pakken en op een realistische wijze kapot te smijten.

Dat creëert een hoop speelruimte, waarbij spelers hele groepen vijanden verpletteren met grote objecten, monsters met meedogenloze bliksemschichten verbranden en stormtroopers op een hilarische wijze in de lucht laten bungelen alvorens ze worden gewurgd. Krachten worden daarnaast gedurende de game constant geüpgraded totdat Starkiller ogenschijnlijk de krachtigste Jedi/Sith van het hele universum is. Dat schoot sommige Star Wars-fanaten overigens in het verkeerde keelgat, want Starkillers krachten braken zo een beetje de regels van de franchise. Een Star Destroyer eigenhandig uit de lucht trekken is wat overdreven, maar wel héél gaaf.

©GMRimport

Helaas zit het richtsysteem om interactie te hebben met objecten vaak behoorlijk in de weg. The Force Unleashed gokt zelf welk object spelers willen selecteren in plaats van met de camera, waardoor het in het heetst van de strijd vaak misgaat. Zo kent de game nog wel meer ruwe randjes, zoals een overdaad aan quick-time events en onnodig pittige eindbaasgevechten.

Hierbij neemt de camera namelijk een vast, filmisch perspectief aan, ten koste van het overzicht. Dat zorgt inderdaad voor zeer spectaculaire gevechten – het was immers de eerste keer dat special effects-filmstudio Industrial Light and Magic zich met een game bemoeide – maar het maakt de eindbaasgevechten tegelijk onoverzichtelijk en daarom frustrerend. Dit soort aspecten resulteerden in een niet onverdeeld positieve reactie op The Force Unleashed.

In een vacuüm

Het vervolg werd helaas nog slechter ontvangen. The Force Unleashed 2 deed nog een schepje bovenop de actie, maar kon qua verhaal en levelontwerp niet tippen aan het eerste deel. Dat is jammer, want The Force Unleashed brengt een van Vaders vele geheime projecten fantastisch in beeld.

©GMRimport

Met George Lucas aan boord sloot de game verhaaltechnisch perfect aan op de films, maar sinds de overname van Star Wars door Disney is het hele concept uit de canon gegooid en wordt het verhaal van Starkiller officieel niet erkend. Ook het derde deel ging met het sluiten van LucasArts de prullenbak in, waardoor The Force Unleashed nu bestaat in een soort vacuüm van Star Wars-ruimte. Hopelijk pikt ontwikkelaar Respawn Entertainment wat elementen mee van de duistere, maar bevredigende Star Wars-game die The Force Unleashed is.

In Reload houdt Gamer.nl regelmatig games van toen tegen het licht van nu.
Lees ook:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Assassin's Creed Shadows breidt stealth-mechanismen uit
Nieuws

Assassin's Creed Shadows breidt stealth-mechanismen uit

Game komt op 14 februari 2025 uit

Assassin's Creed Shadows bevat nieuwe stealth-mechanismen om het rondsluipen in de game nog tactischer te maken.

Ubisoft heeft de aanpassingen ten opzichte van vorige Assassin's Creed-delen in een nieuwe blogpost uiteengezet. Zo zijn er tijdens het sluipen acties in verschillende kleuren boven vijanden te zien, waarmee wordt aangegeven of vijanden in één keer uitgeschakeld kunnen worden, of er alleen schade wordt gedaan of dat vijanden helemaal niet via stealth uitgeschakeld kunnen worden.

Het loont dan ook de moeite om ervaringspunten in perks te stoppen waarmee bijvoorbeeld de schade die met sluipaanvallen wordt uitgedeeld te verhogen. Verder kan men de mogelijkheid ontgrendelen om dubbele sluipmoorden achter elkaar te plegen en bijvoorbeeld rookbommen te gebruiken.

Daarbij kan de positie waar spelers zich in bevinden ook het verschil maken: sommige vijanden kunnen bijvoorbeeld een aanval vanaf de grond overleven, maar niet vanuit de lucht. Er is ook een menuoptie om dit systeem toegankelijker te maken, waardoor alle vijanden wel met één stealthaanval gedood kunnen worden.

Een ander verschil met voorgaande games is dat spelers geen vogel tot hun beschikking hebben om het gebied om hen heen uit te kammen. In plaats daarvan hebben zowel Naoe en Yasuke - de twee hoofdpersonages van de game - een 'Observe'-mechanisme waarmee vijanden en items getagd kunnen worden. Alleen Naoe heeft ook Eagle Vision waarmee bijvoorbeeld vijanden achter muren gespot kunnen worden door het geluid dat ze maken.

Zoals gebruikelijk kunnen de hoofdpersonages bukken om minder snel gespot te worden, maar door in de schaduw te schuilen worden ze nu helemaal onzichtbaar. Het loont dus om bijvoorbeeld fakkels te doven en zo duisternis te creëren. Aangezien Naoe het kleinste hoofdpersonage in de reeks tot nu toe is, kan ze ook schuilen in krappe plekken.

Assassin's Creed Shadows had eigenlijk dit najaar moeten verschijnen, maar werd eerder dit jaar uitgesteld naar 14 februari 2025. Onlangs liet Ubisoft nog weten dat de nieuwe releasedatum haalbaar is. Overigens gaan er geruchten dat het bedrijf de komende vijf jaar elk halfjaar een nieuwe 'ervaring' binnen de reeks wil uitbrengen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Tot dertig procent korting op PlayStation Plus nu beschikbaar
Nieuws

Tot dertig procent korting op PlayStation Plus nu beschikbaar

Op Premium, Extra en Essential

Sony biedt nu tot dertig procent korting op PlayStation Plus-abonnementen aan als onderdeel van Black Friday.

Hoewel Black Friday pas over een week plaatsvindt, zijn alle PlayStation-deals nu al beschikbaar. Gebruikers kunnen daarbij korting krijgen op jaarabonnementen PlayStation Plus. Zo kost PlayStation Plus Essential 57,59 euro (20 procent korting), PlayStation Plus Extra 94,49 euro (25 procent korting) en PlayStation Plus Premium 106,39 euro.

Deze week werd bekend dat PlayStation Portal-bezitters met PlayStation Plus Premium nu selecte games kunnen streamen via de cloud. Meer dan honderdtwintig PS5-games worden ondersteund in deze bèta van cloudstreaming, waaronder Monster Hunter Rise, Spider-Man: Miles Morales, Ghost of Tsushima en Ratchet and Clank: Rift Apart. Games kunnen tot en met 1080p en 60 frames per seconde worden gestreamd, al is daar wel een internetconnectie van 13 Mbps voor nodig.

Ook zijn hardware en verschillende games in de aanbieding bij een aantal (web)winkels. Kijk hier voor ons volledige overzicht.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error