Reload: Red Dead Redemption 2 is onovertroffen als levenssimulator
Achtergrond

Reload: Red Dead Redemption 2 is onovertroffen als levenssimulator

Maar de strikte lineaire missies staan daar haaks op

Het is een krappe zes jaar geleden dat Red Dead Redemption 2 uitkwam. Wie de game nu opstart, komt al snel tot de conclusie: in de tussentijd heeft nog geen ander openwereldspel deze Rockstar-game ingehaald qua details en pure immersie.

Red Dead Redemption 2 had ik sinds 2018 niet meer gespeeld, maar ik kreeg – wellicht met Grand Theft Auto 6 in het iets te verre vooruitzicht – opeens de drang om de game weer aan te slingeren. Zes jaren zijn in gametijd immers lang genoeg om een aanzienlijk deel van de ervaring alweer te zijn vergeten. Zo gezegd, zo gedaan, en na even pielen om de game er op m’n PS5 en oled-televisie mooi en helder uit te laten zien (tip: ga in de grafische opties voor ‘Game’ in plaats van ‘Cinematic’), begon ik helemaal van voren af aan met de epische western.

Pintje vatten

Daar kreeg ik geen moment spijt van, want binnen de kortste keren werd ik weer in de roerige Verenigde Staten van 1899 getrokken. Toegegeven, de eerste dagen moest ik vooral wennen aan de zware en bij wijlen ingewikkelde besturing. Wanneer protagonist Arthur Morgan rondloopt, voelt het alsof je een tank bestuurt. Zijn ‘reguliere’ looppas is uitzonderlijk traag, waardoor alleen al een wandeling van de ene naar de andere kant van een kamer engelengeduld vereist. Je kunt natuurlijk ook sprinten, maar dat is eigenlijk weer te snel voor de meeste binnenlocaties. Daarbij reageert de plaatselijke bevolking niet bepaald vriendelijk wanneer je al sprintend door de saloondeuren beukt met louter de onschuldige intentie een pintje te vatten.

Zo vergen meer aspecten van de game de nodige gewenning. Je lasso pakken en er een rijdend doelwit mee vangen, om vervolgens van je paard af te stappen en hem vast te binden, vergt een vlugge knoppencombinatie die ik in eerste instantie nauwelijks uit mijn middeljarige vingers kreeg. De menu’s zijn omslachtig en traag, en er draaien allerlei (on)zichtbare metertjes op de achtergrond die invloed hebben op de gezondheid en het uithoudingsvermogen van Arthur, en dus ook met behoorlijke regelmaat aangevuld moeten worden met voedsel, drank, voldoende rust en zo nu en dan een welverdiend bad.

Krimpende testikels

Waar al het bovenstaande in eerste instantie in de weg lijkt te staan van het spelplezier, went het gelukkig. Sterker nog: het dwingt je zeker in de eerste tientallen uren om tijdens het spelen de volledige concentratie erbij te houden, wat je nog meer betrekt bij hetgeen zich op het beeldscherm volstrekt. In combinatie met de bizarre hoeveelheid details waarmee Rockstar de game heeft uitgerust en de nog altijd prima audiovisuele presentatie is het genoeg om je de illusie te geven dat er een levende, ademende wereld in je console verstopt zit.

Een opsomming geven van alle details die je tijdens het spelen van Red Dead Redemption 2 tegenkomt is niet haalbaar in een enkele alinea – misschien niet eens in een volledig artikel – maar om toch een beeld te schetsen: Arthur kan tijdens actievolle scènes zijn hoed verliezen en wordt na verloop van tijd vies afhankelijk van zijn bezigheden; paarden gebruiken een rustmoment om even te kakken en hun testikels krimpen en zetten uiteen afhankelijk van de temperatuur buiten; Arthurs baard en haar groeien na verloop van tijd en kunnen weer bijgewerkt worden; er is een compleet ecosysteem van allerlei dieren – waaronder vissen en vogels – waar je op kunt jagen, wat weer verschillende wapens en ammunitie vereist afhankelijk van het type dier; bijna alle willekeurige npc’s in de game hebben hun eigen ingesproken teksten en Arthur kan daar ook met unieke zinnen op reageren; sommige npc’s lijken je daarbij te onthouden en bouwen in de loop van het avontuur zelfs een huis op of kappen een bos; de kleding en bandana die je draagt hebben invloed op hoe snel de Wanted-meter leegloopt; en dieren kunnen je van een afstand al ruiken afhankelijk van de windrichting en hoelang geleden het is dat Arthur zich heeft gewassen.

Ouderwets strikt

De illusie van een levende wereld waar je deel van uitmaakt groeit al snel uit tot de hoofdreden om Red Dead Redemption 2 te spelen. Toch is ook het verhaal, dat een treurig en tegelijkertijd wervelend beeld schetst van de laatste dagen van een criminele bende alvorens een moderne samenleving met bijbehorende wetten hen voorgoed wegdrukt, spannend en vermakelijk om te volgen. De meeste personages worden daarbij met indrukwekkende diepgang gepresenteerd.

Een aanzienlijke kanttekening is dat de manier waarop je missies klaart haaks staat op de illusie van vrijheid waar de rest van de game zo in uitblinkt. Waar je tijdens alle nevenactiviteiten in de spelwereld het gevoel hebt dat je zelf je speelstijl bepaalt – van hoe je op dieren jaagt en het kamp uitbreidt, tot fatsoenlijk dan wel asociaal gedrag dat je vertoont en een reputatiemeter beïnvloedt – daar voelen de missies ouderwets strikt aan. Tenzij de game letterlijk stelt dat je verschillende keuzes hebt in een missie, word je geacht op een onzichtbaar spoor te blijven en slaafs je computergestuurde medebendeleden te volgen.

Een voorbeeld: al vroeg in de game moest ik het broertje van Arthurs oude vlam aan zijn haren terug naar huis sleuren, wat gameplaytechnisch neerkwam op een achtervolging te paard. Ik kreeg de broer in kwestie maar niet ingehaald. Na meerdere pogingen die met een ‘failed’-scherm eindigden, kon ik de route wel dromen en besloot ik mijn doelwit dan ook af te snijden. Ook dat werd afgestraft met de mededeling dat de missie was gefaald. Uiteindelijk wist ik mijn voormalige schoonbroer lang genoeg bij te houden om een treinspoor te bereiken, waarna een cinematic werd ingezet en de missie werd afgerond. De achtervolging volhouden tot we het treinspoor bereikten was blijkbaar de enige correcte uitkomst; maar dat wist ik natuurlijk pas toen ik het na meerdere frustrerende pogingen voor elkaar kreeg.

Zo verandert elke missie al snel in een soort interactieve film waar je zelf maar deels invloed op uitoefent. Het strookt daarbij ook helemaal niet met de mogelijkheid om je gedurende de rest van de game zo goed of slecht te gedragen als je zelf wil. Leuk en aardig, die reputatiemeter die je dankzij je goed gedrag helemaal ‘wit’ hebt gekleurd, maar tijdens de volgende verhalende missie word je zomaar weer verplicht een heel dorp naar de eeuwige jachtvelden te schieten. Dat soort momenten halen je vrij cru uit het rollenspelaspect van de game, dat verder juist zo sterk aanwezig is.

Wat GTA 6 van Red Dead kan leren

Ik zou liegen als ik zou zeggen dat het me constant stoorde – ik zag de missies eerder als een leuk extra verhaal binnen de ‘levenssimulator’ die Red Dead Redemption 2 gedurende het grootste gedeelte van mijn speelsessies was. Toch zou ik in Grand Theft Auto 6, de volgende grote release van Rockstar, juist dit aspect sterk verbeterd willen zien. Meer vrijheid tijdens de missies om er via je eigen speelstijl invulling aan te geven, zou wat mij betreft de volgende grote stap voor deze ontwikkelaar en hun openwereldtitels zijn.

Maar zoals ik al stelde: het doet verder weinig af aan het overweldigende gevoel van fysieke aanwezigheid in een spelwereld dat Red Dead Redemption 2 als geen andere game biedt. De afgelopen zes jaar zijn er genoeg openwereldgames uitgekomen, maar ik kan mij geen ander spel heugen dat een vergelijkbare gedetailleerde spelwereld biedt. De game verleidt je continu om je echte leven even te vergeten en cowboytje te spelen in het virtuele wilde westen. Het is daarmee niets minder dan een kinderdroom die uitkomt.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!