Reload: De Batman Arkham-reeks van Rocksteady is nog steeds opvallend goed
Achtergrond

Reload: De Batman Arkham-reeks van Rocksteady is nog steeds opvallend goed

Een grondlegger voor veel andere games

Het is het jaar 2009. Goede superheldengames zijn schaars en buiten wat spellen gebaseerd op films, is er maar weinig originaliteit te vinden rondom ieders favoriete superhelden. Maar dan brengt Rocksteady opeens Batman: Arkham Asylum uit. Het blijkt niet alleen een geweldige game voor zowel fans van de duistere held als gamers an sich, maar legt ook de basis voor diverse vervolgen.

Waar je tegenwoordig een groot arsenaal aan goede superheldengames hebt, werd menig gamer vroeger niet zo verwend met goede superheldenspellen. Voor de komst van Batman Arkham Asylum moest je het doen met enkele games die gebaseerd waren op een film met een superheld erin, zoals Batman Begins of Spider-Man 2. Deze waren best leuk om te spelen, maar er ontbrak toch echt wat diepgang, originaliteit en dynamiek. Hier bracht de Arkham-reeks verandering in, en dat kwam niet alleen door de originele verhalen die deze spellen vertelden. De eerste game in de reeks, Batman Arkham Asylum, bracht veel innovatie op gameplaygebied met zich mee. Nog fijner is dat de reeks nog altijd de moeite van het spelen waard is.

Een voorbeeld voor velen

De Arkham-reeks bouwt op twee verschillende gameplayaspecten: het combat-gedeelte en het predator-gedeelte. Tijdens gevechten is het aan jou om als Batman verschillende gevangen en andere vijanden in elkaar te meppen. Dit doe je zoals het deze superheld betaamt natuurlijk zonder ze te doden, maar de verschillende moves die Bruce Wayne uit zijn mouw schudt komen wel erg bruut over. Het geluid van brekende botten schelt door de koptelefoon en mede door een grote variatie aan animaties voelt elk gevecht uniek. Naarmate de game - en de reeks - vordert, krijg je ook meer variatie aan vijanden en wapens voor je kiezen. Denk aan messen, schilden en geweren die vijanden hanteren, maar ook aan Titans (grote, misvormde mannen) die op je afstormen en je op een bepaalde manier moet uitschakelen.

Het knokken werkt ook erg instinctief door de verschillende knoppencombinaties en manieren om jezelf beschermen. Door het countersysteem, die uitgevoerd wordt door een bepaalde knop in te drukken als een vijand een icoontje boven zijn hoofd krijgt, zet je deze aanval om in een counter die misschien nog wel bruter is dan de reguliere moves die je tot je beschikking hebt. Dankzij dit systeem rijg je binnen de kortste keren flinke combinaties aan elkaar, wat je het gevoel geeft alsof je zelf Batman bent.

Ook kun je op basis van een skillpuntensysteem verschillende aanvallen ontgrendelen. Dit zorgt ervoor dat je niet alleen de aanval- en counterknop gebruikt, maar ook wat speciale moves er tussendoor uitklopt. In de verschillende vervolgen werd het systeem uitgebreid met nog meer vijanden, moves en gadgets. Wat het systeem zo vloeiend maakt, is dat je al je aanvallen en counters uit kunt voeren zonder dat Batman de richting van de vijand op hoeft te staan. Dit betekent dat als een vijand van achter komt en je een mep wilt verkopen, je deze alsnog erg soepel kunt counteren. Dit geldt ook voor je eigen aanvallen, met of zonder gebruik van gadgets. Dit systeem wordt sinds het uitkomen van de eerst Arkham-game ook in diverse andere games gebruikt, omdat het zo soepel en instinctief werkt. Denk aan Sleeping Dogs of Marvel’s Spider-Man.

Wees de vleermuis

In het ‘predator-gedeelte’ van de game it je in een ruimte met gewapende vijanden die je (bij voorkeur) zo stil mogelijk uit moet schakelen. Dit kun je doen door bijvoorbeeld op de begane grond rond te sluipen, maar ook door je tussen verschillende hoger gelegen uitkijkpunten te verplaatsen. Denk aan waterspuwers of andere uitkijkpunten waar je op kunt schuilen en naartoe en van af kunt vliegen. Met de vele gadgets kun je – helemaal passend bij Batman - je vijanden de stuipen op het lijf te jagen. Zo merk je aan vijanden dat ze steeds angstiger worden naarmate meer van hun metgezellen uit worden geschakeld.

Als een ware vleermuis kun je ondersteboven van een waterspuwer hangen, je vijand oppakken en hem aan een touw aan zijn voeten ophangen. Heb je dat een paar keer gedaan? Dan kies je er wellicht voor om achter je vijand te sluipen en deze uit de weg te ruimen. Als vijanden zich hogerop bevinden, kun je aan een richel hangen en vanaf daar je vijand uitschakelen. De mogelijkheden lijken eindeloos en het is dan ook geen toeval dat we dit systeem in Insomniacs Spider-Man-games terugvinden.

Batman heeft niet voor niets de bijnaam ‘World’s Greatest Detective’, en dus krijg je in de Arkham-reeks ook voldoende mogelijkheden om jouw speurskills in te zetten. Het volgen van vingerafdrukken, geuren of bloedsporen zijn de meest oppervlakkige opdrachten die je uit moet voeren. Gelukkig zijn er ook puzzels die wat diepgaander en soms behoorlijk uitdagend kunnen zijn.

Uitbreiden van het universum

Elke Arkham-game vertelt een compleet origineel verhaal, en ze haken ook nog eens op elkaar in. De games verdienen dan ook alle lof over de aanwezige world-building, lore en variatie qua omgevingen. Elk deel heeft daarbij een andere toon en de spelwerelden ondersteunen dat. In Arkham Asylum, dat zich afspeelt in een broeiend, duister gevangenisstelsel, is de sfeer horrorachtig. Arkham City is groter, wat de ambities van een vervolg ondersteunt, maar nog steeds grimmig. Arkham Knight is het grootst en voelt als een ware eindshow met Gotham City als speelveld. Het is in elk deel een waar genot om je fictieve vleugels in de vorm van je cape te gebruiken.

In elke game komen natuurlijk ook de vele bekende vijanden van Batman voor. Deze krijgen allemaal hun tijd in de spotlight. Denk bijvoorbeeld aan de Joker, Poison Ivy, Scarecrow, Bane en Doctor Freeze. Deze vijanden zitten geïntegreerd in het verhaal, zijmissies of originele baasgevechten. Met de fantastische voice-acting van wijlen Kevin Conroy als Batman  en Mark Hamill als de Joker is dit voor de gemiddelde Batman-fan om zijn of haar vingers bij af te likken.

Watch on YouTube

Het mooiste is echter dat de Arkham-games niet alleen voor de Batman-liefhebbers zijn. Mensen die interesse hebben in fantastische combat en stealth, een intrigerend en afwisselend verhaal en diepgaande spelwereld, kunnen prima bij de Arkham-games van terecht. Return to Arkham kun je tegenwoordig voor bijna niks oppikken bij een online winkel en geeft je de remasters van Arkham Asylum en Arkham City. Je zal al snel merken dat de games nog altijd een genot zijn om te spelen.

Het is dan ook des te treuriger dat Rocksteady de expertise die ze met de Arkham-games hebben opgedaan, hebben verkwist het begin dit jaar uitgekomen Suicide Squad: Kill the Justice League. Hoewel ook die game goed de sfeer van het Batman-universum naar voren brengt, zorgt de focus op multiplayergameplay voor relatief saaie missies en betekenisloze loot. Hopelijk zien Rocksteady en IP-eigenaar Warner Bros. Games dat ook in en werkt de studio inmiddels weer aan een terugkeer naar hun hoogtijdagen. Van kwalitatief hoogstaande Batman-games krijgen we immers nooit genoeg!

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error