Pokémon Colosseum en de eerste Dexit
Achtergrond

Pokémon Colosseum en de eerste Dexit

Pokémon Sword en Shield hebben veel kritiek gekregen over het ontbreken van een grote lading pokémon. Zelfs de later uitgebrachte downloadbare content lost het probleem niet op. Mogelijk kunnen de aanstaande remakes van Diamond en Pearl de gaten opvullen. Daarmee kunnen die games eenzelfde rol vervullen als Pokémon Colosseum in 2004.

Als Pokémon-fan in 2003 zit je in een spagaat. Na het toffe avontuur in Johto met Gold en Silver, waar menig gamer nog steeds met een roze bril op terugkijkt, is het een bittere pil dat je niet meteen een compleet gevulde Pokédex kunt krijgen in Hoenn. We hebben het over de regio uit Ruby en Sapphire, die in feite een soort soft reboot voor de Pokémon-franchise zijn geweest. Heel veel pokémon uit Gold en Silver zijn gewoon niet te vangen in die spellen en er bestaat ook geen mogelijkheid je eerder gevangen beesten over te zetten vanaf de Game Boy (Color) naar de Advance.

Destijds werd dat probleem niet zo breed uitgemeten als in 2019, toen Pokémon Sword en Shield te maken kregen met de Dexit-campagne. Heel veel Pokémon-fans waren in 2019 bozer dan in 2003 en hadden echt het idee dat ze genaaid werden door ontwikkelaar Game Freak. Veel fans van de serie besloten de games niet te kopen en spoorden mensen aan dat ook te laten. Waarschijnlijk tevergeefs: uit de meest recente kwartaalcijfers van Nintendo blijkt dat Sword en Shield meer dan twintig miljoen keer zijn verkocht. Daarmee zijn ze een groter succes dan Diamond en Pearl.

©GMRimport

Pokémon Colosseum lost eerste Dexit op

Wat dit allemaal te maken heeft met Pokémon Colosseum? Dat spel vervult voor Pokémon-spelers in 2004 een belangrijke rol. Niet alleen is het de eerste keer dat we een volwaardige rpg van Pokémon krijgen voor een console, ook lost Colosseum het probleem van de eerste Dexit op. Ook al is Colosseum een spin-off, voor veel trainers is dit de eerste keer dat ze in een driedimensionale omgeving lopen en daar ook pokémon kunnen vangen en trainen. Daardoor houdt het spel altijd een speciaal plekje in menig trainerhart.

Wat Pokémon Colosseum zo belangrijk maakt voor spelers van Pokémon Ruby en Sapphire, is het feit dat je hierin bijna alle ontbrekende pokémon uit de Advance-games kunt vangen. Alsof je in 2004 als Pokémon-fan nóg een reden nodig hebt om een driedimensionaal avontuur te spelen op de kubusvormige spelcomputer van Nintendo! Het feit dat je je favoriete pokémon, zowel oud als nieuw, in veel betere graphics ziet schitteren is voor veel gamers al reden genoeg. En dat je dan ook nog 25 tot 60 uur kunt besteden aan een verhalend avontuur in een nieuwe regio is meer dan verrukkelijk. Tenminste, zo dacht je er waarschijnlijk in 2004 over...

Wat Pokémon Colosseum zo belangrijk maakt voor spelers van Pokémon Ruby en Sapphire, is het feit dat je hierin bijna alle ontbrekende pokémon uit de Advance-games kunt vangen

-

Missende pokémon

De echte kers op de slagroomtaart is dat je toegang krijgt tot heel veel van die missende Pokémon uit Johto. Je start bijvoorbeeld met een Umbreon en een Espeon - twee Eeveelutions. Vervolgens kun je onder meer de evoluties van de starter-pokémon krijgen, evenals favorieten als Flaafy, Sudowoodo, Forretress, Gligar, Heracross, Piloswine, Entei, Raikou, Suicune en Tyranitar. Het is echt een feest van herkenning. Na het uitspelen van het hoofdspel kun je de pokémon overzetten naar Ruby en Sapphire. En als je Pokémon Colosseum nog even blijft spelen, komen er nog meer toffe monsters bij.

Naast een flink avontuur heb je namelijk ook de taak om pokémon te redden van het slechte team Cipher, dat actief is in de exclusieve Orre-regio. Dat team maakt zogenaamde Shadow Pokémon. Je moet ze niet alleen afpakken door hen te vangen met een vangmachine aan je arm (normale Pokéballs werken niet), maar ook hun harten zuiveren bij een speciale steen. Heb je alle 48 Pokémon gezuiverd, dan kun je je wagen aan Mt. Battle. Dat is een plek waar je het in je eentje opneemt tegen honderd andere trainers in (soms wat saaie) twee-tegen-twee gevechten. Maar tussendoor kom je bijvoorbeeld ook nog Entei tegen, terwijl aan het einde een felbegeerde Ho-Oh op je wacht.

©GMRimport

Grinden

Destijds waren pokémon als Entei en Ho-Oh reden genoeg om door te ploeteren. Zeventien jaar geleden wilden we het misschien niet toegeven, maar zo heel denderend was Pokémon Colosseum eigenlijk niet. Natuurlijk was het tof om een 3D-avontuur te kunnen spelen op de GameCube, maar eerlijk is eerlijk: opvolger XD: Gale of Darkness deed een hoop beter. De verplichte double battles, het zuiveren van de harten dat ellendig lang duurt en Mt. Battle waar maar geen einde aan komt… je moest die zeldzame pokémon echt heel graag willen hebben, wilde je de game helemaal uitspelen.

Dat je een extra game moest kopen voor het aanvullen van je Pokédex was nog tot daaraan toe. Het vooruitzicht van een groots avontuur motiveerde. Plus: je begreep waarom bepaalde pokémon niet overgezet konden worden in verband met de technische beperkingen. Natuurlijk kun je opperen dat het belachelijk is dat sommige pokémon gewoonweg niet aanwezig waren in Ruby en Sapphire, maar het was nou ook weer niet zo dat Pokémon Colosseum een simpele cash grab was. Het was een volwaardig Pokémon-avontuur op je televisie, met pokémon die je al een tijdje miste.

©GMRimport

De Pokédex vullen

Daarmee is Pokémon Colosseum echt een product van z’n tijd. Het was dé manier om je Dex te vullen, totdat later Fire Red, Leaf Green en Emerald verschenen. Het spel vroeg wel heel veel van de speler. Je moest extra geld uitgeven aan een game, in het bezit van zijn een GameCube, de linkkabel voor de Gameboy Advance hebben en het spel compleet uitspelen. In 2021 hoef je het spel ook eigenlijk niet meer te spelen, omdat bijvoorbeeld Pokémon Go soms legendarische pokémon, waaronder Ho-Oh en Entei, uitdeelt alsof het snoepjes zijn. Die kun je nu via Pokémon Home heel gemakkelijk overzetten. Mocht je je toch willen wagen aan een Pokémon-avontuur op de GameCube, zoek dan Gale of Darkness op. Beide games hebben echter hun belangrijke positie verloren voor Pokémon-fans en zijn ingehaald door moderne technologie.

Als we kijken naar Pokémon anno 2021, dan zitten we in een soortgelijke situatie. Sword en Shield bieden niet alle pokémon die spelers willen gebruiken. Nieuwe games bieden nieuwe mogelijkheid wel en we gaan er vanuit dat de volgende games in de rij de remakes van Pokémon Diamond en Pearl zijn; of dat nu een Let’s Go-game wordt of een remake zoals Omega Ruby en Alpha Sapphire. Die games kunnen de gaten in de Dex opvullen. Dan moeten we wederom een extra game kopen, los van de reeds gekochte games en het abonnement op managementsoftware Pokémon Home. Maar uiteindelijk weten we waar we het voor doen: de Pokédex.

In de rubriek Reload bekijken we klassiekers uit de geschiedenis van de game-industrie vanuit het huidige perspectief. Lees ook:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Wederom nieuwe studio met voormalige Disco Elysium-makers opgericht
Nieuws

Wederom nieuwe studio met voormalige Disco Elysium-makers opgericht

Summer Eternal is een kunstenaarscollectief en rpg-studio

Nadat vorige week al twee studio's met voormalige werknemers van Disco Elysium-ontwikkelaar ZA/UM werden onthuld, is er nu een derde studio naar voren gekomen: Summer Eternal.

De ontwikkelaar wordt beschreven als een "kunstenaarscollectief en rpg-studio" en wil met mensen die aan Disco Elysium hebben gewerkt en ander telent "iets compleet verfrissends en origineel" creëren.

De studio is opgericht door Argo Tuulik en Olga Moskvina, twee van de vijf schrijvers die aan Disco Elysium hebben gewerkt. Andere mensen die aan die game hebben meegeholpen, zoals auteur Dora Klindzic, senior concept artst Anastasia Ivanova, grafische designer Michael Oswell en stemacteur Lenval Brown, zijn ook van de partij.

Informatie over de mogelijke game waar Summer Eternal aan werkt is er nog niet. De komende weken moet wel meer informatie over de studio naar buiten komen. De officiële website is hier te bezoeken.

Vorige week werden er al twee nieuwe studio's bestaande uit voormalige Disco Elysium-ontwikkelaars uit de doeken gedaan: Longdue Games en Dark Math Games. Eerstgenoemde werkt aan een spirituele opvolger van Disco Elysium met een "baanbrekend psychogeografisch rpg-mechanisme". Daar is alleen artwork van uitgebracht. De eerste game van Dark Math Games is de detective-rpg XXX Nightshift. "Deze originele sciencefictionsetting plaatst je in een resort die niet zou moeten bestaan met mensen die je niet zou moeten kennen, terwijl de eindeloze poolnacht allerlei zonden verbergt." Hier werd al wel een trailer van getoond.

Ondanks het succes van Disco Elysium rommelt het al een tijdje bij ontwikkelaar ZA/UM. Drie hoofdontwikkelaars werden in 2022 gedwongen om te vertrekken bij de studio, en eerder dit jaar vond er een ontslagronde bij ZA/UM plaats, waarbij naar verluidt ook een uitbreiding op Disco Elysium werd geannuleerd. Eerder werden door de ontwikkelaar al een vervolg op Disco Elysium en een nieuwe sciencefictiongame geannuleerd.

Disco Elysium is een geprezen rpg uit 2019. Gamer.nl-redacteur Erik Nusselder gaf het spel een 9: "Woorden zijn niet genoeg om de pracht van Disco Elysium te beschrijven. De absurde vrijheid in het vormen van je personage en het hoogstaande schrijfwerk maken dit een must voor liefhebbers van klassieke rpg’s."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Alle Call of Duty: Black Ops 6-multiplayermaps en -modi onthuld
Nieuws

Alle Call of Duty: Black Ops 6-multiplayermaps en -modi onthuld

Ook is er een speciale wrap voor Xbox Series aangekondigd

Activision heeft alle maps en modi uit de Call of Duty: Black Ops 6-multiplayer belicht.

Dat deed het bedrijf in een nieuwe blogpost, waarin elke map, modi en Operator die op release van de game in de multiplayer zit wordt behandeld. Zoals al bekend was bevat de multiplayer op release zestien compleet nieuwe maps, waaronder twaalf 6v6-maps en vier Strike-maps die zowel voor 6v6- als 2v2-potjes geschikt zijn. Eerder werd al bekendgemaakt dat het traditionele Prestige-systeem terugkeert en dat de map Nuketown een week na release kosteloos wordt toegevoegd.

Alle modi die op release in de Black Ops 6-multiplayer zitten:

  • Team Deathmatch (6v6)

  • Domination (6v6)

  • Search & Destroy (6v6)

  • Kill Confirmed (6v6)

  • Free-For-All (8)

  • Hardpoint (6v6)

  • Gunfight (6v6)

  • Gunfight (2v2)

  • Headquarters (6v6)

  • Kill Order (6v6)

  • Control (6v6)

In deze alternatieve modi zijn de scorestreaks uitgeschakeld:

  • Face Off Domination (6v6)

  • Face Off Team Deathmatch (6v6)

  • Face Off Kill Order (6v6)

  • Face Off Kill Confirmed (6v6)

En dit zijn de multiplayermaps die vanaf release beschikbaar zijn:

  • Babylon (Core 6v6)

  • Derelict (Core 6v6)

  • Lowtown (Core 6v6)

  • Payback (Core 6v6)

  • Protocol (Core 6v6)

  • Red Card (Core 6v6)

  • Rewind (Core 6v6)

  • Scud (Core 6v6)

  • Skyline (Core 6v6)

  • Subsonic (Core 6v6)

  • Vault (Core 6v6)

  • Vorkuta (Core 6v6)

  • Gala (Strike Map 2v2/6v6)

  • Pit (Strike Map 2v2/6v6)

  • Stakeout (Strike Map 2v2/6v6)

  • Warhead (Strike Map 2v2/6v6)

Meer details over alle modi en maps, alsmede de verschillende Operators die beschikbaar komen, zijn te lezen in de blogpost.

Microsoft komt tot slot met speciale controllers en een Xbox Series X-wrap gebaseerd op Call of Duty: Black Ops 6. Er zijn zowel een draadloze Xbox-controller als een draadloze Elite-controller beschikbaar via Xbox Design Labs, wat betekent dat spelers deze controllers naar eigen smaak kunnen aanpassen. Daarnaast is er een Black Ops 6-wrap die om de Xbox Series X gewikkeld kan worden. De accessoires en wrap kunnen hier besteld worden en zijn in onderstaande trailer te zien.

Call of Duty: Black Ops 6 verschijnt op 25 oktober voor PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One en pc. Het spel staat vanaf dag één ook op Xbox Game Pass. De game komt op alle platforms tegelijkertijd uit en er is geen Early Access-periode voor mensen die reserveren.

Watch on YouTube

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe Exodus-trailer wordt begeleid door Matthew McConaughey
Nieuws

Nieuwe Exodus-trailer wordt begeleid door Matthew McConaughey

Trailer draait om de lugubere 'Mara Yama'

Er is een nieuwe cinematische trailer van de aankomende scifigame Exodus uitgebracht. Daarin is acteur Matthew McConaughey te horen die de boel bij elkaar praat.

Toen Exodus afgelopen december tijdens The Game Awards werd aangekondigd was al bekend dat de acteur, bekend van rollen in films en series als Interstellar, True Detective en Mud, onderdeel uit zou maken van de game. Zijn rol is nog steeds niet helemaal duidelijk, maar hij is in ieder geval wel te horen in de nieuwe trailer, waarin overigens geen gameplay wordt getoond.

De trailer zelf draait om de Mara Yama, "gruwelijke Celestials die in monsterlijke vormen worden getoond" en "iets waar de mensheid in zijn gevecht voor overleven nooit tegenover heeft gestaan". Deze wezens hebben geen thuisplaneet, maar wonen in gigantische ruimtecitadels in de ruimte.

In de game laat de mensheid een stervende aarde achter, en heeft men een nieuwe thuishaven gevonden in een gewelddadig universum. "Hier zijn we de underdogs en vechten we om te overleven. Jij bent de Traveler, de laatste hoop van de mensheid." Spelers moeten buitenaardse technologie en wapens stelen in een poging te overleven.

Exodus wordt ontwikkeld door Archtype Entertainment, dat weer eigendom is van Wizards of the Coast. De studio is opgericht door voormalige Bioware-werknemers. De game komt op een nog onbekend moment naar pc, PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!