Pokémon Colosseum en de eerste Dexit
Achtergrond

Pokémon Colosseum en de eerste Dexit

Pokémon Sword en Shield hebben veel kritiek gekregen over het ontbreken van een grote lading pokémon. Zelfs de later uitgebrachte downloadbare content lost het probleem niet op. Mogelijk kunnen de aanstaande remakes van Diamond en Pearl de gaten opvullen. Daarmee kunnen die games eenzelfde rol vervullen als Pokémon Colosseum in 2004.

Als Pokémon-fan in 2003 zit je in een spagaat. Na het toffe avontuur in Johto met Gold en Silver, waar menig gamer nog steeds met een roze bril op terugkijkt, is het een bittere pil dat je niet meteen een compleet gevulde Pokédex kunt krijgen in Hoenn. We hebben het over de regio uit Ruby en Sapphire, die in feite een soort soft reboot voor de Pokémon-franchise zijn geweest. Heel veel pokémon uit Gold en Silver zijn gewoon niet te vangen in die spellen en er bestaat ook geen mogelijkheid je eerder gevangen beesten over te zetten vanaf de Game Boy (Color) naar de Advance.

Destijds werd dat probleem niet zo breed uitgemeten als in 2019, toen Pokémon Sword en Shield te maken kregen met de Dexit-campagne. Heel veel Pokémon-fans waren in 2019 bozer dan in 2003 en hadden echt het idee dat ze genaaid werden door ontwikkelaar Game Freak. Veel fans van de serie besloten de games niet te kopen en spoorden mensen aan dat ook te laten. Waarschijnlijk tevergeefs: uit de meest recente kwartaalcijfers van Nintendo blijkt dat Sword en Shield meer dan twintig miljoen keer zijn verkocht. Daarmee zijn ze een groter succes dan Diamond en Pearl.

©GMRimport

Pokémon Colosseum lost eerste Dexit op

Wat dit allemaal te maken heeft met Pokémon Colosseum? Dat spel vervult voor Pokémon-spelers in 2004 een belangrijke rol. Niet alleen is het de eerste keer dat we een volwaardige rpg van Pokémon krijgen voor een console, ook lost Colosseum het probleem van de eerste Dexit op. Ook al is Colosseum een spin-off, voor veel trainers is dit de eerste keer dat ze in een driedimensionale omgeving lopen en daar ook pokémon kunnen vangen en trainen. Daardoor houdt het spel altijd een speciaal plekje in menig trainerhart.

Wat Pokémon Colosseum zo belangrijk maakt voor spelers van Pokémon Ruby en Sapphire, is het feit dat je hierin bijna alle ontbrekende pokémon uit de Advance-games kunt vangen. Alsof je in 2004 als Pokémon-fan nóg een reden nodig hebt om een driedimensionaal avontuur te spelen op de kubusvormige spelcomputer van Nintendo! Het feit dat je je favoriete pokémon, zowel oud als nieuw, in veel betere graphics ziet schitteren is voor veel gamers al reden genoeg. En dat je dan ook nog 25 tot 60 uur kunt besteden aan een verhalend avontuur in een nieuwe regio is meer dan verrukkelijk. Tenminste, zo dacht je er waarschijnlijk in 2004 over...

Wat Pokémon Colosseum zo belangrijk maakt voor spelers van Pokémon Ruby en Sapphire, is het feit dat je hierin bijna alle ontbrekende pokémon uit de Advance-games kunt vangen

-

Missende pokémon

De echte kers op de slagroomtaart is dat je toegang krijgt tot heel veel van die missende Pokémon uit Johto. Je start bijvoorbeeld met een Umbreon en een Espeon - twee Eeveelutions. Vervolgens kun je onder meer de evoluties van de starter-pokémon krijgen, evenals favorieten als Flaafy, Sudowoodo, Forretress, Gligar, Heracross, Piloswine, Entei, Raikou, Suicune en Tyranitar. Het is echt een feest van herkenning. Na het uitspelen van het hoofdspel kun je de pokémon overzetten naar Ruby en Sapphire. En als je Pokémon Colosseum nog even blijft spelen, komen er nog meer toffe monsters bij.

Naast een flink avontuur heb je namelijk ook de taak om pokémon te redden van het slechte team Cipher, dat actief is in de exclusieve Orre-regio. Dat team maakt zogenaamde Shadow Pokémon. Je moet ze niet alleen afpakken door hen te vangen met een vangmachine aan je arm (normale Pokéballs werken niet), maar ook hun harten zuiveren bij een speciale steen. Heb je alle 48 Pokémon gezuiverd, dan kun je je wagen aan Mt. Battle. Dat is een plek waar je het in je eentje opneemt tegen honderd andere trainers in (soms wat saaie) twee-tegen-twee gevechten. Maar tussendoor kom je bijvoorbeeld ook nog Entei tegen, terwijl aan het einde een felbegeerde Ho-Oh op je wacht.

©GMRimport

Grinden

Destijds waren pokémon als Entei en Ho-Oh reden genoeg om door te ploeteren. Zeventien jaar geleden wilden we het misschien niet toegeven, maar zo heel denderend was Pokémon Colosseum eigenlijk niet. Natuurlijk was het tof om een 3D-avontuur te kunnen spelen op de GameCube, maar eerlijk is eerlijk: opvolger XD: Gale of Darkness deed een hoop beter. De verplichte double battles, het zuiveren van de harten dat ellendig lang duurt en Mt. Battle waar maar geen einde aan komt… je moest die zeldzame pokémon echt heel graag willen hebben, wilde je de game helemaal uitspelen.

Dat je een extra game moest kopen voor het aanvullen van je Pokédex was nog tot daaraan toe. Het vooruitzicht van een groots avontuur motiveerde. Plus: je begreep waarom bepaalde pokémon niet overgezet konden worden in verband met de technische beperkingen. Natuurlijk kun je opperen dat het belachelijk is dat sommige pokémon gewoonweg niet aanwezig waren in Ruby en Sapphire, maar het was nou ook weer niet zo dat Pokémon Colosseum een simpele cash grab was. Het was een volwaardig Pokémon-avontuur op je televisie, met pokémon die je al een tijdje miste.

©GMRimport

De Pokédex vullen

Daarmee is Pokémon Colosseum echt een product van z’n tijd. Het was dé manier om je Dex te vullen, totdat later Fire Red, Leaf Green en Emerald verschenen. Het spel vroeg wel heel veel van de speler. Je moest extra geld uitgeven aan een game, in het bezit van zijn een GameCube, de linkkabel voor de Gameboy Advance hebben en het spel compleet uitspelen. In 2021 hoef je het spel ook eigenlijk niet meer te spelen, omdat bijvoorbeeld Pokémon Go soms legendarische pokémon, waaronder Ho-Oh en Entei, uitdeelt alsof het snoepjes zijn. Die kun je nu via Pokémon Home heel gemakkelijk overzetten. Mocht je je toch willen wagen aan een Pokémon-avontuur op de GameCube, zoek dan Gale of Darkness op. Beide games hebben echter hun belangrijke positie verloren voor Pokémon-fans en zijn ingehaald door moderne technologie.

Als we kijken naar Pokémon anno 2021, dan zitten we in een soortgelijke situatie. Sword en Shield bieden niet alle pokémon die spelers willen gebruiken. Nieuwe games bieden nieuwe mogelijkheid wel en we gaan er vanuit dat de volgende games in de rij de remakes van Pokémon Diamond en Pearl zijn; of dat nu een Let’s Go-game wordt of een remake zoals Omega Ruby en Alpha Sapphire. Die games kunnen de gaten in de Dex opvullen. Dan moeten we wederom een extra game kopen, los van de reeds gekochte games en het abonnement op managementsoftware Pokémon Home. Maar uiteindelijk weten we waar we het voor doen: de Pokédex.

In de rubriek Reload bekijken we klassiekers uit de geschiedenis van de game-industrie vanuit het huidige perspectief. Lees ook:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Riot Games hint naar nieuwe League of Legends-series
Nieuws

Riot Games hint naar nieuwe League of Legends-series

'Er zijn nog veel andere verhalen om te vertellen'

Hoewel het op dit moment lopende tweede seizoen van animatieserie Arcane de laatste is, heeft Riot Games eens te meer gehint naar andere series gebaseerd op League of Legends.

Op X vroeg iemand aan Marc Merrill, de medeoprichter van League of Legends-ontwikkelaar Riot Games, waarom er na het tweede seizoen niet meer seizoenen van Arcane verschijnen. Daar antwoordde Merrill op met het volgende: "Er zijn nog veel andere verhalen te vertellen." Dat lijkt te suggereren dat er meerdere andere series gebaseerd op LoL zullen verschijnen.

Eerder hintte Riot Games al naar andere series: "Arcane is nog maar het begin van onze verhaalvertelling en samenwerking met de geweldige animatiestudio Fortiche. Vanaf het allereerste moment hadden we een specifiek einde in het achterhoofd, wat betekent dat het verhaal van Arcane in het tweede seizoen afloopt. Maar Arcane is nog maar het eerste van vele verhalen die we in Runeterra willen vertellen."

Er zijn inmiddels zes afleveringen van het tweede seizoen van Arcane te bekijken, en de laatste drie afleveringen arriveren aanstaande zaterdag. Onlangs bleek al dat de serie wereldwijd enorm populair is.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Herstelde Double XP-tokens komen toch weer naar Call of Duty: Black Ops 6
Nieuws

Herstelde Double XP-tokens komen toch weer naar Call of Duty: Black Ops 6

Treyarch werkt aan een oplossing

Treyarch heeft laten weten dat het bedrijf de intentie heeft om de herstelde Double XP-tokens uit Call of Duty: Modern Warfare 2 en 3 toch terug te brengen naar Black Ops 6.

Veel gamers hadden nog diverse Double XP-tokens over in Modern Warfare 2 en 3. Met deze tokens kan er twee keer zo snel XP vrijgespeeld worden voor levels en wapens. Toen Black Ops 6 eerder dit najaar uitkwam, bleek dat de overgebleven tokens niet mee waren verhuist naar de multiplayer van die game. Toen het eerste seizoen van Black Ops 6 afgelopen donderdagavond begon, bleek echter dat de tokens alsnog waren toegevoegd - tot blijdschap van veel spelers.

Kort daarna werden de Double XP-tokens echter weer verwijderd. In recente patch notes viel te lezen dat Treyarch "een probleem heeft opgelost waardoor incorrect oude XP-tokens geactiveerd konden worden in Black Ops 6". Ondanks de positieve reactie van veel spelers, besloot de ontwikkelaar de tokens dus toch weer te verwijderen.

Logischerwijs leverde deze keuze veel kritiek op van spelers, en Treyarch is dan ook in de digitale pen gekropen om te melden dat ze de oude Double XP-tekens tóch weer terugbrengen. "Aan het begin van het eerste seizoen zorgde een bug ervoor dat spelers oude XP-tokens in Black Ops 6 konden activeren. Dit leverde helaas ook een risico voor de stabiliteit van de game op. Daarom hebben we het gepatcht."

Het bedrijf vervolgt: "We realiseren ons hoe erg spelers het waarderen dat ze oude XP-tokens in Black Ops 6 en Warzone kunnen gebruiken. We testen dan ook een manier om dit correct te implementeren via een toekomstige update. Dit geeft ons de tijd om er voor te zorgen dat de stabiliteit intact blijft voordat we deze optie introduceren."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!