Favorieten: Neva maakte me doodsbang
Achtergrond

Favorieten: Neva maakte me doodsbang

Het begin van het einde

In deze rubriek vertellen Gamer.nl-redacteuren over de game die het afgelopen jaar de meeste indruk op ze heeft gemaakt. Vandaag: Jacco Peek met Neva.

Lees hier alle Favorieten van de redactie

Dit artikel bevat spoilers voor Neva

Misschien is het een bijproduct van ouder worden, maar steeds minder games weten me te overdonderen. Tegenwoordig ben ik vooral op zoek naar spellen die me emoties écht laten voelen, want daar is het medium zo goed in. Emoties als angst beleef je intensiever, maar die van schuld of spijt zijn bijna voorbehouden aan games vanwege hun interactieve aard. Dit jaar was het de indiegame Neva die een diepe indruk op me maakte. Niet alleen omdat het zo mooi en artistiek is, maar vooral omdat het mijn grootste angst blootlegde: het verliezen van m’n ouders.

Normaal gesproken geen thema dat ik opzoek in games, films of series – de echte wereld is momenteel al gruwelijk genoeg. Voor hetzelfde geld ging deze ‘Favorieten’ over hoe iedereen dit jaar de vrolijkheid van een Astro Bot verdient, of hoe meekijken met cozy games als House Flipper 2 een nieuwe dimensie aan het medium geeft. Maar ik moet eerlijk zijn: Neva verdient het om nogmaals onder de aandacht te worden gebracht. Sinds Celeste heeft een titel me niet meer zo weten te raken. Mijn review op Gamer.nl liet dat al wel doorschemeren, maar uitleggen waarom precies is onmogelijk zonder het verhaal te spoilen. Vergeef me daarom dat ik de opzet en grote twist van Neva volledig verklap.

Ouderschap

In de game volg je de jonge vrouw Alba en haar twee fabelachtige wolfherten. Vrijwel direct wordt het drietal aangevallen door Ghibli-eske insectmonsters en een zwarte gelei die de natuur verdelgt. Het grote hert sterft in de strijd, waarna een aangrijpende scène volgt waarin de kleine wolf – Neva – afscheid moet nemen van haar moeder. Waar Neva aan het begin nog achter Alba schuilt wanneer er gevaar dreigt, moet ze haar later juist redden van reuzen die haar willen platstampen. Hierbij wordt geen woord gesproken, maar je voelt hun dynamiek gedurende het spel veranderen. In slechts een paar uur tijd bouw je een enorm sterke band op met Neva, wat mij betreft een voorbeeld voor andere games die  soortgelijke thema’s behandelen.

Eén scène springt ertussenuit. Tegen het einde van de game vindt Neva de liefde bij een ander wolfhert en besluit ze Alba te verlaten. Het was een emotie die ik nog nooit had gevoeld: je ‘kind’ zien opgroeien en moeten loslaten voor diens eigen geluk. Veel tijd om te rouwen is er echter niet: Alba moet door om in haar eentje de bron van het kwaad zien uit te schakelen. Het is tekenend voor hoe vluchtig alles in Neva gebeurt – leven en dood wisselen elkaar in rap tempo af.

Geen cyclus

Dan komt het einde van de game, dat wel héél erg lijkt op de scène die ik eerder beschreef. Sterker nog, het ís dezelfde scène: Neva begint met het einde en daarna spoelt de tijd terug. Als Alba voed je Neva gedurende de hele game op, waarna ze sterft en háár kind bij jou achterlaat voor de volgende playthrough – een nieuwe welp genaamd Bruma. Dit plaatst het hele verhaal in een ander perspectief. Al die tijd leidde de reis naar dit moment, en de game duwt die realisatie in je gezicht.

Het verhaal is overigens geen cyclus, zo blijkt uit het hoopvolle geheime einde van de game. Wie alle bloemen verzamelt, vindt tijdens de lente een volwassen Bruma in een nest vol nieuwe wolfherten.

Door de twist ging ik echter wel reflecteren op de sterfelijkheid van mijn eigen ouders. Begrijp me niet verkeerd: hoewel m’n moeder altijd ziek is geweest, gaat het relatief goed met beiden en zijn ze er nog altijd. Ik mag dus van geluk spreken. Bovendien laat Neva zien hoe mooi het is dat kinderen op een dag volwassen worden en hun eigen leven gaan leiden.

Maar de scène waarin Neva Alba verlaat, raakte me om een andere reden. Het deed me beseffen hoe makkelijk je door de dagelijkse sleur je ouders uit het oog kan verliezen. Ik heb dit jaar minder tijd met ze doorgebracht dan ik had gewild. Natuurlijk is het dagelijks leven tijdrovend en stressvol, en ergens moet je op je eigen benen leren staan, maar Neva herinnert me eraan dat onze tijd samen niet oneindig is.

Ik ben nog lang niet klaar om afscheid te nemen van m’n ouders. Er is nog zoveel te doen, ik heb ze nog zo vaak nodig – en zij mij ook (een wasmachine de trap aftillen liep recent uit op een soort aflevering van The Bear). Neva voelde daarom als een klap in het gezicht, maar wel een noodzakelijke.

Lees hier alle Favorieten van de Redactie op een rij

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Lies of P-maker sluit co-op-games in toekomstige games niet uit
Nieuws

Lies of P-maker sluit co-op-games in toekomstige games niet uit

Maar de ontwikkelaar wil zich vooral op een eigen stijl richten

De regisseur van Lies of P benadrukt dat de game en diens aankomende uitbreiding Overture specifiek voor singleplayergameplay bedoeld blijft, maar sluit niet uit dat er in toekomstige games andere elementen toegevoegd worden - zoals coöperatieve gameplay.

Regisseur Choi Ji-won werd op de Game Developers Conference vorige week door Eurogamer geïnterviewd, niet alleen over de aankomende Lies of P-uitbreiding Overture, maar ook over wat hij van de co-op-gameplay in Elden Ring: Nightreign vindt. Ji-won heeft namelijk meegedaan aan de netwerktest van de aankomende FromSoftware-game.

"Ik heb (Nightreign) geprobeerd en het voelde erg verfrissend en vernieuwend. Dat benadrukte maar weer hoe goed de ontwikkelaars zijn. Ze zoeken altijd de grenzen op van hun verbeelding en visie, en dat blijkt. Dat heeft mij ook weer gemotiveerd om van Lies of P: Overture een zo goed mogelijke ervaring te maken."

Maar zou co-op-gameplay ook in toekomstig werk van Lies of P-ontwikkelaar Neowiz Games kunnen voorkomen? "Onze primaire focus bij Lies of P was het leveren van een singleplayeractiegame van hoge kwaliteit. De uitbreiding is de kers op die taart. Wat betreft toekomstige werkzaamheden staan we zeker open voor allerlei soorten opties."

Choi laat weten dat er intern bij de ontwikkelaar veel gesproken wordt over de toekomst van het soulslikegenre en hoe zij daar aan kunnen bijdragen. "We proberen niet zozeer te voorspellen hoe het genre zich gaat ontwikkelen, maar hoe we onze eigen weg kunnen vinden. Door onze eigen game te maken en daarmee aan de vraag van consumenten te voldoen, geloven we dat we vertrouwen en geloofwaardigheid bij onze fans opbouwen."

Hij vervolgt: "We willen in de toekomst dat fans ons niet zozeer aan een bepaald genre koppelen, maar weten dat we unieke componenten leveren waar ze naar uit kunnen kijken. Ik hoop dat ze onze volgende producten zien als een projectie van ons vertrouwen en de personages die we bouwen."

De Overture-uitbreiding voor Lies of P werd eerder dit jaar aangekondigd en verschijnt aankomende zomer voor PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc. Overture speelt zich af voor het hoofdspel. Daarbij komt men er achter hoe de gebeurtenissen in Lies of P in gang zijn gezet - oftewel het begin van Puppet Frenzy.

Spelers stuiten als Gepetto's Puppet op een mysterieus artefact dat ze transporteert naar de laatste dagen van de stad Krat. Spelers moeten dit verleden verkennen om duistere geheimen te vinden. Er zijn nieuwe wapens en vechtstijlen om te leren, en natuurlijk nieuwe bazen om het tegen op te nemen. De dlc beslaat ongeveer vijftien tot twintig uur aan speeltijd.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Prince of Persia: The Lost Crown komt naar smartphones
Nieuws

Prince of Persia: The Lost Crown komt naar smartphones

Vanaf 14 april speelbaar op iOS en Android

Prince of Persia: The Lost Crown is vanaf 14 april verkrijgbaar voor iOS en Android.

Dat heeft Ubisoft aangekondigd. De metroidvania verscheen begin vorig jaar al voor PlayStation- en Xbox-consoles, Nintendo Switch en pc. De smartphoneversie kan gratis geprobeerd worden, waarna men over kan gaan tot aanschaf van de volledige game.

De mobiele versie van de game heeft alle content uit de reguliere versie, maar ook speciale customisatie-opties toegespitst op het smartphoneplatform om speelsessies zo comfortabel mogelijk te maken. Denk bijvoorbeeld aan de mogelijkheid om automatisch vijanden te slaan of een health-potion te gebruiken. De game kan op de nieuwste telefoons en tablets in 60 frames per seconde draaien. Ook worden externe controllers ondersteund, al is het tevens mogelijk om het touchscreen te gebruiken.

Prince of Persia: The Lost Crown is een metroidvania in een 2D-setting gebaseerd op de klassieke franchise. Spelers gaan in de game op zoek naar de ontvoerde prins Hassan. Het spel wordt qua gameplay vaak vergeleken met genregenoten als Hollow Knight en de Ori-games.

Gamer.nl-redacteur Bastiaan Vroegop gaf de game een 7,5: "The Lost Crown is een prima metroidvania. Soms piekt de moeilijkheidsgraad onverwachts, wat door het lineaire karakter toch tot wat frustratie kan leiden, maar meestal zorgen de ijzersterke gevechten en het snelle platformwerk ervoor dat dit een hartstikke leuke game is."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!