Favorieten: Neva maakte me doodsbang
Achtergrond

Favorieten: Neva maakte me doodsbang

Het begin van het einde

In deze rubriek vertellen Gamer.nl-redacteuren over de game die het afgelopen jaar de meeste indruk op ze heeft gemaakt. Vandaag: Jacco Peek met Neva.

Lees hier alle Favorieten van de redactie

Dit artikel bevat spoilers voor Neva

Misschien is het een bijproduct van ouder worden, maar steeds minder games weten me te overdonderen. Tegenwoordig ben ik vooral op zoek naar spellen die me emoties écht laten voelen, want daar is het medium zo goed in. Emoties als angst beleef je intensiever, maar die van schuld of spijt zijn bijna voorbehouden aan games vanwege hun interactieve aard. Dit jaar was het de indiegame Neva die een diepe indruk op me maakte. Niet alleen omdat het zo mooi en artistiek is, maar vooral omdat het mijn grootste angst blootlegde: het verliezen van m’n ouders.

Normaal gesproken geen thema dat ik opzoek in games, films of series – de echte wereld is momenteel al gruwelijk genoeg. Voor hetzelfde geld ging deze ‘Favorieten’ over hoe iedereen dit jaar de vrolijkheid van een Astro Bot verdient, of hoe meekijken met cozy games als House Flipper 2 een nieuwe dimensie aan het medium geeft. Maar ik moet eerlijk zijn: Neva verdient het om nogmaals onder de aandacht te worden gebracht. Sinds Celeste heeft een titel me niet meer zo weten te raken. Mijn review op Gamer.nl liet dat al wel doorschemeren, maar uitleggen waarom precies is onmogelijk zonder het verhaal te spoilen. Vergeef me daarom dat ik de opzet en grote twist van Neva volledig verklap.

Ouderschap

In de game volg je de jonge vrouw Alba en haar twee fabelachtige wolfherten. Vrijwel direct wordt het drietal aangevallen door Ghibli-eske insectmonsters en een zwarte gelei die de natuur verdelgt. Het grote hert sterft in de strijd, waarna een aangrijpende scène volgt waarin de kleine wolf – Neva – afscheid moet nemen van haar moeder. Waar Neva aan het begin nog achter Alba schuilt wanneer er gevaar dreigt, moet ze haar later juist redden van reuzen die haar willen platstampen. Hierbij wordt geen woord gesproken, maar je voelt hun dynamiek gedurende het spel veranderen. In slechts een paar uur tijd bouw je een enorm sterke band op met Neva, wat mij betreft een voorbeeld voor andere games die  soortgelijke thema’s behandelen.

Eén scène springt ertussenuit. Tegen het einde van de game vindt Neva de liefde bij een ander wolfhert en besluit ze Alba te verlaten. Het was een emotie die ik nog nooit had gevoeld: je ‘kind’ zien opgroeien en moeten loslaten voor diens eigen geluk. Veel tijd om te rouwen is er echter niet: Alba moet door om in haar eentje de bron van het kwaad zien uit te schakelen. Het is tekenend voor hoe vluchtig alles in Neva gebeurt – leven en dood wisselen elkaar in rap tempo af.

Geen cyclus

Dan komt het einde van de game, dat wel héél erg lijkt op de scène die ik eerder beschreef. Sterker nog, het ís dezelfde scène: Neva begint met het einde en daarna spoelt de tijd terug. Als Alba voed je Neva gedurende de hele game op, waarna ze sterft en háár kind bij jou achterlaat voor de volgende playthrough – een nieuwe welp genaamd Bruma. Dit plaatst het hele verhaal in een ander perspectief. Al die tijd leidde de reis naar dit moment, en de game duwt die realisatie in je gezicht.

Het verhaal is overigens geen cyclus, zo blijkt uit het hoopvolle geheime einde van de game. Wie alle bloemen verzamelt, vindt tijdens de lente een volwassen Bruma in een nest vol nieuwe wolfherten.

Door de twist ging ik echter wel reflecteren op de sterfelijkheid van mijn eigen ouders. Begrijp me niet verkeerd: hoewel m’n moeder altijd ziek is geweest, gaat het relatief goed met beiden en zijn ze er nog altijd. Ik mag dus van geluk spreken. Bovendien laat Neva zien hoe mooi het is dat kinderen op een dag volwassen worden en hun eigen leven gaan leiden.

Maar de scène waarin Neva Alba verlaat, raakte me om een andere reden. Het deed me beseffen hoe makkelijk je door de dagelijkse sleur je ouders uit het oog kan verliezen. Ik heb dit jaar minder tijd met ze doorgebracht dan ik had gewild. Natuurlijk is het dagelijks leven tijdrovend en stressvol, en ergens moet je op je eigen benen leren staan, maar Neva herinnert me eraan dat onze tijd samen niet oneindig is.

Ik ben nog lang niet klaar om afscheid te nemen van m’n ouders. Er is nog zoveel te doen, ik heb ze nog zo vaak nodig – en zij mij ook (een wasmachine de trap aftillen liep recent uit op een soort aflevering van The Bear). Neva voelde daarom als een klap in het gezicht, maar wel een noodzakelijke.

Lees hier alle Favorieten van de Redactie op een rij

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Stemacteur bevestigt aanwezigheid van Peter Parker in Spider-Man 3
Nieuws

Stemacteur bevestigt aanwezigheid van Peter Parker in Spider-Man 3

'Hij zal niet vanaf de zijlijn toekijken, dat beloof ik'

Yuri Lowenthal, de acteur die de rol van hoofdpersonage Peter Parker speelt in Insomniacs Spider-Man-games, heeft bevestigd dat het personage een belangrijke rol krijgt in het nog onaangekondigde derde deel.

Tijdens een wervingsactie voor mensen die getroffen zijn door de branden in Los Angeles werd Lowenthal gevraagd (via The Direct) naar Peter Parkers rol in de derde Spider-Man-game.

"Er zijn zeer weinig dingen die ik over deze game kan zeggen," aldus de acteur, "maar je hebt gevraagd naar het enige waar ik wel antwoord op kan geven. Nee, Peter is niet verdwenen. Hij speelt een rol in de volgende game en hij zal niet vanaf de zijlijn toekijken, dat beloof ik."

Insomniac Games heeft Spider-Man 3 nog niet officieel aangekondigd. Alleen bekend is dat de studio aan Marvel's Wolverine werkt. Door een hack eind 2023 kwamen er echter details naar buiten over Insomniacs toekomstplannen. Daaruit bleek dat Spider-Man 3 in ontwikkeling is en gepland staat voor een release in het najaar van 2028.

Er gaan theorieën dat de derde Spider-Man-game drie hoofdpersonages krijgt. Sommige fans denken dat spelers zullen kunnen wisselen tussen Peter Parker, Miles Morales en Cindy Moon, oftewel Silk. Officieel is nog niets bekend.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gerucht: Verdansk keert in maart terug naar Call of Duty: Warzone
Nieuws

Gerucht: Verdansk keert in maart terug naar Call of Duty: Warzone

Met de start van het derde seizoen

Volgens een prominente Call of Duty-insider keert de populaire map Verdansk in maart terug naar Call of Duty: Warzone, en zal de map nagenoeg hetzelfde zijn als de oorspronkelijke map uit 2020.

Vorig jaar bevestigde Activision al dat Verdansk ergens dit voorjaar wordt toegevoegd aan de game, maar een precieze datum en verdere details werden niet gegeven.

Insider TheGhostofHope plaatste op social media onlangs echter nieuwe details over de terugkeer van Verdansk (via Insider Gaming). Zo claimt hij dat Verdansk aan het begin van het derde seizoen van Warzone en Black Ops 6 terugkeert. Begin dit jaar claimde de insider ook al dat dit in het derde seizoen zou gebeuren, maar dankzij een in-game timer is inmiddels duidelijk dat het derde seizoen op 20 maart begint, en niet pas in april.

Hij meldt daarnaast dat de map nagenoeg hetzelfde als zijn als de oorspronkelijke versie van de map uit maart 2020. Daarbij zal Stadium toegankelijk zijn, maar zal het dak wel gesloten zijn. Train Station zal niet toegankelijk zijn. Ook zou er geen fasttravelsysteem via de metro beschikbaar zijn. De map zou kortom de oorspronkelijke Warzone-ervaring willen nabootsen, iets waar veel fans al geruime tijd om vragen.

Verdansk is de eerste map die met Warzone geleverd werd. In 2021 verdween de map uit de game en maakte het plaats voor andere locaties. De terugkeer van Verdansk lijkt geen toeval: ook andere battle royale-games, zoals Fortnite en Apex Legends, keren terug naar de klassieke maps en modi van de begindagen van de games.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!