Halo: Reach is de beste Halo
Achtergrond

Halo: Reach is de beste Halo

In 2010 moesten we er echt aan geloven: Bungie nam definitief afscheid van Halo. Of Microsoft er goed aan heeft gedaan om het stokje over te dragen aan het toentertijd kersverse team van 343 Industries is voor fans een twistpunt. Waar veel minder over te twisten valt is dat Reach, Bungie’s afscheidscadeau, de beste Halo-game is die we tot nu hebben aanschouwd.

Ruim tien jaar na de lancering wordt er met veel liefde teruggeblikt op Bungie’s laatste avontuur in het Halo-universum. Dit was echter niet altijd het geval, gezien het feit dat Halo: Reach een belangrijk element achterwege liet, namelijk Master Chief. Nog groter was de teleurstelling van liefhebbers toen ze erachter kwamen dat de game brak met een aantal gameplaytradities. Desondanks biedt het meeslepende verhaal genoeg spektakel om het gemis van de Chief en de omstreden aanpassingen aan de multiplayer goed te maken.

©GMRimport

Een team, een nobele taak

Zo kruipen we in de huid van Noble Six, een derde generatie Spartan en jongste aanwinst van Noble Team. Als onderdeel van deze elitegroep worden we op pad gestuurd om te achterhalen waarom een communicatiepost op de planeet Reach offline is gegaan. Een wezenlijke taak gezien het belang van Reach als militaire basis voor de mensheid en tevens geboorteplaats van de Spartans.

Al snel krijgt het team het vermoeden dat er meer aan de hand is: ze vrezen dat dit het werk is van de vijandige Covenant. Die vrees blijkt terecht, wanneer ze ontdekken dat de Covenant een spoor van vernielingen heeft achterlaten rondom de post. Het is een fenomenale opbouw naar de eerste confrontatie met deze allesvernietigende vijand, die je tegelijkertijd doet beseffen hoe uitzichtloos de situatie op Reach is.

©GMRimport

De Covenant is in grotere getalen aanwezig en gaat op verschillende fronten het gevecht aan tegen de mensheid. Dit levert niet alleen waanzinnige gameplay op, maar ook bijzondere vergezichten en verrassende geluidseffecten die in voorgaande Halo’s afwezig waren. De missie Tip of the Spear waarin de strijd om Reach echt losbarst en in de verte grote veldslagen te bewonderen zijn, het geluid van ratelende geweren en zware explosies in de stad New Alexandria of de epische dogfight in de ruimte waarin het geluid nagenoeg gedempt is, zijn onvergetelijk en brengen een zekere mate van geloofwaardigheid met zich mee die bijvoorbeeld in Halo 3 minder aanwezig is, terwijl in die game meer op het spel stond.

Vergane glorie

Daarin speelt natuurlijk mee dat in de drie jaar tussen Halo 3 en Reach technologische ontwikkelingen niet hebben stilgestaan. De variatie en schaal van de gevechten zijn overduidelijk groter, maar ook de kunstmatige intelligentie is op de schop gegaan in Reach. De ietwat lompe Brutes hebben grotendeels plaatsgemaakt voor de oude vertrouwde Elites die als vijanden veel behendiger zijn, gewiekster in hun tactieken en bovenal leuker om tegen te vechten. Ook de Skirmishers zijn formidabele tegenstanders die vooral op lange afstanden de strijd aangaan en zich snel over het slagveld verplaatsen.

Dat vijanden zichtbaar sterker en slimmer zijn wordt extra benadrukt door de beperkingen van de Spartans zelf. De derde generatie Spartans zijn ogenschijnlijk zwakker en springen dan ook minder hoog, moeten als vanouds health-packs oppikken om te genezen en lopen meer schade op als ze van te grote hoogtes naar beneden springen.

©GMRimport

Het is overduidelijk dat deze elitesoldaten uit pure wanhoop tot Spartan gemaakt zijn en laat het nou net zo zijn dat wanhoop zegeviert op Reach. In de zeven uur durende singleplayer zien we een planeet vol weelderige natuur en steden met prachtige futuristische wolkenkrabbers veranderen in een troosteloze, geruïneerde wereld. En hoewel het vanaf het begin duidelijk is dat de strijd verloren is – we zien immers in het begin van de game al een desolate Reach – zijn de vasthoudendheid van Noble Team, de emotionele band die je in zo’n korte tijd met ze krijgt en de ontknoping van het verhaal reden genoeg om tot het bittere eind door te vechten.

Kinderlijke vreugde

Het gevecht gaat verder in de ijzersterke multiplayer, die ten tijde van de lancering voor behoorlijk wat verdeeldheid zorgde in de Halo-community. De toevoeging van armor-abilities kon namelijk niet iedereen bekoren. Armor-lock zou volgens sommigen te krachtig zijn en de jetpack vooral irritant. Maar uiteindelijk maakte deze toevoeging de multiplayer alleen maar dynamischer en complexer, waardoor teamwork en tactiek nog belangrijker werden. Dat je tegen de verwachtingen in van spelers een Warthog compleet kon verwoesten door op het juist moment armor-lock te gebruiken, levert glorieuze momenten op, en met een sniper een opstijgende Spartan uit de lucht schieten zorgt alleen maar voor kinderlijke vreugde.

Ook de vele spelmodi, nieuwe wapens en gelaagde maps maakten de multiplayer een waar genot om te spelen. Niet alleen vanwege het sublieme werk van Bungie zelf, maar ook die van de levendige community. Met enige regelmaat werden populaire maps en modi, die door spelers zelf in de Forge-modus bedacht zijn, toegevoegd aan de game waardoor de multiplayer vrijwel oneindige lol bood — en biedt, de game is nog steeds online speelbaar via The Master Chief Collection.

©GMRimport

Remember Reach

Dat Halo: Reach zo tjokvol content zit, nieuwe gameplay-elementen introduceerde, Master Chief niet nodig had en tegelijkertijd zo dicht bij de essentie van Halo wist te blijven, getuigt van de immense creativiteit van Bungie en het respect dat de ontwikkelaar voor de community had. Die prestatie is des te indrukwekkender als je kijkt naar hoe braaf 343 Industries vervolgens met Halo 4 verhaaltechnisch in de voetsporen trad van Halo: Combat Evolved. Of spelers juist op het verkeerde been zette door Master Chief in de promotiecampagne van Halo 5 neer te zetten als een deserteur, een shock die in werkelijkheid behoorlijk zou meevallen.

Een beter afscheidscadeau hadden we dan ook niet kunnen wensen, en dat is reden te meer om deze fantastische shooter nog altijd een warm hart toe te dragen.

In de rubriek Reload bekijken we klassiekers uit de geschiedenis van de game-industrie vanuit het huidige perspectief. Lees ook:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!