Halo: Reach is de beste Halo
Achtergrond

Halo: Reach is de beste Halo

In 2010 moesten we er echt aan geloven: Bungie nam definitief afscheid van Halo. Of Microsoft er goed aan heeft gedaan om het stokje over te dragen aan het toentertijd kersverse team van 343 Industries is voor fans een twistpunt. Waar veel minder over te twisten valt is dat Reach, Bungie’s afscheidscadeau, de beste Halo-game is die we tot nu hebben aanschouwd.

Ruim tien jaar na de lancering wordt er met veel liefde teruggeblikt op Bungie’s laatste avontuur in het Halo-universum. Dit was echter niet altijd het geval, gezien het feit dat Halo: Reach een belangrijk element achterwege liet, namelijk Master Chief. Nog groter was de teleurstelling van liefhebbers toen ze erachter kwamen dat de game brak met een aantal gameplaytradities. Desondanks biedt het meeslepende verhaal genoeg spektakel om het gemis van de Chief en de omstreden aanpassingen aan de multiplayer goed te maken.

©GMRimport

Een team, een nobele taak

Zo kruipen we in de huid van Noble Six, een derde generatie Spartan en jongste aanwinst van Noble Team. Als onderdeel van deze elitegroep worden we op pad gestuurd om te achterhalen waarom een communicatiepost op de planeet Reach offline is gegaan. Een wezenlijke taak gezien het belang van Reach als militaire basis voor de mensheid en tevens geboorteplaats van de Spartans.

Al snel krijgt het team het vermoeden dat er meer aan de hand is: ze vrezen dat dit het werk is van de vijandige Covenant. Die vrees blijkt terecht, wanneer ze ontdekken dat de Covenant een spoor van vernielingen heeft achterlaten rondom de post. Het is een fenomenale opbouw naar de eerste confrontatie met deze allesvernietigende vijand, die je tegelijkertijd doet beseffen hoe uitzichtloos de situatie op Reach is.

©GMRimport

De Covenant is in grotere getalen aanwezig en gaat op verschillende fronten het gevecht aan tegen de mensheid. Dit levert niet alleen waanzinnige gameplay op, maar ook bijzondere vergezichten en verrassende geluidseffecten die in voorgaande Halo’s afwezig waren. De missie Tip of the Spear waarin de strijd om Reach echt losbarst en in de verte grote veldslagen te bewonderen zijn, het geluid van ratelende geweren en zware explosies in de stad New Alexandria of de epische dogfight in de ruimte waarin het geluid nagenoeg gedempt is, zijn onvergetelijk en brengen een zekere mate van geloofwaardigheid met zich mee die bijvoorbeeld in Halo 3 minder aanwezig is, terwijl in die game meer op het spel stond.

Vergane glorie

Daarin speelt natuurlijk mee dat in de drie jaar tussen Halo 3 en Reach technologische ontwikkelingen niet hebben stilgestaan. De variatie en schaal van de gevechten zijn overduidelijk groter, maar ook de kunstmatige intelligentie is op de schop gegaan in Reach. De ietwat lompe Brutes hebben grotendeels plaatsgemaakt voor de oude vertrouwde Elites die als vijanden veel behendiger zijn, gewiekster in hun tactieken en bovenal leuker om tegen te vechten. Ook de Skirmishers zijn formidabele tegenstanders die vooral op lange afstanden de strijd aangaan en zich snel over het slagveld verplaatsen.

Dat vijanden zichtbaar sterker en slimmer zijn wordt extra benadrukt door de beperkingen van de Spartans zelf. De derde generatie Spartans zijn ogenschijnlijk zwakker en springen dan ook minder hoog, moeten als vanouds health-packs oppikken om te genezen en lopen meer schade op als ze van te grote hoogtes naar beneden springen.

©GMRimport

Het is overduidelijk dat deze elitesoldaten uit pure wanhoop tot Spartan gemaakt zijn en laat het nou net zo zijn dat wanhoop zegeviert op Reach. In de zeven uur durende singleplayer zien we een planeet vol weelderige natuur en steden met prachtige futuristische wolkenkrabbers veranderen in een troosteloze, geruïneerde wereld. En hoewel het vanaf het begin duidelijk is dat de strijd verloren is – we zien immers in het begin van de game al een desolate Reach – zijn de vasthoudendheid van Noble Team, de emotionele band die je in zo’n korte tijd met ze krijgt en de ontknoping van het verhaal reden genoeg om tot het bittere eind door te vechten.

Kinderlijke vreugde

Het gevecht gaat verder in de ijzersterke multiplayer, die ten tijde van de lancering voor behoorlijk wat verdeeldheid zorgde in de Halo-community. De toevoeging van armor-abilities kon namelijk niet iedereen bekoren. Armor-lock zou volgens sommigen te krachtig zijn en de jetpack vooral irritant. Maar uiteindelijk maakte deze toevoeging de multiplayer alleen maar dynamischer en complexer, waardoor teamwork en tactiek nog belangrijker werden. Dat je tegen de verwachtingen in van spelers een Warthog compleet kon verwoesten door op het juist moment armor-lock te gebruiken, levert glorieuze momenten op, en met een sniper een opstijgende Spartan uit de lucht schieten zorgt alleen maar voor kinderlijke vreugde.

Ook de vele spelmodi, nieuwe wapens en gelaagde maps maakten de multiplayer een waar genot om te spelen. Niet alleen vanwege het sublieme werk van Bungie zelf, maar ook die van de levendige community. Met enige regelmaat werden populaire maps en modi, die door spelers zelf in de Forge-modus bedacht zijn, toegevoegd aan de game waardoor de multiplayer vrijwel oneindige lol bood — en biedt, de game is nog steeds online speelbaar via The Master Chief Collection.

©GMRimport

Remember Reach

Dat Halo: Reach zo tjokvol content zit, nieuwe gameplay-elementen introduceerde, Master Chief niet nodig had en tegelijkertijd zo dicht bij de essentie van Halo wist te blijven, getuigt van de immense creativiteit van Bungie en het respect dat de ontwikkelaar voor de community had. Die prestatie is des te indrukwekkender als je kijkt naar hoe braaf 343 Industries vervolgens met Halo 4 verhaaltechnisch in de voetsporen trad van Halo: Combat Evolved. Of spelers juist op het verkeerde been zette door Master Chief in de promotiecampagne van Halo 5 neer te zetten als een deserteur, een shock die in werkelijkheid behoorlijk zou meevallen.

Een beter afscheidscadeau hadden we dan ook niet kunnen wensen, en dat is reden te meer om deze fantastische shooter nog altijd een warm hart toe te dragen.

In de rubriek Reload bekijken we klassiekers uit de geschiedenis van de game-industrie vanuit het huidige perspectief. Lees ook:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Ook DualSense en PlayStation VR2 worden afgeprijsd rond Black Friday
Nieuws

Ook DualSense en PlayStation VR2 worden afgeprijsd rond Black Friday

De PS VR2 zal met 200 euro korting over de toonbank gaan

Naast de korting op PlayStation 5-consoles worden ook de DualSense-controllers, DualSense Edge-controllers en PlayStation VR2 afgeprijsd vanwege Black Friday.

Eerder deze week viel al te lezen over de kortingsactie rondom de PlayStation 5. Hoewel op moment van schrijven nog niet officieel bevestigd, werd dit gemeld door het zzeer betrouwbare Dealabs. De deal zorgt er voor dat van 22 november tot en met 12 december 2024 de PlayStation 5 Slim met diskdrive voor 474,99 euro in plaats van 549,99 euro te koop zal zijn. De digitale editie van de PS5 Slim zal voor 374,99 euro in plaats van 449,99 euro over de toonbank gaan.

Inmiddels is daarnaast gemeld dat het daar niet bij blijft. Zo zullen de reguliere DualSense-controllers voor de PS5 in de kleuren Midnight Black, Starlight Blue, Cosmic Red en wit voor 54,99 euro verkocht worden in plaats van 74,99 euro. Daarnaast zal de DualSense Edge-controller afgeprijsd worden van 239,99 euro naar 219,99 euro.

Tot slot zal de PlayStation VR2 een flinke kortingsactie ontvangen: de vr-headset zal tijdelijk voor 399,99 euro verkocht worden in plaats van 599,99 euro. Daarbij zal de PS VR2 in combinatie met een code voor Horizon Call of the Mountain ook voor 399,99 euro verkocht worden in plaats van 649,99 euro.

Sinds kort is ook de PlayStation 5 Pro verkrijgbaar. Aangezien die console pas net uit is, is het onwaarschijnlijk dat dit product dit najaar met korting aangeboden gaat worden. De prijs van de PS5 Pro is 799,99 euro. Het ligt ook in de lijn der verwachting dat op de PlayStation Store veel games met korting aangeboden zullen worden.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe actievolle gameplay van The First Berserker: Khazan te zien
Nieuws

Nieuwe actievolle gameplay van The First Berserker: Khazan te zien

Game komt begin 2025 naar PS5, Xbox Series en pc

Tijdens G-Star 2024 werd er nieuwe gameplay getoond van de aankomende actie-rpg The First Berserker: Khazan.

G-Star is een beurs in Busan, Zuid-Korea, die dit jaar van 14 tot en met 17 november wordt gehouden. Hieronder zijn twee nieuwe gameplayvideo's te zien van The First Berserker: Khazan. In de eerste video is gameplay te zien die zich afspeelt op Mount Heinmach, en in de tweede video wordt een gevecht met de baas Volbaino getoond.

The First Berserker: Khazan is een adaptie van het Dungeon & Fighter-universum, een van de IP's van Nexon, en draait om Ozma en Khazan. Laatstgenoemde is de voorvader van alle Slayers en degene die Beserk Dragon Hismar heeft verslagen. Spelers besturen hem in deze 'hardcore role-playing game', zoals de makers het zelf noemen.

Mensen kunnen verschillende soorten wapens en uitrusting gebruiken om gevechten te beslechten, en Khazan naar wens upgraden. Daarbij kunnen spelers de vergeten skills uit het verleden leren om vijanden te slim af te zijn. Verder vallen op het eerste gezicht vooral de gestileerde graphics van de game op, die het geheel een uiterlijk vergelijkbaar met een animatiefilm geven.

The First Berserker: Khazan verschijnt ergens begin 2025 voor PlayStation 5, Xbox Series X en S en Steam.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!