Dragon’s Dogma is relevanter dan ooit
Achtergrond

Dragon’s Dogma is relevanter dan ooit

Is het echt nodig om nóg een Reload te schrijven over Dragon’s Dogma? Het antwoord daarop is hetzelfde als op de vraag of Dragon’s Dogma 2 wel bestaansrecht heeft: een volmondig ‘Wolves hunt in packs!’. Ik weet niet hoe het is gebeurd, maar deze tien jaar oude action-rpg van Capcom is de eerste openwereldgame sinds Elden Ring die me weer echt weet te pakken. Spelontwerp van een decennium geleden en alle jank die daarbij komt kijken maken van Dragon’s Dogma blijkbaar ook een soort soulslike. En daarom klikt het dit keer vermoedelijk wel.

Het aantal kansen dat ik Capcoms Japanse take op een westerse rpg heb gegeven, is nog net op twee handen te tellen. Ik doe het sinds de release precies één keer per jaar, maar nooit eerder kwam ik voorbij de intro. Dragon’s Dogma begint nog best spectaculair door je in de eerste paar minuten al tegen een chimera te laten vechten, maar kakt daarna acuut in. Een draak pulkt je hart eruit en daarmee lijkt bij de ontwikkelaars ook gelijk de passie te zijn verdwenen. Je ontwaakt in een klein dorpje dat zo generiek en grauw is dat je er alsnog hopeloos in verdwaalt. Voor mij was dat reden genoeg om telkens weer af te haken, hoe goed mijn hoop op voorhand ook was dat het die keer wel zou klikken. Dragon’s Dogma schijnt namelijk echt heel wild te worden en dat zou ik gewoon graag eens meemaken. 

©GMRimport

Of dat dit keer dan eindelijk wel gaat lukken, weet ik niet. Ik schrijf deze Reload terwijl ik nog vooral goblins, bandieten en wolven moet neerhakken. De spectaculaire gevechten tegen draken en andere mythische monsters heb ik nog nauwelijks meegemaakt. En toch ben ik nu al enorm geïntrigeerd door de spelwereld. Aan Dragon’s Dogma is de afgelopen tijd niets veranderd, dus wat maakt deze poging dan zo anders? Ik ben niet ineens minder kritisch geworden, integendeel, mijn gamesmaak wordt steeds verfijnder en de lat ligt daarom hoger en hoger. 

Oud en fris

Een logischere verklaring is dat het gamelandschap in tien jaar dusdanig is veranderd dat Dragon’s Dogma nu juist als een frisse wind voelt, terwijl het in 2012 nog een geplaagde poging was om Japanse rpg’s weer relevant te maken door bij hun westerse evenknieën af te kijken. De computergestuurde Pawns die je vergezellen tetteren je de oren van de kop in deze game, maar het is in de verre verte niet te vergelijken met de dwingende hand van openwereldgames als Horizon Forbidden West of Assassin’s Creed: Valhalla.

Er zijn talloze spelmechanieken waar ik nog nauwelijks weet van heb, of ik snap ze maar half. De daadwerkelijke combat is stiekem helemaal niet zo spannend, ondanks het overduidelijke DNA van de Devil May Cry-serie. Het zit ‘m meer in de nuance. Ieder gevecht is een precaire balanceeract tussen je uithoudingsvermogen, aanvallende krachten, de samenstelling van je team en de zwakke en sterke punten van de tegenstanders. Het doet me denken aan een goede soulslike, waarin je echt op je eigen inzicht bent aangewezen om iets van de aangereikte middelen te maken. 

©GMRimport

Soms gaat dat heel goed en overrompel je de vijand, maar de weegschaal kan net zo goed naar de andere kant uitslaan. En dat is met de spelwereld net zo. Het is niet zo netjes afgebakend en uitgestippeld aan de hand van talloze verhalendemissies. Je rommelt maar wat aan tussen de bedrijven door en stuit hier of daar op een kerker of grot. Op dat moment wordt het wel heel erg Dark Souls, want de kans is groot dat je voor een deur komt te staan die je alleen van de andere kant kunt openen. Je pawns roepen nog net niet ‘does not open from this side’, maar de inspiratiebron is duidelijk.

Attent

Ik geniet erg van de vrijheid die Dragon’s Dogma biedt, ook al brengt het me vooralsnog niet naar heel enerverende plekken. De implicatie dat dit wel zomaar zou kunnen is voor nu genoeg. Ik mix en match wat met de beschikbare klassen en vaardigheden, brouw wat nuttige drankjes en verken meter voor meter de wildernis.

Ik zou zelfs die veelbesproken Pawns niet willen missen. Ze zijn vrij letterlijk inwisselbaar en hebben enkel de persoonlijkheid die jij ze geeft, maar ze maken het questen en rondlopen wel zo gezellig. ‘A tent’ roept de boogschutter die met me mee is wanneer ik een tent passeer. Het klinkt misschien stom, maar dat is precies de juiste hoeveelheid sociale interactie die ik zoek in een game als deze. In de Souls-games vind ik het ook zo heerlijk dat er geen ingebouwde voicechat is als je een andere speler assisteert of andersom. Je voelt je niet alleen, maar je hoeft ook weer niet gelijk een gesprek aan te gaan. Dat is met de Pawns net zo. Ik stel me zo voor dat dit een beetje is hoe het voelt om te gamen met een podcast aan.

©GMRimport

They hold the advantage!

Het heeft zo’n tien jaar geduurd, maar ik zie het eigenlijk wel gebeuren dat ik Dragon’s Dogma dit keer wel uit ga spelen. Ook Capcom is het sluimerende succes van de game niet ontgaan. Je laat natuurlijk niet voor niets een Netflix-serie maken. Dan moet een vervolg niet ver weg meer zijn. Afgelopen juni maakte Capcom het eindelijk officieel: er wordt inderdaad gewerkt aan Dragon’s Dogma 2, al is er verder nog niets over bekend.

Een pure herhaling van Dragon’s Dogma kan en zal het in ieder geval niet worden. Het zijn andere tijden. De Japanse rpg is weer helemaal in trek en Capcom boekt het ene monstersucces na het andere. Van mij mogen ze best eens goed naar zichzelf kijken. Geef me de co-op van Monster Hunter, de grafische engine van Resident Evil 8, de combo’s uit Devil May Cry en, als ze dan toch nog ergens af willen kijken, de vrijheid en het mysterie van Elden Ring.  

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!