Yakuza Kiwami 2 is één van de beste remakes
Achtergrond

Yakuza Kiwami 2 is één van de beste remakes

We hebben een heerlijk gamejaar achter de rug en de redactie heeft weer volop games gespeeld dit jaar. Naast de gezamenlijk gekozen Top 25 van 2018 en de Top 100 van 2019 vertellen Gamer.nl-redacteuren in deze rubriek individueel over hun favoriete games van 2018. Vandaag: Brian met Yakuza Kiwami 2.

De liefde die sommige Yakuza-fans voor de reeks hebben kon ik tot voor kort maar moeilijk begrijpen. Eerlijk is eerlijk: ik heb me nooit geïnteresseerd voor de serie. Al die positieve geluiden over dat geweldige Japanse maffiaspel liet ik aan me voorbij gaan, puur omdat ik nooit even de tijd nam om eens op te zoeken wat de Yakuza-reeks zo sterk maakt. Totdat ik een exemplaar aangeboden kreeg voor de recensie van Yakuza Kiwami 2.

©GMRimport

Als dit niet mijn werk was geweest, dan had ik hoogstwaarschijnlijk een van de beste remakes die ik ooit heb gespeeld aan me voorbij laten gaan, want de remake van Yakuza 2 is een van mijn favoriete games van het jaar geworden, die veel westerse gamers jammer genoeg over het hoofd hebben gezien.

Dat komt wellicht door de opzet van de game. Yakuza Kiwami 2 is in hart en nieren een game van Japanse makelij, wat te merken is aan de personages, maar ook aan de setting, het stemacteerwerk, de soundtrack, het verhaal en de gameplay. Voor wie zich daar overheen kan zetten, heeft Yakuza Kiwami 2 een overweldigende reis door de Japanse onderwereld in petto.

Serieuze momenten worden precies op het juiste moment afgewisseld met luchtige momenten, die bijdragen aan de hectiek waarmee Kiryu Kazuma te maken krijgt.

-

Red-light district

Yakuza Kiwami 2 neemt je mee naar de door misdaad geteisterde districten Kamurocho en Sotenbori, respectievelijk gebaseerd op de districten Kabukicho en Dotonbori. Na de gebeurtenissen in Yakuza Kiwami staat de eens zo machtige Tojo Clan op instorten en groeit de invloed van de concurrerende Omi Alliance alsmaar door. Dat dit een probleem vormt voor de Tojo Clan, beseffen de leiders van de clan maar al te goed en wanhopig kloppen ze aan bij protagonist Kiryu Kazuma, die zijn leven als yakuza al geruime tijd achter zich heeft gelaten. Maar een man die gedreven is door eer, een thema wat veelvuldig terugkomt in het spel, laat zijn oude clan niet in rook op gaan en doet er alles aan om de criminele organisatie weer op de been te krijgen. Zo begint het avontuur waar ik mij dit jaar het meest mee heb vermaakt.

Wat meteen opvalt aan Yakuza Kiwami 2 is dat het spel sterk leunt op het verhaal. Achter elke kleine (of grote) missie die je speelt, schuilt een groots verhaal. Alsof de ontwikkelaar wilde voorkomen dat je je tijd verdoet met onzinnige nevenactiviteiten. Toch zijn het juist de zijmissies die in een game als deze het verschil maken. Hoe vaak kom je in games een maffioso tegen die een zakdoekje haalt voor zijn zieke medemens, een platencontract regelt voor een straatzangeres, een oud vrouwtje beschermt tegen tuig of een relatie weet te redden? Het zijn dit soort geinige en vooral onvoorspelbare belevenissen die Yakuza Kiwami 2 zo levendig maken. Serieuze momenten worden precies op het juiste moment afgewisseld met luchtige momenten, die bijdragen aan de hectiek waarmee Kiryu Kazuma te maken krijgt.

©GMRimport

Maffioso met een warm hart

Tussen alle hectische gebeurtenissen door neem ik gerust even wat tijd om Virtua Fighter te spelen in de arcadehal, Mahjong te spelen of yogalessen te nemen. Op de een of andere manier lukt het de ontwikkelaar op die manier om de gewelddadige ex-bendelid te humaniseren, waardoor ik geen moment twijfel aan de keuzes die ik maak in de game. Los daarvan onthuld Kiryu gaandeweg zijn beweegredenen die getuigen van (zelf)respect, eer en genegenheid.

Hoewel volwassen verhaalvertelling doorgaans aan de basis staat, is de ruggengraat van het spel bij uitstek de brute gameplay. De wijze waarop Kiryu vijanden tot moes slaat blijft gedurende de game constant verrassen. Dat komt vooral door dat Kiryu geen enkel voorwerp ongebruikt laat om zijn vijanden een lesje te leren. Voor shootouts ben je bij Yakuza aan het verkeerde adres. Iedere vijand die het durft op te nemen tegen Kiryu en zijn geraffineerde oosterse vechtkunsten, krijgt geheel volgens traditie een koekje van eigen deeg. Soms zelfs met een baksteen, knuppel, reclamebord, fiets of een willekeurig ander object dat zich binnen handbereik bevindt. Yakuza Kiwami 2 geeft spelers alle mogelijkheden om tijdens gevechten te laten zien waarom er niet te sollen valt met de Tojo Clan. Tegen het einde van het spel realiseer ik me dat ik met een van de meest vredelievende veelplegers ooit heb gespeeld, zonder dat ik ook maar een keer in dubio was over de daden die ik pleegde.

Totaal onwetend begon ik dus aan een tocht door de Japanse onderwereld die me nog lang zal bijblijven. In het gamejaar dat gedomineerd werd door bijzondere werken van ontwikkelaars als Rockstar en Santa Monica Studios, was Yakuza Kiwami 2 voor mij met afstand de grootste verrassing van 2018. Helaas zullen maar weinig westerse gamers dezelfde mening delen. Het kenmerkende Japanse gamedesign kan wellicht niet iedereen bekoren, maar mijn eerste kennismaking met de Japanse maffia is een erg positieve ervaring en doet mij verlangen naar meer avonturen in dit Japanse drama dat bol staat van de intriges, ongure gasten en interessante plotwendingen.

Deze week kan je op Gamer.nl Favoriet van de Redactie-artikelen verwachten waarin we de games behandelen die ons in 2018 het meest hebben gegrepen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
'PlayStation-games naar pc brengen is bijna als geld printen'
Nieuws

'PlayStation-games naar pc brengen is bijna als geld printen'

Shuhei Yoshida wilde al eerder beginnen met het uitbrengen van pc-games

Volgens voormalige PlayStation-topman Shuhei Yoshida is het overzetten van PlayStation-games naar pc vergelijkbaar met "geld printen".

Dat meldt hij tijdens een recent interview met Sacred Symbols+ (via Push Square). De begin dit jaar bij PlayStation vertrokken Yoshida was onder andere directeur van SCE Worldwide Studios en leider van Sony's Independent Developer Initiative. 

In het gesprek met Sacred Symbols+ claimt Yoshida dat hij zelf al veel eerder PlayStation-games naar pc wilde brengen, maar dat dit niet kon omdat dit vroeger niet binnen Sony's verdienmodel paste. "Games op pc uitbrengen levert veel op: je bereikt een nieuw publiek dat geen consoles heeft, zeker in regio's waar consoles niet populair zijn. Het idee is dat zij fans van een franchise kunnen worden. Wanneer er dan een nieuw deel binnen die franchise verschijnt, motiveert het ze mogelijk om een PlayStation aan te schaffen."

Yoshida vervolgt: "Het levert ook meer inkomsten op, want het is veel goedkoper om een game naar pc over te zetten dan een compleet nieuwe game te ontwikkelen. Het voelt haast als het printen van geld. En het helpt ons om te investeren in nieuwe games, zeker nu de kosten van gameontwikkeling zijn gestegen."

De voormalige PlayStation-topman denkt ook dat de pc-versies van first-party-PlayStation-games een positief effect hebben op het merk in regio's waar PlayStation nog niet zo groot is, zoals China. "Dat is een enorme pc-markt. En China heeft een groeiende, maar nog erg kleine consolemarkt. Om het publiek in landen als China te bereiken is het cruciaal om games op pc uit te brengen. Ik geloof dat pc-versies van games echt een nieuw publiek aanboren."

Sony brengt steeds vaker zijn games op pc uit, al is het vaak enkele jaren na de release van de PlayStation-versie. Denk aan de The Last of Us- en Uncharted-spellen, de Horizon-games, Insomniacs Spider-Man-delen en nieuwere God of War-spellen. Liveservicegame Helldivers 2 kwam tegelijk op PlayStation 5 en pc uit.

Gedurende het Sacred Symbols+-gesprek vertelde Yoshida nog meer interessante dingen. Zo liet hij weten dat hij de geannuleerde The Last of Us Online-game had gespeeld en dat het een "geweldig" spel was, en noemde hij de multiplatformstrategie van Xbox logisch vanwege de spelersaantallen op Xbox.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Tweede grote Hades 2-update voegt god van de oorlog toe
Nieuws

Tweede grote Hades 2-update voegt god van de oorlog toe

Ook is de 'Final Confrontation' nu beschikbaar

De tweede grote update voor de early access-versie van Hades 2 is uitgekomen, genaamd Warsong Update.

Een van de grootste toevoegingen van de update is een nieuwe Olympian in de vorm van de god van de oorlog, oftewel Ares. Spelers kunnen diverse moves van dit personage overnemen en gebruiken. Ares kwam ook al in de eerste Hades voor, maar is van een redesign voorzien in het vervolg.

Verder is er een zogeheten 'Final Confrontation' toegevoegd voor mensen die het oppervlak bereiken aan het einde van de game. "Kom er achter wat er voorbij de Guardian of Olympus ligt... als je durft!"

Verder zijn er meer dan tweeduizend nieuwe ingesproken zinnen toegevoegd, is de Altar of Ashes verbeterd met nieuwe art en Arcada-effecten en zijn er diverse nieuwe details en interacties in de game te vinden, waaronder de mogelijkheid om een duet te zingen in de Crossroads.

Een compleet overzicht van alle inhoud van de update is op Steam te vinden, en hieronder kan een trailer worden bekeken waarin de nieuwe content ook wordt uitgelicht. Afgelopen oktober verscheen de eerste grote update voor de game.

Over Hades 2 gesproken: er ontstond eerder deze week enige controverse toen stemacteur Marin Miller, die de stem van Athena in beide Hades-game inspreekt, ontwikkelaar Supergiant Games min of meer beschuldigde van het recasten van het personage in verband met de huidige acteursstaking in de game-industrie. Hoewel niet direct de ontwikkelaar werd genoemd, werd er wel naar gehint met woorden als 'super' en 'giant' in caps lock geschreven. Supergiant Games bracht een beknopte reactie naar buiten waarin het bedrijf meldt dat er geen sprake is van een recast en dat het bedrijf wil blijven samenwerken met alle stemacteurs.

Hades 2 speelt zich in hetzelfde universum af als de eerste game, maar heeft ditmaal een vrouwelijk hoofdpersonage in de vorm van Melinoë. Dit is de zus van Zagreus - ze wordt ook wel de prinses van de onderwereld genoemd. Ze heeft als doel om Chronos te doden, de god van de tijd. Melinoë kan onder andere van hekserij gebruikmaken. Het vervolg op de succesvolle game is als early access-spel verkrijgbaar via Steam en Epic Games Store.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!