Yakuza Kiwami 2 is één van de beste remakes
Achtergrond

Yakuza Kiwami 2 is één van de beste remakes

We hebben een heerlijk gamejaar achter de rug en de redactie heeft weer volop games gespeeld dit jaar. Naast de gezamenlijk gekozen Top 25 van 2018 en de Top 100 van 2019 vertellen Gamer.nl-redacteuren in deze rubriek individueel over hun favoriete games van 2018. Vandaag: Brian met Yakuza Kiwami 2.

De liefde die sommige Yakuza-fans voor de reeks hebben kon ik tot voor kort maar moeilijk begrijpen. Eerlijk is eerlijk: ik heb me nooit geïnteresseerd voor de serie. Al die positieve geluiden over dat geweldige Japanse maffiaspel liet ik aan me voorbij gaan, puur omdat ik nooit even de tijd nam om eens op te zoeken wat de Yakuza-reeks zo sterk maakt. Totdat ik een exemplaar aangeboden kreeg voor de recensie van Yakuza Kiwami 2.

©GMRimport

Als dit niet mijn werk was geweest, dan had ik hoogstwaarschijnlijk een van de beste remakes die ik ooit heb gespeeld aan me voorbij laten gaan, want de remake van Yakuza 2 is een van mijn favoriete games van het jaar geworden, die veel westerse gamers jammer genoeg over het hoofd hebben gezien.

Dat komt wellicht door de opzet van de game. Yakuza Kiwami 2 is in hart en nieren een game van Japanse makelij, wat te merken is aan de personages, maar ook aan de setting, het stemacteerwerk, de soundtrack, het verhaal en de gameplay. Voor wie zich daar overheen kan zetten, heeft Yakuza Kiwami 2 een overweldigende reis door de Japanse onderwereld in petto.

Serieuze momenten worden precies op het juiste moment afgewisseld met luchtige momenten, die bijdragen aan de hectiek waarmee Kiryu Kazuma te maken krijgt.

-

Red-light district

Yakuza Kiwami 2 neemt je mee naar de door misdaad geteisterde districten Kamurocho en Sotenbori, respectievelijk gebaseerd op de districten Kabukicho en Dotonbori. Na de gebeurtenissen in Yakuza Kiwami staat de eens zo machtige Tojo Clan op instorten en groeit de invloed van de concurrerende Omi Alliance alsmaar door. Dat dit een probleem vormt voor de Tojo Clan, beseffen de leiders van de clan maar al te goed en wanhopig kloppen ze aan bij protagonist Kiryu Kazuma, die zijn leven als yakuza al geruime tijd achter zich heeft gelaten. Maar een man die gedreven is door eer, een thema wat veelvuldig terugkomt in het spel, laat zijn oude clan niet in rook op gaan en doet er alles aan om de criminele organisatie weer op de been te krijgen. Zo begint het avontuur waar ik mij dit jaar het meest mee heb vermaakt.

Wat meteen opvalt aan Yakuza Kiwami 2 is dat het spel sterk leunt op het verhaal. Achter elke kleine (of grote) missie die je speelt, schuilt een groots verhaal. Alsof de ontwikkelaar wilde voorkomen dat je je tijd verdoet met onzinnige nevenactiviteiten. Toch zijn het juist de zijmissies die in een game als deze het verschil maken. Hoe vaak kom je in games een maffioso tegen die een zakdoekje haalt voor zijn zieke medemens, een platencontract regelt voor een straatzangeres, een oud vrouwtje beschermt tegen tuig of een relatie weet te redden? Het zijn dit soort geinige en vooral onvoorspelbare belevenissen die Yakuza Kiwami 2 zo levendig maken. Serieuze momenten worden precies op het juiste moment afgewisseld met luchtige momenten, die bijdragen aan de hectiek waarmee Kiryu Kazuma te maken krijgt.

©GMRimport

Maffioso met een warm hart

Tussen alle hectische gebeurtenissen door neem ik gerust even wat tijd om Virtua Fighter te spelen in de arcadehal, Mahjong te spelen of yogalessen te nemen. Op de een of andere manier lukt het de ontwikkelaar op die manier om de gewelddadige ex-bendelid te humaniseren, waardoor ik geen moment twijfel aan de keuzes die ik maak in de game. Los daarvan onthuld Kiryu gaandeweg zijn beweegredenen die getuigen van (zelf)respect, eer en genegenheid.

Hoewel volwassen verhaalvertelling doorgaans aan de basis staat, is de ruggengraat van het spel bij uitstek de brute gameplay. De wijze waarop Kiryu vijanden tot moes slaat blijft gedurende de game constant verrassen. Dat komt vooral door dat Kiryu geen enkel voorwerp ongebruikt laat om zijn vijanden een lesje te leren. Voor shootouts ben je bij Yakuza aan het verkeerde adres. Iedere vijand die het durft op te nemen tegen Kiryu en zijn geraffineerde oosterse vechtkunsten, krijgt geheel volgens traditie een koekje van eigen deeg. Soms zelfs met een baksteen, knuppel, reclamebord, fiets of een willekeurig ander object dat zich binnen handbereik bevindt. Yakuza Kiwami 2 geeft spelers alle mogelijkheden om tijdens gevechten te laten zien waarom er niet te sollen valt met de Tojo Clan. Tegen het einde van het spel realiseer ik me dat ik met een van de meest vredelievende veelplegers ooit heb gespeeld, zonder dat ik ook maar een keer in dubio was over de daden die ik pleegde.

Totaal onwetend begon ik dus aan een tocht door de Japanse onderwereld die me nog lang zal bijblijven. In het gamejaar dat gedomineerd werd door bijzondere werken van ontwikkelaars als Rockstar en Santa Monica Studios, was Yakuza Kiwami 2 voor mij met afstand de grootste verrassing van 2018. Helaas zullen maar weinig westerse gamers dezelfde mening delen. Het kenmerkende Japanse gamedesign kan wellicht niet iedereen bekoren, maar mijn eerste kennismaking met de Japanse maffia is een erg positieve ervaring en doet mij verlangen naar meer avonturen in dit Japanse drama dat bol staat van de intriges, ongure gasten en interessante plotwendingen.

Deze week kan je op Gamer.nl Favoriet van de Redactie-artikelen verwachten waarin we de games behandelen die ons in 2018 het meest hebben gegrepen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Assassin's Creed Shadows breidt stealth-mechanismen uit
Nieuws

Assassin's Creed Shadows breidt stealth-mechanismen uit

Game komt op 14 februari 2025 uit

Assassin's Creed Shadows bevat nieuwe stealth-mechanismen om het rondsluipen in de game nog tactischer te maken.

Ubisoft heeft de aanpassingen ten opzichte van vorige Assassin's Creed-delen in een nieuwe blogpost uiteengezet. Zo zijn er tijdens het sluipen acties in verschillende kleuren boven vijanden te zien, waarmee wordt aangegeven of vijanden in één keer uitgeschakeld kunnen worden, of er alleen schade wordt gedaan of dat vijanden helemaal niet via stealth uitgeschakeld kunnen worden.

Het loont dan ook de moeite om ervaringspunten in perks te stoppen waarmee bijvoorbeeld de schade die met sluipaanvallen wordt uitgedeeld te verhogen. Verder kan men de mogelijkheid ontgrendelen om dubbele sluipmoorden achter elkaar te plegen en bijvoorbeeld rookbommen te gebruiken.

Daarbij kan de positie waar spelers zich in bevinden ook het verschil maken: sommige vijanden kunnen bijvoorbeeld een aanval vanaf de grond overleven, maar niet vanuit de lucht. Er is ook een menuoptie om dit systeem toegankelijker te maken, waardoor alle vijanden wel met één stealthaanval gedood kunnen worden.

Een ander verschil met voorgaande games is dat spelers geen vogel tot hun beschikking hebben om het gebied om hen heen uit te kammen. In plaats daarvan hebben zowel Naoe en Yasuke - de twee hoofdpersonages van de game - een 'Observe'-mechanisme waarmee vijanden en items getagd kunnen worden. Alleen Naoe heeft ook Eagle Vision waarmee bijvoorbeeld vijanden achter muren gespot kunnen worden door het geluid dat ze maken.

Zoals gebruikelijk kunnen de hoofdpersonages bukken om minder snel gespot te worden, maar door in de schaduw te schuilen worden ze nu helemaal onzichtbaar. Het loont dus om bijvoorbeeld fakkels te doven en zo duisternis te creëren. Aangezien Naoe het kleinste hoofdpersonage in de reeks tot nu toe is, kan ze ook schuilen in krappe plekken.

Assassin's Creed Shadows had eigenlijk dit najaar moeten verschijnen, maar werd eerder dit jaar uitgesteld naar 14 februari 2025. Onlangs liet Ubisoft nog weten dat de nieuwe releasedatum haalbaar is. Overigens gaan er geruchten dat het bedrijf de komende vijf jaar elk halfjaar een nieuwe 'ervaring' binnen de reeks wil uitbrengen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Tot dertig procent korting op PlayStation Plus nu beschikbaar
Nieuws

Tot dertig procent korting op PlayStation Plus nu beschikbaar

Op Premium, Extra en Essential

Sony biedt nu tot dertig procent korting op PlayStation Plus-abonnementen aan als onderdeel van Black Friday.

Hoewel Black Friday pas over een week plaatsvindt, zijn alle PlayStation-deals nu al beschikbaar. Gebruikers kunnen daarbij korting krijgen op jaarabonnementen PlayStation Plus. Zo kost PlayStation Plus Essential 57,59 euro (20 procent korting), PlayStation Plus Extra 94,49 euro (25 procent korting) en PlayStation Plus Premium 106,39 euro.

Deze week werd bekend dat PlayStation Portal-bezitters met PlayStation Plus Premium nu selecte games kunnen streamen via de cloud. Meer dan honderdtwintig PS5-games worden ondersteund in deze bèta van cloudstreaming, waaronder Monster Hunter Rise, Spider-Man: Miles Morales, Ghost of Tsushima en Ratchet and Clank: Rift Apart. Games kunnen tot en met 1080p en 60 frames per seconde worden gestreamd, al is daar wel een internetconnectie van 13 Mbps voor nodig.

Ook zijn hardware en verschillende games in de aanbieding bij een aantal (web)winkels. Kijk hier voor ons volledige overzicht.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error