Favorieten: Wuthering Waves maakt van imiteren een kunst
Achtergrond

Favorieten: Wuthering Waves maakt van imiteren een kunst

En ik kan er geen genoeg van krijgen

In deze rubriek vertellen Gamer.nl-redacteuren over de game die het afgelopen jaar de meeste indruk op ze heeft gemaakt. Vandaag: Kamal met Wuthering Waves.

Weer een jaar, weer een gacha-game om mee af te sluiten. Wuthering Waves interesseerde mij voor de release in mei eigenlijk helemaal niet. Ik had geen trailers bekeken of me verdiept in previews. Verder zetten alle video’s op YouTube en gesprekken op social media de game neer als de ‘Genshin-killer’, wat op mij vooral een vermoeiend effect had. Maar toen ik van vrienden hoorde hoe enthousiast ze waren over de vorige game van ontwikkelaar Kuro Games, Punishing: Gray Raven, wilde ik het toch proberen.

Genshin in een techwear-jas

Wuthering Waves wist bij het opstarten vrijwel meteen mijn aandacht te pakken met de scifi-setting en bijbehorende verbluffende stijl. Gedurende mijn eerste uur zag ik al meteen veel opvallende beelden, zoals het hoofdpersonage dat wakker wordt in een meer dat ondersteboven hangt en dorpen die steen en kunststof combineren. Ook dragen de personages moderne outfits en zijn de wapens die ze gebruiken futuristische versies van zwaarden en revolvers. Hoewel de wereld in Wuthering Waves een post-apocalyptische setting met monsters en natuurrampen betreft, voelt het door alle scifi-trekjes toch best hoopvol.

Maar in datzelfde eerste uur werd ik ook overspoeld door een gevoel van herkenbaarheid. De indeling van de menu’s, het onderscheid tussen hoofd-, zij- en wereldmissies, en zelfs de kern van de gameplay voelen als een kopie van Genshin Impact van MiHoYo. Beide games zijn in principe hetzelfde: openwereld-rpg’s met een focus op het verkrijgen en levelen van personages, inclusief al hun wapens en uitrusting.

De vergelijkingen bleven zich na dat eerste uur spelen maar opstapelen. Speelbare personages heten geen Vision Holders maar Resonators, World Level heet SOL-3 Phase, Adventure Rank is Union Level, Friendship is Intimacy en bepaalde gacha-systemen zijn direct overgenomen. Dit is niet een game die inspiratie neemt uit een concurrent uit hetzelfde genre, maar gewoon exact hetzelfde doet. De een is een oliebol met krenten, en de ander een oliebol zonder.

Dat had een goede reden kunnen zijn om af te haken. Maar toch ging ik door. De stijl en het verhaal maakten mij nét nieuwsgierig genoeg. Ik hoopte dat Wuthering Waves toch meer kon zijn dan een simpele Genshin-kloon.

Plezierig grinden

Mijn wens werd ging vrij snel in vervulling. Op een aantal belangrijke punten doet Wuthering Waves het naar mijn mening zelfs beter dan Genshin Impact, een game die ik ook al sinds release speel. Zo is de manier waarop je door de spelwereld beweegt een waar spektakel. Personages rennen op muren, gebruiken freerunning-bewegingen om over hekken te komen en kunnen via een grijphaak de snelheid erin houden. Hierdoor wordt exploratie nooit traag of frustrerend. Waar je in Genshin Impact soms op een traag tempo bergen beklimt, biedt Wuthering Waves een snelle dans met stijlvolle animaties.

Watch on YouTube

Ook laat Kuro Games zijn spierballen zien in het gevechtssysteem van Wuthering Waves. Dit maakt zelfs de enorme grind om personages te levellen een plezier. Personages hebben naast de standaardaanvallen extra moves, zoals Intro- en Outro Skills. Deze worden getriggerd wanneer je van personage wisselt. Outro Skills geven het volgende personage een buff, zoals extra HP, en Intro Skills zijn unieke aanvallen met flitsende animaties. Hiermee moedigt Wuthering Waves spelers aan om te experimenteren met hun teams om zo de beste opstellingen te vinden.

De game haalt verder veel inspiratie uit Punishing: Grey Raven en andere actiegames om de gevechten beter te laten vloeien. Bijna elke aanval kun je ontwijken, waarna de tijd eventjes vertraagt en je in de tegenaanval kan gaan. Ook zijn bepaalde aanvallen van grote vijanden te pareren, waarmee de vijand eventjes zijn balans verliest. Hiermee voelt elk gevecht voor mij als een ingewikkelde en spectaculaire dans, in plaats van alleen een dps-check.

Waarom kiezen als je beide kunt hebben?

Wuthering Waves omarmt de scifi-setting compleet. Zo draait het verhaal van de meest recente update om een kosmisch wezen dat de dromen van personages wil opsluiten zodat ze niet verloren gaan. Ondertussen brengt het hoofdverhaal je naar een soort ondergrondse, geheime samenleving. Juist in dit soort gekke scifi-plots verdiep ik mij graag.

We kunnen dus wel concluderen dat ik enorm geniet van Wuthering Waves. Het is veel meer dan een saaie Genshin-kloon, maar ook weer geen ‘Genshin-killer’. Want heb ik Genshin Impact sinds de komst van Wuterhing Waves laten liggen? Nee, helemaal niet. Ik speel ze allebei en geniet er nog elke dag van. Dit maakt het wel de vijfde gacha-game die ik speel… misschien heb ik een probleem. Maar het maakt me gelukkig, en dat is alles wat telt.

Lees hier alle Favorieten van de Redactie op een rij

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Super Smash Bros.-maker ontvangt award van Japanse overheid
Nieuws

Super Smash Bros.-maker ontvangt award van Japanse overheid

Voor het gepubliceerde werk op zijn YouTube-kanaal

Masahiro Sakurai, de hoofdontwikkelaar van de Super Smash Bros.-games en bedenker van Kirby, heeft een award gekregen van de Japanse overheid voor zijn YouTube-kanaal.

Het Japanse Agency for Cultural Affairs heeft een van de jaarlijkse Art Encouragement Prize for New Artists-awards aan Sakurai toegekend. Volgens de overheidsinstelling is deze award bedoeld voor "mensen wiens voortreffelijke prestaties nieuwe uitzichten hebben gecreëerd".

In een statement laat de instantie (via VGC) weten dat Sakurai "significante toevoegingen aan de ontwikkeling van de game-industrie heeft geleverd door zijn kennis over gameproductie op een makkelijk te begrijpen, toegankelijke manier heeft gedeeld via YouTube."

Sakurai, die al meer dan 35 jaar games ontwikkelt, heeft de afgelopen jaren op zijn YouTube-kanaal Masahiro Sakurai on Creating Games zijn kennis over het vak gedeeld in diverse video's. In 2024 publiceerde hij zijn laatste video, waarin hij ook onthulde aan een nieuwe game te werken. Daar zijn nog geen details over bekend, maar fans hopen dat het om een nieuwe Smash Bros.-game gaat.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Fortnite-cheaters met levenslange ban krijgen in april tweede kans
Nieuws

Fortnite-cheaters met levenslange ban krijgen in april tweede kans

Epic onthult het nieuwe anticheatbeleid voor de populaire battleroyalegame

Mensen die in Fortnite hebben gecheat en daarvoor levenslang van de game zijn verbannen, krijgen in april dit jaar een tweede kans om de game volgens de regels te spelen.

Epic Games publiceerde onlangs een nieuw anticheatbeleid waarin dit te lezen valt. In april verschijnt er een update die er voor zorgt dat mensen met een levenslange ban voor de game een tweede kans krijgen. Een voorwaarde is wel dat men al een jaar of langer is verbannen uit de game. Daarbij zullen mensen die in officiële toernooien hebben gecheat nooit meer in dergelijke competitieve evenementen kunnen deelnemen, al zullen ze wel aan reguliere matchmaking kunnen worden toegevoegd.

Het nieuwe anticheatbeleid houdt ook in dat cheaters die ontdekt worden eerst een ban die een jaar lang geldig is krijgen. Daarna krijgen ze weer een tweede kans. Cheaten ze weer, dan ontvangen ze een levenslange ban. Spelers die cheats verkopen of andere regels breken krijgen geen tweede kans en dus meteen een levenslange ban.

Tot slot zorgt het nieuwe beleid er voor dat er bepaalde eisen voor pc-spelers komen voor toernooien. Zo moeten spelers een Account Level van 350 of hoger hebben en TPM en Secure Boot aan hebben staan.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!