Wilmots Warehouse snapt de schoonheid van het ordenen
Achtergrond

Wilmots Warehouse snapt de schoonheid van het ordenen

Het is traditie op Gamer.nl om aan het einde van het jaar uitgebreid terug te blikken en vooruit te kijken. Dat doen we uiteraard met de gezamenlijk gekozen Top 25 van 2019 en Top 100 van 2020, maar in deze rubriek kiezen Gamer.nl-redacteuren individueel hun favoriete game van dit jaar. Vandaag vertelt Thijs Barnard over Wilmots Warehouse.

Na een lange werkdag doe ik niets liever dan nog meer werken. In een kil magazijn orden ik kleurrijke vierkantjes op een logische manier terwijl ik om de zoveel minuten met de juiste spullen naar de balie ren om aan verzoekjes van mijn collega’s te voldoen.

Wilmots Warehouse klinkt iedere keer als ik de lol van dit spel uitleg als het tegenovergestelde van leuk. Maar net zoals veel andere simulatiegames schuilt het plezier van de game ‘m in de details en het enorme gevoel van voldoening wanneer je de klus efficiënt geklaard hebt.

©GMRimport

Creatief met beperkte ruimte

Een opslagplaats kundig indelen klinkt inderdaad verdacht veel als werk. In feite ben je in dit spel ook steeds aan het opruimen en brandjes aan het blussen. Na iedere succesvol afgeleverde bestelling bij de balie komt er onderaan het scherm een nieuwe lading spullen binnen. De voorraad wordt daardoor steeds groter waardoor je als enige medewerker creatief moet worden in het indelen van je magazijn.

Officieel afgebakende categorieën zijn er niet, maar wie goed oplet kan bepaalde patronen herkennen in de spullen die binnen worden gebracht. Al snel had ik een categorie links van de ingang gemaakt van spullen die in mijn ogen met de zomer te maken hadden. Een zonnebril, een zwemflipper en een vrolijk schijnende zon paste er allemaal bij. Maar vlak daarna kreeg ik een miniatuurmaan, -ster en -meteoriet binnen. Ineens begon ik te twijfelen. Past die zon eigenlijk niet veel beter bij deze nieuwe spullen aan de andere kant van mijn magazijn?

©GMRimport

Race tegen de klok

Het geniale van Wilmots Warehouse is dat het spel je daar helemaal vrij in laat. Als jij het fijn vindt om producten op kleur in te delen kan dat prima. Zolang je de juiste items maar kan vinden tijdens de bezorgingsfase blijft je baas tevreden. Een blije baas zorgt voor betere beoordelingen en daarmee ook upgrades die het leven van de hardwerkende Wilmot ietsje makkelijker maken.

De mogelijkheid om meer spullen te kunnen dragen of pilaren te slopen om meer ruimte te maken in het magazijn zijn hard nodig om de latere ladingen tijdig op te ruimen. Wilmots Warehouse komt soms verrassend stressvol uit de hoek omdat vrijwel het hele spel een race tegen de klok is.

Het spel is daardoor een vreemde mix. Aan de ene kant is het warenhuis aan kant krijgen een erg ontspannende bezigheid waarin je orde schept in de chaos. Aan de andere kant ben je altijd gehaast en vecht je tegen je eigen incompetentie als magazijnmedewerker.

©GMRimport

Net geen werk

Wilmots Warehouse is namelijk deels een game over opruimen en deels een puzzelgame waarin je met een lading blokken door een zelfgemaakt doolhof moet navigeren. Wilmot moet zo beladen worden dat hij overal tussendoor kan bewegen. Tegelijkertijd moeten producten ook op zo’n manier opgesteld worden dat Wilmot ook bij de collectie slagtanden kan komen zonder eerst stapels groene bananen te verplaatsen als de baliemedewerkers daarom vragen.

Het spel voelt gelukkig nooit helemaal als werk. Verpruts je een keertje een bezorging dan staat Wilmot niet meteen op straat. Het spel is daarom uiteindelijk meer ontspannend dan stressvol. Die constante druk om op te ruimen en te leveren is er, maar het spel gunt je ook waardevolle rustmomenten. Om de zoveel werkdagen mag er naar hartenlust gespiegeld worden. Op die manier is je hele magazijn – zonder tijdsdruk – opnieuw in te delen.

Geen ander speldeel spreekt zo’n specifieke gedeelte van mijn hersens, het gedeelte dat opruimen fijn vindt, zo aan als deze. De stress om alles onder druk netjes op te leveren verdwijnt na de voldoening van een opgeruimde werkplaats. Terwijl andere spellen zich bezighouden met veel grotere thema’s snapt Wilmots Warehouse de simpele schoonheid van het ordenen.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sword of the Necromancer: Resurrection komt op 23 januari uit
Nieuws

Sword of the Necromancer: Resurrection komt op 23 januari uit

Op alle moderne consoles en Steam

Sword of the Necromancer: Resurrection, de remake van Sword of the Necromancer, is vanaf 23 januari 2025 beschikbaar op pc en consoles.

Dat heeft ontwikkelaar Grimorio of Games aangekondigd. De remake van de in 2021 verschenen game plaatst de game in een driedimensionale spelwereld, wat ook weer nieuwe gameplaymechanieken met zich meebrengt.

Sword of the Necromancer: Resurrection wordt omschreven als een 'dungeon crawler actie-rpg' met procedureel gegenereerde elementen. Het unieke aspect van de reeks is dat verslagen vijanden weer tot leven gewekt kunnen worden om ze aan de zijde van de speler te laten vechten.

Sword of the Necromancer: Resurrection komt naar PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One, Nintendo Switch en Steam. Hieronder is een nieuwe trailer te zien. Grimorio of Games werkt ondertussen ook aan een vervolg genaamd Sword of the Necromancer: Revenant, maar daar is nog geen releasedatum van bekend.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Shadow the Hedgehog nu speelbaar in Sonic Dream Team
Nieuws

Shadow the Hedgehog nu speelbaar in Sonic Dream Team

Het personage heeft een grote rol in aankomende film Sonic the Hedgehog 3

Middels een gratis update is het personage Shadow the Hedgehog speelbaar gesteld in de mobiele game Sonic Dream Team.

Shadow heeft daarbij zijn eigen, unieke krachten gecentreerd rondom Chaos. Zo kan hij Chaos Control en Chaos Shift gebruiken, bijvoorbeeld om vijanden en objecten in de omgeving op een plek vast te zetten.

Shadow kan ontgrendeld worden om in Adventure-modus te gebruiken door de uitdagingen van Tails uit te behalen. Verder zijn er zes beeldjes gebaseerd op Shadow om te verzamelen, is de tutorial aangepast en zijn er nieuwe muzieknummers toegevoegd.

De toevoeging van Shadow is geen verrassing: het personage speelt een grote rol in de op 26 december in de bioscoop te verschijnen film Sonic the Hedgehog 3. Daarin wordt hij van stem voorzien door The Matrix- en Cyberpunk 2077-acteur Keanu Reeves.

Het eind vorig jaar op Apple Arcade uitgekomen Sonic Dream Team biedt 3D-platformactie waarbij spelers naast Shadow ook Sonic, Tails, Knuckles, Amy, Rouge en Cream kunnen besturen. Het verhaal draait om Dr. Eggman die de Reverie steelt, een eeuwenoud apparaat waarmee dromen werkelijkheid worden. Logischerwijs wil de slechterik dit gebruiken om de wereld te veroveren, en het is aan Sonic en zijn vrienden om dit tegen te houden.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!