Favorieten: Stellar Blade was mijn springplank voor soulslikes
Achtergrond

Favorieten: Stellar Blade was mijn springplank voor soulslikes

Heeft meer om het lijf dan gedacht

In deze rubriek vertellen Gamer.nl-redacteuren over de game die het afgelopen jaar de meeste indruk op ze heeft gemaakt. Vandaag: Luuc met Stellar Blade.

Wanneer iemand een soulslike mijn kant op schuift, bedank ik altijd vriendelijk. Over de jaren heb ik geregeld zitten pootjebaden om te zien of ik games als Bloodborne, Elden Ring en de andere spellen van FromSoftware wel aan zou kunnen. Veel training, geduld en frustratie bracht me vaak langs de eerste twee tot drie bazen, waarna ik de handdoek in de ring gooide. En toen was daar dit jaar ineens Stellar Blade.

Geen soulslike

Toegegeven, Stellar Blade is geen ‘echte’ soulslike. Het spel van Koreaanse ontwikkelaar Shift Up is eerder een hack ‘n slasher met wat spelmechanieken die in soulslikes ook veel gebruikt worden. En dan gaat het niet alleen om het rusten bij een kampvuur om je levensbalk weer vol te krijgen en de bijbehorende reset van vijanden in de spelwereld.

Stellar Blade’s vechtsysteem zet het pareren van aanvallen centraal. Zo bouw je Eve’s Beta Gauge op, wat je nodig hebt om speciale aanvallen te lanceren. Natuurlijk moet je de patronen van vijanden en bazen goed leren, want anders is het vrij snel met je gedaan. Het is bekende kost voor de doorgewinterde soulslikeliefhebber, maar de eerste uren waren voor ondergetekende alles behalve gemakkelijk.

Gelukkig wist het begin van Eve’s strijd tegen de Naytibas genoeg te boeien om me te motiveren door te blijven vechten. Om beter te worden en mezelf uit te dagen daadwerkelijk de patronen te leren van de verschillende soorten monsters die van deze postapocalyptische wereld hun thuis hadden gemaakt.

Niet de beste, wel de meest relaxte

Het verhaal van Stellar Blade wordt naarmate je verder speelt nooit fantastisch. De wendingen zie je aankomen, het schrijfwerk is hier en daar tenenkrommend en de Engelse stemmen slaan ook wel eens de plank mis. Vanuit narratief oogpunt is het dus niet de beste game van het jaar, maar gelukkig maakt het hierboven omschreven vechtsysteem onwijs veel goed.

Toch is het vooral de combinatie met kleine elementen uit de spelwereld zelf die het ook een hele relaxte game maken. Tussen de pittige gevechten waarbij je met samengeknepen billen zit door, zet Shift Up een atmosfeer neer waarvan je alleen maar tot rust kunt komen. Enerzijds komt het door die kampvuren waar je Eve ook nieuwe vaardigheden kunt leren. Anderzijds weten de melodieuze tonen van de K-Pop-achtige soundtrack je constant te ontspannen, terwijl je op zoek bent naar één van de vele soorten frisdranken die als verzamelobjecten door de levels verspreid zijn.

Laat dat laatste nou precies één van mijn favoriete aspecten zijn van Stellar Blade, gezien ik net een paar weken terug was uit Japan toen de game eind april verscheen. In Tokio, Kyoto en Osaka kon je je kont niet keren zonder een frisdrankautomaat te zien. Ieder blikje dat ik als Eve verzamelde en terugbracht naar de speciale frisdrankautomaat in Xion, bracht me weer even terug naar mijn reis door dat prachtige land. En dat hielp me met ontspannen.

Springplank naar FromSoftware-games

Juist dat leren ontspannen is wat me door Stellar Blade heen heeft geholpen, want gedurende mijn dertig uur met de game vond ik baasgevechten zelden gemakkelijk. Telkens ging ik door tot op het tandvlees om een Alpha Naytiba te verslaan. En als het niet lukte, kwam ik mede door de muziek weer snel tot rust om opnieuw de strijd aan te gaan.

Nadat de aftiteling over het scherm scrolde, was de euforie ongekend. En in mijn achterhoofd begon ik me gelijk af te vragen: kan ik nu een FromSoftware-game aan? Die vraag probeerde ik onbeantwoord te laten, maar enkele dagen later dook ik opnieuw in Elden Ring. Het was poging drie en die klikte, want ik wist mezelf dik negentig uur te verliezen in de openwereldgame.

Tenminste, tot ik opnieuw op vakantie ging voor bijna een maand en het avontuur daarmee abrupt op pauze werd gezet. Een pauze die nog altijd niet voorbij is, maar ondertussen is wel nog een andere soulslike-achtige game aangepakt: Black Myth Wukong.

Toch: onder aan de streep heb ik al die andere mooie virtuele avonturen te danken aan Stellar Blade. Het was die game, waarin je de overgeseksualiseerde Eve in allerlei weinig verhullende pakjes kunt hijsen, die me liet inzien dat ik soulslikes prima aan kan. En daarvoor ben ik Stellar Blade ontzettend dankbaar.

 Lees hier alle Favorieten van de Redactie op een rij

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
PlayStation Plus Essential-games van januari nu te claimen
Nieuws

PlayStation Plus Essential-games van januari nu te claimen

Met o.a. Suicide Squad: Kill the Justice League

De PlayStation Plus Essential van deze maand zijn vanaf nu te claimen.

Zoals vorige week aangekondigd gaat het onder andere om het vorig jaar verschenen Suicide Squad: The Justice League. Dat is opvallend, juist omdat de game nog niet zo lang uit is. Tegelijkertijd heeft Warner Bros. eerder al aangegeven dat de verkoop van de game tegenviel. De game is ontwikkeld door Rocksteady Games, de studio achter de Batman: Arkham-spellen.

De andere games die vanaf vandaag via een PlayStation Plus Essential-abonnement worden weggegeven, zijn de uit 2020 afkomstige racegame Need for Speed: Hot Pursuit Remastered, en The Stanley Parable: Ultra Deluxe, een uitgebreidere versie van de in 2013 uitgekomen bejubelde indiegame. Meer informatie over de spellen valt op PlayStation Blog te vinden.

Watch on YouTube

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Diablo en UFC 5 naar Xbox Game Pass
Nieuws

Diablo en UFC 5 naar Xbox Game Pass

De Game Pass-toevoegingen voor de eerste helft van januari

Microsoft heeft aangekondigd welke games in de eerste helft van deze maand naar Xbox Game Pass komen.

Dat deed het bedrijf via Xbox Wire, waar ook meer informatie over onderstaande titels te vinden is. Vanaf vandaag is de indiegame Road 96 beschikbaar voor console, pc en cloud via Game Pass Standard, Ultimate en Game Pass voor pc.

Morgen volgen er een viertal titels die voorheen op Game Pass Ultimate stonden en op Standard arriveren. Zo is daar de intergalactische boerderijsimulator Lightyear Frontier (voor Xbox Series-consoles), dat om een Early Access-release gaat. Ook My Time at Sandrock (voor Xbox-consoles) arriveert morgen. Verder kunnen Standard-abonnees vanaf morgen aan de slag met Robin Hood: Sherwood Builders (Xbox Series-consoles) en Rolling Hills (Xbox-consoles).

Op 14 februari volgen twee games waar onlangs nog geruchten over gingen. Het gaat om de eerste Diablo op pc (via Game Pass Ultimate en Game Pass voor pc) en EA Sports UFC 5 (via Game Pass Ultimate / EA Play voor Xbox Series-consoles en de cloud).

Op 15 januari worden er ook weer een aantal games van Game Pass verwijderd. Het gaat om de volgende spellen:
Common’Hood (console, pc en cloud)
Escape Academy (console, pc en cloud)
Exoprimal (console, pc en cloud)
Figment (console, pc en cloud)
Insurgency: Sandstorm (console, pc en cloud)
Those Who Remain (console, pc en cloud)

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!