Favorieten: Star Wars Outlaws laat dromen uitkomen
Achtergrond

Favorieten: Star Wars Outlaws laat dromen uitkomen

Een Dark Side is verdreven

In deze rubriek vertellen Gamer.nl-redacteuren over de game die het afgelopen jaar de meeste indruk op ze heeft gemaakt. Vandaag: Dunke met Star Wars Outlaws.

Twee van mijn grootste jeugddromen kwamen in 2024 uit. Ten eerste kon ik na jaren aan school, vakkenvullen en hopen eindelijk aan de slag als stagiair bij Gamer.nl en Power Unlimited. Een fantastische en ongekend leerzame ervaring waar ik al minstens acht jaar naartoe werk. Tijdens die jaren verwachtte ik echter totaal niet dat de stage samen zou vallen met de realisatie van droom nummer twee: een openwereldgame gesitueerd in het Star Wars-universum.

Nog voordat het bestaan van PU en Gamer mij bekend werd, speelde ik Assassin’s Creed 4: Black Flag. De Ubisoft-franchise was op twaalfjarige leeftijd een nieuwe interesse, die ik met het eeuwig door Star Wars gefascineerde deel van mijn wezen wilde combineren. Het tienerbrein ging direct los: “Hier moet een game met lasers en aliens van komen!” In 2024 heeft Massive Entertainment met Star Wars Outlaws die – toegegeven, niet ontzettend veeleisende - omschrijving waargemaakt.

Door de jaren heen

Als twaalfjarige knul zat er geen grens aan mijn verbeelding. Deze dagen is dat wel anders. Logischerwijs begon ik gedurende de jaren steeds meer te ontdekken over de beperkingen waar ontwikkelaars tegenaan lopen tijdens het maken van entertainment. De interesse in het ontwikkelingsproces van games werd in de loop van de jaren steeds verder aangewakkerd. Daarbij: des te ouder je wordt, des te meer je leert over hoe de wereld in elkaar steekt. Ineens begin je je af te vragen waarom je eigenlijk ieder jaar de nieuwe Assassin’s Creed-game koopt, terwijl het een beetje als routinewerk begint te voelen.

De afgelopen maanden heb ik vaak nagedacht over wat die jongere, alles consumerende versie van mezelf zou denken wanneer hij Star Wars Outlaws zou zien. Het antwoord kwam iedere keer best snel: die jongen zou schreeuwend door het huis stuiteren, alleen al omdat het welbekende logo op de artwork van de game staat. Star Wars is al van kleins af aan praktisch de liefde van mijn leven geweest, maar tijden veranderen. Nog altijd flitst de televisie op dag één aan voor een nieuw Star Wars-project, maar niet meer met hetzelfde enthousiasme als een paar jaar geleden.

Ik ontkent niet dat mijn onderbuik begon te tintelen bij de aankondiging van Outlaws. Star Wars is immers een franchise waar ik ontzettend veel liefde voor heb. Toch blijft het een deprimerende gedachte dat ik tien jaar geleden nog maandenlang obsessief naar de trailer zou kijken, de releasedatum op de kalender zou zetten en waarschijnlijk iedereen om mij heen hondsdol zou maken met mijn enthousiasme. De aankondiging van een Star Wars-openwereldgame maakte heus ergens iets los, maar door het sceptische stemmetje in mijn hoofd haalde ik eerder mijn schouders op en stelde: “we gaan zien wat het wordt”.

Watch on YouTube

Bekend terrein

Deze lange aanloop leidt overigens ook nog ergens heen. Star Wars Outlaws heeft van alle games die jaar uit zijn gekomen namelijk uiteindelijk de meeste indruk op mijn gemaakt, door mij weer te laten voelen als de knul die van een dergelijke game droomde.

Star Wars Outlaws blinkt bovenal uit in immersiviteit. Het hoofdverhaal, waarin beginnend crimineel Kay Vess en haar compagnon Nix proberen te overleven in de onderwereld van het Star Wars-universum, is zeer vermakelijk, hoewel niet extreem uniek. Wel is dit verhaal de perfecte leidraad om je richting de avonturen in de open werelden van Toshara, Akiva, Tatooine en Kijimi te wijzen.

Bijvoorbeeld het moment Kay met een handelaar in Mirogana City spreekt, waarna hij aangesproken wordt door een aantal Stormtroopers. Een scenario waarin ik kan kiezen om in te grijpen door Kay’s reputatie of credits te gebruiken, hoewel niets doen ook gewoon een mogelijkheid is. Of denk aan de zijmissie waarin Kay wordt gevraagd om het land van een vochtboer terug te winnen in een potje Sabacc. Water is namelijk erg belangrijk op Tatooine, en is in eerdere Star Wars-verhalen al eens gebruikt om de onderwereld van Tatooine met lore te verrijken.

Het is één ding om dergelijke confrontaties en aanvulling van het universum te zien en erover te lezen, maar in Outlaws bevind ik mij er middenin. Het is niets ten nadele van de films, series, boeken en comics: verschillende media zijn immers geschikt voor verschillende verhalen. Massive Entertainment heeft het voor elkaar gekregen elementen uit al die voorgaande projecten samen te brengen op een manier die nog steeds speelt met mijn verbeelding.

Niet alles verandert

De versie van een galaxy far, far away die in Outlaws wordt voorgeschoteld wist al mijn aandacht op te eisen. Het moment waarop de game zijn tanden echt goed in mij zette - en vervolgens dertig uur niet meer losliet - was tijdens de eerste infiltratie van een Imperial-basis. Luke Skywalker en Han Solo doen het al sinds 1977, voor de Ghost Crew uit Star Wars Rebels is het praktisch dagelijkse kost, en samen met Kay mag ik het nu allemaal zelf meemaken.

De grijze, industrieel verlichte hallen, landingsplatformen met Scout Troopers die de boel vanaf hoge muren in de gaten houden, Kay Vess die er middenin zit: ik heb de controle over hoe ik door deze basis beweeg. Net zoals vroeger, toen dergelijke scenario’s zich in mijn fantasie afspeelden.

Ik zou mezelf geen cynisch persoon willen noemen, maar dat een Star Wars-openwereldgame mij niet vanaf de aankondiging in een houdgreep had, maakte op een pijnlijke manier duidelijk dat mijn kijk op entertainment er niet positiever op is geworden. Kritisch zijn is absoluut belangrijk, en is op zichzelf al een vorm van liefde tonen aan de hobby’s en franchises waar we zo van houden. Toch hecht ik ontzettend veel waarde aan de terugkeer van dat warme gevoel dat je krijgt wanneer een droom, hoe kinderlijk en simpel die ook is, werkelijkheid wordt.

Lees hier alle Favorieten van de Redactie op een rij

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
OlliOlliWorld en Rollerdrome plotseling verwijderd van Steam
Nieuws

OlliOlliWorld en Rollerdrome plotseling verwijderd van Steam

Vooralsnog is er geen verklaring voor de gestopte verkoop

OlliOlliWorld en Rollerdrome, twee zeer goed ontvangen games van Roll7, zijn ineens niet meer verkrijgbaar via Steam. Het is onbekend waarom de spellen niet langer vermeld staan op het platform van Valve.

De verwijdering werd afgelopen weekend opgemerkt door Eurogamer. Wie op Steam zoekt naar de game krijgt geen zoekresultaten en op de productpagina’s van beide games staat dat zij niet meer beschikbaar zijn in de Steam-winkel. Frappant is dat OlliOlli en OlliOlli 2: Welcome to OlliWood nog wél vermeld staan op Steam.

Een officiële verklaring voor het uit de verkoop halen van de twee games is er op het moment van schrijven niet. De spellen werden uitgeven door Private Division, voorheen het indie-uitgeverslabel van Take-Two Interactive. Het bedrijf werd eind vorig jaar verkocht door Take-Two, terwijl Roll7 zijn deuren moest sluiten. Ook Kerbal Space Program 2-maker Intercept Games werd toen gesloten. Wie Private Division heeft gekocht is niet bekend, net als het bedrag dat Take-Two heeft ontvangen.

Private Division werd in 2017 opgericht door Take-Two en was bedoeld voor het uitgeven van games gemaakt door onafhankelijke ontwikkelaars. Naast de games van Roll7 en Intercept Games werden ook titels als The Outer Worlds uitgebracht via het label. Ook het aankomende Tales of the Shire, dat in maart verschijnt, wordt nog altijd uitgegeven via Private Division.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
PlatinumGames verwijdert superheldengame Project GG van website
Nieuws

PlatinumGames verwijdert superheldengame Project GG van website

De game was een idee van de inmiddels vertrokken Hideki Kamiya

Superheldengame Project GG en een hoop andere titels zijn verdwenen van de website van ontwikkelaar PlatinumGames.

Fans ontdekten afgelopen weekend dat PlatinumGames zijn gamespagina op de eigen website heeft geüpdatet. Van de 22 spellen die vermeld stonden op de pagina, zijn er nu nog maar negen over. Het gaat om games die nog steeds speelbaar zijn zoals Mad World en Sol Cresta, maar ook om titels die al geannuleerd zijn zoals Babylon’s Fall en World of Demons. Ook het niet verschenen Project GG heeft geen eigen pagina meer, maar de link ernaar toe gaat nu naar de homepage van PlatinumGames.

De beslissing van de ontwikkelaar leidt tot speculatie en kritiek onder fans en out-medewerkers. Men vermoedt dat de game stilzwijgend geschrapt is na het vertrek van voormalig vicepresident en Bayonetta-bedenker Hideki Kamiya. Hij maakte in oktober 2023 bekend te vertrekken bij de studio die zelf mede heeft opgericht. Project GG zou onderdeel zijn geweest van Kamiya’s officieuze superheldentrilogie, waar ook Viewtiful Joe en The Wonderful 101 onder vallen. De actuele staat van het project binnen PlatinumGames is onbekend.

Voormalig PlatinumGames-producer Jean Pierre Kellams uitte afgelopen zaterdag op X kritiek op de verwijderingen. Hij vindt dat het bedrijf zijn eigen geschiedenis uitwist door geen melding meer te maken van de spellen. “Als iemand die trots is aan die games gewerkt te hebben, voel ik me diep beledigd”, aldus Kellams.

Kamiya zelf sprak in december nog met VGC over Project GG en de geannuleerde Xbox-exclusive Scalebound. Hij zei niets over de staat van het spel, maar gaf toe het erg jammer te vinden dat hij het spel niet af heeft kunnen maken. “Het is jammer, net als bij Scalebound”, zei Kamiya. “Ik geloof dat Scalebound een heel leuk spel zou zijn geweest als het was uitgebracht, en hetzelfde geldt voor Project GG.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!