Favorieten: Star Wars Outlaws laat dromen uitkomen
Gamer.nl
Achtergrond

Favorieten: Star Wars Outlaws laat dromen uitkomen

Een Dark Side is verdreven

In deze rubriek vertellen Gamer.nl-redacteuren over de game die het afgelopen jaar de meeste indruk op ze heeft gemaakt. Vandaag: Dunke met Star Wars Outlaws.

Twee van mijn grootste jeugddromen kwamen in 2024 uit. Ten eerste kon ik na jaren aan school, vakkenvullen en hopen eindelijk aan de slag als stagiair bij Gamer.nl en Power Unlimited. Een fantastische en ongekend leerzame ervaring waar ik al minstens acht jaar naartoe werk. Tijdens die jaren verwachtte ik echter totaal niet dat de stage samen zou vallen met de realisatie van droom nummer twee: een openwereldgame gesitueerd in het Star Wars-universum.

Nog voordat het bestaan van PU en Gamer mij bekend werd, speelde ik Assassin’s Creed 4: Black Flag. De Ubisoft-franchise was op twaalfjarige leeftijd een nieuwe interesse, die ik met het eeuwig door Star Wars gefascineerde deel van mijn wezen wilde combineren. Het tienerbrein ging direct los: “Hier moet een game met lasers en aliens van komen!” In 2024 heeft Massive Entertainment met Star Wars Outlaws die – toegegeven, niet ontzettend veeleisende - omschrijving waargemaakt.

Door de jaren heen

Als twaalfjarige knul zat er geen grens aan mijn verbeelding. Deze dagen is dat wel anders. Logischerwijs begon ik gedurende de jaren steeds meer te ontdekken over de beperkingen waar ontwikkelaars tegenaan lopen tijdens het maken van entertainment. De interesse in het ontwikkelingsproces van games werd in de loop van de jaren steeds verder aangewakkerd. Daarbij: des te ouder je wordt, des te meer je leert over hoe de wereld in elkaar steekt. Ineens begin je je af te vragen waarom je eigenlijk ieder jaar de nieuwe Assassin’s Creed-game koopt, terwijl het een beetje als routinewerk begint te voelen.

De afgelopen maanden heb ik vaak nagedacht over wat die jongere, alles consumerende versie van mezelf zou denken wanneer hij Star Wars Outlaws zou zien. Het antwoord kwam iedere keer best snel: die jongen zou schreeuwend door het huis stuiteren, alleen al omdat het welbekende logo op de artwork van de game staat. Star Wars is al van kleins af aan praktisch de liefde van mijn leven geweest, maar tijden veranderen. Nog altijd flitst de televisie op dag één aan voor een nieuw Star Wars-project, maar niet meer met hetzelfde enthousiasme als een paar jaar geleden.

Ik ontkent niet dat mijn onderbuik begon te tintelen bij de aankondiging van Outlaws. Star Wars is immers een franchise waar ik ontzettend veel liefde voor heb. Toch blijft het een deprimerende gedachte dat ik tien jaar geleden nog maandenlang obsessief naar de trailer zou kijken, de releasedatum op de kalender zou zetten en waarschijnlijk iedereen om mij heen hondsdol zou maken met mijn enthousiasme. De aankondiging van een Star Wars-openwereldgame maakte heus ergens iets los, maar door het sceptische stemmetje in mijn hoofd haalde ik eerder mijn schouders op en stelde: “we gaan zien wat het wordt”.

Watch on YouTube

Bekend terrein

Deze lange aanloop leidt overigens ook nog ergens heen. Star Wars Outlaws heeft van alle games die jaar uit zijn gekomen namelijk uiteindelijk de meeste indruk op mijn gemaakt, door mij weer te laten voelen als de knul die van een dergelijke game droomde.

Star Wars Outlaws blinkt bovenal uit in immersiviteit. Het hoofdverhaal, waarin beginnend crimineel Kay Vess en haar compagnon Nix proberen te overleven in de onderwereld van het Star Wars-universum, is zeer vermakelijk, hoewel niet extreem uniek. Wel is dit verhaal de perfecte leidraad om je richting de avonturen in de open werelden van Toshara, Akiva, Tatooine en Kijimi te wijzen.

Bijvoorbeeld het moment Kay met een handelaar in Mirogana City spreekt, waarna hij aangesproken wordt door een aantal Stormtroopers. Een scenario waarin ik kan kiezen om in te grijpen door Kay’s reputatie of credits te gebruiken, hoewel niets doen ook gewoon een mogelijkheid is. Of denk aan de zijmissie waarin Kay wordt gevraagd om het land van een vochtboer terug te winnen in een potje Sabacc. Water is namelijk erg belangrijk op Tatooine, en is in eerdere Star Wars-verhalen al eens gebruikt om de onderwereld van Tatooine met lore te verrijken.

Het is één ding om dergelijke confrontaties en aanvulling van het universum te zien en erover te lezen, maar in Outlaws bevind ik mij er middenin. Het is niets ten nadele van de films, series, boeken en comics: verschillende media zijn immers geschikt voor verschillende verhalen. Massive Entertainment heeft het voor elkaar gekregen elementen uit al die voorgaande projecten samen te brengen op een manier die nog steeds speelt met mijn verbeelding.

Niet alles verandert

De versie van een galaxy far, far away die in Outlaws wordt voorgeschoteld wist al mijn aandacht op te eisen. Het moment waarop de game zijn tanden echt goed in mij zette - en vervolgens dertig uur niet meer losliet - was tijdens de eerste infiltratie van een Imperial-basis. Luke Skywalker en Han Solo doen het al sinds 1977, voor de Ghost Crew uit Star Wars Rebels is het praktisch dagelijkse kost, en samen met Kay mag ik het nu allemaal zelf meemaken.

De grijze, industrieel verlichte hallen, landingsplatformen met Scout Troopers die de boel vanaf hoge muren in de gaten houden, Kay Vess die er middenin zit: ik heb de controle over hoe ik door deze basis beweeg. Net zoals vroeger, toen dergelijke scenario’s zich in mijn fantasie afspeelden.

Ik zou mezelf geen cynisch persoon willen noemen, maar dat een Star Wars-openwereldgame mij niet vanaf de aankondiging in een houdgreep had, maakte op een pijnlijke manier duidelijk dat mijn kijk op entertainment er niet positiever op is geworden. Kritisch zijn is absoluut belangrijk, en is op zichzelf al een vorm van liefde tonen aan de hobby’s en franchises waar we zo van houden. Toch hecht ik ontzettend veel waarde aan de terugkeer van dat warme gevoel dat je krijgt wanneer een droom, hoe kinderlijk en simpel die ook is, werkelijkheid wordt.

Lees hier alle Favorieten van de Redactie op een rij

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Xbox-baas Phil Spencer: 'Switch 2 is belangrijk voor onze toekomst'
Gamer.nl
Nieuws

Xbox-baas Phil Spencer: 'Switch 2 is belangrijk voor onze toekomst'

De Microsoft-topman wil zoveel mogelijk mensen bereiken

Phil Spencer, de baas van de gamedivisie van Microsoft, heeft benadrukt dat Nintendo een belangrijke partner is en dat er Xbox-games op Nintendo Switch 2 uit zullen komen.

Dat meldde hij in een interview met Variety. "We hebben de eerste Switch ondersteund en willen dat ook voor Switch 2 doen", zo vertelde hij. "Nintendo is een geweldige partner. (Games uitbrengen op Nintendo-consoles) is een unieke manier voor ons om mensen te bereiken die niet op pc of Xbox spelen. Op die wijze kunnen we onze gemeenschap van mensen die om onze franchises geven laten groeien. Dat is erg belangrijk voor ons, omdat we zo in onze games kunnen blijven investeren."

Spencer vervolgde: "Ik geloof erg in wat Nintendo betekent voor onze industrie en dat we ze blijven ondersteunen. En wij krijgen ook ondersteuning van hen voor onze franchises, dat is een belangrijk onderdeel van onze toekomst."

Ondanks dat de Nintendo Switch 2 eerder deze maand volledig uit de doeken werd gedaan en een releasedatum van 5 juni kreeg, werden er geen grote Microsoft-titels voor de console onthuld. Er gaan al wel geruime tijd geruchten dat spellen als Halo: The Master Chief Collection en Microsoft Flight Simulator naar de console komen. Daarbij heeft het bedrijf tijdens de rechtszaak met de Federal Trade Commission al akkoord gegeven de Call of Duty-franchise naar Nintendo-platforms te brengen. Sowieso heeft Spencer begin dit jaar al bevestigd dat er Xbox-games naar Switch 2 zullen komen.

Microsoft gaf eerder al aan dat het bedrijf aan een Xbox-handheld werkt. Spencer werd in het interview met Variety dan ook gevraagd of hij niet denkt dat dit botst met de doelgroep van de Switch-consoles. "Verschillende creators en andere platformhouders inspireren mij. Maar ik geloof in de plannen die we hebben. We zijn overduidelijk aan het veranderen wat Xbox betekent en we ontmoeten spelers op veel verschillende plekken. Er zijn drie miljard mensen op aarde die games spelen en ik word elke dag wakker met de gedachte over hoe Xbox relevanter kan zijn voor die drie miljard mensen."

Hij had het antwoord op die kwestie ook al paraat: "Door een leider te zijn in hoe onze games en onze platformfeatures op zoveel mogelijk plekken beschikbaar zijn, of dat nou op de cloud is, of op pc, of mensen die op console spelen. Ons doel is om onze franchises te laten groeien en ons platform belangrijk te laten zijn voor een zo groot mogelijk gedeelte van die drie miljard gamers."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Voormalige Pokémon Go-maker ontslaat 68 werknemers
Gamer.nl
Nieuws

Voormalige Pokémon Go-maker ontslaat 68 werknemers

De gamedivisie van Niantic is eerder al gekocht door Scopely

Niantic, het bedrijf waar Pokémon Go tot voor kort werd ontwikkeld, ontslaat 68 werknemers.

Dat blijkt uit documentatie gevonden door Game Developer. Het gaat daarbij specifiek om Niantic Spatial, de nieuwe naam van het bedrijf nadat diens gamedivisie werd overgenomen door Scopely. De ontslagen worden pas op 20 mei doorgevoerd en het is dan ook niet bekend binnen welke afdelingen deze ontslagen vallen.

Eerder dit jaar werd aangekondigd dat Scopely 3,5 miljard dollar betaalde voor de gamedivise van Niantic. Daarmee heeft Scopely games als Pokémon Go, Monster Hunter Now en Pikmin Bloom in handen gekregen. Toen werd gemeld dat alle werknemers van de gamedivisie van Niantic over zouden gaan naar Scopely.

De hierboven gemelde ontslagronde vindt dus niet plaats binnen de gamedivisie, dat nu onderdeel uitmaakt van Scopely. In plaats daarvan vallen de ontslagen bij Niantic, dat geen games meer ontwikkelt maar zich richt op AI.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!