Favorieten: Star Wars Outlaws laat dromen uitkomen
Achtergrond

Favorieten: Star Wars Outlaws laat dromen uitkomen

Een Dark Side is verdreven

In deze rubriek vertellen Gamer.nl-redacteuren over de game die het afgelopen jaar de meeste indruk op ze heeft gemaakt. Vandaag: Dunke met Star Wars Outlaws.

Twee van mijn grootste jeugddromen kwamen in 2024 uit. Ten eerste kon ik na jaren aan school, vakkenvullen en hopen eindelijk aan de slag als stagiair bij Gamer.nl en Power Unlimited. Een fantastische en ongekend leerzame ervaring waar ik al minstens acht jaar naartoe werk. Tijdens die jaren verwachtte ik echter totaal niet dat de stage samen zou vallen met de realisatie van droom nummer twee: een openwereldgame gesitueerd in het Star Wars-universum.

Nog voordat het bestaan van PU en Gamer mij bekend werd, speelde ik Assassin’s Creed 4: Black Flag. De Ubisoft-franchise was op twaalfjarige leeftijd een nieuwe interesse, die ik met het eeuwig door Star Wars gefascineerde deel van mijn wezen wilde combineren. Het tienerbrein ging direct los: “Hier moet een game met lasers en aliens van komen!” In 2024 heeft Massive Entertainment met Star Wars Outlaws die – toegegeven, niet ontzettend veeleisende - omschrijving waargemaakt.

Door de jaren heen

Als twaalfjarige knul zat er geen grens aan mijn verbeelding. Deze dagen is dat wel anders. Logischerwijs begon ik gedurende de jaren steeds meer te ontdekken over de beperkingen waar ontwikkelaars tegenaan lopen tijdens het maken van entertainment. De interesse in het ontwikkelingsproces van games werd in de loop van de jaren steeds verder aangewakkerd. Daarbij: des te ouder je wordt, des te meer je leert over hoe de wereld in elkaar steekt. Ineens begin je je af te vragen waarom je eigenlijk ieder jaar de nieuwe Assassin’s Creed-game koopt, terwijl het een beetje als routinewerk begint te voelen.

De afgelopen maanden heb ik vaak nagedacht over wat die jongere, alles consumerende versie van mezelf zou denken wanneer hij Star Wars Outlaws zou zien. Het antwoord kwam iedere keer best snel: die jongen zou schreeuwend door het huis stuiteren, alleen al omdat het welbekende logo op de artwork van de game staat. Star Wars is al van kleins af aan praktisch de liefde van mijn leven geweest, maar tijden veranderen. Nog altijd flitst de televisie op dag één aan voor een nieuw Star Wars-project, maar niet meer met hetzelfde enthousiasme als een paar jaar geleden.

Ik ontkent niet dat mijn onderbuik begon te tintelen bij de aankondiging van Outlaws. Star Wars is immers een franchise waar ik ontzettend veel liefde voor heb. Toch blijft het een deprimerende gedachte dat ik tien jaar geleden nog maandenlang obsessief naar de trailer zou kijken, de releasedatum op de kalender zou zetten en waarschijnlijk iedereen om mij heen hondsdol zou maken met mijn enthousiasme. De aankondiging van een Star Wars-openwereldgame maakte heus ergens iets los, maar door het sceptische stemmetje in mijn hoofd haalde ik eerder mijn schouders op en stelde: “we gaan zien wat het wordt”.

Watch on YouTube

Bekend terrein

Deze lange aanloop leidt overigens ook nog ergens heen. Star Wars Outlaws heeft van alle games die jaar uit zijn gekomen namelijk uiteindelijk de meeste indruk op mijn gemaakt, door mij weer te laten voelen als de knul die van een dergelijke game droomde.

Star Wars Outlaws blinkt bovenal uit in immersiviteit. Het hoofdverhaal, waarin beginnend crimineel Kay Vess en haar compagnon Nix proberen te overleven in de onderwereld van het Star Wars-universum, is zeer vermakelijk, hoewel niet extreem uniek. Wel is dit verhaal de perfecte leidraad om je richting de avonturen in de open werelden van Toshara, Akiva, Tatooine en Kijimi te wijzen.

Bijvoorbeeld het moment Kay met een handelaar in Mirogana City spreekt, waarna hij aangesproken wordt door een aantal Stormtroopers. Een scenario waarin ik kan kiezen om in te grijpen door Kay’s reputatie of credits te gebruiken, hoewel niets doen ook gewoon een mogelijkheid is. Of denk aan de zijmissie waarin Kay wordt gevraagd om het land van een vochtboer terug te winnen in een potje Sabacc. Water is namelijk erg belangrijk op Tatooine, en is in eerdere Star Wars-verhalen al eens gebruikt om de onderwereld van Tatooine met lore te verrijken.

Het is één ding om dergelijke confrontaties en aanvulling van het universum te zien en erover te lezen, maar in Outlaws bevind ik mij er middenin. Het is niets ten nadele van de films, series, boeken en comics: verschillende media zijn immers geschikt voor verschillende verhalen. Massive Entertainment heeft het voor elkaar gekregen elementen uit al die voorgaande projecten samen te brengen op een manier die nog steeds speelt met mijn verbeelding.

Niet alles verandert

De versie van een galaxy far, far away die in Outlaws wordt voorgeschoteld wist al mijn aandacht op te eisen. Het moment waarop de game zijn tanden echt goed in mij zette - en vervolgens dertig uur niet meer losliet - was tijdens de eerste infiltratie van een Imperial-basis. Luke Skywalker en Han Solo doen het al sinds 1977, voor de Ghost Crew uit Star Wars Rebels is het praktisch dagelijkse kost, en samen met Kay mag ik het nu allemaal zelf meemaken.

De grijze, industrieel verlichte hallen, landingsplatformen met Scout Troopers die de boel vanaf hoge muren in de gaten houden, Kay Vess die er middenin zit: ik heb de controle over hoe ik door deze basis beweeg. Net zoals vroeger, toen dergelijke scenario’s zich in mijn fantasie afspeelden.

Ik zou mezelf geen cynisch persoon willen noemen, maar dat een Star Wars-openwereldgame mij niet vanaf de aankondiging in een houdgreep had, maakte op een pijnlijke manier duidelijk dat mijn kijk op entertainment er niet positiever op is geworden. Kritisch zijn is absoluut belangrijk, en is op zichzelf al een vorm van liefde tonen aan de hobby’s en franchises waar we zo van houden. Toch hecht ik ontzettend veel waarde aan de terugkeer van dat warme gevoel dat je krijgt wanneer een droom, hoe kinderlijk en simpel die ook is, werkelijkheid wordt.

Lees hier alle Favorieten van de Redactie op een rij

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Helldivers 2-studio werkt aan concept voor nieuwe game
Nieuws

Helldivers 2-studio werkt aan concept voor nieuwe game

Studio roept fans op om te speculeren

Arrowhead Studios, de ontwikkelaar van Helldivers 2, werkt aan een concept voor een nieuwe game.

Dat liet Johan Pilestedt, de regisseur van Helldivers 2, weten op social media. Hij meldt daarbij dat er gewerkt wordt aan een 'high concept', waarmee de algemene insteek van een nieuwe game wordt bedoeld.

Meer details gaf Pilestedt niet, al gaf hij wel aan dat hij benieuwd is naar de speculatie van fans. Hij reageerde dan ook uitvoerig op de voorstellen van fans, en hij gaf aan het bedrijf eerder al concepten heeft voorgesteld voor een Smash TV-achtige twin-stick shooter en een firstperson on-rails game. Aangezien hij deze oude concepten aanhaalt, is het onwaarschijnlijk dat deze gerelateerd zijn aan het nieuwe project van de studio.

Opvallend genoeg liet Pilestedt zich in een van zijn reacties ook uit over de toevoeging van zogeheten 'DEI' in games. DEI staat voor (vertaald) diversiteit, gelijkheid en inclusie en houdt bijvoorbeeld in dat er allerlei soorten mensen met verschillende achtergronden en seksuele voorkeuren in een product zitten.

Pilestedt liet daarbij het volgende weten: "Als het niet iets toevoegt aan de game-ervaring, doet het afbreuk. Games moeten puur ongelooflijke momenten nastreven. Ik hou niet van labels, maar in Helldivers 2 is de mensheid verenigd door hun extreme xenofobie op Super Aarde. Misschien is dat ook DEI? Het kan mij niets schelen. Maak goede games, geen hedendaags politiek statement." Zijn opmerking kon op uiteenlopende reacties onder fans rekenen.

Helldivers 2 kwam begin vorig jaar uit op PlayStation 5 en pc. Spelers proberen in de co-op-shooter als onderdeel van een team buitenaards gespuis van 'Super Earth' weg te houden en krijgen diverse missies voorgeschoteld, zoals bijvoorbeeld het verkrijgen van belangrijke data of het vernietigen van een vijandelijk nest. Mensen kiezen hun missies vanuit een hub op een ruimteschip, dat ook van upgrades voorzien kan worden. Dat zorgt er voor dat spelers hun arsenaal kunnen uitbreiden en upgraden.

Gamer.nl-redacteur Sebastiaan van der Bij gaf een 8 aan het spel: "Hoewel Helldivers 2 enigszins tekortschiet in originaliteit en diepgang wat betreft de missies en het verhaal, compenseert het ruimschoots met de grappige *tone of voice*, spectaculaire gameplay en hilarische momenten. Ondanks de soms wat chaotische actie, biedt het voldoende tactische diepgang om je een voordeel te geven tijdens de gevechten, terwijl het belang van communicatie tussen teamgenoten wordt benadrukt."

View post on X
View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
'Grand Theft Auto 6 draait in eerste jaar 3,2 miljard dollar aan omzet'
Nieuws

'Grand Theft Auto 6 draait in eerste jaar 3,2 miljard dollar aan omzet'

Voor release zou de game al meer dan een miljard dollar kunnen opleveren

Grand Theft Auto 6 zou in het eerste jaar vanaf release naar schatting zo'n 3,2 miljard dollar aan omzet opleveren.

Dat claimt onderzoeksinstantie DFC Intelligence (via Financial Times). Naar verwachting zal de langverwachte game voor release al meer dan een miljard dollar opbrengen via reserveringen. In het eerste jaar van verkoop zullen de verdiensten neerkomen op zo'n 3,2 miljard dollar. Naar verwachting wordt GTA 6 dan ook de grootste entertainmentrelease van het jaar, inclusief films en andere games.

De schatting komt niet helemaal uit de lucht vallen: Grand Theft Auto 5 leverde in 2013 in de eerste drie dagen na release meer dan 1 miljard dollar aan opbrengsten op. Daarbij zal een gedeelte van de omzet logischerwijs bestemd zijn om de kosten voor de ontwikkeling en marketing terug te verdienen.

Grand Theft Auto 6 werd eind 2023 onthuld middels een eerste trailer. De game speelt zich af in Vice City en omstreken, gebaseerd op Miami in de Verenigde Staten, en draait om twee hoofdpersonages, Lucia en Jason. Rockstar Games en Take-Two Interactive hebben meermaals benadrukt dat Grand Theft Auto 6 ergens aankomend najaar uitkomt op PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!