Star Wars Jedi: Fallen Order is de ultieme Star Wars-game
Achtergrond

Star Wars Jedi: Fallen Order is de ultieme Star Wars-game

Het is traditie op Gamer.nl om aan het einde van het jaar uitgebreid terug te blikken en vooruit te kijken. Dat doen we uiteraard met de gezamenlijk gekozen Top 25 van 2019 en Top 100 van 2020, maar in deze rubriek kiezen Gamer.nl-redacteuren individueel hun favoriete game van dit jaar. Vandaag behandelt Jacco Peek Star Wars Jedi: Fallen Order.

2019 was het jaar van Respawn Entertainment. Na de briljante release van het evenzo indrukwekkende Apex Legends in februari kwam het eind dit jaar met Star Wars Jedi: Fallen Order. Er had zóveel meer in Fallen Order gezeten als het iets meer ontwikkeltijd had gekregen, maar anderzijds is het op veel vlakken de ultieme Star Wars-game. Eerder dit jaar schreef ik over Star Wars: The Force Unleashed, en hoe jammer het is dat het derde deel in de pullenbak belandde door Disney. Hoewel ik dit – en het annuleren van 1313 – nog steeds betreur, bewijst Jedi: Fallen Order dat opereren binnen de Star Wars-canon ook voordelen heeft. Disney, Star Wars, Lucasfilm - of wie in dat web van rechten ook de controle heeft – heeft een ongekende kwaliteitscontrole wat het universum van media buiten films betreft. Het avontuur ademt Star Wars, meer dan elke voorgaande game in de rijke geschiedenis van de franchise.

©GMRimport

Details

Dat zit hem onder andere in de details. De subtiele geluidsverschillen tussen lightsaber-kleuren, hoe het schip The Mantis in hyperspeed gaat, het ontwerp van de wezens en bekende robots met bijbehorende typenummers etaleren hoe zorgvuldig Respawn is omgegaan met de licentie. Een zwarte R2-robot die met zo’n typische gil wegvlucht wanneer je de kamer betreedt is een van de vele details die een glimlach op m’n gezicht toveren. Wellicht nog toffer is hoe de studio een eigen bijdrage levert aan de canon met ontzagwekkende, Jedi-jagende Purge Troopers en planeten die qua ontwerp op gelijke voet staan met die in de films.

Hier en daar gaat Fallen Order ook verbazingwekkend ver in op de Star Wars-lore. Zonder al te veel te verklappen ontmoet je volken waar je enkel verhalen over hebt gehoord, die voor verkennende spelers daadwerkelijk wat toevoegen aan het grote plaatje. Ook kom je meer te weten over de oorsprong van de lightsaber en de kyber-kristallen die ten grondslag liggen aan het iconische wapen. Zelfs de cameo’s zijn niet louter bekende Star Wars-iconen, maar zijpersonages die een toffe rol spelen in het verhaal van de jonge Jedi Kal Kestis.

Fallen Order geeft je constant het gevoel beter te worden, maar is ook zo slim om spelers aan het einde weer even op hun plek te zetten met een vervolg in het achterhoofd.

-

Komische bliep

De presentatie van Fallen Order is ook op en top Star Wars. De game kent een spetterende opening op de planeet Bracca. Hier worden imposante, uitgerangeerde Star Destroyers in de stromende regen afgebroken terwijl Kal z’n weg zoekt tussen de wirwar van platformen en monsterlijke stukken staal. Na de actievolle opzet brengt de game je op een rustiger tempo naar allerlei prachtige omgevingen als moerrassen, ijzige grotten en ruïnes onder een bloedrode maan waar het gebrek aan een fotomodus extra pijnlijk is. De soundtrack ondersteunt het gevoel van verkenning en verwondering daarbij als geen ander en zwelt regelmatig aan met snelle trompetgeluiden of onheilspellende koren als de tijd daar is.

Het is daarom jammer dat Kal Cestis zelf soms een beetje smaakloos overkomt. De jongen is klaarblijkelijk nog een beginner, maar zijn onzekerheid komt door een gebrek aan persoonlijkheid niet altijd goed naar voren. De meest geslaagde dialogen zijn veruit die met de robot BD-1, die als een soort vogeltje op twee pootjes Kal sporadisch voorziet van een komische bliep of sarcastische bloep. De interactie tussen de twee is bijna net zo aandoenlijk als die tussen de Mandolorian en Baby Yoda.

©GMRimport

Hoge hoogten en diepe dalen

De gameplay is waar Jedi: Fallen Order hoge hoogtes en diepe dalen kent. Respawn heeft veel goede ideeën overgenomen van Uncharted en Dark Souls, maar slaagt niet altijd in de uitvoering. Platformen bevindt zich op een breed spectrum van avontuurlijk en boeiend tot frustrerend en repetitief. Eén keer een rotswand beklimmen en vervolgens een heel eind naar beneden glijden is tof, maar meerdere keren achter elkaar wordt al snel vervelend, helemaal als je het moet herhalen omdat je steeds sterft.

Gevechten in Fallen Order zijn namelijk ook tweeledig. Het vervelendste aan gevechten is wellicht het ontwerp van gevechtsscenario’s en de plaatsing van vijanden, waardoor je regelmatig onnodig sterft. Soms stuurt de game namelijk zoveel vijanden op je af dat de kunst van het anders uitstekende vechtsysteem overboord wordt gegooid, omdat je rondrent en erop los hakt, in plaats van zorgvuldig aanvalspatronen lezen en pareren. Vijanden staan vaak ook geniepig om de hoek te wachten om je te verrassen of op een grote afstand om je in de rug te schieten, en dat is simpelweg frustrerend.

Maar wanneer het vechtsysteem werkt, is Fallen Order wederom een fenomenale Star Wars-fantasie. De lightsaber snijdt als een warm mes door boter door de robots en spinnen (waarom zitten er áltijd spinnen in actiegames?), mits de gebruiker voldoende controle heeft. Elke vijand – uiteraard deels afhankelijk van de ingestelde moeilijkheidsgraad – is een uitdaging waarbij de vonken in de rondte springen. Uiteindelijk is dit Jedi-gevoel wat ik zoek in een Star Wars-game, en Fallen Order bewerkstelligt dit als geen ander.

Respawn Entertainment doseert het gevoel van progressie als Jedi daarbij uitstekend. Zelfs diep in de game krijgt Kal nog nieuwe Force-krachten, waarmee je voorheen overweldigende eindbazen te grazen neemt en nieuwe paden op de driedimensionale kaart opent. Er is een hoop optionele content te vinden in de game – helaas vaak slechts beloond met de zoveelste poncho – maar dit metroidvania-aspect werkt geweldig in de context van de Force. Fallen Order geeft je constant het gevoel beter te worden, maar is ook zo slim om spelers aan het einde weer even op hun plek te zetten met een vervolg in het achterhoofd.

©GMRimport

Ongepolijst

Laten we hopen dat het vervolg een hoop goedmaakt, want los van de gevechten is Fallen Order op technisch vlak érg ongepolijst. Gezichten van personages zien er soms niet uit, framedrops zijn zo erg dat zelfs ík ze opmerk en het inladen van textures is storend. Ook liep de game een aantal keer vast, waardoor ik een heel stuk opnieuw moest spelen vanwege de soms curieuze spreiding van savepunten. De game is simpelweg nog niet af en was met wat extra oppoetswerk, grondig testen en wellicht wat middelen om het tempo consistenter te maken een stuk beter geweest.

Star Wars Jedi: Fallen Order bewijst wel dat een ‘beste game van het jaar’ in ieder geval niet perfect hoeft te zijn, want voor Star Wars-fans is het een droom die uitkomt. En Respawn Entertainment maakte nog nooit eerder een third-person-actiegame, dus wie weet waar ze over een paar jaar mee komen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Guacamelee-ontwikkelaar onthult aankomend jaar volgende game
Nieuws

Guacamelee-ontwikkelaar onthult aankomend jaar volgende game

Meest recente spel van de studio is Nobody Saves the World

Drinkbox Studios, de ontwikkelaar van de Guacamelee-spellen, zal in 2025 zijn nieuwe game aankondigen.

Dat heeft de ontwikkelaar laten weten op social media. Details over de nieuwe game werden niet gegeven, maar zullen dus wel in 2025 volgen.

Drinkbox Studios is vooral bekend van de twee Guacamelee-games, metroidvania's met een focus op platformgameplay. Het meest recente wapenfeit van de studio is echter het in 2022 verschenen Nobody Saves the World.

In Nobody Saves the World stappen spelers in de schoenen van Nobody, een personage dat ruim vijftien verschillende gedaanten kan aannemen. Elke gedaante beschikt over een unieke vaardigheid, die spelers moeten combineren om puzzels op te lossen en quests te voltooien.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gerucht: Call of Duty: World at War en Singularity in mei naar Game Pass
Nieuws

Gerucht: Call of Duty: World at War en Singularity in mei naar Game Pass

In maart zou ook een andere Call of Duty-game aan Game Pass worden toegevoegd

Een insider claimt dat de spellen Call of Duty: World at War en Singularity in de loop van 2025 naar Xbox Game Pass komen.

Sinds Activision Blizzard onderdeel uitmaakt van Microsoft zijn er diverse games van de uitgever op Game Pass verschenen, waaronder Crash Bandicoot N. Sane Trilogy, Diablo 4, Call of Duty: Modern Warfare 3 en Spyro Reignited Trilogy. Ook is op release meteen Call of Duty: Black Ops 6 op Game Pass geplaatst. Het is echter duidelijk dat de oude games van Activision Blizzard verspreid worden uitgebracht op de abonnementsdienst.

Volgens insider eXtas1s kunnen Game Pass-abonnees volgend jaar in ieder geval Treyarchs Call of Duty: World at War en Raven Softwares Singularity verwachten. Beide games zouden rond mei 2025 aan de dienst worden toegevoegd. Tot slot meldt de insider dat mensen in maart ook een andere Call of Duty-game op Game Pass kunnen verwachten, maar wordt geen titel genoemd. Officieel is op moment van schrijven nog niets officieel bevestigd.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!