Resident Evil Village is angstaanjagend maar vertrouwd
Achtergrond

Resident Evil Village is angstaanjagend maar vertrouwd

Naast de gezamenlijk gekozen Top 25 van 2021 vertellen Gamer.nl-redacteuren in deze rubriek individueel over de spellen die dit jaar de meeste indruk op ze hebben gemaakt. Vandaag: Tom met Resident Evil Village.

Toen ik eind 2020 vooruitkeek naar het nieuwe jaar ging, dat gepaard met hoop op veranderingen en vernieuwingen. Nu we aan het einde van dat nieuwe jaar staan, kan ik alleen maar stellen dat diezelfde hoop voor 2022 nog harder nodig is. De voelbare frustratie, vereenzaming en burn-outs waar meer en meer mensen onder lijden vallen me steeds vaker op en zelf pik ik van al die vervelende gevoelens een flink graantje mee. 2021 was niet het beste jaar – niet op persoonlijk vlak en eigenlijk ook niet op het gebied van games.

©GMRimport

Natuurlijk hebben we wel enkele mooie spellen voorbij zien komen, maar het merendeel wist me niet echt te bekoren en de games waar ik echt naar uitkeek zijn allemaal uitgesteld. Misschien had ik ook gewoon niet de energie om me aan iets nieuws te wagen en vooral behoefte aan iets vertrouwds – dat zou in ieder geval de honderden uren aan Civilization 6 verklaren die ik het afgelopen jaar op de teller heb gezet. Waar ik echter voornamelijk naar teruggrijp wanneer ik in mijn comfort zone wil blijven, is het minst voor de hand liggende genre voor dat doeleinde: horrorgames.

Horror is het medicijn

Als kind was ik niet zo dapper, maar toch had ik al vroeg een interesse in griezelige dingen en videogames zijn zeker tekenend geweest bij die ontwikkeling. De eerste Silent Hill staat me nog steeds bij als een van de tofste horrorervaringen die ik tot nu toe heb meegemaakt. Ik vond het doodeng, maar ik kon maar niet stoppen met spelen of zelf fantaseren over andere enge dingen die je in zo'n spel tegen het lijf zou kunnen lopen. Die fascinatie heeft me wel over veel angsten heen geholpen. In je achterhoofd denk je namelijk al snel dat het altijd erger kan. Het is raar maar waar: zeker in deze tijd ervaar ik een soort omgekeerd escapisme wanneer ik horrorgames speel. In vergelijking met acuut levensgevaar of onheilspellende bovennatuurlijke krachten, is de dagelijkse routine van mondkapjes en halve lockdowns vrij gewoontjes.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Die adrenalinekick zoek ik toch telkens weer vrijwillig op. In 2021 mochten we gelukkig weer een paar toffe griezelspellen ervaren. Ik heb ontzettend genoten van Song of Horror en House of Ashes, ook al waren beide games verre van perfect. De eerstgenoemde was op gebied van gameplay behoorlijk ondermaats en die tweede bevatte eigenlijk bijna geen gameplay. Maar wat beide games uitstekend deden, was een onheilspellende sfeer vol mysterie en onverwacht gevaar oproepen. Dát is nou net wat horror zo aanlokkelijk maakt. Dit jaar konden we ook aan de slag met een spel dat beide aspecten perfect wist te combineren: Resident Evil Village.

Op dorpsbezoek

Er zijn meerdere redenen waarom Village een van mijn favoriete game-ervaringen van dit jaar is. Sowieso is het een enorm vermakelijke ervaring vol met actie, gelikte presentatie en uitstekende gameplay, maar het is bij vlagen ook ontzettend eng. Op de hielen gezeten worden door Lady Dimitrescu laat de adrenaline door je lichaam gieren en het personage zelf heeft terecht een plekje in de harten van menig fan verworven. 

In vergelijking met acuut levensgevaar of onheilspellende bovennatuurlijke krachten, is de dagelijkse routine van mondkapjes en halve lockdowns vrij gewoontjes.

-

De schandalig korte schermtijd die haar in het spel wordt toebedeeld is eigenlijk het enige minpunt. Verder kan ik niet genoeg benadrukken hoe tof ik het puzzelsegment in huize Beneviento vond. Het beslaat misschien maar een halfuurtje van de totale ervaring, maar betreft wel een van de meest memorabele horrormomenten die ik ooit in een game heb meegemaakt. Dit soort ijzingwekkend spannende scènes zijn precies wat een horrorspel boven de concurrentie uit laat stijgen. 

©GMRimport

Dat geeft Resident Evil Village duidelijk een streepje voor, maar toch is het niet de voornaamste reden waarom ik uiteindelijk zo van het spel heb genoten. Die reden is veel nostalgischer van aard: het lijkt op veel vlakken enorm op Resident Evil 4. Ik zou niet willen beweren dat Village geen eigen karakter heeft; met klassieke gothic-elementen zoals grootse kastelen, weerwolven en vampiers onderscheidt het zich duidelijk van de vertrouwde laboratoria en zombievirussen uit eerdere delen. Maar de gelijkenissen met het vierde deel zijn onmiskenbaar én opzettelijk – en laat Resident Evil 4 nou toevallig net mijn absolute favoriet in de reeks zijn!

Beter dan een remake

Van dat befaamde vierde deel kan ik geen genoeg krijgen. Eigenlijk speel ik het elk jaar wel een keer opnieuw, als een soort vaste traditie. Dit jaar had dat zelfs in virtual reality gekund, maar toch heb ik die kans niet gegrepen. Village maakte het voortzetten van die traditie overbodig. Met plezier speelde ik tot ik alle verborgen geitjes had gevonden, de Village of Shadows-moeilijkheidsgraad wist te overwinnen, Mercenaries uit mijn hoofd kende en de platinum Trophy op zak had. Met dit nieuwe deel dook ik met hernieuwde spanning een onbekend avontuur in, dat tegelijkertijd toch zulke vertrouwde gevoelens opriep. 

©GMRimport

Resident Evil Village is een voorbeeld van hoe tof de toekomst van de Resident Evil-serie kan zijn. Waarschijnlijk maakt een remake van het deel vier uiteindelijk ook deel uit van die toekomst, maar ondanks mijn grote liefde voor die game voel ik daar maar weinig voor. Aan die game kun je immers niet wezenlijk sleutelen zonder alles volledig op de schop te nemen.

Dan is een spel als Village wat mij betreft het perfecte alternatief: het is duidelijk een lofzang naar een geliefde voorganger, maar met meer échte horror en een originele insteek. Dat was precies wat ik dit jaar nodig had om de aanhoudende monotone sleur te doorbreken. Je hebt immers geen tijd voor afgestompte gevoelens als de spanning door je lijf giert. Ik hoop dan ook dat we in 2022 meer van dit soort ervaringen krijgen voorgeschoteld, maar ook dat we ze niet meer zo hard nodig hebben.

Resident Evil Village is verkrijgbaar op pc, Playstation 5, Playstation 4, Xbox Series X en S en Xbox One. Lees hier de Gamer.nl-recensie.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Rockstar doet 'verbluffende dingen' met Grand Theft Auto 6
Nieuws

Rockstar doet 'verbluffende dingen' met Grand Theft Auto 6

De game staat gepland voor release in het najaar van 2025

Ontwikkelaars van Rockstar Games doen volgens een werknemer "verbluffende dingen" met Grand Theft Auto 6.

Eerder deze week werden de Golden Joystick Awards gehouden - waar Black Myth: Wuking de award voor game van het jaar won - en ook Rockstar viel in de prijzen. Grand Theft Auto 6 werd namelijk uitgeroepen tot meest gewilde game.

Een ontwikkelaar van Rockstar klom op het podium om de award in ontvangst te nemen, en liet daarbij het volgende weten: "Een ongelooflijk aantal mensen doen geweldige dingen met Grand Theft Auto 6, echt verbluffende dingen. Het is dan ook een eer om hier deze award namens iedereen in ontvangst te nemen."

Wat die verbluffende dingen precies inhoudt moet nog blijken, maar de eerste trailer toonde in ieder geval een levendige stad (in de vorm van Vice City, gebaseerd op Miami) met een hoop inwoners en dieren. Eerder lekten er al wel vroege beelden van de game, waarin te zien was dat spelers mogelijk ook bij relatief veel gebouwen naar binnen kunnen.

Het mag geen verrassing heten dat Grand Theft Auto 6 de award voor meest gewilde game game won - de franchise is zo goed als de grootste gamereeks die er bestaat en trekt vele miljoenen spelers aan. Het langverwachte zesde deel staat gepland voor release op PlayStation 5 en Xbox Series X en S in het najaar van 2025. Bekijk hier nogmaals de onthullingstrailer.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote The Rogue Prince of Persia-update nu beschikbaar
Nieuws

Grote The Rogue Prince of Persia-update nu beschikbaar

Vaarwel paarse prins

Ubisoft heeft de beloofde nieuwe update voor The Rogue Prince of Persia uitgebracht.

De update voor de Early Access-game werd eerder al aangekondigd en wordt gezien als een soort van 'relaunch'. De game heeft namelijk een geheel nieuw uiterlijk gekregen, waardoor het spel vooral warmere kleuren bevat en het hoofdpersonage geen paarse huidskleur meer heeft. Volgens ontwikkelaar Evil Empire pasten de oude kleuren niet goed bij de game, het genre en de setting.

De update heeft nog veel meer nieuwe content toegevoegd, waaronder nieuwe omgevingen, vijanden, bazen en een nieuw hoofdstuk van het verhaal. Verder zijn er diverse verbeteringen doorgevoerd, waaronder meerdere saveslots. Overigens hoeven mensen die de paarse look van de prins mooi vonden niet teleurgesteld te zijn: dit wordt op een later moment weer aan de game toegevoegd via een extra skin.

De Early Access-versie van The Rogue Prince of Persia verscheen afgelopen mei op Steam. Spelers kunnen snelle 2D-platformactie verwachten waarbij men keer op keer een weg baant door de hoofdstad met als doel Perzië te redden van een Hun-invasie. Spelers gebruiken acrobatische moves, zoals de mogelijkheid om over muren te rennen, om door de spelwereld te bewegen.

The Rogue Prince of Persia wordt zoals gezegd ontwikkeld door Evil Empire. Deze studio was na de release van Dead Cells verantwoordelijk voor de nieuwe content die sindsdien aan de game is toegevoegd.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!