Resident Evil 2 is de ware wederopstanding van de Resident Evil-franchise
Gamer.nl
Achtergrond

Resident Evil 2 is de ware wederopstanding van de Resident Evil-franchise

We hebben een heerlijk gamejaar achter de rug en de redactie heeft weer volop games gespeeld dit jaar. Naast de gezamenlijk gekozen Top 25 van 2019 en de Top 100 van 2020 vertellen Gamer.nl-redacteuren in deze rubriek individueel over hun favoriete games van 2019. Vandaag: Tom met Resident Evil 2.

Omdat ik me bijna elke dag wel met videogames bezighoud, is mijn smaak door de jaren enorm verbreed. Er is echter één genre in het bijzonder dat mij na aan het hart ligt: survival horror. En als je survival horror zegt, dan zeg je natuurlijk Resident Evil. Zodoende werd ik al in het begin van 2019 getrakteerd op wat eigenlijk bij voorbaat mijn favoriete game van het jaar zou worden, hoe erg ik ook heb genoten van Sekiro en Samurai Shodown.

Resident Evil 2 is namelijk niet alleen oerdegelijk, het staat ook symbool voor een belangrijke schakeling binnen de serie. Met deze fraaie remake van een geliefde klassieker wist de franchise zich namelijk te onttrekken van de bezoedelde reputatie die het langzaam had opgebouwd. Resident Evil was al een tijdje de weg kwijt en daardoor kreeg ook ik steeds meer moeite om nog enthousiast te worden bij de gedachte van een nieuwe telg in mijn favoriete horrorfranchise.

©GMRimport

Heerlijke pulp

Natuurlijk was het zevende deel van de serie een geweldige game, maar het spel lag niet echt in lijn met de klassieke formule. Het leek vooral veel op P.T., was daardoor eigenlijk net iets te eng en het had nog maar weinig weg van Resident Evil. Resident Evil 2 Remake grijpt wél terug naar de vertrouwde elementen en dat is dan ook precies de reden waarom het spel mij al vanaf de eerste gameplaybeelden wist te bekoren. Dít is alles wat ik van een Resident Evil-game wil. Ik wil namelijk gewoon zombies, gemuteerde gedrochten en megalomane wetenschappers die zo uit een foute B-film lijken te zijn gelopen – maar dan zonder de ongepaste Call of Duty-sfeer die Resident Evil om zeep hielp. Wat dat betreft werd ik met Resident Evil 2 op mijn wenken bedient.

De game is absoluut zenuwslopend, maar wel op precies de goede manier. Wapens en medische voorraden zijn beperkt, vijanden zijn daadwerkelijk gevaarlijk en soms ben je gewoon oprecht even blij als je in een veilige kamer even tot adem kunt komen. Je kunt jezelf wel verdedigen tegen je belagers, maar vaak is het beter efficiënte routes te vinden zodat je ze kunt ontlopen. Het survivalaspect speelt eindelijk weer de glansrijke hoofdrol. De spanning zit niet zozeer in hoe naar of angstaanjagend de beelden zijn, maar in hoe tastbaar het gevaar is dat op de loer ligt. Resident Evil 2 is onheilspellend en uitdagend, maar niet doodeng of onvergeeflijk. Daardoor hebben veel vrienden en kennissen die normaal ver bij horrorspellen uit de buurt blijven dit spel wél een kans gegeven. Het is het een van de toegankelijkere survival horrorgames in recente jaren en dat kan een relatief obscuur genre wel gebruiken.

©GMRimport

Een voorbeeldige remake

Bijna zou je vergeten dat het in het geval van Resident Evil 2 om een remake gaat. De ervaring voelt haast als een volledig nieuw spel aan, zo veel is er veranderd. De oorspronkelijke game was eerlijk gezegd nooit een van mijn favorieten, maar deze vernieuwde versie is dat zeer zeker wel. Dat komt deels door de imposante setting en vermakelijke pulp-horror, maar vooral door de indrukwekkende manier waarop de originele blauwdruk naar nieuwe hoogten wordt getild. De twee versies verschillen op grafisch en technisch vlak als dag en nacht van elkaar. Het onheilspellende politiebureau voelt dit keer als een groot, aaneengesloten doolhof in plaats van een afzonderlijke verzameling gangen en kamers. Mr. X volgt je nu écht door het gebouw in plaats van willekeurig in kamers te verschijnen en doordat je over de schouders van je personage meekijkt, voelt het echt alsof je midden in de actie zit.

Het is fascinerend om te zien hoeveel twintig jaar aan technologische vooruitgang voor een spel kan betekenen. De substantiële veranderingen doen niets af aan het klassieke Resident Evil-gevoel; het versterkt het alleen maar. Het voelt alsof de technische limieten die Resident Evil in de jaren ‘90 beperkten nu zijn afgeschud en de ware realisatie van het concept eindelijk het licht ziet. Nu kunnen we eindelijk Resident Evil 2 spelen zoals het altijd al bedoeld is geweest. Zeker in een tijd waarin vaak overbodige remakes aan de orde van de dag zijn, is het mooi om te zien dat het óók anders kan. Resident Evil heeft niet alleen het niveau bepaald waaraan de aankomende make-over van Resident Evil 3 moet voldoen, maar ook de lat voor remakes in het algemeen een heel stuk hoger gelegd.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Toekomstplannen Assassin's Creed Shadows worden op 30 april onthuld
Gamer.nl
Nieuws

Toekomstplannen Assassin's Creed Shadows worden op 30 april onthuld

Sowieso staat de uitbreiding Claws of Awaji op stapel

Ubisoft vertelt op 30 april meer over wat we in de toekomst van Assassin's Creed Shadows kunnen verwachten.

Dat heeft het bedrijf via social media aangekondigd. Het is niet duidelijk wat er precies getoond gaat worden, maar het bedrijf heeft het over wat er "post-release" op stapel staat voor de game.

Het was al bekend dat er in ieder geval een uitbreiding voor de game genaamd Claws of Awaji moet verschijnen. Die uitbreiding moet volgens Ubisoft een "griezeligere" sfeer hebben dan het hoofdspel, en het verhaal van de twee hoofdpersonages voortzetten. Spelers verkennen hierin het exclusieve eiland Awaji, een plek van "mysterieuze schoonheid" waar spelers op zoek gaan naar een verloren schat en de valstrikken van dodelijke nieuwe vijanden moeten zien te overleven.

Ook kan de Bō, een nieuw wapentype, worden ontgrendeld, alsmede nieuwe skills. De uitbreiding moet meer dan tien uur aan nieuwe gameplay bieden. De dlc komt sowieso beschikbaar voor iedereen die de game reserveert. Wat er verder nog op stapel staat voor de game blijft tot 30 april in mysterie gehuld.

Assassin's Creed Shadows draait om twee personages, de Japanse shinobi Naoe en de krijger Yasuke. Spelers kunnen grotendeels zelf bepalen met wie ze spelen en daar tijdens de game tussen wisselen. Daarbij richt Naoe zich vooral op parkour- en stealthgameplay en is Yasuke een gevreesde strijder die als een tank vijanden neermaait.

In het spel doen spelers het Japan van de zestiende eeuw aan en volgen zij het verhaal van de twee hierboven genoemde personages. De game speelt zich af tijdens de Sengokuperiode, een tijd in Japan van oorlogvoering en binnenlandse crises. De spelwereld gaat daarbij door de vier verschillende seizoenen heen, wat invloed heeft op de omgeving en de gameplay.

Lars Cornelis beloonde het spel met een 8,5 in de Gamer.nl-review: "Assassin’s Creed Shadows is gebouwd volgens een bekende blauwdruk, maar weet vrijwel ieder aspect te verfijnen of zelfs te perfectioneren. Vooral de waanzinnig mooie spelwereld, de dynamiek tussen de twee hoofdpersonages, en het gebalanceerde vechtsysteem springen eruit. Dit is zonder enige twijfel de beste Assassin’s Creed in jaren."

De game is beschikbaar op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc. Onlangs werden er ook hints gevonden naar de mogelijkheid dat het spel naar Nintendo Switch 2 komt.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Europrijzen van Switch 2-upgrades voor Switch-games bekend
Gamer.nl
Nieuws

Europrijzen van Switch 2-upgrades voor Switch-games bekend

9,99 euro per Zelda-game en 19,99 euro voor Kirby en Mario Party Jamboree

Nintendo heeft via de eShop bekendgemaakt wat de precieze europrijzen worden van Switch 2-upgrades voor Switch-games.

Op de eShop vallen de prijzen voor de upgrades te zien. Die blijken gelijk te zijn aan de dollarprijzen die eerder al bekend zijn gemaakt. Voor zowel Super Mario Party Jamboree en Kirby en de Vergeten Wereld betaalt men 19,99 euro per upgrade als men de Switch-game al in het bezit heeft, en de Switch 2-upgrades voor Zelda: Breath of the Wild en Tears of the Kingdom kosten 9,99 euro per stuk. Alle vier de games kosten per stuk 79,99 euro wanneer ze in hun totaliteit (dus de Switch-game plus de upgrade) worden aangeschaft.

Eerder liet Nintendo al weten dat bepaalde Switch-games, zoals de bovengenoemde vier spellen, een Switch 2-upgrade krijgen waarmee nieuwe content en opties worden toegevoegd. Zo krijgen de Zelda-spellen HDR-ondersteuning en een speciale smartphoneapp, en worden er in Super Mario Party Jamboree nieuwe minigames en GameChat-opties toegevoegd. Kirby en de Vergeten wereld bevat een nieuw verhaal genaamd 'De Sterrenwereld'.

De Switch 2-upgrades van de twee Zelda-spellen komen op 5 juni uit, tegelijk met de Switch 2-release. De nieuwe versie van Super Mario Party Jamboree verschijnt op 24 juli en de Switch 2-editie van Kirby en de Vergeten wereld op 28 augustus.

Watch on YouTube
Watch on YouTube
Watch on YouTube

Reacties

Login of maak een account en praat mee!