Pokémon Legends: Arceus brengt rust aan het einde van de dag
Achtergrond

Pokémon Legends: Arceus brengt rust aan het einde van de dag

In deze rubriek vertellen Gamer.nl-redacteuren over de game die het afgelopen jaar de meeste indruk op ze heeft gemaakt. Vandaag: Wesley met Pokémon Legends: Arceus.

In mijn review van Pokémon Legends: Arceus heb ik veel aan te merken op het spel. De lege en kale omgevingen, het feit dat pokémon niet reageren op elkaar en de gedateerde vormgeving zorgden ervoor dat mijn enthousiasme enigszins beperkt werd. Maar ik kan me elf maanden later ook een hoop mooie dingen herinneren. Vooral de manier waarop ik bezig was met het vullen van de Pokédex was tof en anders dan gebruikelijk, ook de nieuwe pokémon spraken tot de verbeelding. Maar er is één gevoel dat er met kop en schouders bovenuit steekt. 

Wat een verademing, die rust 

Rust. Nu staan de mainline Pokémon-games niet bekend om actie in de hoogste versnelling, maar ik heb me zelden zo ontspannen gevoeld tijdens het gamen. Dat betekent niet dat Legends: Arceus niet spannend is, want er waren zeker momenten dat ik dacht dat ik moest oppassen (aangezien je personage knock-out kan gaan) of dat ik een belangrijke pokémon zou mislopen (omdat je die dan knock-out slaat). Dat heeft dan weer te maken met die fijne gameplayloop waar ik het in mijn review over had. Ik neem je even mee terug.

©GMRimport

Je komt in een nieuw gebied aan, of start het spel voor het eerst op. Er zijn niet heel veel dingen die je kunt doen, behalve lekker rondlopen en de omgeving verkennen. Ondertussen gooi je een pokéball hier en daar, raak je verwikkeld in een niet al te moeilijk gevecht en zet je de ontdekkingsreis weer voort. Je ontmoet de mensen uit de regio Hisui, die je vaak wat simpele opdrachten geven. Maar die opdrachten leiden allemaal tot meer verkennen en pokémon vangen; oftewel diezelfde gameplayloop waar je op dat moment al uren zoet mee was.

Klinkt saai, maar… 

Dat klinkt misschien een beetje saai en beperkt (en toegegeven, als je dit zonder die warme gevoelens leest, dan is dat waarschijnlijk ook zo), maar juist binnen de grenzen van die beperkingen zit een avontuur waar je zelf wat van kunt maken. Daar kleven wel wat voorwaarden aan: je moet het leuk vinden om pokémon te vangen en je moet kunnen geloven in het idee dat “er nieuwe pokémon ontdekt zijn”. Het is een marketingstrategie waar de serie al jaren heel effectief op leunt. De nieuwe monsters hebben een aantrekkingskracht op oude en nieuwe fans, merk ik ook bij Scarlet en Violet.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Want laten we even eerlijk zijn: Pokémon Legends: Arceus was technisch al niet vooruitstrevend, maar vanwege de vernieuwde aard van de game wilde ik dat voor een keertje door de vingers zien. Een grote studio als Game Freak mag eigenlijk geen games van deze erbarmelijke technische kwaliteit afleveren, maar deed dat wederom met de games van afgelopen najaar. En toch heb ik al meer dan vijftig uur in Scarlet zitten, omdat ik me graag laat onderdompelen in de mythe van pas ontdekte beesten. Die zijn veelal het stralende middelpunt van nieuwe releases, en dat geldt ook weer voor Scarlet en Violet.

Lege speeltuin 

Als ik de roze bril even afzet, dan zie ik verder helaas wel grote, lege speeltuinen voor me. Maar dat had ook een groot voordeel, aangezien ik niet per se zoveel hoefde te doen. Ja, ik kon een kant oplopen waar ik niet naartoe moest gaan, of me wagen aan gevechten met te sterkte pokémon, of heel snel door het verhaal heen rennen en de boel lekker de boel laten. Maar – los van wat verplichte eindbaasgevechten – moest niets gevoelsmatig écht. En na een lange dag werken kan dat een fijn, vrij en onbegrensd gevoel geven. Dat gevoel smaakt vervolgens naar meer.

Ik vind het heerlijk dat de spelwereld in verschillende gebieden is opgedeeld

-

Wat de reis verder zo comfortabel maakte, is dat Pokémon Legends: Arceus je nooit overrompelde. Sommige spelers zien het opdelen van de spelwereld in verschillende gebieden als een nadeel. Maar ik vond het heerlijk. Het bracht overzicht, want ik kon heel gemakkelijk bijhouden welke pokémon waar zat, en wanneer die daar verscheen. Daarnaast hielp het enorm bij het vullen van de Pokédex. 242 pokémon verzamelen is best een flinke taak, maar door iedere keer aan kleinere doelen te werken, kwam dat hoofddoel stapsgewijs dichterbij. Er zat daardoor gevoelsmatig ook minder urgentie achter.

Snakken naar het verleden 

Nogmaals: je kunt meer dan genoeg aanmerken op Pokémon Legends: Arceus. Dit is verre van een perfecte Pokémon-game. Maar hij deed wel een hoop goed, zeg. Alleen al het feit dat je – zonder een gevecht aan te gaan – een pokéball kon werpen en een monster kon vangen, en daarna meteen kon doorlopen, doet me snakken naar het verleden. Zeker omdat dit niet mogelijk is in Scarlet en Violet – dat voelt echt aan als een gemis. Ergens wil ik het best begrijpen vanwege de aard van die spellen, maar ondertussen zit ik me wel te irriteren aan alle laadtijden en animaties die zo lang duren.

©GMRimport

Ik hoop dan ook oprecht dat Game Freak een nieuw deel binnen de Legends-serie uitbrengt. De regio waarin die game zich moet afspelen, maakt me nog niet eens zo gek veel uit. Ja, ik keek altijd met warme gevoelens terug op Sinnoh, maar de laatste tijd lonkt Unova (uit Black en White) naar me. Als die game er grafisch op vooruitgaat, de wereld wat meer wordt opgevuld en echt gaat leven, dan weet ik zeker dat ik er minstens net zoveel tijd aan ga besteden als aan Arceus. Gooi de Pokédex lekker vol met nieuwe en oude beesten en houd de basis verder zoals die nu is, dan komt het helemaal goed met de nieuwe richting!

Pokémon Legends: Arceus is verkrijgbaar voor Nintendo Switch. Lees hier voorgaande artikelen uit de Favorieten van de Redactie-rubriek.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error