Pokémon Legends: Arceus brengt rust aan het einde van de dag
Achtergrond

Pokémon Legends: Arceus brengt rust aan het einde van de dag

In deze rubriek vertellen Gamer.nl-redacteuren over de game die het afgelopen jaar de meeste indruk op ze heeft gemaakt. Vandaag: Wesley met Pokémon Legends: Arceus.

In mijn review van Pokémon Legends: Arceus heb ik veel aan te merken op het spel. De lege en kale omgevingen, het feit dat pokémon niet reageren op elkaar en de gedateerde vormgeving zorgden ervoor dat mijn enthousiasme enigszins beperkt werd. Maar ik kan me elf maanden later ook een hoop mooie dingen herinneren. Vooral de manier waarop ik bezig was met het vullen van de Pokédex was tof en anders dan gebruikelijk, ook de nieuwe pokémon spraken tot de verbeelding. Maar er is één gevoel dat er met kop en schouders bovenuit steekt. 

Wat een verademing, die rust 

Rust. Nu staan de mainline Pokémon-games niet bekend om actie in de hoogste versnelling, maar ik heb me zelden zo ontspannen gevoeld tijdens het gamen. Dat betekent niet dat Legends: Arceus niet spannend is, want er waren zeker momenten dat ik dacht dat ik moest oppassen (aangezien je personage knock-out kan gaan) of dat ik een belangrijke pokémon zou mislopen (omdat je die dan knock-out slaat). Dat heeft dan weer te maken met die fijne gameplayloop waar ik het in mijn review over had. Ik neem je even mee terug.

©GMRimport

Je komt in een nieuw gebied aan, of start het spel voor het eerst op. Er zijn niet heel veel dingen die je kunt doen, behalve lekker rondlopen en de omgeving verkennen. Ondertussen gooi je een pokéball hier en daar, raak je verwikkeld in een niet al te moeilijk gevecht en zet je de ontdekkingsreis weer voort. Je ontmoet de mensen uit de regio Hisui, die je vaak wat simpele opdrachten geven. Maar die opdrachten leiden allemaal tot meer verkennen en pokémon vangen; oftewel diezelfde gameplayloop waar je op dat moment al uren zoet mee was.

Klinkt saai, maar… 

Dat klinkt misschien een beetje saai en beperkt (en toegegeven, als je dit zonder die warme gevoelens leest, dan is dat waarschijnlijk ook zo), maar juist binnen de grenzen van die beperkingen zit een avontuur waar je zelf wat van kunt maken. Daar kleven wel wat voorwaarden aan: je moet het leuk vinden om pokémon te vangen en je moet kunnen geloven in het idee dat “er nieuwe pokémon ontdekt zijn”. Het is een marketingstrategie waar de serie al jaren heel effectief op leunt. De nieuwe monsters hebben een aantrekkingskracht op oude en nieuwe fans, merk ik ook bij Scarlet en Violet.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Want laten we even eerlijk zijn: Pokémon Legends: Arceus was technisch al niet vooruitstrevend, maar vanwege de vernieuwde aard van de game wilde ik dat voor een keertje door de vingers zien. Een grote studio als Game Freak mag eigenlijk geen games van deze erbarmelijke technische kwaliteit afleveren, maar deed dat wederom met de games van afgelopen najaar. En toch heb ik al meer dan vijftig uur in Scarlet zitten, omdat ik me graag laat onderdompelen in de mythe van pas ontdekte beesten. Die zijn veelal het stralende middelpunt van nieuwe releases, en dat geldt ook weer voor Scarlet en Violet.

Lege speeltuin 

Als ik de roze bril even afzet, dan zie ik verder helaas wel grote, lege speeltuinen voor me. Maar dat had ook een groot voordeel, aangezien ik niet per se zoveel hoefde te doen. Ja, ik kon een kant oplopen waar ik niet naartoe moest gaan, of me wagen aan gevechten met te sterkte pokémon, of heel snel door het verhaal heen rennen en de boel lekker de boel laten. Maar – los van wat verplichte eindbaasgevechten – moest niets gevoelsmatig écht. En na een lange dag werken kan dat een fijn, vrij en onbegrensd gevoel geven. Dat gevoel smaakt vervolgens naar meer.

Ik vind het heerlijk dat de spelwereld in verschillende gebieden is opgedeeld

-

Wat de reis verder zo comfortabel maakte, is dat Pokémon Legends: Arceus je nooit overrompelde. Sommige spelers zien het opdelen van de spelwereld in verschillende gebieden als een nadeel. Maar ik vond het heerlijk. Het bracht overzicht, want ik kon heel gemakkelijk bijhouden welke pokémon waar zat, en wanneer die daar verscheen. Daarnaast hielp het enorm bij het vullen van de Pokédex. 242 pokémon verzamelen is best een flinke taak, maar door iedere keer aan kleinere doelen te werken, kwam dat hoofddoel stapsgewijs dichterbij. Er zat daardoor gevoelsmatig ook minder urgentie achter.

Snakken naar het verleden 

Nogmaals: je kunt meer dan genoeg aanmerken op Pokémon Legends: Arceus. Dit is verre van een perfecte Pokémon-game. Maar hij deed wel een hoop goed, zeg. Alleen al het feit dat je – zonder een gevecht aan te gaan – een pokéball kon werpen en een monster kon vangen, en daarna meteen kon doorlopen, doet me snakken naar het verleden. Zeker omdat dit niet mogelijk is in Scarlet en Violet – dat voelt echt aan als een gemis. Ergens wil ik het best begrijpen vanwege de aard van die spellen, maar ondertussen zit ik me wel te irriteren aan alle laadtijden en animaties die zo lang duren.

©GMRimport

Ik hoop dan ook oprecht dat Game Freak een nieuw deel binnen de Legends-serie uitbrengt. De regio waarin die game zich moet afspelen, maakt me nog niet eens zo gek veel uit. Ja, ik keek altijd met warme gevoelens terug op Sinnoh, maar de laatste tijd lonkt Unova (uit Black en White) naar me. Als die game er grafisch op vooruitgaat, de wereld wat meer wordt opgevuld en echt gaat leven, dan weet ik zeker dat ik er minstens net zoveel tijd aan ga besteden als aan Arceus. Gooi de Pokédex lekker vol met nieuwe en oude beesten en houd de basis verder zoals die nu is, dan komt het helemaal goed met de nieuwe richting!

Pokémon Legends: Arceus is verkrijgbaar voor Nintendo Switch. Lees hier voorgaande artikelen uit de Favorieten van de Redactie-rubriek.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!