Favorieten: Pacific Drive maakt autopech spannend
Achtergrond

Favorieten: Pacific Drive maakt autopech spannend

Pech is niet het einde

In deze rubriek vertellen Gamer.nl-redacteuren over de game die het afgelopen jaar de meeste indruk op ze heeft gemaakt. Vandaag: Ruan met Pacific Drive.

Autorijden in het donker met regen of op een slechte weg is een bijzondere ervaring. Je zit veilig en warm in je stoel, maar tegelijkertijd moet je ook opletten. Op zulke momenten is alles in de auto een afleiding voor de bestuurder. De muziek gaat uit en de bijrijders moeten even hun mond houden. Het enige wat overblijft is het getik van de regen op de auto, de wrijving van de banden op de weg, de koplampen die hun best doen om de duisternis op afstand te houden en pure, onuitgesproken focus.

Het is schrijvend vanaf m’n bureau in een warme kamer makkelijk om een spannende autorit te romantiseren, maar het is een ervaring die ik herkende tijdens het spelen van Pacific Drive. De game kwam al in februari uit en ik neem nog regelmatig ritjes in deze firstperson survival-rijgame. Niet alleen omdat het ontzettend spannend kan zijn en een fantastische sfeer heeft, ook omdat tekenend is voor mijn beroerde 2024.

Watch on YouTube

Alleen

In Pacific Drive word je letterlijk opgezogen in een verlaten gebied dat is getroffen door een buitenaardse calamiteit. Leven is ver te zoeken, als je de buitenaardse gevaren in de Olympic Exclusion Zone niet meetelt tenminste. Hoe je hier bent gekomen en hoe je hier uitkomt is helemaal aan jou. De enige vorm van hulp en communicatie die je krijgt, is van drie personages die ijzersterk zijn ingesproken. De communicatie is eenzijdig - je kunt dus niet terugpraten en je ziet ze ook nooit in het echt. Deze mensen zitten al een tijdje vast in de Zone en met jouw plotselinge komst is er hoop voor een uitweg.

Met een heerlijke stationwagen uit de jaren zeventig rijd je langs de hoge bomen in een luguber bos. Soms straalt de zon tussen de bomen door, maar vaker is het donker, mistig of stormt het. Het enige dat je naast de vele bomen ziet, zijn verlaten gebouwen en rare anomalies. Je bent écht alleen.

Ik begon dit jaar ook alleen na een relatiebreuk. Dat bracht mij in een negatieve spiraal. Ik wilde eigenlijk niemand zien of spreken, maar lekker alleen zijn. Tegelijkertijd is alleen zijn juist datgeen wat mensen breekt. Het is precies het gevoel dat sommige games je willen laten voelen. Je voelt je klein, in de minderheid. Je begint te verlangen naar anderen. Denk aan Journey, waarin je slechts een klein poppetje bent in een grote zandbak. Dat maakt het zien van een andere speler juist zo’n feest. Maar andere spelers kom je in Pacific Drive niet tegen. Het is puur en alleen jij en je auto.

Een eigen huis

Het getik van de regen op de ramen en de auto die flink heen en weer schudt, geeft je maar tijdelijk rust. Voor je het weet zijn er anomalies die je het leven zuur maken. Tijd dus om de radio uit te zetten en te focussen. Links van je vliegt een rare robot die met een touw je probeert weg te trekken. Verderop de weg staan versteende mensen die ontploffen als je ze aanraakt. Soms moet je maar even van de weg af gaan om dingen te ontwijken, ondanks de schade aan je banden.

Toen ik later dit jaar uit mijn vorige huis moest omdat mijn huisbaas de boel wilde verkopen, kwam ik een weekje op straat te staan. Ik kon nog niet in mijn nieuwe woning, dus sliep ik bij vrienden en familie. Van Haarlem naar Utrecht tot Hengelo: het nomadenleven in een auto komt ook heel dicht in de buurt van Pacific Drive. Het verlangen naar een nieuwe, vaste plek was groter dan ooit. Toch moet je altijd het positieve blijven zien tijdens tegenslagen. Zo was ik eindelijk uit het huis waar de relatiebreuk plaatsvond en kon ik beginnen aan een nieuwe start.

In de  bossen van Pacific Drive verlang je na wat ritjes ook naar je vaste huis, of in dit geval naar de garage. Nadat je je loot hebt gepakt en eventuele opdrachten hebt uitgevoerd, is het tijd om terug te gaan naar die garage. Dat doe je niet door een stuk te rijden. In plaats daarvan moet je een portaal openen en zo teleporteren naar je garage. Na het selecteren van een uitgang, verschijnt er een oranje portaal pontificaal in de map. De wereld stort als een simulatie in en er verschijnen veel meer agressieve anomalies om je heen. Met plankgas race je naar het portaal, terwijl je constant uitwijkt voor talloze gevaren. Het is een onheilspellende ervaring die je hart veel sneller laat kloppen, zeker wanneer je met een lekke band rijdt. Als je faalt, is je hele run voor niets geweest en verlies je al je gevonden grondstoffen.

Bouwen aan iets nieuws

Als je de run wel voltooit, kom je terug bij je garage. Hier komt de heerlijke retropunk-vibe van de game goed tot zijn recht. De garage is gevuld met oude technologie die aangevoerd wordt via dikke beeldbuizen die vergelijkbaar met een -pc waar MS-DOS op draait louter wat woorden en cijfers kunnen afbeelden. Vervolgens begint de voorbereiding voor de volgende rit.

Een gemiddelde run kan je auto behoorlijk toetakelen. Een botsing tegen een boom kan je rechtervoorlamp bijna vernielen. In de garage kun je je wagen weer oplappen door allerlei onderdelen te craften. Daarnaast kun je de tank weer vullen, de batterij opladen en je auto verbeteren. Misschien wissel je je offroad banden wel om met all-terrain banden, mits je de onderdelen hebt natuurlijk. Anderzijds is een plakset gebruiken een goedkopere manier om je band weer even te dichten. Jij bepaalt hoe je je auto beschermt.

Je bouwt langzaam maar zeker een band op met je auto, die je als roestbak gevonden hebt en na verloop van tijd een soort gepantserde Ghostbusters-wagen is. Wanneer je een run faalt, raak je niet alleen al je loot kwijt, maar is je auto ook nog eens compleet total loss. Zo’n reset ligt in lijn met mijn eigen najaar, waarbij ik ook nog eens m’n vaste baan verloor door een ontslagronde. De zoveelste ongelukkige gebeurtenis van dit jaar. Tegelijkertijd geeft het mij weer de kans om iets nieuws op te bouwen – net zoals in Pacific Drive, waarin je de kans krijgt om je nieuwe versie van je auto nog beter in elkaar te zetten. Eigenlijk is het leven één grote roguelike. Je bouwt je een weg door het leven, en soms faalt een run. Het lijkt dan alsof je niks meer hebt, maar zoals altijd in roguelikes, heb je er altijd dingen van opgestoken en begin je nooit écht bij af.

Nog één ritje dan

Pacific Drive resoneert niet alleen met de negatieve gebeurtenissen van mijn jaar, maar ook met de positieve. Hoe eenzaam je je ook voelt, je staat er nooit alleen voor. Of het nou de mensen in mijn echte leven zijn die altijd voor me klaar staan of zelfs onderdak bieden, of het drietal in Pacific Drive dat enthousiast via de radio hun best doet om mij dieper in de Exclusion Zone te brengen. Het draait uiteindelijk om vallen en opstaan. Daar word je uiteindelijk alleen maar groter van.

Met een nieuw likje verf en een nieuwe bepantsering op de auto ga ik vol vertrouwen weer de bossen in op zoek naar wat Swamp Coral. Daarmee kan ik een generator maken die regen omzet in energie, zodat mijn batterij onderweg een beetje opgeladen wordt. Zodra ik die heb kan ik weer dieper de Zone in, op zoek naar meer antwoorden. Tot die tijd zet ik de radio even uit. Niet om te focussen, maar juist om even te genieten van het getik van de regen op het dak. Vaak hoop je na regen op zonneschijn, maar soms vind je die in de regen zelf.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Half-Life-stemacteur hint mogelijk naar aankondiging
Nieuws

Half-Life-stemacteur hint mogelijk naar aankondiging

Zou het dan toch?

Mike Shapiro, de stemacteur van G-Man in de Half-Life-games, lijkt te hinten naar een grote aankondiging dit jaar.

Shapiro plaatste een vrij vage video op social media, maar plaatste daar ook de hashtags 'Valve', 'Halflife', 'GMan' en '2025' bij. Dat heeft er voor gezorgd dat fans speculeren dat er dit jaar iets rondom de Half-Life-franchise wordt aangekondigd.

Een gekke aanname is dat niet: niet alleen zou Shapiro als stemacteur op de hoogte kunnen zijn van dergelijke details, er gaan ook al geruime tijd geruchten dat Valve achter de schermen aan Half-Life 3 werkt. Afgelopen zomer claimde Valve-expert Tyler McVicker dat, en later in het jaar gaf Gabe Follower aan ook zeker van zijn zaak te zijn. In augustus bleek dat fans een mysterieus nieuw Valve-project genaamd 'Project White Sands' aan de Half-Life-franchise linken. 'White Sands' is namelijk de naam van een bestaand park in New Mexico, de Amerikaanse staat waar ook de Black Mesa Research Facility gesitueerd is, een fictief ondergronds laboratoriumcomplex waar Half-Life zich afspeelt.

Daarnaast worden op Steam steeds meer vermeldingen van 'HLVR' (dat staat voor Half-Life VR, oftewel het in 2020 uitgekomen Half-Life: Alyx) veranderd in 'HLX'. Dit zou de codenaam zijn voor Half-Life 3. Daarbij zouden er diverse updates aan de Source 2-engine zijn uitgebracht die hinten naar dynamisch weer, realistischer NPC-gedrag en nieuwe voertuigen. Enkele dagen geleden publiceerde Gabe Follower nog een nieuwe video waarin hij meldt dat Half-Life 3 al enkele maanden speeltests ondergaat.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuw patent hint naar DLSS-achtige upscaletechnologie voor Switch 2
Nieuws

Nieuw patent hint naar DLSS-achtige upscaletechnologie voor Switch 2

Op die manier zouden games op cartridges passen

Een patent dat in 2023 is aangevraagd door Nintendo lijkt te hinten naar een met DLSS vergelijkbare upscaletechnologie voor de opvolger van de Nintendo Switch.

Het patent is in juli 2023 aangevraagd, maar werd afgelopen dinsdag gepubliceerd, en beschrijft upscalingtechnologie dat door machine learning mogelijk wordt gemaakt. Dit kan er voor zorgen dat de resolutie van een game in realtime wordt verhoogd.

Het patent maakt specifiek melding van de mogelijkheid om de grootte van games relatief compact te houden door gebruik te maken van deze techniek. Dit zodat games op minder grote fysieke media geplaatst kunnen worden - bijvoorbeeld cartridges die mogelijk voor de Switch 2 gebruikt gaan worden.

Upscalingtechnologieën zijn tegenwoordig erg populair. Zo maken steeeds meer games bijvoorbeeld gebruik van Nvidia's DLSS en AMD's FSR en wordt er op de PlayStation 5 Pro gebruikgemaakt van PSSR.

Overigens kwamen eind vorig jaar ook foto's op Reddit te staan van wat mogelijk het moederboard van de Nintendo Switch 2 is. Het is op moment van schrijven echter niet bevestigd dat deze foto's op waarheid berusten.

Eind vorig jaar plaatste een insider al veel informatie over de Switch 2 op Reddit. Hij claimde de console gezien te hebben, en leverde kort daarna blijkbaar bewijs aan de moderators, waardoor hij informatie mocht blijven plaatsen. De persoon in kwestie claimde dat de console daadwerkelijk Switch 2 gaat heten, en dat het logo een grote 2 is naast het oorspronkelijke Switch-logo. "Het is verder moeilijk om de verschillen met de eerste Switch te zien. Het is een grotere Switch. Het grootste verschil is aan de achterkant met een knop om de Joy-Cons los te koppelen en een kickstand in de vorm van een U."

Verder hebben de bovenkant van de Joy-Cons schijnbaar een "verrassende feature" wanneer ze losgekoppeld zijn van de console. "Denk aan lasers." Het apparaat zelf zou een LCD-scherm hebben en een aanzienlijk gedeelte van het scherm zou boven de dock uit steken.

De persoon vermoedt dat de Switch 2 deze maand wordt onthuld, en dat de console mogelijk een speciale bundel krijgt met het thema van een game. Het zou gaan om een game met het cijfer 9 in de titel. Veel Reddit-bezoekers speculeren dat het om Mario Kart 9 gaat, al gaan er ook geruchten over een remake van Final Fantasy 9.

Hoewel de opvolger van de Nintendo Switch nog altijd niet officieel is aangekondigd, gaan er al geruime tijd geruchten over. Vorige maand bracht een accessoiremaker al een render van een draagtas voor de Switch 2 uit, die gebaseerd zou zijn op 3D-scans van de hardware. Een week geleden bracht de bovengenoemde leaker ook een foto van de mogelijke nieuwe dock uit. En eind vorig jaar gingen er ook geruchten dat sommige Switch-games patches krijgen om games er beter uit te laten zien.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!