Marvel Snap doet alles goed wat andere kaartgames fout doen
Achtergrond

Marvel Snap doet alles goed wat andere kaartgames fout doen

In deze rubriek vertellen Gamer.nl-redacteuren over de game die het afgelopen jaar de meeste indruk op ze heeft gemaakt. Vandaag: Ruan met Marvel Snap.

Tussen alle grote games die in 2022 uitkwamen zaten er weinig spellen die me écht enthousiast maakten. Ik heb prachtige plaatjes geschoten in Horizon Forbidden West en emotionele scènes meegemaakt in God of War Ragnarök. Maar als er één game is waar ik oprecht van heb genoten - en nog steeds van geniet - dan is het wel Marvel Snap. “Een mobiele game?”, hoor ik je vragen. Ja, maar déze verdient het.

Lekker snappy 

Echte games speel je op een console of pc, toch? Toch houden de meeste gratis mobiele games je langer bezig dan de vijf minuten die je eigenlijk de tijd hebt, vanwege alle verschrikkelijke eigenschappen die inherent zijn aan dit soort spellen. Denk aan energiebalkjes die je - enigszins in jouw voordeel - beperken in hoeveel je kan spelen, ‘optionele’ advertenties die je tijd met de game aanzienlijk efficiënter maken, tientallen pop-ups die in je strot worden geduwd van verschillende ‘one time offers’ en een eindeloze grind om een beetje impact te kunnen maken, mits je niet met geld wilt smijten.

©GMRimport

Marvel Snap doet laat bovengenoemde irritatiepunten voor wat ze zijn en is een digitale kaartgame zonder energiebalkjes, noch een roofzuchtig verdienmodel. De game heeft geen advertenties, geen elementen verstopt achter een betaalmuur en is wonder boven wonder ook écht kort en snappy. Doordat een gemiddeld potje in slechts vier minuten gespeeld kan zijn, blijf ik maar terugkomen naar de game. Of het nou op de wc is, in de pauze, in de trein of zelfs tussen potjes Warzone 2.0; er is altijd tijd voor een potje Snap. Het is een verademing dat een mobiele game alles wat we verafschuwen aan dit soort spellen vermijdt. Het lijkt bijna te goed om waar te zijn.

Ontsnapt aan repetitiviteit 

In Marvel Snap krijg je zes beurten om je kaarten te plaatsen. Het speelveld kent drie locaties waarbij je die kaarten kan plaatsen. Je moet bij minimaal twee locaties de meeste punten hebben om te winnen. Elke locatie heeft daarbij een eigen effect die de loop van het potje sterk beïnvloedt. Er zijn tientallen mogelijke locaties, waardoor elk potje er anders uitziet. Zo kan een locatie de kosten van alle kaarten wisselen met de punten, een zevende ronde toevoegen of zelfs bepalen dat de speler met de minste punten die locatie wint. 

Op de wc, in de pauze, in de trein: er is altijd tijd voor een potje Snap

-

Hoe sterk je deck ook is, je kunt altijd in de problemen komen door de locaties die je voorgelegd worden. Door je aan te passen aan de game moet je je deck soms anders gebruiken dan je gewoonlijk doet. Dit helpt ontzettend om elk potje fris aan te laten voelen. Daarnaast heb je maar twaalf kaarten in je deck en geen enkele kaart kan er dubbel in zitten. Geen decks waar je de helft van je kaarten nooit ziet en geen tegenstanders die dubbele kaarten gebruiken voor nare tactieken. Heerlijk!

Iedereen kan het snappen 

Ik heb altijd al de charme van digitale kaartgames begrepen. Toch stop ik meestal binnen enkele dagen weer met het spelen van dit soort games. Ze zijn simpelweg niet toegankelijk genoeg voor casual spelers. Niet iedereen heeft zin om vijftien minuten lang naar verschillende statistieken van honderden verschillende kaarten te kijken. Niet iedereen kan de tijd opbrengen om eindeloos te spelen en zo goede kaarten te bemachtigen. Games als Hearthstone schrikken mij af door de vele verschillende stats, guilds en regels waar je rekening mee moet houden. Marvel Snap houdt het simpel: twaalf kaarten per deck met elk een kostprijs, punten en een vaardigheid.

Watch on YouTube

De beschrijvingen van de kaarten zijn zo opgeschreven dat turen naar je schermpje verleden tijd is. Ik merkte dat ik daardoor al gauw bezig was met het experimenteren met verschillende decks. De ene kaart eruit om die nieuwe vrijgespeelde kaart erin te stoppen en kijken hoe het gaat. Vier minuten later wist ik of het werkte of niet. Marvel Snap werkt zo toegankelijk, dat iedereen zijn of haar eigen deck iteratief kan opstellen, zonder een gids op te zoeken die je precies vertelt wat werkt en wat niet werk.

Oh snap! 

Marvel Snap trekt daarbij niemand voor. Een kaart die je na vijf uur vrijspeelt is niet sterker dan eentje uit je beginnende deck. Het gaat erom hoe je ermee speelt, waar je de kaart neerlegt en wanneer. Het mooie is dat een potje nog niet verloren is als je voor één à twee beurten geen kaarten kan inleggen. Ik heb zelfs genoeg potjes gewonnen met slechts drie kaarten in het veld. En als alles tegenzit, kun je je altijd nog terugtrekken.

Je speelt namelijk altijd met een inzet. Op elk moment kun je op een fijne kubus drukken om de inzet te verdubbelen. Dit doe je bijvoorbeeld als je zeker bent van je zaak of om de tegenstander af te schrikken door te bluffen. Want net als dat je elk moment kunt snappen, kun je ook op elk moment het potje verlaten. Doe je laatstgenoemde op tijd, dan verlies je amper kubussen. Je kunt dus gerust weggaan als alles tegenzit, waardoor je niet verplicht bent om een heel potje uit te spelen. Mocht je dus sneller dan verwacht een potje Warzone vinden, dan kun je Marvel Snap nog korter maken dan dat het al is.

©GMRimport

Voor Marvel-fans is de kers op de taart dat je met Marvel-helden sepelt. Je kunt de kaarten upgraden om ze er iets mooier uit te laten zien; een 3D-effect, animaties of een kleurrijk randje om je kaart. Het voegt niks toe aan de gameplay en is dan ook volledig optioneel. Stiekem is het wel heel verslavend om je deck er zo mooi mogelijk uit te laten zien.

Een gratis game die oprecht leuk is, niet constant om je geld vraagt en weinig tijd van je steelt: voor mij zijn het redenen genoeg om Marvel Snap als mijn favoriete game van het jaar te bestempelen. De grote releases hebben misschien hogere productiewaardes en worden overal bejubeld, , maar het grote verschil is dat ik Marvel Snap nog steeds met hetzelfde plezier speel als driehonderd potjes geleden.

Marvel Snap is beschikbaar voor Steam, Mac, iOS en Android. Tijdens het schrijven van dit stuk zijn er 27 potjes gespeeld. Lees hier voorgaande artikelen uit de Favorieten van de Redactie-rubriek.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!