Marvel Snap doet alles goed wat andere kaartgames fout doen
Achtergrond

Marvel Snap doet alles goed wat andere kaartgames fout doen

In deze rubriek vertellen Gamer.nl-redacteuren over de game die het afgelopen jaar de meeste indruk op ze heeft gemaakt. Vandaag: Ruan met Marvel Snap.

Tussen alle grote games die in 2022 uitkwamen zaten er weinig spellen die me écht enthousiast maakten. Ik heb prachtige plaatjes geschoten in Horizon Forbidden West en emotionele scènes meegemaakt in God of War Ragnarök. Maar als er één game is waar ik oprecht van heb genoten - en nog steeds van geniet - dan is het wel Marvel Snap. “Een mobiele game?”, hoor ik je vragen. Ja, maar déze verdient het.

Lekker snappy 

Echte games speel je op een console of pc, toch? Toch houden de meeste gratis mobiele games je langer bezig dan de vijf minuten die je eigenlijk de tijd hebt, vanwege alle verschrikkelijke eigenschappen die inherent zijn aan dit soort spellen. Denk aan energiebalkjes die je - enigszins in jouw voordeel - beperken in hoeveel je kan spelen, ‘optionele’ advertenties die je tijd met de game aanzienlijk efficiënter maken, tientallen pop-ups die in je strot worden geduwd van verschillende ‘one time offers’ en een eindeloze grind om een beetje impact te kunnen maken, mits je niet met geld wilt smijten.

©GMRimport

Marvel Snap doet laat bovengenoemde irritatiepunten voor wat ze zijn en is een digitale kaartgame zonder energiebalkjes, noch een roofzuchtig verdienmodel. De game heeft geen advertenties, geen elementen verstopt achter een betaalmuur en is wonder boven wonder ook écht kort en snappy. Doordat een gemiddeld potje in slechts vier minuten gespeeld kan zijn, blijf ik maar terugkomen naar de game. Of het nou op de wc is, in de pauze, in de trein of zelfs tussen potjes Warzone 2.0; er is altijd tijd voor een potje Snap. Het is een verademing dat een mobiele game alles wat we verafschuwen aan dit soort spellen vermijdt. Het lijkt bijna te goed om waar te zijn.

Ontsnapt aan repetitiviteit 

In Marvel Snap krijg je zes beurten om je kaarten te plaatsen. Het speelveld kent drie locaties waarbij je die kaarten kan plaatsen. Je moet bij minimaal twee locaties de meeste punten hebben om te winnen. Elke locatie heeft daarbij een eigen effect die de loop van het potje sterk beïnvloedt. Er zijn tientallen mogelijke locaties, waardoor elk potje er anders uitziet. Zo kan een locatie de kosten van alle kaarten wisselen met de punten, een zevende ronde toevoegen of zelfs bepalen dat de speler met de minste punten die locatie wint. 

Op de wc, in de pauze, in de trein: er is altijd tijd voor een potje Snap

-

Hoe sterk je deck ook is, je kunt altijd in de problemen komen door de locaties die je voorgelegd worden. Door je aan te passen aan de game moet je je deck soms anders gebruiken dan je gewoonlijk doet. Dit helpt ontzettend om elk potje fris aan te laten voelen. Daarnaast heb je maar twaalf kaarten in je deck en geen enkele kaart kan er dubbel in zitten. Geen decks waar je de helft van je kaarten nooit ziet en geen tegenstanders die dubbele kaarten gebruiken voor nare tactieken. Heerlijk!

Iedereen kan het snappen 

Ik heb altijd al de charme van digitale kaartgames begrepen. Toch stop ik meestal binnen enkele dagen weer met het spelen van dit soort games. Ze zijn simpelweg niet toegankelijk genoeg voor casual spelers. Niet iedereen heeft zin om vijftien minuten lang naar verschillende statistieken van honderden verschillende kaarten te kijken. Niet iedereen kan de tijd opbrengen om eindeloos te spelen en zo goede kaarten te bemachtigen. Games als Hearthstone schrikken mij af door de vele verschillende stats, guilds en regels waar je rekening mee moet houden. Marvel Snap houdt het simpel: twaalf kaarten per deck met elk een kostprijs, punten en een vaardigheid.

Watch on YouTube

De beschrijvingen van de kaarten zijn zo opgeschreven dat turen naar je schermpje verleden tijd is. Ik merkte dat ik daardoor al gauw bezig was met het experimenteren met verschillende decks. De ene kaart eruit om die nieuwe vrijgespeelde kaart erin te stoppen en kijken hoe het gaat. Vier minuten later wist ik of het werkte of niet. Marvel Snap werkt zo toegankelijk, dat iedereen zijn of haar eigen deck iteratief kan opstellen, zonder een gids op te zoeken die je precies vertelt wat werkt en wat niet werk.

Oh snap! 

Marvel Snap trekt daarbij niemand voor. Een kaart die je na vijf uur vrijspeelt is niet sterker dan eentje uit je beginnende deck. Het gaat erom hoe je ermee speelt, waar je de kaart neerlegt en wanneer. Het mooie is dat een potje nog niet verloren is als je voor één à twee beurten geen kaarten kan inleggen. Ik heb zelfs genoeg potjes gewonnen met slechts drie kaarten in het veld. En als alles tegenzit, kun je je altijd nog terugtrekken.

Je speelt namelijk altijd met een inzet. Op elk moment kun je op een fijne kubus drukken om de inzet te verdubbelen. Dit doe je bijvoorbeeld als je zeker bent van je zaak of om de tegenstander af te schrikken door te bluffen. Want net als dat je elk moment kunt snappen, kun je ook op elk moment het potje verlaten. Doe je laatstgenoemde op tijd, dan verlies je amper kubussen. Je kunt dus gerust weggaan als alles tegenzit, waardoor je niet verplicht bent om een heel potje uit te spelen. Mocht je dus sneller dan verwacht een potje Warzone vinden, dan kun je Marvel Snap nog korter maken dan dat het al is.

©GMRimport

Voor Marvel-fans is de kers op de taart dat je met Marvel-helden sepelt. Je kunt de kaarten upgraden om ze er iets mooier uit te laten zien; een 3D-effect, animaties of een kleurrijk randje om je kaart. Het voegt niks toe aan de gameplay en is dan ook volledig optioneel. Stiekem is het wel heel verslavend om je deck er zo mooi mogelijk uit te laten zien.

Een gratis game die oprecht leuk is, niet constant om je geld vraagt en weinig tijd van je steelt: voor mij zijn het redenen genoeg om Marvel Snap als mijn favoriete game van het jaar te bestempelen. De grote releases hebben misschien hogere productiewaardes en worden overal bejubeld, , maar het grote verschil is dat ik Marvel Snap nog steeds met hetzelfde plezier speel als driehonderd potjes geleden.

Marvel Snap is beschikbaar voor Steam, Mac, iOS en Android. Tijdens het schrijven van dit stuk zijn er 27 potjes gespeeld. Lees hier voorgaande artikelen uit de Favorieten van de Redactie-rubriek.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error