Marvel’s Spider-Man 2 is spectaculair escapisme
Achtergrond

Marvel’s Spider-Man 2 is spectaculair escapisme

Gewoon lekker slingeren

In deze rubriek vertellen Gamer.nl-redacteuren over de game die het afgelopen jaar de meeste indruk op ze heeft gemaakt. Vandaag: Ruan met Marvel’s Spider-Man 2

Lees hier alle Favorieten van de redactie.

Niets vind ik zo therapeutisch in gaming als het vrije slingeren in Marvel’s Spider-Man of diens spin-off Miles Morales. Het doelloos tussen de gebouwen slingeren is gewoon erg ontspannend voor mij. De afgelopen twee jaar voelde ik vaak de drang om een van die games opnieuw te installeren, gewoon om wat te slingeren. Toch hield ik mezelf tegen. Ik wilde geen Spider-Man-overdaad voordat deel twee uitkwam.

2023 is een gamejaar vol titanen, waaronder Baldur’s Gate 3 en The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom. Maar stiekem keek ik het hele jaar het meest uit naar Marvel’s Spider-Man 2. Gewoon omdat ik wilde slingeren. Het kostte me moeite om geen oudere Spider-Man-game op te starten, maar ik hield me netjes in. Drie dagen voordat ik eindelijk naar Spidey’s nieuwe New York kon, eindigde mijn relatie met mijn partner, met wie ik samenwoonde. 

Wil ik nog wel slingeren?

Escapisme pur sang

Het is heel pittig om enthousiast te zijn voor een game als je breekt met je partner. Sterker nog, ik was bang dat dit de game voor mij zou verzuren. Bovendien, mijn ex verhuisde vorig jaar vanuit Zwitserland hiernaartoe. Ze kon niet zomaar uit huis om naar haar ouders gaan. Ze was dus nog thuis, om mij heen, al dan wel in een kille sfeer. Dat maakte mijn huis een van de naarste plekken om te zijn. Ik besloot mezelf af te sluiten met mijn PS5 en koptelefoon. Games spelen deed ik nauwelijks. Ik keek vooral beduusd naar het scherm. 

Toen bleek Spider-Man 2 een redding te zijn. Ook na een relatiebreuk werkte het slingeren therapeutisch. Het was precies het spel dat ik op dat moment nodig had. Die vrijdagavond heb ik niks anders gedaan. Ik werd opgezogen in New York en ging als een trein door de game. Ik kreeg dan ook verontwaardigde reacties op de redactie van de rest toen ik die maandag erna vertelde dat ik al de game uit had. ‘Dat is toch zonde?’, werd me gevraagd. 

Een begrijpelijke reactie, gezien ik naast slapen eigenlijk alleen maar Spider-Man 2 heb gespeeld. Het was mijn gateway naar ontspanning tussen alle emotionele last door. 

Spectaculair maar compact

Het waren drie dagen aan zijmissies, verhaal, onder bruggen door vliegen en andere gekke trucjes uitvoeren. In de eerste paar uur voelt het behoorlijk vertrouwd aan, want Spider-Man 2 brengt eigenlijk niet veel nieuws vergeleken met zijn voorgangers. Maar het slingeren is nu geperfectioneerd. De nieuwe wingsuit is zo goed gebalanceerd dat je nog steeds voornamelijk slingert in plaats van vliegt. Of dat genoeg vernieuwing is, is een lastige vraag. De combat is eigenlijk onveranderd gebleven. Er zijn zelfs minder gadgets dan voorheen.

Ergens was het eigenlijk wel fijn dat de game niet overdreven uitgebreid is. Toegankelijk plezier was, gezien mijn emotionele staat, eigenlijk precies wat ik nodig had. Het helpt dat de game heel herkenbaar is, waardoor ik in de tutorial al een combo van boven de 70 had. Bovendien zijn de zij-activiteiten behapbaar - zij het een beetje inspiratieloos - waardoor je dingen in de game zonder veel nadenken kunt doen.

Toch draait het spel hoofdzakelijk om het verhaal. Vooral bij de laatste akte ging alles los. Op zulke momenten vergat ik dat ik een game speelde. Het was alsof ik naar een knotsgekke Marvel-film keek. Alle personages die in eerdere games zijn geïntroduceerd kregen bovendien extra aandacht. Tegen het einde van de game miste ik ze zelfs. Wat een goed opgebouwde wereld. Dit verhaal had gerust langer mogen duren.

En door

Nadat ik de game na twee dagen had uitgespeeld was ik nog niet klaar met de game. Natuurlijk moest ik als Platinum-jager nog die ene trofee behalen. Toch besteedde ik het grootste deel van mijn tijd aan de fotomodus. Dankzij de haarscherpe Spidey-outfits is het leuk om close-ups te maken. Met drie lichtbronnen om mee te spelen, kun je echt gave foto's maken. Ik heb alleen al aan de fotomodus zeker vijf uur besteed.

Marvel’s Spider-Man 2 is niet dé game van het jaar. Het is een veilig vervolg op een game met een stevige basis. Dit vervolg kon eigenlijk niet misgaan. Toch was het de timing die deze game perfect maakte voor een tijdelijke ontsnapping aan de werkelijke wereld. Maar ja, ook aan Spider-Man 2 komt een einde. Escapisme is tijdelijk. Wel heeft die tijdelijke vreugde een sombere tijd iets draaglijker gemaakt. Voor drie dagen dan.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sam Lake en Lucas Pope worden geëerd op GDC Awards
Nieuws

Sam Lake en Lucas Pope worden geëerd op GDC Awards

Ze ontvangen respectievelijk de Lifetime Achievement Award en Pioneer Award

Zowel Remedy Entertainments Sam Lake en onafhankelijke ontwikkelaar Lucas Pope ontvangen prijzen voor hun oeuvre op de aankomende Game Developer Choice Awards.

Op de awardshow, die elk jaar tijdens de Game Developers Conference plaatsvindt, wordt er een Lifetime Achievement Award aan Lake uitgereikt, terwijl Pope de Pioneer Award zal ontvangen.

Lake werkt al bijna drie decennia bij Remedy Entertainment en heeft onder andere het script voor de eerste twee Max Payne-games, Control en Alan Wake geschreven, alsmede Quantum Break en Alan Wake 2 geregisseerd. Zijn voorkomen is meermaals te zien in de games van Remedy, waaronder als het gezicht van Max Payne in de eerste twee games.

Lucas Pope is een invloedrijke gameontwikkelaar die bekend is van indiespellen als Papers, Please en Return of the Obra Dinn. Daarvoor heeft hij aan de Uncharted-spellen gewerkt bij Naughty Dog.

"De Game Developers Choice Awards staan erom bekend dat ze mensen in de spotlight zetten die van games de meest boeiende en evocatieve manier om verhalen te vertellen maken", aldus event director Stephenie Hawkins. "We kunnen niet wachten om Sam Lake en Lucas Pope te erkennen voor hun inzet in het verleggen van de grenzen van het medium via overtreffende narratieve structuren, complexe morele vraagstukken en evocatieve gameplay."

Eerdere mensen uit de game-industrie die de Lifetime Achievement Award hebben gewonnen, zijn onder andere John Romero, Amy Hennig, Tim Sweeney, Todd Howard, Tim Schafer, Ken Kutaragi, Peter Molyneux, Warren Spector, Hideo Kojima, John Carmack, Sid Meier en Shigeru Miyamoto.

De Game Developer Choice Awards 2025 worden op 19 maart tijdens de Game Developers Conference uitgereikt.

View post on X
View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!