Favorieten: Like a Dragon: Infinite Wealth laat me oud en vertrouwd voelen
Gamer.nl
Achtergrond

Favorieten: Like a Dragon: Infinite Wealth laat me oud en vertrouwd voelen

Wijsheid komt met de grijze haren

In deze rubriek vertellen Gamer.nl-redacteuren over de game die het afgelopen jaar de meeste indruk op ze heeft gemaakt. Vandaag: Ron Vorstermans met Like a Dragon: Infinite Wealth.

Fase één: ontkenning

Het gaat bij online games in het begin vaak over balans of serverproblemen. Zulke zaken zijn natuurlijk funest voor het speelplezier, maar worden meestal snel verholpen. Ik kijk liever naar de kern van multiplayergames. Een leuk en fris concept zie je niet vaak meer, dus daar hecht ik veel waarde aan. Bovendien is een matig of oninteressant concept niet met een paar kleine patches op te lossen. 

Helldivers 2 had erg veel opstartproblemen. Pas na een weekje of twee was de game fatsoenlijk te spelen. Wie het geduld had, speelde een van de leukste multiplayershooters van de afgelopen jaren. Samen rondrennen en ‘freedooom!’ schreeuwen, terwijl je hordes wezens en robots verplettert met schermvullende bombardementen, die je inroept door ouderwetse cheatcodes in te toetsen? Sign me up! Wacht, niet letterlijk…

Welkom in de oorlogsmachine! Zo snel kan dat gaan. Iedereen kan met Helldivers 2 uit de voeten. Nou ja, bijna iedereen. Soms heb je van die teamgenoten die er echt niets van bakken. Ik verlies dan ook steeds vaker. Het ligt niet aan mij. In mij schuilt nog steeds de 15-jarige GameSpy-legende waarover meerdere YouTube-compilaties zijn gemaakt (door mij). Wake me up insiiiide! Save meeee!

Fase twee: woede

“Hoezo heb ik deze game een 8 gegeven? Black Ops 6 is de slechtste Call of Duty OOIT. Hier, deze rotmap weer. En wat is dit? LAG? Dit slaat echt nergens op. Hoe heeft hij mij? HIJ ZIET MIJ NIET EENS. Ik was nog niet om het hoekje. Kijk dan, die Kill Cam, hij kan mij echt nooit zien hier. Deze gast is een cheater. Waarom noemt hij mij ‘washed unc’?

En wat een bullshitwapen is die P90, dat ding is veel te sterk. En die perk die hij heeft gaat ook nergens over. Hij ziet mij gewoon door de muur heen. En die skin, wat een bullshit. Ik kan die gast amper zien. Die microtransacties man. Mensen weten niet meer wat gamen is. Vroeger ging dit tenminste nog ergens over. De_dust 2, een blikje Golden Power en een boterham met pindakaas. TOEN GAMEN NOG GAMEN WAS.”

Fase drie: onderhandeling

Weet je waar ik nou echt zin in heb? Een jrpg van 100 miljoen uur zoals Metaphor ReFantazio. Ik heb immers alle tijd van de wereld. Sterker nog, ik heb zo ont-zet-tend veel tijd dat ik deze game binnen drie weken heb uitgespeeld. Ik ga mezelf helemaal verliezen in de diepe lore, de kracht van vriendschap, die geweldig geschreven wereld en de spectaculaire gevechten. Een tijdloze rpg, waar je extreem veel loze tijd voor nodig hebt. En die heb ik.

En nee, het is niet raar dat ik als 34-jarige bovengemiddeld geïnteresseerd ben in wat een stel tieners uitspoken. Erik speelt deze game ook, en hij is veel ouder dan ik. Die heeft zelfs een vrouw!

En daarna is het tijd voor een korter spelletje. Dat Neva lijkt me wel iets. Lekker kleurrijk, mooie spelwereld én je speelt ook nog eens met de allerliefste geweihond die ik ooit heb gezien. Ik kan me haast niet voorstellen wat er zou gebeuren als er ook maar iets of iemand tussen mij en dat beest in wil komen...

Fase vier: depressie

Zucht…

Fase vijf: acceptatie

Kan gamen je ontgroeien? Goeie vraag. Sommige spellen raken mij meer of juist minder dan ze vroeger deden, dat is zeker. Ik kan gewoon niet meer mee in multiplayergames. Ik kan ook niet meer dezelfde tijd in Japanse rollenspellen steken als voorheen. En hoe ouder ik word, hoe harder sommige game-verhalen binnenkomen. Gamen is gewoon… anders dan het ooit was. En dat is niet erg, maar het viel me in 2024 nog veel meer op dan vorig jaar.

Tja, hoe zou dat nou komen? Ik ben natuurlijk weer een jaartje ouder ben geworden. Een eer, ik geniet ervan, maar toch merk ik dat het dan fijn is dat sommige dingen hetzelfde blijven. Een beetje als zo’n oude leren stoel waarin je heerlijk kan neerploffen. De Like a Dragon-serie is voor mij die stoel. Zolang ik nog kan gamen, zie ik mezelf deze serie spelen. Like a Dragon voelt als thuiskomen.

Dat is ergens ironisch, want ik ben laat ingestapt – en ik ben zeker niet de enige. In 2020 is de serie met Yakuza 7: Like a Dragon van hoofdpersonage gewisseld. Ook de actie is veranderd: de hoofddelen in de serie zijn nu turn-based. Dat valt blijkbaar in de smaak, want inmiddels spreekt de serie een veel breder publiek aan. Maar toch verzekeren de makers dat ze zich daar niets van aantrekken. Like a Dragon blijft gewoon Like a Dragon.

Dat betekent niet dat Like a Dragon niet met zijn tijd meegaat. De nieuwe delen snijden juist veel moderne en moeilijke maatschappelijke thema’s aan. In Like a Dragon: Infinite Wealth is een van die thema’s toepasselijk ouderdom. Het 47-jarige hoofdpersonage Ichiban Kasuga heeft steeds vaker last van rugpijn. Zijn nieuwe telefoon begrijpt hij amper. Online daten? Dat is voor hem een behoorlijke drempel.

Een van Ichibans beste vrienden, de iconische Kazuma Kiryu, heeft zelfs een grijze haardos in Infinite Wealth. Haren die hij dreigt te verliezen in het ziekenhuis, want Kiryu heeft kanker. Zelf gelooft Kiryu het allemaal wel. De Dragon of Dojima trekt zich niets van dokters aan. Hoe moet je daar nou weer mee omgaan als Ichiban? En hoe zou jij zelf omgaan als een vriend zo’n ziekte heeft? Dat zijn moeilijke vragen, en Infinite Wealth gaat ze niet uit de weg.

Misschien heb je zelf wel ooit met zulke vragen geworsteld. Of misschien komen die momenten nog. Hoe ouder je wordt, hoe groter de kans. Daarom is de belofte van de makers van Like a Dragon een groot goed. Hoe confronterend ouder worden ook wordt, Ichiban zal altijd voor je klaarstaan – met of zonder rugklachten.

Lees hier alle Favorieten van de Redactie op een rij

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Xbox-baas Phil Spencer: 'Switch 2 is belangrijk voor onze toekomst'
Gamer.nl
Nieuws

Xbox-baas Phil Spencer: 'Switch 2 is belangrijk voor onze toekomst'

De Microsoft-topman wil zoveel mogelijk mensen bereiken

Phil Spencer, de baas van de gamedivisie van Microsoft, heeft benadrukt dat Nintendo een belangrijke partner is en dat er Xbox-games op Nintendo Switch 2 uit zullen komen.

Dat meldde hij in een interview met Variety. "We hebben de eerste Switch ondersteund en willen dat ook voor Switch 2 doen", zo vertelde hij. "Nintendo is een geweldige partner. (Games uitbrengen op Nintendo-consoles) is een unieke manier voor ons om mensen te bereiken die niet op pc of Xbox spelen. Op die wijze kunnen we onze gemeenschap van mensen die om onze franchises geven laten groeien. Dat is erg belangrijk voor ons, omdat we zo in onze games kunnen blijven investeren."

Spencer vervolgde: "Ik geloof erg in wat Nintendo betekent voor onze industrie en dat we ze blijven ondersteunen. En wij krijgen ook ondersteuning van hen voor onze franchises, dat is een belangrijk onderdeel van onze toekomst."

Ondanks dat de Nintendo Switch 2 eerder deze maand volledig uit de doeken werd gedaan en een releasedatum van 5 juni kreeg, werden er geen grote Microsoft-titels voor de console onthuld. Er gaan al wel geruime tijd geruchten dat spellen als Halo: The Master Chief Collection en Microsoft Flight Simulator naar de console komen. Daarbij heeft het bedrijf tijdens de rechtszaak met de Federal Trade Commission al akkoord gegeven de Call of Duty-franchise naar Nintendo-platforms te brengen. Sowieso heeft Spencer begin dit jaar al bevestigd dat er Xbox-games naar Switch 2 zullen komen.

Microsoft gaf eerder al aan dat het bedrijf aan een Xbox-handheld werkt. Spencer werd in het interview met Variety dan ook gevraagd of hij niet denkt dat dit botst met de doelgroep van de Switch-consoles. "Verschillende creators en andere platformhouders inspireren mij. Maar ik geloof in de plannen die we hebben. We zijn overduidelijk aan het veranderen wat Xbox betekent en we ontmoeten spelers op veel verschillende plekken. Er zijn drie miljard mensen op aarde die games spelen en ik word elke dag wakker met de gedachte over hoe Xbox relevanter kan zijn voor die drie miljard mensen."

Hij had het antwoord op die kwestie ook al paraat: "Door een leider te zijn in hoe onze games en onze platformfeatures op zoveel mogelijk plekken beschikbaar zijn, of dat nou op de cloud is, of op pc, of mensen die op console spelen. Ons doel is om onze franchises te laten groeien en ons platform belangrijk te laten zijn voor een zo groot mogelijk gedeelte van die drie miljard gamers."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Voormalige Pokémon Go-maker ontslaat 68 werknemers
Gamer.nl
Nieuws

Voormalige Pokémon Go-maker ontslaat 68 werknemers

De gamedivisie van Niantic is eerder al gekocht door Scopely

Niantic, het bedrijf waar Pokémon Go tot voor kort werd ontwikkeld, ontslaat 68 werknemers.

Dat blijkt uit documentatie gevonden door Game Developer. Het gaat daarbij specifiek om Niantic Spatial, de nieuwe naam van het bedrijf nadat diens gamedivisie werd overgenomen door Scopely. De ontslagen worden pas op 20 mei doorgevoerd en het is dan ook niet bekend binnen welke afdelingen deze ontslagen vallen.

Eerder dit jaar werd aangekondigd dat Scopely 3,5 miljard dollar betaalde voor de gamedivise van Niantic. Daarmee heeft Scopely games als Pokémon Go, Monster Hunter Now en Pikmin Bloom in handen gekregen. Toen werd gemeld dat alle werknemers van de gamedivisie van Niantic over zouden gaan naar Scopely.

De hierboven gemelde ontslagronde vindt dus niet plaats binnen de gamedivisie, dat nu onderdeel uitmaakt van Scopely. In plaats daarvan vallen de ontslagen bij Niantic, dat geen games meer ontwikkelt maar zich richt op AI.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!