Favorieten: Like a Dragon: Infinite Wealth laat me oud en vertrouwd voelen
Achtergrond

Favorieten: Like a Dragon: Infinite Wealth laat me oud en vertrouwd voelen

Wijsheid komt met de grijze haren

In deze rubriek vertellen Gamer.nl-redacteuren over de game die het afgelopen jaar de meeste indruk op ze heeft gemaakt. Vandaag: Ron Vorstermans met Like a Dragon: Infinite Wealth.

Fase één: ontkenning

Het gaat bij online games in het begin vaak over balans of serverproblemen. Zulke zaken zijn natuurlijk funest voor het speelplezier, maar worden meestal snel verholpen. Ik kijk liever naar de kern van multiplayergames. Een leuk en fris concept zie je niet vaak meer, dus daar hecht ik veel waarde aan. Bovendien is een matig of oninteressant concept niet met een paar kleine patches op te lossen. 

Helldivers 2 had erg veel opstartproblemen. Pas na een weekje of twee was de game fatsoenlijk te spelen. Wie het geduld had, speelde een van de leukste multiplayershooters van de afgelopen jaren. Samen rondrennen en ‘freedooom!’ schreeuwen, terwijl je hordes wezens en robots verplettert met schermvullende bombardementen, die je inroept door ouderwetse cheatcodes in te toetsen? Sign me up! Wacht, niet letterlijk…

Welkom in de oorlogsmachine! Zo snel kan dat gaan. Iedereen kan met Helldivers 2 uit de voeten. Nou ja, bijna iedereen. Soms heb je van die teamgenoten die er echt niets van bakken. Ik verlies dan ook steeds vaker. Het ligt niet aan mij. In mij schuilt nog steeds de 15-jarige GameSpy-legende waarover meerdere YouTube-compilaties zijn gemaakt (door mij). Wake me up insiiiide! Save meeee!

Fase twee: woede

“Hoezo heb ik deze game een 8 gegeven? Black Ops 6 is de slechtste Call of Duty OOIT. Hier, deze rotmap weer. En wat is dit? LAG? Dit slaat echt nergens op. Hoe heeft hij mij? HIJ ZIET MIJ NIET EENS. Ik was nog niet om het hoekje. Kijk dan, die Kill Cam, hij kan mij echt nooit zien hier. Deze gast is een cheater. Waarom noemt hij mij ‘washed unc’?

En wat een bullshitwapen is die P90, dat ding is veel te sterk. En die perk die hij heeft gaat ook nergens over. Hij ziet mij gewoon door de muur heen. En die skin, wat een bullshit. Ik kan die gast amper zien. Die microtransacties man. Mensen weten niet meer wat gamen is. Vroeger ging dit tenminste nog ergens over. De_dust 2, een blikje Golden Power en een boterham met pindakaas. TOEN GAMEN NOG GAMEN WAS.”

Fase drie: onderhandeling

Weet je waar ik nou echt zin in heb? Een jrpg van 100 miljoen uur zoals Metaphor ReFantazio. Ik heb immers alle tijd van de wereld. Sterker nog, ik heb zo ont-zet-tend veel tijd dat ik deze game binnen drie weken heb uitgespeeld. Ik ga mezelf helemaal verliezen in de diepe lore, de kracht van vriendschap, die geweldig geschreven wereld en de spectaculaire gevechten. Een tijdloze rpg, waar je extreem veel loze tijd voor nodig hebt. En die heb ik.

En nee, het is niet raar dat ik als 34-jarige bovengemiddeld geïnteresseerd ben in wat een stel tieners uitspoken. Erik speelt deze game ook, en hij is veel ouder dan ik. Die heeft zelfs een vrouw!

En daarna is het tijd voor een korter spelletje. Dat Neva lijkt me wel iets. Lekker kleurrijk, mooie spelwereld én je speelt ook nog eens met de allerliefste geweihond die ik ooit heb gezien. Ik kan me haast niet voorstellen wat er zou gebeuren als er ook maar iets of iemand tussen mij en dat beest in wil komen...

Fase vier: depressie

Zucht…

Fase vijf: acceptatie

Kan gamen je ontgroeien? Goeie vraag. Sommige spellen raken mij meer of juist minder dan ze vroeger deden, dat is zeker. Ik kan gewoon niet meer mee in multiplayergames. Ik kan ook niet meer dezelfde tijd in Japanse rollenspellen steken als voorheen. En hoe ouder ik word, hoe harder sommige game-verhalen binnenkomen. Gamen is gewoon… anders dan het ooit was. En dat is niet erg, maar het viel me in 2024 nog veel meer op dan vorig jaar.

Tja, hoe zou dat nou komen? Ik ben natuurlijk weer een jaartje ouder ben geworden. Een eer, ik geniet ervan, maar toch merk ik dat het dan fijn is dat sommige dingen hetzelfde blijven. Een beetje als zo’n oude leren stoel waarin je heerlijk kan neerploffen. De Like a Dragon-serie is voor mij die stoel. Zolang ik nog kan gamen, zie ik mezelf deze serie spelen. Like a Dragon voelt als thuiskomen.

Dat is ergens ironisch, want ik ben laat ingestapt – en ik ben zeker niet de enige. In 2020 is de serie met Yakuza 7: Like a Dragon van hoofdpersonage gewisseld. Ook de actie is veranderd: de hoofddelen in de serie zijn nu turn-based. Dat valt blijkbaar in de smaak, want inmiddels spreekt de serie een veel breder publiek aan. Maar toch verzekeren de makers dat ze zich daar niets van aantrekken. Like a Dragon blijft gewoon Like a Dragon.

Dat betekent niet dat Like a Dragon niet met zijn tijd meegaat. De nieuwe delen snijden juist veel moderne en moeilijke maatschappelijke thema’s aan. In Like a Dragon: Infinite Wealth is een van die thema’s toepasselijk ouderdom. Het 47-jarige hoofdpersonage Ichiban Kasuga heeft steeds vaker last van rugpijn. Zijn nieuwe telefoon begrijpt hij amper. Online daten? Dat is voor hem een behoorlijke drempel.

Een van Ichibans beste vrienden, de iconische Kazuma Kiryu, heeft zelfs een grijze haardos in Infinite Wealth. Haren die hij dreigt te verliezen in het ziekenhuis, want Kiryu heeft kanker. Zelf gelooft Kiryu het allemaal wel. De Dragon of Dojima trekt zich niets van dokters aan. Hoe moet je daar nou weer mee omgaan als Ichiban? En hoe zou jij zelf omgaan als een vriend zo’n ziekte heeft? Dat zijn moeilijke vragen, en Infinite Wealth gaat ze niet uit de weg.

Misschien heb je zelf wel ooit met zulke vragen geworsteld. Of misschien komen die momenten nog. Hoe ouder je wordt, hoe groter de kans. Daarom is de belofte van de makers van Like a Dragon een groot goed. Hoe confronterend ouder worden ook wordt, Ichiban zal altijd voor je klaarstaan – met of zonder rugklachten.

Lees hier alle Favorieten van de Redactie op een rij

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Dragon's Dogma 2-maker werkt aan nieuwe game
Nieuws

Dragon's Dogma 2-maker werkt aan nieuwe game

Hij staat aan het hoofd van LightSpeed Japan Studio

Hideaki Itsuno, de ontwikkelaar van Dragon's Dogma 2, is met zijn huidige studio LightSpeed Japan Studio aan de ontwikkeling van een nieuwe game begonnen.

Dat liet hij op de laatste dag van 2024 weten via social media. "We zijn begonnen aan een nieuw project. We doen ons best om het zo snel mogelijk aan te kondigen. We zoeken ook naar mensen die mee kunnen helpen met de ontwikkeling!"

Itsuno heeft dertig jaar en vijf maanden bij Capcom gewerkt voordat hij vorig jaar aankondigde te vertrekken. Hij was de regisseur van games als Devil may Cry 3, 4 en 5, Power Stone en de Dragon's Dogma-spellen. Zijn laatste wapenfeit, Dragon's Dogma 2, werd goed ontvangen. Gamer.nl-redacteur Marcel Vroegrijk was ook positief over de game en gaf het spel een 9.

Afgelopen november bleek dat Itsuno nu aan het hoofd staat van LightSpeed Japan Studio. De studio is de Japanse divisie van LightSpeed Studios, de ontwikkelaar van PUBG Mobile en een dochteronderneming van Tencent Games. LightSpeed Japan Studio richt zich op het ontwikkelen van "originele AAA-actiegames", al is op moment van schrijven nog niet bekend waar aan gewerkt wordt.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Komende Tekken 8-update past hoofdmenu aan en voegt customisatieslots toe
Nieuws

Komende Tekken 8-update past hoofdmenu aan en voegt customisatieslots toe

De update arriveert mogelijk deze week al

Bandai Namco heeft wat meer details gegeven over een spoedig uit te komen update voor Tekken 8.

Vorig jaar werden al wat details gedeeld van update 1.1.1 gelijktijdig met de aankondiging van een tweede seizoen voor de game, maar op social media heeft de uitgever wat meer duiding gegeven.

Zo is duidelijk dat spelers dankzij de update hun eigen custom uitgedoste personages kunnen afbeelden in het hoofdmenu van de game. Ook worden er twintig extra customisatieslots aan de game toegevoegd om custom personages op te slaan. Deze komen in een nieuwe 'Shared'-tab te staan. De precieze releasedatum van update 1.1.1 is op moment van schrijven nog onbekend, maar geruchten hinten naar een release begin deze week.

Zoals vorig jaar aangekondigd zal het tweede seizoen van Tekken 8 ergens in de lente van 2025 van start gaan. Naast diverse balansupdates voegt het nieuwe seizoen ook nieuwe moves voor alle personages toe, alsmede de nieuwe Tekken World Tour. Ook zullen er weer nieuwe personages worden toegevoegd. Deze zijn nog niet aangekondigd, maar er wordt wel gehint naar de komst van Anna Williams.

Afgelopen december werd het laatste dlc-personage van het eerste seizoen al aan de game toegevoegd. Dat is Clive Rosfield, het hoofdpersonage van Final Fantasy 16. De andere dlc-personages van het eerste seizoen zijn Eddy Gordo, Lidia en Heihachi Mishima.

Tekken 8 kwam afgelopen januari uit op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 8,5: "De nieuwe Tekken wil het wiel niet opnieuw uitvinden, maar leunt volledig op de oerdegelijke gameplay waar de serie om bekendstaat. Dat pakt in dit geval goed uit. Daarbij maakt het nieuwe Heat-systeem gevechten nog explosiever en intenser, en de Special Style-besturingsoptie zorgt ervoor dat ook onervaren spelers alles uit de kast kunnen trekken. Met deze scherpe toevoegingen en de indrukwekkende visuele pracht en praal kan Tekken 8 de harten van zowel oudgedienden als nieuwe fans veroveren."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!