In zeeën van moetjes was Jusant een magje
Achtergrond

In zeeën van moetjes was Jusant een magje

Moet ook kunnen

In deze rubriek vertellen Gamer.nl-redacteuren over de game die het afgelopen jaar de meeste indruk op ze heeft gemaakt. Vandaag: Tom met Jusant.

Lees hier alle Favorieten van de redactie.

Het afgelopen jaar bracht ons tal van topgames. Misschien wel een paar te veel, zo zag ik gaandeweg onder ogen. Grote blockbusters en indie darlings volgden elkaar in rap tempo op. Voor mij en mijn chaotische werkplanning leidde dat vooral tot het uitdijen van de backlog. De lijst met games die ik nog moet spelen is zonder twijfel langer dan het riedeltje spellen dat ik anno 2023 voltooide.

Het moeten van games

Dat is ook een beetje het probleem van die games geworden: het moeten. Ik moet al die toppers nog spelen en op hun beurt moeten die spellen mij urenlang bezig zien te houden. Zeker de grotere rollenspellen en zandbakgames zijn daaraan debet. Stuk voor stuk staan ze bol van vertakkende missiestructuren, uren aan dialogen en talloze beloninkjes, vaak verspreid over vele vierkante kilometers aan virtueel speelplein. Daarbovenop dringen steeds meer van die spellen aan op allerlei live-service-elementen. Je moet het maar willen.

Daardoor kwam Jusant als een welkome verademing, zo richting het einde van een al bomvol 2023. Met een minimalistische opzet en hoogstens vijf uur aan content is dit avontuurtje bijna een soort tegengif voor games die gretig je tijd willen opslokken. Waar steeds meer games zich voordoen als moetjes, bleek Jusant voor mij een zalig ‘magje’. Ontwikkelaar Don’t Nod zette de zoveelste topper van het jaar neer en is niet bang om de gamer zelf op ontdekking te sturen.

De prachtige spelwereld en het intuïtieve klimwerk: we hebben het al eens beschreven op Gamer.nl. Collega Ron bejubelde de game in zijn review van Jusant, waar ik me overigens prima in kon vinden. Aan lofzang voor de kleurrijke klimgame is geen gebrek, maar het ‘mogen’ van Jusant zit hem niet alleen in de algehele spelkwaliteit. Dat komt toch meer door, het spijt me, de vibes.

Verticale vibes

Jusant voelt, ondanks de lineaire opbouw, ontzettend vrij. De game gaat voorbij aan opdringerige tutorials en voorgekauwde verhaalvertelling en zegt: ga maar klimmen. Hoe dan? Waar moet ik zijn? Waarom eigenlijk? Daar kom je onderweg wel een keer achter — of niet. Jusant wenkt je subtiel naar sfeervolle stukjes worldbuilding en plotpunten, maar duwt de stof nooit door je strot. Het is vooral je eigen nieuwsgierigheid die je omhoog moet stuwen. Verder is er nul druk. Dat mag ook wel eens.

Te pletter vallen kan niet en het puzzelwerk zal geen breinen breken. Het is vooral een zorgeloze tocht omhoog. Dat maakt het dat Jusant een meditatief randje heeft, misschien wel een beetje spiritueel — in ieder geval voor mij. De game geeft spelers alle ruimte om gewoon te klimmen en op ontdekking te gaan, zonder al te veel gamified afleiding. Het klimmen, slingeren en springen voelt natuurlijk genoeg om gaandeweg bijna vergeten te worden. Eens in de zoveel tijd leidt dat tot een heerlijke flow, waarbij je volledig op kunt gaan in de klim.

Zulke momentjes zijn gerust ‘zen’ te noemen. Het spel zelf verdwijnt dan eventjes en enkel die mysterieuze drang omhoog blijft over. Voor mij waren die piekmomenten van Jusant als een soort detox van alle moetjes in games. Deze game wil juist helemaal niets van je — afgezien van misschien die ene gore janksessie richting het slotstuk — en dat mag ik wel. Jusant blinkt uit in niet opdringerig zijn, maar gewoon eventjes ‘zijn’.

Kort maar krachtig, met klasse

Des te mooier is het dat de game niet te lang blijft sudderen. Jusant telt genoeg momenten die ademen, maar houdt je nergens te lang vast. De in totaal zes aktes vliegen voorbij, elk met thematische variatie en verhaal. Her en der zijn weliswaar nog wat optionele zijpaadjes en collectibles om uit te pluizen, maar ook die blijven die wijs genoeg niet al te lang dwalen. Onderaan de streep is Jusant vooral een consistent spelletje, zowel in gameplay als gevoel. 

Een emotioneel avontuurtje vol fijne sferen, maar zonder te veel drukken of trekken: dat is Jusant. De formule staat heerlijk haaks op de contentmolens die veel games proberen te zijn. Moet ook jij je nog door een backlog vol van dat soort titels worstelen? Gun jezelf dan gewoon even een adempauze met Jusant. Even geen moeten, maar mogen. Staan de rustgevende vibes je echt niet aan en blijkt zelfs Jusant een ‘moetje’ voor je? Dan streep je deze titel in ieder geval in één avond van de backlog af. 

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!