Ik kon het niet goed vinden met Red Dead Redemption 2
Achtergrond

Ik kon het niet goed vinden met Red Dead Redemption 2

We hebben een heerlijk gamejaar achter de rug en de redactie heeft weer volop games gespeeld dit jaar. Naast de gezamenlijk gekozen Top 25 van 2018 en de Top 100 van 2019 vertellen Gamer.nl-redacteuren in deze rubriek individueel over hun favoriete games van 2018. Vandaag: Jacco met Red Dead Redemption 2.

Urenlang na het schokkende einde kijk ik de grote boosdoener diep in de ogen. Hij is oud, zwak en waarschijnlijk al lang weer vergeten wat hij me heeft aangedaan. Licht agressief, maar gecontroleerd haal ik tweemaal de trekker van mijn revolver over, waarna de credits beginnen te rollen. Op dit moment werd Red Dead Redemption één van mijn favoriete games ooit, een heus meesterwerk uit het jaar 2010. Toen wist ik niet dat de game is gemaakt met een groter verhaal in het achterhoofd. Een verhaal dat me altijd zal bijblijven.

©GMRimport

Aan het einde van de rit is Red Dead Redemption 2 een meesterwerk, maar tijdens de eerste uren van de game zei m’n gevoel compleet het tegenovergestelde. Dit begon bij de lomperik van een protagonist, Arthur Morgan. Na de sympathiekere John Marston komt Arthur over als alles wat je niet wil zijn in een videogame. Althans, iemand die gebruikelijk zoveel mogelijk mensen spaart, beleefd is en elk beest een aai over de bol geeft. Daarbij is Morgan bij vlagen de stilte zelf, waardoor hij overkomt als een generieke cowboy en de charismatische Dutch eigenlijk alle aandacht opeist.

Slakkengang

Arthur Morgan was niet het enige waar ik mij aan stoorde. Red Dead Redemption 2 dient gespeeld te worden in lange sessies, waarin je veel tijd besteedt aan de ontzettend realistische elementen van de game. Een missie aannemen, op je trouwe ros (in dit geval Paula en A’isha†) naar plaats van bestemming rijden en in de zoveelste schietpartij belanden, kost je al gauw een uur. Je moet namelijk ook enigszins rekening houden met Arthurs voedselinname, de conditie van je wapens en met de vraag of je niet een uur in de wind stinkt (zo ja, dan vertellen de razend intelligente npc’s het je gauw genoeg). Ik vind het heerlijk om van hot naar her te rijden, maar met de zeer beperkte tijd die ik in de game kon steken, voelde het alsof ik er in een slakkengang doorheen ging.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Los van de beperkte tijd die ik in de game stak, komt Red Dead Redemption 2 zelf ook traag op gang. Het begin van de game maakt indruk doordat het spelers onderdompelt in een buitensporig gedetailleerde sneeuwwereld, maar los van een paar keer

Watch on YouTube

en de

Watch on YouTube

in het tweede hoofdstuk, lijkt het verhaal nergens heen te gaan. In de eerste twintig uur van de game viel het vervolg op mijn favoriete Rockstar-game tegen, en daar baalde ik best een beetje van.

Red Dead Redemption 2 blijft geven

Net toen ik de tijd kreeg om Red Dead Redemption 2 in langere sessies te spelen, begon de game gas te geven. Tegen het einde van het derde hoofdstuk beleeft de game een eerste hoogtepunt, waarin je als bende een landhuis bestormt. De drums op de achtergrond en de manier waarop de groep schouder aan schouder op hun doel afloopt, lijkt rechtstreeks uit een klassieke westernfilm te komen. Vanaf dat punt leert de game je dat niets meer stabiel is en gebeuren er ronduit schokkende dingen. Loyaliteit wordt op de proef gesteld, personages sterven en Arthur blijkt eigenlijk veel interessanter te zijn dan hij in eerste instantie leek.

Red Dead Redemption 2 zoog me eindelijk op in het verhaal. Niet alleen de hoofdverhaallijn, maar ook de vele Stranger Missions en andere zijmissies begonnen me steeds meer te boeien, tot het punt dat ik uit angst om iets te missen ze panisch allemaal afwerkte. Sommigen duiken in Arthurs tragische verleden, sommigen zorgen voor een lach op je gezicht en velen bieden de optie om iets goeds te doen voor diegenen die het moeilijk hebben. Ik besteedde meer tijd aan Red Dead Redemption 2 en de game bleef maar geven en geven.

©GMRimport

Nieuw perspectief

In de laatste hoofdstukken overtreft Rockstar Games zichzelf. Red Dead Redemption 2 doet dingen waarvan ik heb gedroomd, om vervolgens keer op keer m’n hart te breken. En elke keer vliegen stemmen van bekende personages door Arthurs hoofd, gepaard met kalmerende beelden van de wilde natuur, die symbool staat voor de oneindige wereld die Arthur wil achterlaten. Red Dead Redemption 2 is op sommige momenten een schilderij waar de puurheid van afstraalt.

Het levende ecosysteem, de npc’s, de variatie en details in de wereld van Red Dead Redemption 2 leggen de lat hoger voor alles wat nog komt, maar het knapste aan de game is hoe het je perspectief verandert. Niet alleen het perspectief op Arthur Morgan als hoofdpersonage, maar ook het perspectief op de vorige game. Red Dead Redemption lijkt haast te zijn gemaakt met een daarop voorafgaand verhaal in het achterhoofd. John Marstons avontuur wordt acht jaar later in een context gezet die me tot op heden bezighoudt. Toen ik begon aan Red Dead Redemption 2 had ik niet gedacht dat de game me zou ontroeren, laat staan m’n blik op een van mijn favoriete titels ooit zou veranderen.

Gelukkig sterven cowboys niet, ze verdwijnen in de zonsondergang.

Deze week kan je op Gamer.nl Favoriet van de Redactie-artikelen verwachten waarin we de games behandelen die ons in 2018 het meest hebben gegrepen.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!