Horizon Forbidden West gaf me het ultieme vakantiegevoel
Achtergrond

Horizon Forbidden West gaf me het ultieme vakantiegevoel

In deze rubriek vertellen Gamer.nl-redacteuren over de game die het afgelopen jaar de meeste indruk op ze heeft gemaakt. Vandaag: Alie met Horizon Forbidden West.

Horizon Forbidden West plofte de dag van de release al op mijn deurmat. Voor mij was het een hele logische day one-aankoop: ik had enorm van Zero Dawn genoten en kon niet wachten om met dit vervolg aan de slag te gaan. Toch bleef Forbidden West een poos onaangeraakt onder mijn tv liggen. Een goede verklaring heb ik daar eigenlijk niet voor. Misschien was ik te druk met Pokémon Legends: Arceus? Of misschien was het wel voorbestemd?

Fotomodus 

Omdat ik Horizon Forbidden West een paar maanden na de release speelde, kon ik meteen in de inmiddels volledig uitgewerkte fotomodus duiken. Die werd namelijk pas na een paar patches volledig geperfectioneerd. En het is juist door de fotomodus dat Forbidden West dit jaar de meeste indruk op me heeft gemaakt.

Ja, je leest het goed: de fotomodus. Ik had natuurlijk ook het interessante verhaal, de mooie personages en de soepele combat kunnen noemen, want ook op die vlakken heeft Guerrilla Games mij weggeblazen. Het is echter de fotomodus die de ervaring helemaal afmaakte. Het voelde dankzij die modus net alsof ik op vakantie ging en er kiekjes van maakte!

©GMRimport

Een plaatje 

Horizon Forbidden West verdient het wat mij betreft om in één adem genoemd te worden met andere PlayStation-exclusives als Uncharted, The Last of Us en God of War. De game is zoals gezegd op alle vlakken geweldig. Natuurlijk is niet elke zijmissie even spannend en natuurlijk biedt het duizendste gevecht met een Burrower geen uitdaging meer. Dat zijn nou eenmaal de valkuilen van een openwereld-rpg. Er is in Forbidden West echter zoveel te zien, dat ik alle kleine minpuntjes graag door de vingers zie... of misschien ben ik ook wel te afgeleid door alle pracht en praal om ze op te merken.

Waar anderen maar bleven klagen over de performance en de graphics van de game, vind ik Forbidden West de mooiste game die ik ooit heb gespeeld. De schitterende landschappen en de minstens zo fraaie mensen zorgden ervoor dat ik vaak totaal vergat wat ik aan het doen was. Ik kon soms oprecht secondenlang verwonderd om me heen te kijken. Om daarna heel snel de fotomodus te openen, natuurlijk.

©GMRimport

Vakantie 

Door die schitterende omgevingen voelde rondlopen in Horizon Forbidden West alsof ik in een exotisch land op vakantie was. Tijdens een vakantie moet ik van alles en iedereen foto’s maken. Vrienden en familie vinden dat altijd erg grappig, want in het dagelijks leven vergeet ik juist altijd foto’s te maken. Ik ben de laatste die tijdens een etentje of een feestje haar mobiel pakt. Op vakantie verander ik echter in een ware fotoholic. 

©GMRimport

©GMRimport

Geen stress, geen gehaast, geen moeten: het is net alsof ik op vakantie pas echt van dingen kan genieten en ze daardoor ook pas echt zie. Juist omdat alles op vakantie zoveel meer binnenkomt, wil ik alles graag delen. Dat doe je natuurlijk het beste met een foto. Die zeggen immers meer dan duizend woorden.

Dat ik honderden foto’s heb gemaakt in Horizon Forbidden West is daarom veelzeggend voor hoe erg ik ben meegezogen in de schitterende spelwereld, hoe erg ik heb kunnen ontspannen en hoe erg ik dat heerlijke vakantiegevoel had tijdens het spelen. 

(Niet) hetzelfde 

De fotomodus in Forbidden West is niet veel veranderd ten opzichte van die in Zero Dawn, maar dat was ook niet nodig. Niet dat de fotomodus nou zo vreselijk uitgebreid is, maar de opties die je krijgt geven je voldoende kans om de schitterende wereld naar eigen inzicht vast te leggen. Je kunt Aloy laten poseren, haar gezichtsverf aanpassen, haar zelfs helemaal weglaten, het tijdstip van de dag aanpassen, filters gebruiken, de focus verleggen en nog veel meer.

Wil je dat zelf ontdekken? Check dan deze leuke how-to!

Ik maak sowieso graag foto's in games. Of nou ja, in games waar ik dat vakantiegevoel ervaar. Neem The Last of Us: Part 2. Hoewel dat ook een schitterende game is – misschien is-ie objectief gezien nog wel mooier dan Forbidden West – is het lang niet zo leuk om foto’s te nemen van een gehavende Ellie in een grauwe stad. Maar weinig fotomodi geven me hetzelfde vakantiegevoel als Forbidden West dat deed. 

Weinig fotomodi geven me hetzelfde vakantiegevoel als Forbidden West dat deed

-

Omdat ik niet wilde dat er een einde aan kwam, heb ik heb tientallen uren gestoken in het verkennen van het spel. Overal waar ik keek, in elk hoekje en elk gaatje, zag ik zoveel kleine details. Game Award of niet, Guerrilla Games heeft enorm veel werk gestoken in elk onderdeel van het art design van het spel.

En het resultaat mag er zijn: elk frame is een schilderij... of nou ja, in ieder geval een foto!

Horizon Forbidden West is verkrijgbaar voor PlayStation 5 en PlayStation 4. Lees hier voorgaande artikelen uit de Favorieten van de Redactie-rubriek.

Watch on YouTube

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!