Horizon Forbidden West gaf me het ultieme vakantiegevoel
Achtergrond

Horizon Forbidden West gaf me het ultieme vakantiegevoel

In deze rubriek vertellen Gamer.nl-redacteuren over de game die het afgelopen jaar de meeste indruk op ze heeft gemaakt. Vandaag: Alie met Horizon Forbidden West.

Horizon Forbidden West plofte de dag van de release al op mijn deurmat. Voor mij was het een hele logische day one-aankoop: ik had enorm van Zero Dawn genoten en kon niet wachten om met dit vervolg aan de slag te gaan. Toch bleef Forbidden West een poos onaangeraakt onder mijn tv liggen. Een goede verklaring heb ik daar eigenlijk niet voor. Misschien was ik te druk met Pokémon Legends: Arceus? Of misschien was het wel voorbestemd?

Fotomodus 

Omdat ik Horizon Forbidden West een paar maanden na de release speelde, kon ik meteen in de inmiddels volledig uitgewerkte fotomodus duiken. Die werd namelijk pas na een paar patches volledig geperfectioneerd. En het is juist door de fotomodus dat Forbidden West dit jaar de meeste indruk op me heeft gemaakt.

Ja, je leest het goed: de fotomodus. Ik had natuurlijk ook het interessante verhaal, de mooie personages en de soepele combat kunnen noemen, want ook op die vlakken heeft Guerrilla Games mij weggeblazen. Het is echter de fotomodus die de ervaring helemaal afmaakte. Het voelde dankzij die modus net alsof ik op vakantie ging en er kiekjes van maakte!

©GMRimport

Een plaatje 

Horizon Forbidden West verdient het wat mij betreft om in één adem genoemd te worden met andere PlayStation-exclusives als Uncharted, The Last of Us en God of War. De game is zoals gezegd op alle vlakken geweldig. Natuurlijk is niet elke zijmissie even spannend en natuurlijk biedt het duizendste gevecht met een Burrower geen uitdaging meer. Dat zijn nou eenmaal de valkuilen van een openwereld-rpg. Er is in Forbidden West echter zoveel te zien, dat ik alle kleine minpuntjes graag door de vingers zie... of misschien ben ik ook wel te afgeleid door alle pracht en praal om ze op te merken.

Waar anderen maar bleven klagen over de performance en de graphics van de game, vind ik Forbidden West de mooiste game die ik ooit heb gespeeld. De schitterende landschappen en de minstens zo fraaie mensen zorgden ervoor dat ik vaak totaal vergat wat ik aan het doen was. Ik kon soms oprecht secondenlang verwonderd om me heen te kijken. Om daarna heel snel de fotomodus te openen, natuurlijk.

©GMRimport

Vakantie 

Door die schitterende omgevingen voelde rondlopen in Horizon Forbidden West alsof ik in een exotisch land op vakantie was. Tijdens een vakantie moet ik van alles en iedereen foto’s maken. Vrienden en familie vinden dat altijd erg grappig, want in het dagelijks leven vergeet ik juist altijd foto’s te maken. Ik ben de laatste die tijdens een etentje of een feestje haar mobiel pakt. Op vakantie verander ik echter in een ware fotoholic. 

©GMRimport

©GMRimport

Geen stress, geen gehaast, geen moeten: het is net alsof ik op vakantie pas echt van dingen kan genieten en ze daardoor ook pas echt zie. Juist omdat alles op vakantie zoveel meer binnenkomt, wil ik alles graag delen. Dat doe je natuurlijk het beste met een foto. Die zeggen immers meer dan duizend woorden.

Dat ik honderden foto’s heb gemaakt in Horizon Forbidden West is daarom veelzeggend voor hoe erg ik ben meegezogen in de schitterende spelwereld, hoe erg ik heb kunnen ontspannen en hoe erg ik dat heerlijke vakantiegevoel had tijdens het spelen. 

(Niet) hetzelfde 

De fotomodus in Forbidden West is niet veel veranderd ten opzichte van die in Zero Dawn, maar dat was ook niet nodig. Niet dat de fotomodus nou zo vreselijk uitgebreid is, maar de opties die je krijgt geven je voldoende kans om de schitterende wereld naar eigen inzicht vast te leggen. Je kunt Aloy laten poseren, haar gezichtsverf aanpassen, haar zelfs helemaal weglaten, het tijdstip van de dag aanpassen, filters gebruiken, de focus verleggen en nog veel meer.

Wil je dat zelf ontdekken? Check dan deze leuke how-to!

Ik maak sowieso graag foto's in games. Of nou ja, in games waar ik dat vakantiegevoel ervaar. Neem The Last of Us: Part 2. Hoewel dat ook een schitterende game is – misschien is-ie objectief gezien nog wel mooier dan Forbidden West – is het lang niet zo leuk om foto’s te nemen van een gehavende Ellie in een grauwe stad. Maar weinig fotomodi geven me hetzelfde vakantiegevoel als Forbidden West dat deed. 

Weinig fotomodi geven me hetzelfde vakantiegevoel als Forbidden West dat deed

-

Omdat ik niet wilde dat er een einde aan kwam, heb ik heb tientallen uren gestoken in het verkennen van het spel. Overal waar ik keek, in elk hoekje en elk gaatje, zag ik zoveel kleine details. Game Award of niet, Guerrilla Games heeft enorm veel werk gestoken in elk onderdeel van het art design van het spel.

En het resultaat mag er zijn: elk frame is een schilderij... of nou ja, in ieder geval een foto!

Horizon Forbidden West is verkrijgbaar voor PlayStation 5 en PlayStation 4. Lees hier voorgaande artikelen uit de Favorieten van de Redactie-rubriek.

Watch on YouTube

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Balatro is meer dan vijf miljoen keer verkocht
Nieuws

Balatro is meer dan vijf miljoen keer verkocht

De game won eind vorig jaar nog meerdere prijzen op The Game Awards

Er zijn inmiddels meer dan vijf miljoen exemplaren van de roguelike deckbuiler Balatro verkocht.

Dat hebben ontwikkelaar LocalThunk en uitgever Playstack aangekondigd. Het lijkt er daarbij op dat de prijzen die de game afgelopen december tijdens The Game Awards heeft gewonnen, deels heeft bijgedragen aan een toename in verkoop.

"De laatste paar weken zijn behoorlijk wild. We hopen dat iedereen die Balatro heeft gekocht nadat men de game zag tijdens The Game Awards een geweldige tijd er mee heeft!"

Balatro is een roguelike waarin spelers decks bouwen en pokeren. Men kan verschillende soorten kaarten verkrijgen en daarmee combo's creëren om hoge scores te halen. De game is verkrijgbaar op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One, Nintendo Switch, pc, Mac, iOS en Android.

Ron Vorstermans gaf het spel een 9 in de Gamer.nl-review: "Er zal wellicht teleurstellende dlc komen, er zullen tijden komen dat het spel nergens meer wordt genoemd, maar Balatro zal er altijd voor je zijn als je even niets te doen hebt. Dit is zo’n game waarvan het simpele concept zich leent voor bijna onbegrensde diepgang. Zelfs na tientallen uren spelen weet deze roguelite deckbuilder je te verrassen met strategieën waarvan je niet wist dat ze mogelijk waren."

Balatro had in eerste instantie een leeftijdsclassificatie van 3+. Dit werd echter al snel naar 18+ veranderd door het Europese PEGI. Daardoor werd vanaf dat moment in de digitale PlayStation- en Xbox-winkels vermeld dat de game elementen van gokken bevat, en in sommige Europese landen werd het spel zelfs in zijn geheel uit de Switch eShop verwijderd. Afgelopen december gaf LocalThunk nog kritiek op de leeftijdsclassificatie. "Aangezien PEGI ons een classificering van 18+ geeft voor het feit dat we slechte speelkaarten in het spel hebben, moet ik misschien maar microtransacties, lootboxes of echt gokken toevoegen zodat we een classificering van 3+ krijgen zoals EA Sports FC."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sega Account gelanceerd, geeft toegang tot bonussen in games
Nieuws

Sega Account gelanceerd, geeft toegang tot bonussen in games

Zoals in het aankomende Like a Dragon: Pirate Yakuza in Hawaii

Sega heeft het zogeheten 'Sega Account' gelanceerd, een service die de games en services van het bedrijf aan elkaar linkt en bonussen aan leden geeft in bepaalde games.

Volgens Sega moet het hebben van een gratis Sega Account mensen "allerlei voordelen geven wanneer men Sega- en Atlus-games speelt en de online services gebruikt". Mensen met een account zullen naast bonuscontent ook nieuws over games en evenementen ontvangen.

Er is ook al meteen een eerste voorbeeld gegeven van zo'n bonus voor accounthouders. Mensen die hun Sega Account aan het op 20 februari te verschijnen Like a Dragon: Pirate Yakuza in Hawaii koppelen, ontvangen een exclusieve outfit voor hoofdpersonage Goro Majima waardoor hij gekleed is als Kazuma Kiryu. Men moet dan wel voor 7 maart een Sega Account hebben aangemaakt.

Sega Accounts zullen het in de toekomst ook mogelijk maken voor spelers om naar hun speelinformatie van games te kijken. Naar verwachting wordt dit vergelijkbaar met de eindejaarsoverzichten van bedrijven als PlayStation, Xbox en Nintendo.

Hoewel op geen wijze bevestigd, speculeren fans dat Sega deze accountservice in de toekomst ook gaat gebruiken om klassieke Sega-games speelbaar te maken. Eind vorig jaar haalde het bedrijf zonder aangegeven reden meer dan zestig klassieke games uit de verkoop in digitale winkels.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!