Honkai: Star Rail grijpt me elke dag bij de hand
Achtergrond

Honkai: Star Rail grijpt me elke dag bij de hand

Laat je vooroordelen over gacha even vallen en stap in de ruimtetrein

In deze rubriek vertellen Gamer.nl-redacteuren over de game die het afgelopen jaar de meeste indruk op ze heeft gemaakt. Vandaag: Kamal met Honkai: Star Rail.

Lees hier alle Favorieten van de redactie.

De games van miHoYo hebben mij al een tijdje in hun greep. Of het nou de enorme open wereld van Genshin Impact is, de diepe verhaallijnen van Honkai: Impact 3rd of de punkstadvibe van het aankomende Zenless Zone Zero, de manier hoe HoYo verhalen en werelden maakt weet mij te pakken. Honkai: Star Rail is mijn favoriet, hoog tijd om deze enorm succesvolle game eens aandacht te geven.

Adembenemend  

In Honkai: Star Rail ben je het nieuwste lid van een groep genaamd The Nameless, een stelletje weldoeners die in hun Astral Express-ruimtetrein van planeet naar planeet reizen met als doel het heelal te verbinden. Zo komt de trein op plekken als een hypermodern ruimtestation, een gigantisch schip en een bevroren planeet met nog maar één bevolkte stad.

De hele game draait eigenlijk meer om de locaties en de personen die je daar ontmoet dan jouw eigen rol in het verhaal. Misschien heten jullie daarom wel The Nameless. Dit maakt de wereld van Honkai: Star Rail ook zo intrigerend. Terwijl Herta Space Station een vertrouwde scifi-aesthetic heeft, is de Xianzhou Luofu iets wat ik nog nooit eerder heb gezien, door de perfecte blend van sciencefiction en traditionele Chinese architectuur. Elke locatie heeft ook zijn eigen muzikale identiteit die elk baasgevecht een god-tier ervaring maakt. De focus op die unieke locaties en personages maakt Honkai: Star Rail voor mij een van de meest adembenemende games die nu uit is.

Over adembenemend gesproken, Honkai: Star Rail zit bomvol personages die steeds verassen met hoe goed ze geschreven zijn. Zoals March 7th, de blije beste vriendin van het eerste uur die niks meer weet van haar verleden en haar blije masker gebruikt om hiermee om te gaan. Andere personages als Bronya Rand hebben in het verhaal van hun wereld zoveel doorgemaakt dat ze snel een favoriet zijn geworden. De personages krijgen allemaal ook zulke goede trailers die meteen laten zien wie ze zijn.

Watch on YouTube

Spelen met vuur, en ijs, en bliksem, en magie

Zoals je misschien merkt was ik helemaal on-board met Honkai: Star Rail voordat de game überhaupt uitkwam, omdat de look mij meteen aantrok. Ik had niet eens veel gelezen over de gameplay voordat ik op release de download aanzette. Maar ik werd meteen omarmd door een fair maar diepgaande gameplayloop van ontdekken, vechten en grinden.

Honkai: Star Rail is geen open wereld zoals Genshin Impact; de game neemt een meer traditionele jrpg-wereldvorm aan van kleinere zones die aan elkaar gelinkt zijn. Ergens is het jammer dat ik niet elke straat in kan lopen, maar ik krijg er zoveel detail voor terug. Er zijn een stuk meer npc’s te vinden en je kan op talloze objecten klikken om bijvoorbeeld een poster te bekijken of de gedachtes van het hoofdpersonage te lezen. Ik weet niet waarom die zo’n fascinatie heeft met prullenbakken, maar ik stan.

Dan het vechten, ik heb altijd al een zwak gehad voor beurtelingse vechtsystemen zoals in Fire Emblem of de oude Final Fantasy-games. Dus het systeem van Honkai: Star Rail voelde meteen als een warm bad door de gevechten waar alles draait om de zwaktes van je vijand te vinden. Vechten doe je met een party van vier, waarin elk personage een rol heeft die gelinkt is aan hun Combat Type en het pad dat ze bewandelen. 

Oké, maar wat betekent dat? Elke vijand in de game is zwak tegen een paar Combat Types zoals ijs, vuur of bliksem. Elk personage heeft een van die Combat Types, dus moet je je party zo opstellen dat je zo veel mogelijk zwaktes kan uitbuiten. Zo breek je door de verdediging van de vijand heen en stun je ze. Elk personage bewandelt daarnaast een pad van een van de goden in Honkai: Star Rail die hun klasse bepaalt. Zo zijn personages van The Hunt gebouwd om goed te focussen op een doelwit en zijn personages van Abundance je healers.

Dit is nog maar de eerste laag. Je kan je personages verder uitbouwen door ze te levelen en Relics te krijgen die ze nog meer buffs geven. Dit is waar de grind van Honkai: Star Rail zit: je blijft Relics en bazen grinden om je personages nog sterker te maken. Vooral in de hogere World Levels zijn teamcompositie en de Relics het belangrijkste wat er is. Normaal haat ik gigantische grinds als dit – daarom ben ik nooit ver gekomen in Hyperdimension Neptunia-games – maar deze keer is het anders omdat de gevechten zelf al superleuk zijn.

Nooit saai

Ik hou dus erg van de look, de personages en de gameplay van Honkai: Star Rail. Deze stukken krijgen vorm in de vele verhaallijnen, sidequests en events die de game de afgelopen maanden heeft gekregen. De game krijgt namelijk bijna elke maand weer een grote update die iets compleet unieks brengt om de wereld en personages uit te bouwen. Zo heeft zo goed als elk personage een eigen quest, krijg je geregeld sms’jes van de personages, kan je een museum heropenen, nieuw leven blazen in een marktdistrict en is er zelfs een Pokémon-parodie met een eigen Jessie en James. Allemaal met leuke minigames en twists op de normale gameplayloop. Op deze manier lukt het Honkai: Star Rail om niet saai te worden als je de grind een beetje beu bent. Voor mij is het de reden om elke dag de game weer op te starten.

Watch on YouTube

Als ik Honkai: Star Rail zou moeten samenvatten: het is een van de meest gedetailleerde rpg’s, die maar blijft verrassen. Als je Genshin Impact speelt, weet je al hoeveel passie miHoYo in zijn games stopt. Honkai: Star Rail is geen uitzondering. Ik ben sinds dag één een megafan en kan de game aan iedere fan van rpg-games aanraden.

Nou durf ik te wedden dat veel mensen dit verhaal wegklikten zodra ze het woord ‘gacha’ lazen bovenaan. Ja, er is een gacha-systeem om nieuwe personages te krijgen. Ja, je kan geld uitgeven. Maar nee, dit is niet een game die je dwingt om je portemonnee te trekken, je kan zonder moeite de hele game spelen zonder een cent uit te geven. De deur wordt niet ineens voor je neus dichtgeslagen. Zelfs de grind blijft hetzelfde: als je geld uitgeeft om personages sneller te krijgen moet je ze toch gaan levelen.

Het imago dat Chinese gacha-games bestaan om je geld te pakken en niks teruggeven is niet meer van deze tijd. Het zijn volwaardige spellen die aandacht verdienen, daarom schreef ik vorig jaar ook al over een gacha-game. Kijk maar naar de cijfers, Honkai: Star Rail had op release al 20 miljoen downloads op pc en smartphone, en toen de game in oktober naar PlayStation 5 kwam had het binnen een maand een miljoen spelers.

En gacha of niet, Honkai: Star Rail is een hele goede game, de graphics, het verhaal, de grote updates en de gameplay zijn van topklasse. Veel betaalde games van grote westerse uitgevers kunnen er wat van leren. Laat je vooroordelen even vallen en stap de Astral Express in. Want als je deze game niet gaat spelen ‘omdat gacha’, laat je een van de beste games van 2023 liggen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Guacamelee-ontwikkelaar onthult aankomend jaar volgende game
Nieuws

Guacamelee-ontwikkelaar onthult aankomend jaar volgende game

Meest recente spel van de studio is Nobody Saves the World

Drinkbox Studios, de ontwikkelaar van de Guacamelee-spellen, zal in 2025 zijn nieuwe game aankondigen.

Dat heeft de ontwikkelaar laten weten op social media. Details over de nieuwe game werden niet gegeven, maar zullen dus wel in 2025 volgen.

Drinkbox Studios is vooral bekend van de twee Guacamelee-games, metroidvania's met een focus op platformgameplay. Het meest recente wapenfeit van de studio is echter het in 2022 verschenen Nobody Saves the World.

In Nobody Saves the World stappen spelers in de schoenen van Nobody, een personage dat ruim vijftien verschillende gedaanten kan aannemen. Elke gedaante beschikt over een unieke vaardigheid, die spelers moeten combineren om puzzels op te lossen en quests te voltooien.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gerucht: Call of Duty: World at War en Singularity in mei naar Game Pass
Nieuws

Gerucht: Call of Duty: World at War en Singularity in mei naar Game Pass

In maart zou ook een andere Call of Duty-game aan Game Pass worden toegevoegd

Een insider claimt dat de spellen Call of Duty: World at War en Singularity in de loop van 2025 naar Xbox Game Pass komen.

Sinds Activision Blizzard onderdeel uitmaakt van Microsoft zijn er diverse games van de uitgever op Game Pass verschenen, waaronder Crash Bandicoot N. Sane Trilogy, Diablo 4, Call of Duty: Modern Warfare 3 en Spyro Reignited Trilogy. Ook is op release meteen Call of Duty: Black Ops 6 op Game Pass geplaatst. Het is echter duidelijk dat de oude games van Activision Blizzard verspreid worden uitgebracht op de abonnementsdienst.

Volgens insider eXtas1s kunnen Game Pass-abonnees volgend jaar in ieder geval Treyarchs Call of Duty: World at War en Raven Softwares Singularity verwachten. Beide games zouden rond mei 2025 aan de dienst worden toegevoegd. Tot slot meldt de insider dat mensen in maart ook een andere Call of Duty-game op Game Pass kunnen verwachten, maar wordt geen titel genoemd. Officieel is op moment van schrijven nog niets officieel bevestigd.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!