Honkai: Star Rail grijpt me elke dag bij de hand
Achtergrond

Honkai: Star Rail grijpt me elke dag bij de hand

Laat je vooroordelen over gacha even vallen en stap in de ruimtetrein

In deze rubriek vertellen Gamer.nl-redacteuren over de game die het afgelopen jaar de meeste indruk op ze heeft gemaakt. Vandaag: Kamal met Honkai: Star Rail.

Lees hier alle Favorieten van de redactie.

De games van miHoYo hebben mij al een tijdje in hun greep. Of het nou de enorme open wereld van Genshin Impact is, de diepe verhaallijnen van Honkai: Impact 3rd of de punkstadvibe van het aankomende Zenless Zone Zero, de manier hoe HoYo verhalen en werelden maakt weet mij te pakken. Honkai: Star Rail is mijn favoriet, hoog tijd om deze enorm succesvolle game eens aandacht te geven.

Adembenemend  

In Honkai: Star Rail ben je het nieuwste lid van een groep genaamd The Nameless, een stelletje weldoeners die in hun Astral Express-ruimtetrein van planeet naar planeet reizen met als doel het heelal te verbinden. Zo komt de trein op plekken als een hypermodern ruimtestation, een gigantisch schip en een bevroren planeet met nog maar één bevolkte stad.

De hele game draait eigenlijk meer om de locaties en de personen die je daar ontmoet dan jouw eigen rol in het verhaal. Misschien heten jullie daarom wel The Nameless. Dit maakt de wereld van Honkai: Star Rail ook zo intrigerend. Terwijl Herta Space Station een vertrouwde scifi-aesthetic heeft, is de Xianzhou Luofu iets wat ik nog nooit eerder heb gezien, door de perfecte blend van sciencefiction en traditionele Chinese architectuur. Elke locatie heeft ook zijn eigen muzikale identiteit die elk baasgevecht een god-tier ervaring maakt. De focus op die unieke locaties en personages maakt Honkai: Star Rail voor mij een van de meest adembenemende games die nu uit is.

Over adembenemend gesproken, Honkai: Star Rail zit bomvol personages die steeds verassen met hoe goed ze geschreven zijn. Zoals March 7th, de blije beste vriendin van het eerste uur die niks meer weet van haar verleden en haar blije masker gebruikt om hiermee om te gaan. Andere personages als Bronya Rand hebben in het verhaal van hun wereld zoveel doorgemaakt dat ze snel een favoriet zijn geworden. De personages krijgen allemaal ook zulke goede trailers die meteen laten zien wie ze zijn.

Watch on YouTube

Spelen met vuur, en ijs, en bliksem, en magie

Zoals je misschien merkt was ik helemaal on-board met Honkai: Star Rail voordat de game überhaupt uitkwam, omdat de look mij meteen aantrok. Ik had niet eens veel gelezen over de gameplay voordat ik op release de download aanzette. Maar ik werd meteen omarmd door een fair maar diepgaande gameplayloop van ontdekken, vechten en grinden.

Honkai: Star Rail is geen open wereld zoals Genshin Impact; de game neemt een meer traditionele jrpg-wereldvorm aan van kleinere zones die aan elkaar gelinkt zijn. Ergens is het jammer dat ik niet elke straat in kan lopen, maar ik krijg er zoveel detail voor terug. Er zijn een stuk meer npc’s te vinden en je kan op talloze objecten klikken om bijvoorbeeld een poster te bekijken of de gedachtes van het hoofdpersonage te lezen. Ik weet niet waarom die zo’n fascinatie heeft met prullenbakken, maar ik stan.

Dan het vechten, ik heb altijd al een zwak gehad voor beurtelingse vechtsystemen zoals in Fire Emblem of de oude Final Fantasy-games. Dus het systeem van Honkai: Star Rail voelde meteen als een warm bad door de gevechten waar alles draait om de zwaktes van je vijand te vinden. Vechten doe je met een party van vier, waarin elk personage een rol heeft die gelinkt is aan hun Combat Type en het pad dat ze bewandelen. 

Oké, maar wat betekent dat? Elke vijand in de game is zwak tegen een paar Combat Types zoals ijs, vuur of bliksem. Elk personage heeft een van die Combat Types, dus moet je je party zo opstellen dat je zo veel mogelijk zwaktes kan uitbuiten. Zo breek je door de verdediging van de vijand heen en stun je ze. Elk personage bewandelt daarnaast een pad van een van de goden in Honkai: Star Rail die hun klasse bepaalt. Zo zijn personages van The Hunt gebouwd om goed te focussen op een doelwit en zijn personages van Abundance je healers.

Dit is nog maar de eerste laag. Je kan je personages verder uitbouwen door ze te levelen en Relics te krijgen die ze nog meer buffs geven. Dit is waar de grind van Honkai: Star Rail zit: je blijft Relics en bazen grinden om je personages nog sterker te maken. Vooral in de hogere World Levels zijn teamcompositie en de Relics het belangrijkste wat er is. Normaal haat ik gigantische grinds als dit – daarom ben ik nooit ver gekomen in Hyperdimension Neptunia-games – maar deze keer is het anders omdat de gevechten zelf al superleuk zijn.

Nooit saai

Ik hou dus erg van de look, de personages en de gameplay van Honkai: Star Rail. Deze stukken krijgen vorm in de vele verhaallijnen, sidequests en events die de game de afgelopen maanden heeft gekregen. De game krijgt namelijk bijna elke maand weer een grote update die iets compleet unieks brengt om de wereld en personages uit te bouwen. Zo heeft zo goed als elk personage een eigen quest, krijg je geregeld sms’jes van de personages, kan je een museum heropenen, nieuw leven blazen in een marktdistrict en is er zelfs een Pokémon-parodie met een eigen Jessie en James. Allemaal met leuke minigames en twists op de normale gameplayloop. Op deze manier lukt het Honkai: Star Rail om niet saai te worden als je de grind een beetje beu bent. Voor mij is het de reden om elke dag de game weer op te starten.

Watch on YouTube

Als ik Honkai: Star Rail zou moeten samenvatten: het is een van de meest gedetailleerde rpg’s, die maar blijft verrassen. Als je Genshin Impact speelt, weet je al hoeveel passie miHoYo in zijn games stopt. Honkai: Star Rail is geen uitzondering. Ik ben sinds dag één een megafan en kan de game aan iedere fan van rpg-games aanraden.

Nou durf ik te wedden dat veel mensen dit verhaal wegklikten zodra ze het woord ‘gacha’ lazen bovenaan. Ja, er is een gacha-systeem om nieuwe personages te krijgen. Ja, je kan geld uitgeven. Maar nee, dit is niet een game die je dwingt om je portemonnee te trekken, je kan zonder moeite de hele game spelen zonder een cent uit te geven. De deur wordt niet ineens voor je neus dichtgeslagen. Zelfs de grind blijft hetzelfde: als je geld uitgeeft om personages sneller te krijgen moet je ze toch gaan levelen.

Het imago dat Chinese gacha-games bestaan om je geld te pakken en niks teruggeven is niet meer van deze tijd. Het zijn volwaardige spellen die aandacht verdienen, daarom schreef ik vorig jaar ook al over een gacha-game. Kijk maar naar de cijfers, Honkai: Star Rail had op release al 20 miljoen downloads op pc en smartphone, en toen de game in oktober naar PlayStation 5 kwam had het binnen een maand een miljoen spelers.

En gacha of niet, Honkai: Star Rail is een hele goede game, de graphics, het verhaal, de grote updates en de gameplay zijn van topklasse. Veel betaalde games van grote westerse uitgevers kunnen er wat van leren. Laat je vooroordelen even vallen en stap de Astral Express in. Want als je deze game niet gaat spelen ‘omdat gacha’, laat je een van de beste games van 2023 liggen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Chernobylite vanaf 13 december verkrijgbaar voor Switch
Nieuws

Chernobylite vanaf 13 december verkrijgbaar voor Switch

Op avontuur in de Exclusion Zone te Chernobyl

De Complete Edition van Chernobylite komt op 13 december uit voor Nintendo Switch.

Het was al bekend dat de game naar Nintendo's hybride console kwam, maar nu is er een precieze releasedatum bekend. Daarbij is er een nieuwe trailer uitgekomen die hieronder kan worden bekeken.

In Chernobylite verkennen spelers een zo accuraat mogelijk ingescande versie van de Exclusion Zone in Chernobyl, het stadje waar de kernramp in de jaren tachtig plaatsvond. Spelers nemen het niet alleen op tegen natuurlijke en bovennatuurlijke bedreigingen, maar ook tegen andere stalkers.

Chernobylite verscheen in 2019 als Early Access-titel op pc, gevolgd door de volledige release in 2021. Later dat jaar kwam de game ook naar PS4 en Xbox One, en in 2022 naar PS5 en Xbox Series-consoles. De Complete Edition bevat alle content die na de release voor de game is verschenen.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Kingdom Hearts Missing-Link voor onbepaalde tijd uitgesteld
Nieuws

Kingdom Hearts Missing-Link voor onbepaalde tijd uitgesteld

Game maakt gebruik van de GPS-technologie in smartphones

Het mobiele spel Kingdom Hearts Missing-Link had eigenlijk dit jaar moeten verschijnen, maar is nu voor onbepaalde tijd uitgesteld.

"Terwijl we ons voorbereidden voor de release van Kingdom Hearts Missing-Link hebben we de moeilijke beslissing gemaakt om het spel uit te stellen", zo wordt verteld via een tweet op het officiële account van de game. "We verontschuldigen ons naar de spelers die uitkeken naar de release en stellen jullie geduld op prijs. Kijk uit naar meer informatie."

Kingdom Hearts Missing-Link wordt een mobiele actie-rpg die gebruikmaakt van de GPS in de smartphone van de gebruiker. De game lijkt in tegenstelling tot andere mobiele games met hetzelfde concept, zoals Pokémon Go, het echter wel iets anders aan te pakken: een eerdere trailer suggereerde dat spelers niet naar locaties in het echt hoeven te reizen om die toch in de game te bezoeken.

Diverse Disney-personages maken onderdeel uit van de game, waaronder Simba, Ariël, Winnie de Poeh en Mickey Mouse. Zij zullen echter niet direct in de spelwereld voorkomen, maar kunnen via icoontjes tijdens gevechten worden ingezet.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!