Hier moet Sekiro staan, maar er staat Tetris 99
Achtergrond

Hier moet Sekiro staan, maar er staat Tetris 99

Het is traditie op Gamer.nl om aan het einde van het jaar uitgebreid terug te blikken en vooruit te kijken. Dat doen we uiteraard met de gezamenlijk gekozen Top 25 van 2019 en Top 100 van 2020, maar in deze rubriek kiezen Gamer.nl-redacteuren individueel hun favoriete game van dit jaar. Vandaag vertelt Ron Vorstermans over Tetris 99. Soort van.

Tetris 99 is niet mijn game van het jaar! Door zijn nietsontziende eindbazen krijgt Sekiro die eer. Weet je wat raar is aan Sekiro? Dat ik die game na een half jaar ausruhen weer oppakte en meteen een moeilijke minibaas versloeg. Het zwaardvechten heeft zich blijkbaar genesteld in mijn spiergeheugen. En welverdiend, want Sekiro is gemaakt met dezelfde meedogenloze focus die van spelers wordt vereist. Sekiro is zo’n game die precies de juiste hoeveelheid wortel voorhoudt. Sekiro schreeuwt continu: je kunt dit, ook al lijkt het nu onmogelijk. Ik heb echt intens van die uitdaging genoten.

©GMRimport

Enfin, ik schrijf dit artikel niet over Sekiro en dat heeft een goede reden. Ik kon er niet mee leven dat niemand over Tetris 99 wilde schrijven. Dat zegt ook wel wat over dit gamejaar. Ik heb nog nooit zoveel moeite gehad met het samenstellen van een GOTY-lijst voor de podcast. Er waren geen duidelijke uitschieters, maar bovenal was er weinig vernieuwends. Ja, we praten weer over crpg’s, Outer Wilds is een frisse adventuregame en met battle chess zag een nieuw genre het levenslicht, maar verder is het wachten op de nieuwe consoles en de vele titels die naar 2020 zijn uitgesteld.

En dan is er nog dat ene Japanse bedrijf dat systematisch onvoorspelbaar blijft

Nintendo is zo slecht in consistent zijn dat Nintendo soort van avant-garde is. Je zou mij moeiteloos kunnen wijsmaken dat Nintendo in 2020 een Nintendo 64 Mini zonder HDMI-aansluiting gaat aankondigen Ik bedoel: het is 2019 en de Switch is nog steeds nauwelijks een online console. Multiplayergames als Splatoon 2 bevatten matchmaking-foutjes die we kennen uit het tijdperk van de inbelmodem. Om te chatten heb je een app op je telefoon nodig die zó slecht geïntegreerd is dat veel Switch-bezitters niet eens weten dat die app bestaat.

Ja, dat klopt allemaal, maar het is Nintendo, denk je waarschijnlijk. ‘De magie van Nintendo.’ Gelul natuurlijk. Je kunt als bedrijf niet overleven op enkel de hoop dat alles goedkomt of door te teren op je naam. Kijk maar naar Bioware. In de praktijk is Nintendo gewoon een berekend creatief bedrijf dat Japanse normen en waarden hoog in het vaandel heeft staan. Dat verklaart ook Tetris 99. Tetris is een tijdloze GameBoy-klassieker en battle royale-games zijn populair; Nintendo was slim genoeg beide te combineren. Tetris 99 is bovendien simpel in opzet en daarom erg geschikt om te combineren met een online service.

©GMRimport

Tot dusver de zakelijke analyse, want dat Tetris 99 daadwerkelijk bestaat en mijn meest gespeelde game van 2019 is, is compleet, compleet, compléét krankzinnig. Laten we wel zijn: ieder bedrijf in de game-industrie wilde in 2019 een puntje van de Fortnite-taart. Iedere uitgever kwam met een battle royale-game met ‘een haakje’. Oh, de haakjes. Geen cirkel, maar een vierkante map! Fortnite, maar zonder het bouwen! Perks! Battle royale in vr! Noem het maar op of mijn mailbox zag het in persberichtvorm langskomen. De battle royale-hypetrein rijdt nog steeds: ook in 2020 verwachten we nog een heleboel soortgelijke modi.

Ik vind het typisch Nintendo om zich aan die strijd tussen allemaal piefpafpoefgames te onttrekken, maar toch de leukste, meest originele game in het genre op te leveren. Bovendien ben ik volledig verliefd op het idee dat iemand Tetris 99 daadwerkelijk gepitcht heeft. Dat iemand bij Nintendo dacht: Fortnite is populair, Tetris was ooit een ding, laten we ze combineren, want het is 2019 en dit is wat de mensen willen. En dat toen iemand dacht: wat een goed idee.

In die zin is Tetris 99 de meest Nintendo-achtige Nintendo-game van de afgelopen tien jaar. Vooral omdat Tetris 99 wel een battle royale-game is, maar niet een die inspringt op de bestaande vraag. Dat zou natuurlijk veel te logisch zijn.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld
Nieuws

Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld

Dat zijn een hoop bezorgde pakketjes

Het in 2019 uitgekomen Death Stranding is inmiddels door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld.

Dat maakte bedenker Hideo Kojima bekend via social media. De game is al sinds november 2019 verkrijgbaar, maar was in eerste instantie alleen op PlayStation 4 beschikbaar. Inmiddels is de game ook op PlayStation 5, pc, Xbox Series-consoles, Mac en smartphones speelbaar.

Vervolg Death Stranding 2: On the Beach staat gepland voor een release op 26 juni, zo werd onlangs bekendgemaakt. Diverse acteurs en actrices uit de eerste Death Stranding keren terug, waaronder Léa Seydoux, Norman Reedus en Troy Baker. Ook Shioli Kutsuna en Elle Fanning hebben rollen in de game.

De eerste Death Stranding is de eerste game die Kojima ontwikkelde met zijn studio Kojima Productions nadat hij de banden brak met uitgever Konami, waar hij de Metal Gear-reeks voor ontwikkelde. Het spel biedt een uniek concept, waarbij spelers door een post-apocalyptisch landschap lopen om pakketten te bezorgen. Zoals gebruikelijk bij games van Kojima worden gameplaysegmenten afgewisseld met soms langdurige filmpjes waarin vooral het verhaal en dialogen centraal staan.

Michel Musters beloonde Death Stranding in 2019 met een 9,5 op Gamer.nl: "Met Death Stranding behandelt Hideo Kojima grote thema’s als het hiernamaals, ouderschap, de connectie tussen mensen en zelfs klimaatverandering en het uitsterven van de mensheid. Hij brengt dit alles op even fabuleuze als verwarrende wijze in beeld. De kerngameplay – het vervoeren van pakketjes en ondertussen je evenwicht zien te bewaren – lijkt in eerste instantie tegenstrijdig simpel. Klikt het eenmaal, dan biedt het concept oneindig veel voldoening. Gecombineerd met de online functies die in de campagne zijn geïntegreerd, resulteert het in een van de meest unieke virtuele ervaringen ooit."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'
Nieuws

The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'

Ontwikkelaar geeft zijn mening over het einde van de eerste game

The Last of Us-ontwikkelaar Neil Druckmann heeft zich voor het eerst uitgesproken over een belangrijk plotpunt uit de gamereeks: wat hem betreft heeft Joel "de juiste keuze gemaakt".

Let op: Hierna volgen grote spoilers voor de eerste The Last of Us-game en het eerste seizoen van de gelijknamige HBO-serie.

In The Last of Us wordt het meisje Ellie naar een groep genaamd de Fireflies gebracht. Ellie is namelijk immuun voor een virus dat de gehele mensheid treft. De Fireflies zijn van plan om Ellie te opereren om er zo achter te komen of er een medicijn voor het virus gemaakt kan worden, maar zijn wel genoodzaakt haar te doden. Joel, de man waarmee Ellie de reis naar de Fireflies heeft afgelegd, besluit op het laatste moment echter de Fireflies te doden, Ellie te redden en haar zodra ze wakker wordt uit haar narcose te vertellen dat ze niets voor de mensheid kon betekenen.

Dit einde van The Last of Us heeft al jaren discussie bij gamers opgeleverd - heeft Joel de juiste keuze gemaakt? Regisseur Neil Druckmann heeft nu tegen IGN verteld dat hij van mening is dat Joel dat inderdaad heeft gedaan. "Ik geloof dat Joel de juiste keuze maakte. Als ik Joel was geweest, hoop ik dat ik ook zou kunnen doen wat hij deed om mijn 'dochter' te redden."

Craig Mazin, die samen met Druckmann de HBO-verfilming runt, geeft iets meer nuance. Ook hij geeft aan dat hij waarschijnlijk hetzelfde zou doen. "Maar ik zou graag denken dat ik het niet zou doen. Dat is ook juist het interessante moraal van het verhaal. En daarom is het einde van de eerste game zo spraakmakend en geweldig."

Het tweede seizoen van The Last of Us verfilmt het in 2020 verschenen The Last of Us: Part 2, dat zich vier jaar na de eerste game afspeelt. In de serie zit er echter vijf jaar tussen het eerste en tweede seizoen. De game wordt in ieder geval opgedeeld in meerdere seizoenen, al is nog niet bekend hoeveel precies. Het tweede seizoen bestaat uit zeven afleveringen. De eerste aflevering verschijnt op 14 april op HBO Max.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!