Gran Turismo Sport is nog altijd een grootheid onder de racegames
Achtergrond

Gran Turismo Sport is nog altijd een grootheid onder de racegames

We hebben een fantastisch gamejaar achter de rug en hebben allemaal volop games gespeeld dit jaar. Naast de gezamenlijk gekozen Top 25 van 2018 en de Top 100 van 2019 vertellen Gamer.nl-redacteuren in deze rubriek individueel over hun favoriete games van 2018. Vandaag: Joe met Gran Turismo Sport.

Toegegeven: toen grootmeester-gamedesigner Kazunori Yamauchi tijdens de Paris Games Week in 2015 Gran Turismo Sport aankondigde, verwachtte ik er niet veel van. De frontman van Polyphony Digital onthulde op dat moment een samenwerking met de internationale autosportfederatie FIA en wilde daarmee de wereld van het competitieve online racen betreden. Terwijl juist Gran Turismo, de franchise die ooit baanbrekend was als ‘caRPG’ met een carrièrestand en vele honderden verzamelbare auto’s, altijd conservatief en soms zelfs klungelig was omgesprongen met het fenomeen ‘racen over het internet.’ Vooral Gran Turismo 5 sloeg die plank behoorlijk mis, nota bene in een periode dat consolegames volop inzetten op online multiplayer. ‘GT’ was wat mij betreft vergane glorie.

©GMRimport

Waarheidsgetrouwe balans

Dat veranderde volledig in 2017, eigenlijk al na mijn eerste hands-on kennismaking met GT Sport. Vooropgesteld dankzij het heerlijk fijngevoelige rijgedrag (nog altijd de basis van elke goede racegame) met een perfecte, waarheidsgetrouwe balans tussen uitdaging en plezier, waardoor je daadwerkelijk het gevoel hebt serieus met racen bezig te zijn. Ook de pure liefde voor autocultuur bleek uitstekend vastgelegd, met oog voor detail op elk automodel en tal van mogelijkheden om die te tonen – van musea tot een in-game tijdlijn met eigen foto’s, replays en kleurstellingen van spelers.

Belangrijker nog: Polyphony slaagde er daadwerkelijk in om te innoveren. In de zogeheten Sport Mode strijd je online tegen andere spelers met vooraf bepaalde (gelijkwaardig afgestelde) auto’s, circuits en tijdstippen – een systeem waarvoor slim leentjebuur is gespeeld bij simrace-icoon iRacing. Dit competitieve component was (en is nog steeds) zeker niet zonder problemen, vooral op het gebied van straffen voor botsingen, die weer impact hebben op je licentiewaardering voor kundig en sportief rijgedrag. Toch scoorde de game bij mij goed genoeg om ‘m uit te roepen tot dé game van vorig jaar.

Door het Gran Turismo Championship wordt de kunst van het simracen niet langer als opstapje naar de autosport gezien, maar als een (e-)sport op zich.

-

Wereldkampioenschap virtueel autoracen

Twaalf maanden later ken ik die eer graag nogmaals toe aan Gran Turismo Sport. Vooral omdat Yamauchi-san zijn belofte heeft waargemaakt: het FIA-certified Gran Turismo Championship dat dit jaar gehouden werd, viel nog het beste te beschrijven als een officieel wereldkampioenschap virtueel autoracen. Zelf waagde ik slechts één halfslachtige poging om me te plaatsen voor een kwalificatiewedstrijd, maar ik mocht wel getuige zijn van het Europese finale-event in Madrid. Dat liep uit op een meeslepend simracefestijn, waarin de focus daadwerkelijk lag op de prestaties van de beste spelers in de game. Dit in tegenstelling tot de GT Academy van tien jaar geleden, waarin de snelste GT-spelers een worst werd voorgehouden in de vorm van een contract om in het echt te mogen autoracen. Door het Gran Turismo Championship wordt de kunst van het simracen niet langer als opstapje naar de autosport gezien, maar als een (e-)sport op zich.

Watch on YouTube

De hele campagne inspireerde me als levenslang liefhebber van racegames enorm. Tegelijk met het kampioenschap van 2018 organiseerde ik met een groep bekenden (‘amateurs van niveau’) een eigen kampioenschapje, waarin we elke dinsdagavond achter de tv kropen om even serieus als eerlijk tegen elkaar te strijden op het virtuele asfalt. Tussendoor spraken we niet alleen over onze eigen wedstrijden, maar ook over de gelivestreamde race van het wereldkampioenschap. Beide competities leverden eerder in de regel dan bij uitzondering superspannende wedstrijden op, waarin menig Formule 1 Grand Prix een puntje kan zuigen.

©GMRimport

Onbegrepen visie

De trieste werkelijkheid is overigens dat lang niet alle spelers meegaan in deze nieuwe spelopzet. Volgens de statistieken hebben inmiddels zo’n zes miljoen mensen de game gespeeld, waarvan nog geen half miljoen meer dan tien online races heeft gereden. Ruim driekwart heeft de Sport Mode zelfs helemaal niet aangeraakt. Blijkbaar verwacht men van Gran Turismo nog altijd een conventionele opzet – zoals de campagnestand met vele singleplayerkampioenschappen die Polyphony begin 2018 alsnog aan het spel toevoegde. Je zou dus kunnen stellen dat de visie van Yamauchi-san niet wordt begrepen.

Des te meer valt het te prijzen dat GT Sport-spelers nog elke maand getrakteerd worden op een gratis nieuwe baan en dito set auto’s – waarmee de teller nu op een respectabel aantal van 271 staat. Niet dat het voor mij zoveel uitmaakt, want ik heb geen moment de modellen en circuits gemist die de sprong van PlayStation 3 naar PlayStation 4 niet overleefden. De huidige selectie bevat meer dan genoeg uitgekiende, gebalanceerde en unieke racemonsters en -locaties om me al meer dan een jaar wekelijks mee te vermaken. In de laatste tien jaar is het maar zelden voorgekomen dat ik zo consequent een racegame speelde.

Misschien dat ik me in 2019 zelfs serieus ga wagen aan iRacing, een game waarvoor ik me hobbymatig eerder weinig interesseerde – vooral door vastgeroeste consoleliefde. Gran Turismo Sport heeft me laten zien dat je dat soort conventies soms gewoon moest loslaten.

Tot en met deze vrijdag 4 januari kan je op Gamer.nl elke dag een nieuwe Favoriet van de Redactie verwachten waarin we de games behandelen die ons in 2018 het meest hebben gegrepen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Doom: The Dark Ages arriveert zoals verwacht op 15 mei
Nieuws

Doom: The Dark Ages arriveert zoals verwacht op 15 mei

Slayen in de middeleeuwen

Eerdere geruchten bleken te kloppen: Doom: The Dark Ages is vanaf 15 mei verkrijgbaar.

Dat werd gisteravond tijdens de Xbox Developer Direct aangekondigd. Daarbij werden er uitgebreide nieuwe beelden getoond, die hieronder zijn te zien. Een van de meest opvallende toevoegingen aan de game is een parry via een schild, waar overigens ook een kettingzaag aan hangt.

Verder bevestigde id Software dat Doom: The Dark Ages geen multiplayeropties bevat. Wel heeft de game de meest uitgebreide singleplayercampagne uit de reeks ooit.

Eerder deze week lekte de mogelijke releasedatum van Doom: The Dark Ages al uit. De game komt naar Xbox Series-consoles, pc en PlayStation 5. Ook zal het spel meteen op Xbox Game pass komen te staan.

Doom: The Dark Ages is een prequel op Doom (2016) en Doom Eternal, waarin spelers wederom in de huid als de Doom Slayer kruipen. Daarbij ligt er zoals de titel al aangeeft een nadruk op een middeleeuwse setting en wapens.

Ron Vorstermans woonde een presentatie bij over de nieuwe Doom en is enthousiast in zijn preview: "Open gebieden, een nieuwe setting, die mech: het ziet er allemaal ontzettend geraffineerd uit. id Software heeft duidelijk de ambitie om hier een nog grootser avontuur van te maken. Maar dat is niet het belangrijkste. Het belangrijkste is dat The Dark Ages een Doom-game wil zijn waarin je lekker kan gaan. Het ziet er zó immens bevredigend uit op het laatste moment een kogel terug te kaatsen, om vervolgens je zaagschild in het hoofd van een of ander hondslelijk duivelskind te werpen. Nee, een schild is niet typisch Doom, maar dit schild is dat zeker wel. Zin in."

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Clair Obscur: Expedition 33 ontvangt 24 april als releasedatum
Nieuws

Clair Obscur: Expedition 33 ontvangt 24 april als releasedatum

De game komt naar Xbox Series-consoles, PS5, pc en Game Pass

De uniek ogende rpg Clair Obscur: Expedition 33 komt op 24 april uit, zo werd gisteravond tijdens de Xbox Developer Direct aangekondigd.

Op die dag komt het spel naar Xbox Series-consoles, PlayStation 5 en pc (via Steam en Epic Games Store). Daarbij zal de game vanaf die dag ook op Xbox Game Pass komen te staan.

Gedurende de presentatie vertelden de ontwikkelaars over hoe het concept van de game en de ontwikkelaar zelf tot stand kwam, en werd er meer getoond van het spel. In onderstaande nieuwe trailer krijgen kijkers dan ook een goede blik op de aankomende game.

Clair Obscur: Expedition 33 is de debuutgame van ontwikkelaar Sandfall Interactive en speelt zich af in een wereld waar een mysterieuze entiteit genaamd de Paintress de wereld elk jaar opnieuw 'schildert'. Ze plaatst daarbij een vervloekt cijfer op een monoliet waardoor iedereen van die leeftijd in één keer verdwijnt. Het nummer gaat elk jaar omlaag, waardoor steeds jongere mensen verdwijnen.

Vlak voor de jaarlijkse sessie waarbij de Paintress het nummer '33' gaat schilderen, trekt een groep er op uit om haar te stoppen. Deze groep wordt geleid door een man genaamd Gustave. De game biedt turn-based gevechten in een wereld geïnspireerd door de Belle époque-periode. De menu's van de turn-based gevechten worden daarbij op flitsende wijze in beeld gebracht. De spelwereld stelt een fantasievolle en soms haast surrealistische versie van Frankrijk voor.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!