Gran Turismo 7 kreeg voor elkaar wat nog geen andere game lukte
Achtergrond

Gran Turismo 7 kreeg voor elkaar wat nog geen andere game lukte

In deze rubriek vertellen Gamer.nl-redacteuren over de game die het afgelopen jaar de meeste indruk op ze heeft gemaakt. Vandaag: Arthur met Gran Turismo 7.

Ik kan het hier hebben over alles wat er mis is met Gran Turismo 7. Het zou een verhaal opleveren waarop ik boze mails van de eindredactie zou krijgen: sorry Arthur, dit is echt veel te lang voor Gamer.nl. Laat ik het erop houden dat GT7 geen geweldige start kende, vervolgens totaal uit de bocht vloog met zijn microtransacties en dagenlange serveruitval, maar sindsdien de weg naar herstel heeft ingeslagen.

De laatste paar updates waren zelfs, nou ja, gewoon goed? Als ik verbaasd klink, is het omdat ontwikkelaar Polyphony Digital de reputatie heeft hele vreemde ingrepen te doen; twee stappen vooruit, één dubbele salto achterover. Maar alles wat de studio van GT-vader Kazunori Yamauchi de laatste tijd doet, voldoet zowaar aan de wetten van de logica. 

©GMRimport

Twee dingen springen eruit. Ten eerste zijn de afstanden tussen auto’s met rollende starts online niet meer maatje straatlengte, wat races véél spannender maakt. Daarnaast kun je elke auto in je garage nu verkopen, mocht je verlegen zitten om financiën en uit principe (of noodzaak; het is crisis) niet de portemonnee willen trekken voor microtransacties. Combineer dat met de content die gratis wordt toegevoegd – de twee nieuwe circuits, Watkins Glen en Road Atlanta, behoren tot de beste in de game – en je begint bijna de blunders van eerder dit jaar te vergeten.

Gran Turismo 7 is de leukste Gran Turismo ooit, schreef ik eerder. De campaign-opzet is kort maar fun en leidt je op een fijn ritme door alles wat de game te bieden heeft. Grinden voor auto’s gaat op een lekker tempo, spelen met de controller is zowaar oké, het loont om de circuit experiences te doen (letterlijk: het levert veel credits op, maar het maakt je ook echt een goede coureur, wat de game weer leuker maakt), het onlinedeel profiteert van Polyphony’s ervaring met GT Sport en de studio haalt geen rare fratsen meer uit om je te vermaken, zoals domme races op de maan. Nu is dus een uitstekend moment om in te stappen in Gran Turismo 7, mocht je nog twijfelen na al het slechte nieuws uit de begindagen.

Maar dat zijn allemaal geen redenen dat ik hier over Gran Turismo 7 schrijf. 

©GMRimport

Krijsen om likes en volgers

Het zal een leeftijdsding zijn, maar ik heb nooit begrepen waarom mensen kijken naar mensen die gamen. Een walkthrough snap ik nog, een groot e-sporttoernooi, soit, maar waarom zou je Twitch of YouTube aanslingeren om een ander het gras voor je voeten vandaan te zien maaien? Het hele idee van een spel is dat je het speelt; het hele idee van gamefluencers is dat ze door het beeld lopen te krijsen om likes en followers.

Dus nee, ik keek nooit naar hoe andere gamers gameden – ik had wel wat beters te doen. Ik volgde geen youtubers en de enige streams die ik keek op Twitch waren de avonturen van (oud-hoofdredacteur van Gamer.nl) Gerard van Nieuwenhuijzen in De Sims 4. Maar hier, nu, in mijn 38ste levensjaar, aan het einde van 2022, moet ik bekennen: ik zet regelmatig een video van Super GT op.

Watch on YouTube

is Steve Alvarez Brown, een Britse guy die racegames speelt en daar vrij goed in is. Geen wereldtop, maar verdienstelijk genoeg om naar te kijken en wat van op te steken. Ooit speelde Brown Forza, zijn online doorbraak had hij met GT Sport, en nu uploadt hij voornamelijk video’s van Gran Turismo 7. Af en toe springt hij in een kart, en dat doet hij zo verdienstelijk dat hij tegenwoordig ook professionele races in (echte) auto’s mag rijden.

©GMRimport

Brown is vooral iemand die beseft dat de volumeknop niet altijd op elf hoeft. En dat leuren om likes toevallige voorbijgangers op je YouTube-kanaal alleen maar wegjaagt. Na een simpele “hello viewers, Super GT here” duikt hij in zijn video’s direct in een van de Daily Races. Hij praat de boel aan elkaar, gooit er wat Britse humor tussendoor, maar bovenal ligt de aandacht op het racen.

Het is goed kijkmateriaal. Neem een van zijn laatste races, tussen alleen maar Mazda Roadsters op Road Atlanta. Het is een regelrechte

Watch on YouTube
Watch on YouTube

tot de laatste seconde en uitstekende reclame voor Gran Turismo 7 als racegame.

Zen and the art of mokerhard rijden

Browns video’s werken mede omdat zijn vibe aansluit op die van Gran Turismo: zijn stem is zen, net als de game. Dat is iets raars om te zeggen over een spel dat draait om hard rijden, maar Gran Turismo is – los van al zijn gebreken – erg aangenaam. Het is een vreemde eend in de bijt. De muziek, menu’s, vormgeving, het tempo, het verzamelen; niets hiervan schreeuwt RACECULTUUR zoals RACECULTUUR de neiging heeft om te schreeuwen. Gran Turismo draait om schoonheid, en om jazz.

Noem het meditatief, noem het ASMR, maar Gran Turismo is een chillgame bij uitstek. Om te spelen, maar meer nog om naar te kijken. Een video van Super GT om mee wakker te worden of juist mee te ontstressen na een lange werkdag. Buiten is het donker, binnen is het viben op Laguna Seca, Deep Forest of met een ritje langs alle veranderingen van de laatste update.

Gran Turismo 7 is niet per se mijn GOTY (dat is Citizen Sleeper), maar heeft wel voor elkaar gekregen wat geen andere game lukte: het heeft van mij een meekijkgamer gemaakt. Voor de gemiddelde Gamer-bezoeker is dat ongetwijfeld triviaal, maar voor mij is het een kleine aardverschuiving in hoe ik games tot me neem. En daarmee is GT7 mijn belangrijkste game van 2022.

En wie nog tips heeft voor leuke streamers en youtubers om te volgen: ik hoor ze graag!

Gran Turismo 7 is verkrijgbaar voor PlayStation 5 en PlayStation 4. Lees hier voorgaande artikelen uit de Favorieten van de Redactie-rubriek.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Geplande extra content voor Kingdom Come Deliverance 2 onthuld
Nieuws

Geplande extra content voor Kingdom Come Deliverance 2 onthuld

Diverse gratis updates en drie betaalde uitbreidingen op komst

Deep Silver en Warhorse Studios hebben bekendgemaakt welke content Kingdom Come Deliverance 2-spelers in de loop van het jaar voor de game kunnen verwachten.

Zo zal aankomende lente een aantal gratis updates verschijnen, waaronder een 'kappersfeature' om het uiterlijk van het hoofdpersonage te veranderen, een Hardcore-modus voor nog meer uitdaging en paardenraces. Gedurende de rest van het jaar zullen er diverse gratis updates uitkomen om de game te verbeteren.

In de loop van de zomer verschijnt de betaalde uitbreiding 'Brushes with Death'. Hierin helpt hoofdpersonage Henry een artiest met een twijfelachtig verleden. Ook in het najaar volgt een betaalde uitbreiding, ditmaal met de naam 'Legacy of te Forge', waarin spelers de smidsafkomst van Henry verkennen. Tot slot zal ook volgende winter een betaalde uitbreiding verschijnen in de vorm van 'Mysteria Ecclesia', waarin spelers de intriges van het Sedlec-klooster achterhalen.

De hierboven genoemde betaalde uitbreidingen maken onderdeel uit van de uitbreidingspas van de game, die ook bij de Gold Edition van het spel zit. Deze Gold Edition kost 79,99 euro.

Kingdom Come Deliverance 2 is het vervolg op de in 2018 verschenen eerste game en laat spelers terugkeren naar het Centraal Europa van de vijftiende eeuw - de game speelt zich na het eerste deel af. Spelers besturen Henry, de zoon van een smid, die in een duizelingwekkend verhaal van wraak, bedrog en zelfontdekking terechtkomt.

De game speelt zich af in het Boheems Paradijs, een echte locatie die nog altijd bezocht kan worden in de Tsjechische Republiek. Zo zijn er het majestueuze Kasteel Trosky en de mijnstad Kutná Hora. Het gameplayconcept van het origineel, waarin de wereld realistisch op de acties van de speler reageert, blijft intact. Wel is het vechtsysteem op de schop gegaan, en zijn er nu ook nieuwe wapens voor op afstand, zoals kruisbogen en vroege vuurwapens.

Kingdom Come Deliverance 2 komt op 4 februari naar pc (Steam en Epic Games Store), PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Onlangs bleek nog dat het spel volgens de makers het langste script voor een game ooit heeft.

Marvin Toepoel ging onlangs aan de slag met de game, zoals te lezen valt in de preview: "De rijke natuur van Bohemen komt nog veel beter tot zijn recht dan in het eerste deel, met dank aan sterk verbeterde graphics en belichting. Het geheel draait op PS5 soepel op 60 fps. Vanaf minuut één is ook duidelijk dat Warhorse Studios KCD2 een stuk beter heeft afgewerkt dan zijn voorganger. Npc’s bewegen natuurlijker en het handjevol bugs dat we tegenkomen is zo minimaal dat je goed op moet letten om er überhaupt iets van mee te krijgen (op twee crashes na). Waar deel één na zijn release nog maanden aan patches nodig had, lijkt het vervolg al voor release in een betere staat te verkeren."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Amerikaans importtarief op Mexico kan gameprijzen verhogen
Nieuws

Amerikaans importtarief op Mexico kan gameprijzen verhogen

Veel fysieke games die in de VS worden verkocht, worden in Mexico geproduceerd

Het importtarief dat de Verenigde Staten op in Mexico gemaakte producten gaat leggen, kan er voor zorgen dat de prijs van games gaat stijgen - uiteindelijk mogelijk zelfs globaal.

De huidige Amerikaanse president Donald Trump heeft aangegeven vanaf februari een handelstarief van 25 procent op producten uit Canada en Mexico te leggen die in de VS verkocht worden. Dat zou kunnen betekenen dat deze producten qua prijs gaan stijgen in dat land, om er voor te zorgen dat bedrijven deze tarieven kunnen betalen zonder in te leveren op hun verdiensten.

Mat Piscatella, de over het algemeen goed geïnformeerde executive director van gamemarketonderzoeksinstelling Circana (NPD), claimt dat deze importtarieven een negatief effect op gameprijzen kunnen hebben. Veel fysieke games die in de Verenigde Staten worden verkocht, worden namelijk in Mexico samengesteld.

Dit zou dus als effect kunnen hebben dat gameprijzen omhoog gaan - zowel voor fysieke als digitale games, aangezien gamebedrijven de prijzen van digitale games mogelijk gelijk zullen willen houden met fysieke games. Om de situatie overal gelijk te houden, is het mogelijk dat uitgevers de prijzen wereldwijd verhogen. De importtarieven kunnen er volgens Piscatella ook voor zorgen dat er minder games fysiek zullen uitkomen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!