Gran Turismo 7 kreeg voor elkaar wat nog geen andere game lukte
Achtergrond

Gran Turismo 7 kreeg voor elkaar wat nog geen andere game lukte

In deze rubriek vertellen Gamer.nl-redacteuren over de game die het afgelopen jaar de meeste indruk op ze heeft gemaakt. Vandaag: Arthur met Gran Turismo 7.

Ik kan het hier hebben over alles wat er mis is met Gran Turismo 7. Het zou een verhaal opleveren waarop ik boze mails van de eindredactie zou krijgen: sorry Arthur, dit is echt veel te lang voor Gamer.nl. Laat ik het erop houden dat GT7 geen geweldige start kende, vervolgens totaal uit de bocht vloog met zijn microtransacties en dagenlange serveruitval, maar sindsdien de weg naar herstel heeft ingeslagen.

De laatste paar updates waren zelfs, nou ja, gewoon goed? Als ik verbaasd klink, is het omdat ontwikkelaar Polyphony Digital de reputatie heeft hele vreemde ingrepen te doen; twee stappen vooruit, één dubbele salto achterover. Maar alles wat de studio van GT-vader Kazunori Yamauchi de laatste tijd doet, voldoet zowaar aan de wetten van de logica. 

©GMRimport

Twee dingen springen eruit. Ten eerste zijn de afstanden tussen auto’s met rollende starts online niet meer maatje straatlengte, wat races véél spannender maakt. Daarnaast kun je elke auto in je garage nu verkopen, mocht je verlegen zitten om financiën en uit principe (of noodzaak; het is crisis) niet de portemonnee willen trekken voor microtransacties. Combineer dat met de content die gratis wordt toegevoegd – de twee nieuwe circuits, Watkins Glen en Road Atlanta, behoren tot de beste in de game – en je begint bijna de blunders van eerder dit jaar te vergeten.

Gran Turismo 7 is de leukste Gran Turismo ooit, schreef ik eerder. De campaign-opzet is kort maar fun en leidt je op een fijn ritme door alles wat de game te bieden heeft. Grinden voor auto’s gaat op een lekker tempo, spelen met de controller is zowaar oké, het loont om de circuit experiences te doen (letterlijk: het levert veel credits op, maar het maakt je ook echt een goede coureur, wat de game weer leuker maakt), het onlinedeel profiteert van Polyphony’s ervaring met GT Sport en de studio haalt geen rare fratsen meer uit om je te vermaken, zoals domme races op de maan. Nu is dus een uitstekend moment om in te stappen in Gran Turismo 7, mocht je nog twijfelen na al het slechte nieuws uit de begindagen.

Maar dat zijn allemaal geen redenen dat ik hier over Gran Turismo 7 schrijf. 

©GMRimport

Krijsen om likes en volgers

Het zal een leeftijdsding zijn, maar ik heb nooit begrepen waarom mensen kijken naar mensen die gamen. Een walkthrough snap ik nog, een groot e-sporttoernooi, soit, maar waarom zou je Twitch of YouTube aanslingeren om een ander het gras voor je voeten vandaan te zien maaien? Het hele idee van een spel is dat je het speelt; het hele idee van gamefluencers is dat ze door het beeld lopen te krijsen om likes en followers.

Dus nee, ik keek nooit naar hoe andere gamers gameden – ik had wel wat beters te doen. Ik volgde geen youtubers en de enige streams die ik keek op Twitch waren de avonturen van (oud-hoofdredacteur van Gamer.nl) Gerard van Nieuwenhuijzen in De Sims 4. Maar hier, nu, in mijn 38ste levensjaar, aan het einde van 2022, moet ik bekennen: ik zet regelmatig een video van Super GT op.

Watch on YouTube

is Steve Alvarez Brown, een Britse guy die racegames speelt en daar vrij goed in is. Geen wereldtop, maar verdienstelijk genoeg om naar te kijken en wat van op te steken. Ooit speelde Brown Forza, zijn online doorbraak had hij met GT Sport, en nu uploadt hij voornamelijk video’s van Gran Turismo 7. Af en toe springt hij in een kart, en dat doet hij zo verdienstelijk dat hij tegenwoordig ook professionele races in (echte) auto’s mag rijden.

©GMRimport

Brown is vooral iemand die beseft dat de volumeknop niet altijd op elf hoeft. En dat leuren om likes toevallige voorbijgangers op je YouTube-kanaal alleen maar wegjaagt. Na een simpele “hello viewers, Super GT here” duikt hij in zijn video’s direct in een van de Daily Races. Hij praat de boel aan elkaar, gooit er wat Britse humor tussendoor, maar bovenal ligt de aandacht op het racen.

Het is goed kijkmateriaal. Neem een van zijn laatste races, tussen alleen maar Mazda Roadsters op Road Atlanta. Het is een regelrechte

Watch on YouTube
Watch on YouTube

tot de laatste seconde en uitstekende reclame voor Gran Turismo 7 als racegame.

Zen and the art of mokerhard rijden

Browns video’s werken mede omdat zijn vibe aansluit op die van Gran Turismo: zijn stem is zen, net als de game. Dat is iets raars om te zeggen over een spel dat draait om hard rijden, maar Gran Turismo is – los van al zijn gebreken – erg aangenaam. Het is een vreemde eend in de bijt. De muziek, menu’s, vormgeving, het tempo, het verzamelen; niets hiervan schreeuwt RACECULTUUR zoals RACECULTUUR de neiging heeft om te schreeuwen. Gran Turismo draait om schoonheid, en om jazz.

Noem het meditatief, noem het ASMR, maar Gran Turismo is een chillgame bij uitstek. Om te spelen, maar meer nog om naar te kijken. Een video van Super GT om mee wakker te worden of juist mee te ontstressen na een lange werkdag. Buiten is het donker, binnen is het viben op Laguna Seca, Deep Forest of met een ritje langs alle veranderingen van de laatste update.

Gran Turismo 7 is niet per se mijn GOTY (dat is Citizen Sleeper), maar heeft wel voor elkaar gekregen wat geen andere game lukte: het heeft van mij een meekijkgamer gemaakt. Voor de gemiddelde Gamer-bezoeker is dat ongetwijfeld triviaal, maar voor mij is het een kleine aardverschuiving in hoe ik games tot me neem. En daarmee is GT7 mijn belangrijkste game van 2022.

En wie nog tips heeft voor leuke streamers en youtubers om te volgen: ik hoor ze graag!

Gran Turismo 7 is verkrijgbaar voor PlayStation 5 en PlayStation 4. Lees hier voorgaande artikelen uit de Favorieten van de Redactie-rubriek.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!