Gran Turismo 7 kreeg voor elkaar wat nog geen andere game lukte
Achtergrond

Gran Turismo 7 kreeg voor elkaar wat nog geen andere game lukte

In deze rubriek vertellen Gamer.nl-redacteuren over de game die het afgelopen jaar de meeste indruk op ze heeft gemaakt. Vandaag: Arthur met Gran Turismo 7.

Ik kan het hier hebben over alles wat er mis is met Gran Turismo 7. Het zou een verhaal opleveren waarop ik boze mails van de eindredactie zou krijgen: sorry Arthur, dit is echt veel te lang voor Gamer.nl. Laat ik het erop houden dat GT7 geen geweldige start kende, vervolgens totaal uit de bocht vloog met zijn microtransacties en dagenlange serveruitval, maar sindsdien de weg naar herstel heeft ingeslagen.

De laatste paar updates waren zelfs, nou ja, gewoon goed? Als ik verbaasd klink, is het omdat ontwikkelaar Polyphony Digital de reputatie heeft hele vreemde ingrepen te doen; twee stappen vooruit, één dubbele salto achterover. Maar alles wat de studio van GT-vader Kazunori Yamauchi de laatste tijd doet, voldoet zowaar aan de wetten van de logica. 

©GMRimport

Twee dingen springen eruit. Ten eerste zijn de afstanden tussen auto’s met rollende starts online niet meer maatje straatlengte, wat races véél spannender maakt. Daarnaast kun je elke auto in je garage nu verkopen, mocht je verlegen zitten om financiën en uit principe (of noodzaak; het is crisis) niet de portemonnee willen trekken voor microtransacties. Combineer dat met de content die gratis wordt toegevoegd – de twee nieuwe circuits, Watkins Glen en Road Atlanta, behoren tot de beste in de game – en je begint bijna de blunders van eerder dit jaar te vergeten.

Gran Turismo 7 is de leukste Gran Turismo ooit, schreef ik eerder. De campaign-opzet is kort maar fun en leidt je op een fijn ritme door alles wat de game te bieden heeft. Grinden voor auto’s gaat op een lekker tempo, spelen met de controller is zowaar oké, het loont om de circuit experiences te doen (letterlijk: het levert veel credits op, maar het maakt je ook echt een goede coureur, wat de game weer leuker maakt), het onlinedeel profiteert van Polyphony’s ervaring met GT Sport en de studio haalt geen rare fratsen meer uit om je te vermaken, zoals domme races op de maan. Nu is dus een uitstekend moment om in te stappen in Gran Turismo 7, mocht je nog twijfelen na al het slechte nieuws uit de begindagen.

Maar dat zijn allemaal geen redenen dat ik hier over Gran Turismo 7 schrijf. 

©GMRimport

Krijsen om likes en volgers

Het zal een leeftijdsding zijn, maar ik heb nooit begrepen waarom mensen kijken naar mensen die gamen. Een walkthrough snap ik nog, een groot e-sporttoernooi, soit, maar waarom zou je Twitch of YouTube aanslingeren om een ander het gras voor je voeten vandaan te zien maaien? Het hele idee van een spel is dat je het speelt; het hele idee van gamefluencers is dat ze door het beeld lopen te krijsen om likes en followers.

Dus nee, ik keek nooit naar hoe andere gamers gameden – ik had wel wat beters te doen. Ik volgde geen youtubers en de enige streams die ik keek op Twitch waren de avonturen van (oud-hoofdredacteur van Gamer.nl) Gerard van Nieuwenhuijzen in De Sims 4. Maar hier, nu, in mijn 38ste levensjaar, aan het einde van 2022, moet ik bekennen: ik zet regelmatig een video van Super GT op.

Watch on YouTube

is Steve Alvarez Brown, een Britse guy die racegames speelt en daar vrij goed in is. Geen wereldtop, maar verdienstelijk genoeg om naar te kijken en wat van op te steken. Ooit speelde Brown Forza, zijn online doorbraak had hij met GT Sport, en nu uploadt hij voornamelijk video’s van Gran Turismo 7. Af en toe springt hij in een kart, en dat doet hij zo verdienstelijk dat hij tegenwoordig ook professionele races in (echte) auto’s mag rijden.

©GMRimport

Brown is vooral iemand die beseft dat de volumeknop niet altijd op elf hoeft. En dat leuren om likes toevallige voorbijgangers op je YouTube-kanaal alleen maar wegjaagt. Na een simpele “hello viewers, Super GT here” duikt hij in zijn video’s direct in een van de Daily Races. Hij praat de boel aan elkaar, gooit er wat Britse humor tussendoor, maar bovenal ligt de aandacht op het racen.

Het is goed kijkmateriaal. Neem een van zijn laatste races, tussen alleen maar Mazda Roadsters op Road Atlanta. Het is een regelrechte

Watch on YouTube
Watch on YouTube

tot de laatste seconde en uitstekende reclame voor Gran Turismo 7 als racegame.

Zen and the art of mokerhard rijden

Browns video’s werken mede omdat zijn vibe aansluit op die van Gran Turismo: zijn stem is zen, net als de game. Dat is iets raars om te zeggen over een spel dat draait om hard rijden, maar Gran Turismo is – los van al zijn gebreken – erg aangenaam. Het is een vreemde eend in de bijt. De muziek, menu’s, vormgeving, het tempo, het verzamelen; niets hiervan schreeuwt RACECULTUUR zoals RACECULTUUR de neiging heeft om te schreeuwen. Gran Turismo draait om schoonheid, en om jazz.

Noem het meditatief, noem het ASMR, maar Gran Turismo is een chillgame bij uitstek. Om te spelen, maar meer nog om naar te kijken. Een video van Super GT om mee wakker te worden of juist mee te ontstressen na een lange werkdag. Buiten is het donker, binnen is het viben op Laguna Seca, Deep Forest of met een ritje langs alle veranderingen van de laatste update.

Gran Turismo 7 is niet per se mijn GOTY (dat is Citizen Sleeper), maar heeft wel voor elkaar gekregen wat geen andere game lukte: het heeft van mij een meekijkgamer gemaakt. Voor de gemiddelde Gamer-bezoeker is dat ongetwijfeld triviaal, maar voor mij is het een kleine aardverschuiving in hoe ik games tot me neem. En daarmee is GT7 mijn belangrijkste game van 2022.

En wie nog tips heeft voor leuke streamers en youtubers om te volgen: ik hoor ze graag!

Gran Turismo 7 is verkrijgbaar voor PlayStation 5 en PlayStation 4. Lees hier voorgaande artikelen uit de Favorieten van de Redactie-rubriek.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Concept art van nieuwe Battlefield gelekt
Nieuws

Concept art van nieuwe Battlefield gelekt

Toont onder andere Los Angeles als locatie

Er is vermoedelijke concept art van de nieuwe Battlefield gelekt.

De illustraties werden door een Reddit-bezoeker op het platform geplaatst. In totaal gaat het om twintig illustraties, waarop mogelijke locaties uit de game worden getoond. De meest opvallende illustraties tonen een door oorlog verscheurd Los Angeles, waaronder Sunset Boulevard. Sowieso lijken de locaties gevarieerd te zijn: ook het Midden-Oosten, New York en mogelijk Europa komen er in voor.

Afgelopen maart werd er voor het eerst een speeltest gehouden voor de nieuwe Battlefield. Snel daarna lekten er beelden van deze speeltest. Begin dit jaar werden er officiële pre-alfabeelden getoond.

De nieuwe Battlefield speelt zich in de moderne tijd af. Er wordt inspiratie gehaald uit Battlefield 3 en 4. De game zal dan ook niet de wedstrijden met 128 spelers en het Specialist-systeem uit Battlefield 2042 meenemen. In plaats daarvan keren potjes met 64 spelers terug en zitten er reguliere classes in de game. Ook keert de singleplayercampagne terug. 

De nieuwe Battlefield moet ergens in het fiscale jaar 2026 - oftewel voor april 2026 - uitkomen, al kan de game worden uitgesteld als dat de kwaliteit ten goede komt. Eerder werd al gemeld dat de nieuwe Battlefield door vier EA-teams wordt ontwikkeld onder de noemer Battlefield Studios. Hieronder vallen Dice, EA Motive, Ripple Effect en Criterion. Een vijfde studio die eerst mee zou helpen - Ridgeline Games van voormalige Halo-bedenker Marcus Lehto - is inmiddels gesloten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Netflix-baas: 'Traditioneel consolemodel werkt beperkend'
Nieuws

Netflix-baas: 'Traditioneel consolemodel werkt beperkend'

Kinderen zouden niet zozeer meer bezig zijn met op welke console ze kunnen gamen

Alain Tascan, de directeur van games bij Netflix, claimt dat consoles in feite een beperkende factor zijn en dat de jeugd niet meer zo bezig is met games via deze platforms consumeren.

Dat meldde hij op Game Developers Conference (via The Game Business). "Wat consoles betreft kijken we naar een toekomst die platform-agnostisch is. Kijk naar de jongere generatie. Dromen achtjarigen en tienjarigen van het hebben van een PlayStation 6? Ik betwijfel het."

Hij vervolgt: "Ze willen interactie hebben met elk digitale scherm, wat en waar het zich ook bevindt, zelfs in de auto. Wanneer je aan consoles denkt, denk je aan high definition, denk je aan de controller. Dit oudere model gaat ons denk ik beperken."

Het is niet heel gek dat de baas van Netflix Games dit claimt: de studio biedt via het reguliere Netflix-abonnement games die geschikt zijn voor smartphones aan. Daarbij lijkt de focus bovenal te liggen op spellen gebaseerd op populaire Netflix-shows, zoals Squid Game en Stranger Things.

Tascan bevindt zich sinds vorig jaar in zijn huidige positie - hiervoor was Mike Verdu nog de baas van Netflix Games. Tascan was hiervoor geruime tijd de executive vicepresident van ontwikkeling bij Epic Games.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!