Forza Horizon 5 is eindelijk de beste racegame voor iedereen
Achtergrond

Forza Horizon 5 is eindelijk de beste racegame voor iedereen

Naast de gezamenlijk gekozen Top 25 van 2021 vertellen Gamer.nl-redacteuren in deze rubriek individueel over de spellen die het afgelopen jaar de meeste indruk op ze hebben gemaakt. Vandaag: Joe met Forza Horizon 5.

Tien jaar geleden verliet Forza de gebaande Motorsport-paden ten faveure van de vele wegen die richting de Horizon leiden. Die formule werd verfijnd met delen twee, drie en vier: nog meer wegen, nog meer automodellen en nog meer mogelijkheden om je (bij voorkeur met vrienden) te vermaken op vier wielen. Van scheuren over modderige akkers in supersportwagens en knotsgekke stunt-speltypes, tot sciencefiction-achtervolgingen achter het stuur van Halo’s Warthog: niets was te gek.

©GMRimport

Maar onderweg raakte Forza Horizon me toch een beetje kwijt. Misschien door de steeds sterker doorsijpelende drang om een soort Fortnite onder de racegames te worden, met voor ieder wel wat wils en een steeds grotere nadruk op het leveren van een mmo-achtige service. Dat in plaats van gewoon een fijne racegame, waarin iedereen zonder al teveel poespas plezier kan maken achter het stuur. Al waren de echte mankementen wel wat fundamenteler dan simpelweg een kwestie van expansiedrift. 

Schaduwkant

Vooral bij Forza Horizon 4. Hoewel ik die game aanvankelijk - net als menig vakgenoot - overlaadde met positieve kritiek, zag ik iets later vooral de schaduwkant ervan. Zoals een schier oneindige hoeveelheid races en andere events op de wereldkaart, waarin simpelweg meedoen al genoeg was om je te overladen met credits en auto’s. Of de verplichte urenlange ‘introductie’, die je dwong om alle vier de jaargetijden te ervaren en zo belette om vlot na de eerste keer opstarten gelijk te kunnen racen met je vrienden. En als je toch eenmaal zover was, deed de game niet echt z’n best om je vergelijkbare auto’s aan te reiken, waardoor je met minder rap materiaal geregeld veroordeeld was tot strijden tegen computergestuurde tegenstanders, terwijl je vrienden in snellere bakken al bijna bij de finish waren.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Logisch gevolg: na de lancering raakte ik deel vier eigenlijk niet meer aan, afgezien van sporadische blokjes om in een nieuwe auto - en een grote glimlach bij de lancering van een even ludieke als substantiële LEGO-uitbreiding. En ik had weinig goede hoop dat ontwikkelaar Playground Games die gamedesign-technische irritaties zou rechtzetten met Forza Horizon 5. Waarom zouden ze dat immers doen met een titel die - mede dankzij Xbox Game Pass - door ruwweg 25 miljoen spelers was aangeraakt?

Oogstrelende beelden

Het tegendeel bleek gelukkig waar. Nou ja, tegendeel: Forza Horizon 5 lijkt in grote lijnen nog steeds heel erg op z’n voorgangers, en dan met name deel vier. Er zijn zelfs mensen die beargumenteren dat het grotendeels dezelfde game is, maar dan in Mexico in plaats van het Verenigd Koninkrijk en met een technische upgrade die voor nóg oogstrelender beelden zorgt, met name op een Xbox Series X. Toch zie ik dat niet zo: juist op subtiele, maar fundamentele onderdelen is deel vijf drastisch verbeterd.

Juist op subtiele, maar fundamentele onderdelen is deel vijf drastisch verbeterd.

-

Zo is het menu enigszins opgeschoond, waardoor je onder het goed vindbare kopje Accolades concrete events en doelen krijgt aangereikt om naartoe te werken. Win je een race niet? Dan krijg je ook niet de bijbehorende maximale beloning. En hoewel racen in dezelfde sessie als je vrienden nog steeds een relatief stroeve exercitie vormt, kun je in elk geval zonder gedoe kiezen voor een auto waarin je wél een eerlijke strijd aan kunt gaan. Tegelijkertijd is het nog steeds een zeer uitgebreide game, waarin je naast letterlijk op de wereldkaart vooral figuurlijk in de oceaan aan content de weg kwijt kunt raken. Maar met net iets meer houvast en sturing, om te zorgen dat iedereen daadwerkelijk lekker met auto’s kan spelen.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Dweilen of driften

Los van deze objectief benoembare verbeteringen ten opzichte van het vorige deel, is het iets subtielers dat mij met regelmaat in langere sessies Forza Horizon 5 terug zuigt. Misschien het verfijnde rijgedrag, waardoor menig auto minder ‘dweilt’ - eerder een typische Forza-kenmerk - wanneer je ‘m in een drift gooit. Of de vooral voor petrolheads merkbare manier waarop specifieke gebieden op de wereldkaart ontworpen zijn met specifieke soorten auto’s in het achterhoofd: een vulkaan om vanaf te denderen in lompe offroaders, binnenstedelijke straatjes om doorheen te zoeven met hot hatches en junglepaden die zich perfect lenen voor rallymonsters.

Forza Horizon 5 is daarmee de ultieme racegame voor iedereen. Of je nou gewoon een racespelletje wilt spelen zonder al teveel gedoe, of je wildste autofantasieën wilt beleven met dank aan de eclectische mix aan voertuigen die zich met gevoel laten besturen. Fijn dat we elkaar weer gevonden hebben.

Forza Horizon 5 is verkrijgbaar op Xbox Series X en S, Xbox One en pc (en Game Pass). Lees hier de Gamer.nl-recensie.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error