Final Fantasy 16 heeft het karakter van een blockbuster
Achtergrond

Final Fantasy 16 heeft het karakter van een blockbuster

Een rpg onder een vergrootglas

In deze rubriek vertellen Gamer.nl-redacteuren over de game die het afgelopen jaar de meeste indruk op ze heeft gemaakt. Vandaag: Denian met Final Fantasy 16.

Lees hier alle Favorieten van de redactie.

Final Fantasy heeft in 35 jaar tijd zo’n grote schare fans opgebouwd, dat de serie continu onder een vergrootglas ligt. In tegenstelling tot veel andere in Japan ontwikkelde rpg’s hangen er rondom elk nieuw deel torenhoge verwachtingen, te danken aan het feit dat Final Fantasy ooit synoniem stond voor innovatie. Die indrukwekkende geschiedenis heeft een luidruchtige minderheid van ‘gatekeepers’ voortgebracht: een groep koppige fans die precies denkt te weten wat een Final Fantasy-game maakt en wat niet. 

Alleen al het feit dat Final Fantasy 16 – dat in de eerste helft van 2023 uitkwam – zich meer op actie richt dan voorgaande delen en spelers besturing gaf over ‘slechts’ één personage, was een schop tegen het zere been van veel conservatieve fans. Bovendien leek producer Naoki Yoshida zich meer dan ooit op een westers publiek te richten, wat de weerstand alleen maar vergrootte.

Gelukkig wist ik in de aanloop naar Final Fantasy 16 wel beter, waardoor ik al die voorbarige kritiek met een korreltje zout kon nemen. Dat kwam omdat ik in Parijs al zo’n vier uur van de game kon spelen en toen al dolenthousiast was geworden over de nieuwe richting die Yoshida insloeg. Dat enthousiasme was ook terecht: Final Fantasy 16 straalt een mate van zelfvertrouwen uit die ik binnen de franchise lang niet meer had gezien.

Onmiskenbaar Final Fantasy

Final Fantasy 16 slaat met zijn volwassen en Game of Thrones-achtige setting weliswaar een andere richting in, maar dat maakt de game er niet minder Final Fantasy op. Wie de game langer heeft gespeeld dan de twee uur durende proloog (lees: demo), zal het hier grotendeels mee eens moeten zijn. Juist de over-de-top gevechten, indrukwekkende setpieces, puike animepersonages, berijdbare Chocobo’s en belangrijke rollen voor summons als Ifrit en Bahamut maken deze titel onmiskenbaar Final Fantasy. Maar bovenal pakt de game uit met een traditioneel groots en gedurfd verhaal, op een niveau dat we wat mij betreft niet meer hebben ervaren sinds Final Fantasy 10.

©GMRimport

Final Fantasy 16 draait om protagonist Clive Rosfield, een voormalige prins en beschermheer van het gewest Rosaria, gelegen in het mateloos fascinerende continent Valisthea. Clive is een Bearer, iemand met de gave om magie te gebruiken zonder daarvoor afhankelijk te hoeven zijn van de acht Mothercrystals die verspreid liggen over het land. Op zijn vijftiende levensjaar maakt Clive een groot familietrauma mee, waarbij hij getuige is van een brute moord op zijn vader en jongere broer tijdens een invasie van het aangrenzende gewest Sanbreque. Niet lang daarna wordt hij verstoten door zijn narcistische moeder en verbannen uit het koninkrijk van Rosaria.

Wanneer de verstoten Clive ondervindt hoe Bearers in de wereld van Valisthea worden gediscrimineerd, sluit hij zich aan bij een beweging die vastbesloten is om zich te verzetten tegen de hiërarchische samenleving van het continent. Vanaf dit moment ontvouwt zich een verhaal dat zowel episch en bovennatuurlijk als realistisch en menselijk is. Het spel bevat bijvoorbeeld verschillende verwijzingen naar problemen uit de echte wereld, zoals dwangarbeid (de rol van Bearers) en klimaatrechtvaardigheid (de uitbuiting van de Mothercrystals door mensen).

©GMRimport

Final Fantasy 16 is door dit soort thema’s een zwaarbeladen game, maar bevat tegelijkertijd genoeg lichtpunten door een cast met hoopvolle personages, die door ijzersterk schrijf- en stemwerk levensecht overkomen. Hoewel Clive er angstaanjagend uitziet, is hij in werkelijkheid verrassend bescheiden en wijs voor zijn leeftijd. Zijn jeugdvriendin Jill, die soortgelijke traumatische ervaringen heeft meegemaakt als Bearer, ontwikkelt zich gedurende de game tot een rechtvaardige en daadkrachtige vrouw. Dan heb je ook Cid, de leider van hun verzetsgroep: een 44-jarige thirst trap van een man met een geweldig gevoel voor humor. Cid is dankzij zijn onvergetelijke oneliners nu al een van de meest memorabele personages in de geschiedenis van Final Fantasy. Eerlijk gezegd ben ik nog steeds teleurgesteld dat stemacteur Ralph Ineson niet eens in aanmerking kwam voor een GOTY-award.

Wel of geen rpg?

De meeste fans verwachtten al dat het vroeg of laat ging gebeuren, maar Final Fantasy 16 is dus de eerste game binnen de reeks met een volledig actief gevechtssysteem. Deze nieuwe aanpak, in combinatie met enkele opvallende andere ontwerpkeuzes van Yoshida en zijn team – zoals het weglaten van statuseffecten en het beperken van personalisatie-opties voor wapens – wakkerde een hardnekkige discussie aan op het internet. Is Final Fantasy 16 nog wel een role-playing game? Hoewel ik die vraag nogal ongenuanceerd vind (er bestaat zoiets als een actie-rpg), valt het niet te ontkennen dat er een schril contrast bestaat tussen de gameplay van vroeger en nu.

Toch is het lastig om níét van het gevechtssysteem van Final Fantasy 16 te houden. Naast de typische hack ’n slash-gameplay met een zwaard onderscheidt de game zich met zogezegde Eikon-vaardigheden: unieke spreukencombinaties waartussen Clive kan schakelen en die spelers gedurende het verhaal kunnen aanpassen en versterken. Deze vaardigheden zijn niet alleen stuk voor stuk visuele spektakels vanwege hun buitensporige particle effects, maar het snelle wisselen tussen verschillende vaardigheden en het grote effectgebied ervan leveren ook fantastische adrenalinekicks op. Een gevoel dat wat mij betreft te vergelijken is met de betere actiegames van de afgelopen jaren, zoals Devil May Cry 5 en Bayonetta 3.

Wat betreft baasgevechten overtreft Final Fantasy 16 zowat elke actiegame die ik heb gespeeld. Hoewel de uitdaging in de gevechten tegen de welbekende summons (hier Eikons genoemd) wat te wensen overlaat, zijn ze qua schaal en technologisch vakmanschap ongeëvenaard. 

Tijdens het halfuur waarin ik het opnam tegen het personage Hugo Kupka en zijn gigantische summon Titan, had ik constant kippenvel en kon ik me nauwelijks voorstellen dat het spel dit moment nog zou overtreffen. Maar ik vergiste me: niet veel later vocht ik tussen de sterren als Ifrit tegen de drakengod Bahamut. Regisseur Yoshida gooide voor dit gevecht echt alle remmen los, inclusief een volle lading van Bahamut’s Zettaflare: de krachtigste spreuk uit het Final Fantasy-universum die slechts één keer eerder voorkwam in een game.

Watch on YouTube

Blockbuster

Het grootschalige verhaal en de bloedstollende gevechten in Final Fantasy 16 laten duidelijk zien wat Yoshida met deze titel voor ogen had: een Final Fantasy-game met het karakter van een blockbuster. Dat daarvoor meerdere basics van de serie moesten sneuvelen, zoals beurtelingse gevechten en uitgebreide personalisatie-opties voor wapens, was in de ogen van de regisseur een noodzakelijke prijs om te betalen. Zonder deze keuzes van Yoshida en zijn team zou Final Fantasy 16 namelijk niet het spektakel zijn geweest dat het nu is, met indrukwekkende eindbazen die zonder twijfel in de eregalerij van 2023 behoren. 

Toch blijf ik erop hameren dat het DNA van Final Fantasy ook in dit zestiende deel echt volop aanwezig is. De game omvat het klassieke gevoel van de serie: pompeus en vol ongeremde emotie. En dan wordt 2024 ook nog eens opnieuw het jaar van Final Fantasy, met het langverwachte Final Fantasy 7 Rebirth dat al in februari uitkomt! Hoewel het voor de hand ligt dat fans met een voorliefde voor nostalgie deze game een stuk meer waarderen, heeft Final Fantasy 16 hoe dan ook de lat hoog gelegd voor Rebirth. Het is een lange tijd geleden dat een Final Fantasy-verhaal en -wereld zó goed tot hun recht kwamen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Geplande extra content voor Kingdom Come Deliverance 2 onthuld
Nieuws

Geplande extra content voor Kingdom Come Deliverance 2 onthuld

Diverse gratis updates en drie betaalde uitbreidingen op komst

Deep Silver en Warhorse Studios hebben bekendgemaakt welke content Kingdom Come Deliverance 2-spelers in de loop van het jaar voor de game kunnen verwachten.

Zo zal aankomende lente een aantal gratis updates verschijnen, waaronder een 'kappersfeature' om het uiterlijk van het hoofdpersonage te veranderen, een Hardcore-modus voor nog meer uitdaging en paardenraces. Gedurende de rest van het jaar zullen er diverse gratis updates uitkomen om de game te verbeteren.

In de loop van de zomer verschijnt de betaalde uitbreiding 'Brushes with Death'. Hierin helpt hoofdpersonage Henry een artiest met een twijfelachtig verleden. Ook in het najaar volgt een betaalde uitbreiding, ditmaal met de naam 'Legacy of te Forge', waarin spelers de smidsafkomst van Henry verkennen. Tot slot zal ook volgende winter een betaalde uitbreiding verschijnen in de vorm van 'Mysteria Ecclesia', waarin spelers de intriges van het Sedlec-klooster achterhalen.

De hierboven genoemde betaalde uitbreidingen maken onderdeel uit van de uitbreidingspas van de game, die ook bij de Gold Edition van het spel zit. Deze Gold Edition kost 79,99 euro.

Kingdom Come Deliverance 2 is het vervolg op de in 2018 verschenen eerste game en laat spelers terugkeren naar het Centraal Europa van de vijftiende eeuw - de game speelt zich na het eerste deel af. Spelers besturen Henry, de zoon van een smid, die in een duizelingwekkend verhaal van wraak, bedrog en zelfontdekking terechtkomt.

De game speelt zich af in het Boheems Paradijs, een echte locatie die nog altijd bezocht kan worden in de Tsjechische Republiek. Zo zijn er het majestueuze Kasteel Trosky en de mijnstad Kutná Hora. Het gameplayconcept van het origineel, waarin de wereld realistisch op de acties van de speler reageert, blijft intact. Wel is het vechtsysteem op de schop gegaan, en zijn er nu ook nieuwe wapens voor op afstand, zoals kruisbogen en vroege vuurwapens.

Kingdom Come Deliverance 2 komt op 4 februari naar pc (Steam en Epic Games Store), PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Onlangs bleek nog dat het spel volgens de makers het langste script voor een game ooit heeft.

Marvin Toepoel ging onlangs aan de slag met de game, zoals te lezen valt in de preview: "De rijke natuur van Bohemen komt nog veel beter tot zijn recht dan in het eerste deel, met dank aan sterk verbeterde graphics en belichting. Het geheel draait op PS5 soepel op 60 fps. Vanaf minuut één is ook duidelijk dat Warhorse Studios KCD2 een stuk beter heeft afgewerkt dan zijn voorganger. Npc’s bewegen natuurlijker en het handjevol bugs dat we tegenkomen is zo minimaal dat je goed op moet letten om er überhaupt iets van mee te krijgen (op twee crashes na). Waar deel één na zijn release nog maanden aan patches nodig had, lijkt het vervolg al voor release in een betere staat te verkeren."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Amerikaans importtarief op Mexico kan gameprijzen verhogen
Nieuws

Amerikaans importtarief op Mexico kan gameprijzen verhogen

Veel fysieke games die in de VS worden verkocht, worden in Mexico geproduceerd

Het importtarief dat de Verenigde Staten op in Mexico gemaakte producten gaat leggen, kan er voor zorgen dat de prijs van games gaat stijgen - uiteindelijk mogelijk zelfs globaal.

De huidige Amerikaanse president Donald Trump heeft aangegeven vanaf februari een handelstarief van 25 procent op producten uit Canada en Mexico te leggen die in de VS verkocht worden. Dat zou kunnen betekenen dat deze producten qua prijs gaan stijgen in dat land, om er voor te zorgen dat bedrijven deze tarieven kunnen betalen zonder in te leveren op hun verdiensten.

Mat Piscatella, de over het algemeen goed geïnformeerde executive director van gamemarketonderzoeksinstelling Circana (NPD), claimt dat deze importtarieven een negatief effect op gameprijzen kunnen hebben. Veel fysieke games die in de Verenigde Staten worden verkocht, worden namelijk in Mexico samengesteld.

Dit zou dus als effect kunnen hebben dat gameprijzen omhoog gaan - zowel voor fysieke als digitale games, aangezien gamebedrijven de prijzen van digitale games mogelijk gelijk zullen willen houden met fysieke games. Om de situatie overal gelijk te houden, is het mogelijk dat uitgevers de prijzen wereldwijd verhogen. De importtarieven kunnen er volgens Piscatella ook voor zorgen dat er minder games fysiek zullen uitkomen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!