Final Fantasy 16 heeft het karakter van een blockbuster
Achtergrond

Final Fantasy 16 heeft het karakter van een blockbuster

Een rpg onder een vergrootglas

In deze rubriek vertellen Gamer.nl-redacteuren over de game die het afgelopen jaar de meeste indruk op ze heeft gemaakt. Vandaag: Denian met Final Fantasy 16.

Lees hier alle Favorieten van de redactie.

Final Fantasy heeft in 35 jaar tijd zo’n grote schare fans opgebouwd, dat de serie continu onder een vergrootglas ligt. In tegenstelling tot veel andere in Japan ontwikkelde rpg’s hangen er rondom elk nieuw deel torenhoge verwachtingen, te danken aan het feit dat Final Fantasy ooit synoniem stond voor innovatie. Die indrukwekkende geschiedenis heeft een luidruchtige minderheid van ‘gatekeepers’ voortgebracht: een groep koppige fans die precies denkt te weten wat een Final Fantasy-game maakt en wat niet. 

Alleen al het feit dat Final Fantasy 16 – dat in de eerste helft van 2023 uitkwam – zich meer op actie richt dan voorgaande delen en spelers besturing gaf over ‘slechts’ één personage, was een schop tegen het zere been van veel conservatieve fans. Bovendien leek producer Naoki Yoshida zich meer dan ooit op een westers publiek te richten, wat de weerstand alleen maar vergrootte.

Gelukkig wist ik in de aanloop naar Final Fantasy 16 wel beter, waardoor ik al die voorbarige kritiek met een korreltje zout kon nemen. Dat kwam omdat ik in Parijs al zo’n vier uur van de game kon spelen en toen al dolenthousiast was geworden over de nieuwe richting die Yoshida insloeg. Dat enthousiasme was ook terecht: Final Fantasy 16 straalt een mate van zelfvertrouwen uit die ik binnen de franchise lang niet meer had gezien.

Onmiskenbaar Final Fantasy

Final Fantasy 16 slaat met zijn volwassen en Game of Thrones-achtige setting weliswaar een andere richting in, maar dat maakt de game er niet minder Final Fantasy op. Wie de game langer heeft gespeeld dan de twee uur durende proloog (lees: demo), zal het hier grotendeels mee eens moeten zijn. Juist de over-de-top gevechten, indrukwekkende setpieces, puike animepersonages, berijdbare Chocobo’s en belangrijke rollen voor summons als Ifrit en Bahamut maken deze titel onmiskenbaar Final Fantasy. Maar bovenal pakt de game uit met een traditioneel groots en gedurfd verhaal, op een niveau dat we wat mij betreft niet meer hebben ervaren sinds Final Fantasy 10.

©GMRimport

Final Fantasy 16 draait om protagonist Clive Rosfield, een voormalige prins en beschermheer van het gewest Rosaria, gelegen in het mateloos fascinerende continent Valisthea. Clive is een Bearer, iemand met de gave om magie te gebruiken zonder daarvoor afhankelijk te hoeven zijn van de acht Mothercrystals die verspreid liggen over het land. Op zijn vijftiende levensjaar maakt Clive een groot familietrauma mee, waarbij hij getuige is van een brute moord op zijn vader en jongere broer tijdens een invasie van het aangrenzende gewest Sanbreque. Niet lang daarna wordt hij verstoten door zijn narcistische moeder en verbannen uit het koninkrijk van Rosaria.

Wanneer de verstoten Clive ondervindt hoe Bearers in de wereld van Valisthea worden gediscrimineerd, sluit hij zich aan bij een beweging die vastbesloten is om zich te verzetten tegen de hiërarchische samenleving van het continent. Vanaf dit moment ontvouwt zich een verhaal dat zowel episch en bovennatuurlijk als realistisch en menselijk is. Het spel bevat bijvoorbeeld verschillende verwijzingen naar problemen uit de echte wereld, zoals dwangarbeid (de rol van Bearers) en klimaatrechtvaardigheid (de uitbuiting van de Mothercrystals door mensen).

©GMRimport

Final Fantasy 16 is door dit soort thema’s een zwaarbeladen game, maar bevat tegelijkertijd genoeg lichtpunten door een cast met hoopvolle personages, die door ijzersterk schrijf- en stemwerk levensecht overkomen. Hoewel Clive er angstaanjagend uitziet, is hij in werkelijkheid verrassend bescheiden en wijs voor zijn leeftijd. Zijn jeugdvriendin Jill, die soortgelijke traumatische ervaringen heeft meegemaakt als Bearer, ontwikkelt zich gedurende de game tot een rechtvaardige en daadkrachtige vrouw. Dan heb je ook Cid, de leider van hun verzetsgroep: een 44-jarige thirst trap van een man met een geweldig gevoel voor humor. Cid is dankzij zijn onvergetelijke oneliners nu al een van de meest memorabele personages in de geschiedenis van Final Fantasy. Eerlijk gezegd ben ik nog steeds teleurgesteld dat stemacteur Ralph Ineson niet eens in aanmerking kwam voor een GOTY-award.

Wel of geen rpg?

De meeste fans verwachtten al dat het vroeg of laat ging gebeuren, maar Final Fantasy 16 is dus de eerste game binnen de reeks met een volledig actief gevechtssysteem. Deze nieuwe aanpak, in combinatie met enkele opvallende andere ontwerpkeuzes van Yoshida en zijn team – zoals het weglaten van statuseffecten en het beperken van personalisatie-opties voor wapens – wakkerde een hardnekkige discussie aan op het internet. Is Final Fantasy 16 nog wel een role-playing game? Hoewel ik die vraag nogal ongenuanceerd vind (er bestaat zoiets als een actie-rpg), valt het niet te ontkennen dat er een schril contrast bestaat tussen de gameplay van vroeger en nu.

Toch is het lastig om níét van het gevechtssysteem van Final Fantasy 16 te houden. Naast de typische hack ’n slash-gameplay met een zwaard onderscheidt de game zich met zogezegde Eikon-vaardigheden: unieke spreukencombinaties waartussen Clive kan schakelen en die spelers gedurende het verhaal kunnen aanpassen en versterken. Deze vaardigheden zijn niet alleen stuk voor stuk visuele spektakels vanwege hun buitensporige particle effects, maar het snelle wisselen tussen verschillende vaardigheden en het grote effectgebied ervan leveren ook fantastische adrenalinekicks op. Een gevoel dat wat mij betreft te vergelijken is met de betere actiegames van de afgelopen jaren, zoals Devil May Cry 5 en Bayonetta 3.

Wat betreft baasgevechten overtreft Final Fantasy 16 zowat elke actiegame die ik heb gespeeld. Hoewel de uitdaging in de gevechten tegen de welbekende summons (hier Eikons genoemd) wat te wensen overlaat, zijn ze qua schaal en technologisch vakmanschap ongeëvenaard. 

Tijdens het halfuur waarin ik het opnam tegen het personage Hugo Kupka en zijn gigantische summon Titan, had ik constant kippenvel en kon ik me nauwelijks voorstellen dat het spel dit moment nog zou overtreffen. Maar ik vergiste me: niet veel later vocht ik tussen de sterren als Ifrit tegen de drakengod Bahamut. Regisseur Yoshida gooide voor dit gevecht echt alle remmen los, inclusief een volle lading van Bahamut’s Zettaflare: de krachtigste spreuk uit het Final Fantasy-universum die slechts één keer eerder voorkwam in een game.

Watch on YouTube

Blockbuster

Het grootschalige verhaal en de bloedstollende gevechten in Final Fantasy 16 laten duidelijk zien wat Yoshida met deze titel voor ogen had: een Final Fantasy-game met het karakter van een blockbuster. Dat daarvoor meerdere basics van de serie moesten sneuvelen, zoals beurtelingse gevechten en uitgebreide personalisatie-opties voor wapens, was in de ogen van de regisseur een noodzakelijke prijs om te betalen. Zonder deze keuzes van Yoshida en zijn team zou Final Fantasy 16 namelijk niet het spektakel zijn geweest dat het nu is, met indrukwekkende eindbazen die zonder twijfel in de eregalerij van 2023 behoren. 

Toch blijf ik erop hameren dat het DNA van Final Fantasy ook in dit zestiende deel echt volop aanwezig is. De game omvat het klassieke gevoel van de serie: pompeus en vol ongeremde emotie. En dan wordt 2024 ook nog eens opnieuw het jaar van Final Fantasy, met het langverwachte Final Fantasy 7 Rebirth dat al in februari uitkomt! Hoewel het voor de hand ligt dat fans met een voorliefde voor nostalgie deze game een stuk meer waarderen, heeft Final Fantasy 16 hoe dan ook de lat hoog gelegd voor Rebirth. Het is een lange tijd geleden dat een Final Fantasy-verhaal en -wereld zó goed tot hun recht kwamen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!