Elden Ring is mijn gesprek van het jaar
Achtergrond

Elden Ring is mijn gesprek van het jaar

In deze rubriek vertellen Gamer.nl-redacteuren over de game die het afgelopen jaar de meeste indruk op ze heeft gemaakt. Vandaag: Marcel met Elden Ring, Youri met Elden Ring, Erwin met Elden Ring, Erik met Elden Ring en Jocelyn met Elden Ring.

Ik zou hier heel tegendraads kunnen vertellen hoe de avonden dat ik met vrienden The Quarry speelde me dit jaar stiekem het meeste spelplezier hebben gezorgd. Of hoe Ghost Song mijn honger naar meer metroidvania’s op de valreep nog wist te stillen in een mager jaar waarin Hollow Knight: Silksong opnieuw weigerde uit te komen. Ik zag het ook nog wel gebeuren dat hier een lovend stuk zou staan over Signalis, want dankzij die ‘moderne’ survival-horrorgame snap ik eindelijk waarom mensen vroeger zo enthousiast werden van al dat gesluip en gepuzzel in het klassieke Resident Evil.

Toch zouden dat allemaal leugens zijn. Ik heb Elden Ring letterlijk een half jaar lang iedere dag gespeeld. Als het mijn game of half the year is, dan moet het ook wel mijn game of the year zijn. Het voelt alleen een beetje plichtmatig om het weer te hebben over waarom ik Elden Ring zo goed vind. Als je mijn mening wilt lezen, kun je de review er altijd nog op naslaan. Ik geef het woord liever aan de lieve mensen om mij heen, die minstens net zo hard van de game hebben genoten. We begrijpen elkaar nu nog beter, en wat is er nou mooier dan op dezelfde golflengte kunnen praten over je favoriete tijdsbesteding?

Youri, oud-hoofdredacteur Gamer.nl:

“Elden Ring is helemaal geen game voor mij. Ik houd niet van moeilijke games, niet van duistere games en niet van lange games. Het waren de vergelijkingen met Zelda: Breath of the Wild - die me wel meer dan honderdvijftig uur wist te boeien - die mij het toch deden proberen. Op zoek naar datzelfde gevoel van avontuur en verwondering. Wel met een paar afspraken met mezelf zodat ik niet gefrustreerd zou raken. Dus af en toe gewoon informatie googelen, overleggen met vrienden, NPC Summons gebruiken en bovenal lekker een andere kant opgaan als het te moeilijk wordt. En tot slot: het alvast accepteren dat ik die game niet ga uitspelen. Mijn avontuur, mijn regels. 

©GMRimport

Met dat alles in het achterhoofd heb ik mijn eerste stappen in een FromSoftware-game gezet. Het was onvergetelijk. Dat gevoel van avontuur en verwondering was er zeker. Sterker, Breath of the Wild viel erbij in het niet. Dagelijks gaf ik mijn beste vriend een update over mijn voortgang - over vernederd worden door een eindbaas (die achteraf geen eindbaas bleek te zijn, maar gewoon een trol), over tactieken die ik gebruikte, over m’n build, maar bovenal over de uithoeken die ik had verkend en de bizarre shit die ik was tegengekomen. Ik ging naar bed met Elden Ring en ik stond ermee op.

Er zijn maar weinig games die in mijn gedachten blijven als ik niet aan het spelen ben, maar Elden Ring is er zo een. Ook al ben ik heel ver voor het einde gestopt toen ik vastliep en een andere game ging spelen. Maar het avontuur dat ik heb beleefd was geweldig, de herinneringen zijn er nog en dat is me heel veel waard. Misschien stap ik de wereld nog wel weer eens in, want Elden Ring heeft mijn gedachten - en mijn harde schijf - nooit verlaten.”

©GMRimport

Erwin, redacteur van Gamer.nl en co-host van de gamepodcast Spelkost:

“Bloodborne was de eerste game van FromSoftware die ik heb uitgespeeld, maar dat komt doordat ik aan de hand werd meegenomen door een goede vriend. Via coöp kon ik voor het eerst de pracht achter deze helse games meemaken, zonder angst om vast te komen zitten. Elden Ring zou mijn kans zijn om het eens helemaal zelf te doen. Ik begon aan de game met het idee dat ik wel zou zien hoever ik zou komen in mijn eentje, maar ik was ook gemotiveerd en had de tijd en ruimte om deze wereld rustig te ontdekken.

Dit is waar ik al mijn hele gamende leven naar heb uitgekeken zonder het te weten

-

Wat ik niet had verwacht is dat ik compleet meegesleept zou worden. De vrijheid die Elden Ring je geeft in vergelijking met de vorige FromSoftware-games is een game changer. Lukt iets niet? Dan ga je wat anders doen, want overal waar je kijkt is iets waardevols te vinden. Zij het een item, een wapen, een tof gevecht of een mooi vergezicht. En meer dan eens al die dingen tegelijk. De reis die Elden Ring mij heeft gegeven is onvergetelijk. Dit is waar ik al mijn hele gamende leven naar uit had gekeken zonder het te weten. Elden Ring is niets minder dan een droomgame. En ik ben heel erg trots dat ik deze droom in mijn eentje heb uitgespeeld.”

Erik, redacteur van Gamer.nl en Erik van de Ron & Erik Podcast:

“Eerlijk gezegd leerde Sekiro mij al om te genieten van veel te moeilijke gevechten en het steeds opnieuw proberen, het opzoeken en oprekken van mijn eigen gamegrenzen en het constant beter worden in het herkennen van aanvalspatronen en het timen van tegenaanvallen en ontwijkingen. Maar het was Elden Ring die mij leerde om ernaar te smachten. 

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Toen de game er eindelijk was, raakte ik op de meest positieve manier geobsedeerd. Ik had al meerdere keren tegen mensen gezegd: “Elden Ring, dat wordt een game waar ik het hele jaar mee ga doen, die ik een beetje tussen alles door speel. Als ik eventjes genoeg heb van een ander spel, dan pak ik Elden Ring er weer bij.” Zelden heb ik er zo naast gezeten, want ik kon niet stoppen met spelen. Ik hou van het gevoel van een groots avontuur, ik hou van de onvergeeflijke combat en de gigantische bazen, ik hou van de rustige wereldkaart zonder icoontjes, ik hou van de nachtmerries, draken, onverslaanbare ridders en van mijn gigantische schild. 

Maar het meest hou ik van hoe ongelooflijk dom deze geniale game is. Welk ander spel zou zijn meest toffe content zo goed verstoppen, dat je het zonder guide (of in mijn geval: Marcel die bij me meekeek) waarschijnlijk niet eens kan vinden? Alleen maar zodat het voelt als een enorme ontdekking als je in een verborgen hoekje toch iets cools vindt? Daardoor voelt mijn playthrough helemaal als mijn eigen avontuur, eentje die ik nooit ga vergeten.”

Jocelyn, co-host van de podcast ‘Een Geanimeerd Gesprek’:

“‘She is the Moment.’ Ik riep het regelmatig als ik het over Elden Ring had. Want dit spel was meer dan een game. Het was een moment. En tegelijk was het ook een game van momenten die me altijd bij zullen blijven. Voor het eerst de wijde wereld ingaan en meteen geroast worden door een mafkees die me maidenless noemt; van een vulkaan worden geslingerd door een rare insectenstier; met m’n kaak op de vloer een mysterieus gebied ontdekken vol twinkelende sterren; na honderd pogingen schreeuwend Malenia verslaan. Zo kan ik nog wel even doorgaan. En dat deed ik ook. Ondanks dat ik qua gameplay blijer word van Bloodborne of Sekiro, bleef ik Elden Ring spelen, smachtend naar mijn volgende moment. Oh ja, en er zat ook nog een lief paardje in.“

Elden Ring is verkrijgbaar voor pc, PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en Xbox One. Lees hier voorgaande artikelen uit de Favorieten van de Redactie-rubriek.

Watch on YouTube

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error