Een bezoekje aan de Elden Ring-fanclub
Achtergrond

Een bezoekje aan de Elden Ring-fanclub

In deze rubriek vertellen Gamer.nl-redacteuren over de game die het afgelopen jaar de meeste indruk op ze heeft gemaakt. Vandaag: Ron met Elden Ring.

Brutarius XVI, slager van Grafika en Heerser van het Matrika-gezelschap: Oh hey, kom binnen, kom binnen. Welkom in het clubhuis van de Elden Ring-fanclub. Eerste keer hier?

Johan: Hey bedankt, ja, ik ben hier voor het eerst.  Maar ik ben hier  eigenlijk met een klacht. Ik snap namelijk niets van alle lof voor Elden Ring. De beste game ooit gemaakt? Zijn jullie blind ofzo? 

Brutus: Ah, die kritiek horen we vaker. Ga lekker zitten. Je mag me Brutus noemen. Kopje koffie?

Johan: Graag, met melk als dat kan.

Brutus: Helemaal goed. De koffiezetautomaat staat even verderop, naast de Pilasters van Algi, heersers van de Zwarte Wilgenboom en beschermers van het gebroken land dat verkoolde na de grote oorlog met koningin Marijke.

Johan: Jullie zijn onuitstaanbaar, serieus.

Brutus: Pardon?

©GMRimport

Johan: Dit. Dit hele gedoe. Die wartaal net. Jullie Elden Ringers hebben het continu over hoe goed deze game is, maar dan ga ik het spelen, en dan is alles superraar. Zeg gewoon waar ik heen moet of bij wie ik moet zijn. En dan het liefst bij iemand met een normale naam. Gewoon Kees van de Oetelaar.

Brutus: Ik begrijp het. Ik loop wel even met je mee. Komt goed.

Johan: Thanks.

Brutus: Zie je dat ronkende apparaat daar op die heuvel? Dat is onze koffiezetautomaat. Ik markeer ‘m wel even op je mini-map.

Johan: Nice.

Brutus: Nog 30 meter! 

Johan: Uhu. Ik zie 'm al.

Brutus: Het ruikt al naar koffie! Ruik je dat? Dat is nou koffie, Johan! 

Johan: Dat begrij…

Brutus: Hoppa! Daar is-ie, het koffiezetapparaat. Dit apparaat gebruik je om koffie te zetten. Druk op de X-knop om koffie te zetten.

Johan: Verdorie Brutus, rustig aan, ik wilde gewoon koffie.

Brutus: Oh, excuses! Ik dacht dat je die sturing fijn en natuurlijk zou vinden. Je speelt het liefste ‘normale’ games, toch?

Johan: Ja, normale games. Daarom juist. Doe gewoon normaal. Ik heb niemand nodig die me vertelt waar ik heen moet en wat ik moet doen. Dat vertel ik mezelf wel, hardop en letterlijk.

Brutus: Ja, precie-wacht, nee, wacht, wat?

Johan: Nou, ik zeg gewoon hardop tegen mezelf wat ik zou moeten doen.

Brutus: Je, ehm… praat tegen jezelf?

Johan: Nou ja, soort van. Dan zeg ik iets als: “Hmm, die koffiezetautomaat, die zou hier ergens moeten zijn!” En als ik halverwege m’n tocht ben, zeg ik tegen mezelf dat ik halverwege ben. En als ik er eindelijk ben, dan zeg ik: “Ik ben er!” Behalve als de plek waar ik ben een open gebied is. Dan zeg ik: “Maar ik kan ook nog even blijven. Misschien liggen hier nog spullen die ik kan gebruiken.”

©GMRimport

Brutus: Kijk, dat bedoel ik dus. Wij bij de Elden Ring-fanclub houden van alle games. Maar niets is zo tof als een game die op een organische manier laat merken waar ik heen kan gaan. Let wel: kán gaan, niet móét gaan. Dat gevoel van avontuur, dat herken je toch wel een beetje, Johan?

Johan: Ik maak me veel zorgen om Jan, de oudste van het dorp. Hij mompelde laatst iets over deze koffie. Over dat deze koffie hem doet denken aan de koffie thuis. Typisch Jan, dat gezeur over ‘thuis’.

Brutus: Wat gebeurt er?

Johan: Niemand weet waar Jan écht vandaan komt. Wat hij ‘thuis’ noemt. Sterker nog, Jan is de enige in het dorp zonder familiestamboom. Maar ja, hij is ook de enige met wie ik overweg kan. Iets aan hem voelt eigen. Hij heeft een warmte over zich. Soms is het alsof we elkaar al jaren kennen. Dus… waarom is hij zo afstandelijk, maar laat hij me ook zo dichtbij komen? Jan is een mysterie. Hij zou uiteindelijk je biologische vader maar zijn, hahaha.

Brutus:

Johan: Oh, pardon, ik had het tegen mezelf. Ik was bang dat ik een belangrijk detail van het verhaal was vergeten.

Brutus: Johan, ik wil niet overdrijven, maar dit is niet goed. Heb je een hersenschudding? Ben je op je hoofd gevallen?

Johan: Een keer of vijf.

Brutus: Je bent vijf keer op je hoofd gevallen? 

Johan: Vandaag, ja. Het gebeurde net nog, onderweg hierheen. Ik liep de mijn in en vervolgens begon alles te kraken. Voor ik het wist stortte de vloer onder me in. Opeens een hels kabaal. Ik donderde zo de mijnschacht in.

Brutus: Johan, ik ben zo blij dat je nog leeft man!

Johan: Oh nee joh, dat gebeurt ongeveer ieder uur. En het is altijd hetzelfde: de doorgang achter me raakt plots bedekt met grote stenen, waardoor ik niet meer terug kan. Dan kan ik alleen nog maar rechtdoor.

Brutus: Maar dat klinkt levensgevaarlijk?

Johan: Nee, maak je geen zorgen, ik overleef het altijd. Het is vooral irritant, want meestal ben ik nog niet klaar met het verkennen van het vorige gebied. Zoals dat gaat.

Brutus: Het is maar wat je normaal vindt Johan. Maar wat als ik je vertel dat dit in Elden Ring niet kan gebeuren? Bij ons is alles namelijk al ingestort. Dan kan het niet nog een keer instorten.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Johan: Oh. Dat klinkt wel prettig eigenlijk.

Brutus: Johan, ik zeg het je. Het ziet er hier allemaal heel ellendig uit, en ja, je gaat hier continu dood. En ja, soms open je een kist en word je naar de andere kant van de wereld geteleporteerd. Maar uiteindelijk is het ‘t allemaal waard. Deze game is een klassieker. Er is zoveel mysterie, zoveel nuance, er zijn zoveel manieren om te spelen. En die uitzichten… Je weet niet wat art direction is totdat je Elden Ring hebt gespeeld!

Johan: Maar is er genoeg te doen?

Brutus: Er is te veel om te doen.

Johan: Laat me raden: je zwaard kan kapot, waardoor ik duizend zwaarden nodig heb?

Brutus: Sterker nog, Elden Ring kun je uitspelen met je beginwapen.

Johan: Hmm, dat klinkt niet verkeerd. Stel ik heb interesse, wat kost zo’n clublidmaatschap?

Brutus: Je ringvinger, besprenkeld met het bloed van een maagd, een blonde hoofdhaar van koningin Marijke en een stuk heilige boomschors van de Zwarte Wilgenboom.

Johan: Oprecht, jullie Elden Ringers zijn onuitstaanbaar.

Elden Ring is verkrijgbaar voor PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox One, Xbox Series S/X en pc. 

Watch on YouTube

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld
Nieuws

Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld

Dat zijn een hoop bezorgde pakketjes

Het in 2019 uitgekomen Death Stranding is inmiddels door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld.

Dat maakte bedenker Hideo Kojima bekend via social media. De game is al sinds november 2019 verkrijgbaar, maar was in eerste instantie alleen op PlayStation 4 beschikbaar. Inmiddels is de game ook op PlayStation 5, pc, Xbox Series-consoles, Mac en smartphones speelbaar.

Vervolg Death Stranding 2: On the Beach staat gepland voor een release op 26 juni, zo werd onlangs bekendgemaakt. Diverse acteurs en actrices uit de eerste Death Stranding keren terug, waaronder Léa Seydoux, Norman Reedus en Troy Baker. Ook Shioli Kutsuna en Elle Fanning hebben rollen in de game.

De eerste Death Stranding is de eerste game die Kojima ontwikkelde met zijn studio Kojima Productions nadat hij de banden brak met uitgever Konami, waar hij de Metal Gear-reeks voor ontwikkelde. Het spel biedt een uniek concept, waarbij spelers door een post-apocalyptisch landschap lopen om pakketten te bezorgen. Zoals gebruikelijk bij games van Kojima worden gameplaysegmenten afgewisseld met soms langdurige filmpjes waarin vooral het verhaal en dialogen centraal staan.

Michel Musters beloonde Death Stranding in 2019 met een 9,5 op Gamer.nl: "Met Death Stranding behandelt Hideo Kojima grote thema’s als het hiernamaals, ouderschap, de connectie tussen mensen en zelfs klimaatverandering en het uitsterven van de mensheid. Hij brengt dit alles op even fabuleuze als verwarrende wijze in beeld. De kerngameplay – het vervoeren van pakketjes en ondertussen je evenwicht zien te bewaren – lijkt in eerste instantie tegenstrijdig simpel. Klikt het eenmaal, dan biedt het concept oneindig veel voldoening. Gecombineerd met de online functies die in de campagne zijn geïntegreerd, resulteert het in een van de meest unieke virtuele ervaringen ooit."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'
Nieuws

The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'

Ontwikkelaar geeft zijn mening over het einde van de eerste game

The Last of Us-ontwikkelaar Neil Druckmann heeft zich voor het eerst uitgesproken over een belangrijk plotpunt uit de gamereeks: wat hem betreft heeft Joel "de juiste keuze gemaakt".

Let op: Hierna volgen grote spoilers voor de eerste The Last of Us-game en het eerste seizoen van de gelijknamige HBO-serie.

In The Last of Us wordt het meisje Ellie naar een groep genaamd de Fireflies gebracht. Ellie is namelijk immuun voor een virus dat de gehele mensheid treft. De Fireflies zijn van plan om Ellie te opereren om er zo achter te komen of er een medicijn voor het virus gemaakt kan worden, maar zijn wel genoodzaakt haar te doden. Joel, de man waarmee Ellie de reis naar de Fireflies heeft afgelegd, besluit op het laatste moment echter de Fireflies te doden, Ellie te redden en haar zodra ze wakker wordt uit haar narcose te vertellen dat ze niets voor de mensheid kon betekenen.

Dit einde van The Last of Us heeft al jaren discussie bij gamers opgeleverd - heeft Joel de juiste keuze gemaakt? Regisseur Neil Druckmann heeft nu tegen IGN verteld dat hij van mening is dat Joel dat inderdaad heeft gedaan. "Ik geloof dat Joel de juiste keuze maakte. Als ik Joel was geweest, hoop ik dat ik ook zou kunnen doen wat hij deed om mijn 'dochter' te redden."

Craig Mazin, die samen met Druckmann de HBO-verfilming runt, geeft iets meer nuance. Ook hij geeft aan dat hij waarschijnlijk hetzelfde zou doen. "Maar ik zou graag denken dat ik het niet zou doen. Dat is ook juist het interessante moraal van het verhaal. En daarom is het einde van de eerste game zo spraakmakend en geweldig."

Het tweede seizoen van The Last of Us verfilmt het in 2020 verschenen The Last of Us: Part 2, dat zich vier jaar na de eerste game afspeelt. In de serie zit er echter vijf jaar tussen het eerste en tweede seizoen. De game wordt in ieder geval opgedeeld in meerdere seizoenen, al is nog niet bekend hoeveel precies. Het tweede seizoen bestaat uit zeven afleveringen. De eerste aflevering verschijnt op 14 april op HBO Max.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!