Een bezoekje aan de Elden Ring-fanclub
Achtergrond

Een bezoekje aan de Elden Ring-fanclub

In deze rubriek vertellen Gamer.nl-redacteuren over de game die het afgelopen jaar de meeste indruk op ze heeft gemaakt. Vandaag: Ron met Elden Ring.

Brutarius XVI, slager van Grafika en Heerser van het Matrika-gezelschap: Oh hey, kom binnen, kom binnen. Welkom in het clubhuis van de Elden Ring-fanclub. Eerste keer hier?

Johan: Hey bedankt, ja, ik ben hier voor het eerst.  Maar ik ben hier  eigenlijk met een klacht. Ik snap namelijk niets van alle lof voor Elden Ring. De beste game ooit gemaakt? Zijn jullie blind ofzo? 

Brutus: Ah, die kritiek horen we vaker. Ga lekker zitten. Je mag me Brutus noemen. Kopje koffie?

Johan: Graag, met melk als dat kan.

Brutus: Helemaal goed. De koffiezetautomaat staat even verderop, naast de Pilasters van Algi, heersers van de Zwarte Wilgenboom en beschermers van het gebroken land dat verkoolde na de grote oorlog met koningin Marijke.

Johan: Jullie zijn onuitstaanbaar, serieus.

Brutus: Pardon?

©GMRimport

Johan: Dit. Dit hele gedoe. Die wartaal net. Jullie Elden Ringers hebben het continu over hoe goed deze game is, maar dan ga ik het spelen, en dan is alles superraar. Zeg gewoon waar ik heen moet of bij wie ik moet zijn. En dan het liefst bij iemand met een normale naam. Gewoon Kees van de Oetelaar.

Brutus: Ik begrijp het. Ik loop wel even met je mee. Komt goed.

Johan: Thanks.

Brutus: Zie je dat ronkende apparaat daar op die heuvel? Dat is onze koffiezetautomaat. Ik markeer ‘m wel even op je mini-map.

Johan: Nice.

Brutus: Nog 30 meter! 

Johan: Uhu. Ik zie 'm al.

Brutus: Het ruikt al naar koffie! Ruik je dat? Dat is nou koffie, Johan! 

Johan: Dat begrij…

Brutus: Hoppa! Daar is-ie, het koffiezetapparaat. Dit apparaat gebruik je om koffie te zetten. Druk op de X-knop om koffie te zetten.

Johan: Verdorie Brutus, rustig aan, ik wilde gewoon koffie.

Brutus: Oh, excuses! Ik dacht dat je die sturing fijn en natuurlijk zou vinden. Je speelt het liefste ‘normale’ games, toch?

Johan: Ja, normale games. Daarom juist. Doe gewoon normaal. Ik heb niemand nodig die me vertelt waar ik heen moet en wat ik moet doen. Dat vertel ik mezelf wel, hardop en letterlijk.

Brutus: Ja, precie-wacht, nee, wacht, wat?

Johan: Nou, ik zeg gewoon hardop tegen mezelf wat ik zou moeten doen.

Brutus: Je, ehm… praat tegen jezelf?

Johan: Nou ja, soort van. Dan zeg ik iets als: “Hmm, die koffiezetautomaat, die zou hier ergens moeten zijn!” En als ik halverwege m’n tocht ben, zeg ik tegen mezelf dat ik halverwege ben. En als ik er eindelijk ben, dan zeg ik: “Ik ben er!” Behalve als de plek waar ik ben een open gebied is. Dan zeg ik: “Maar ik kan ook nog even blijven. Misschien liggen hier nog spullen die ik kan gebruiken.”

©GMRimport

Brutus: Kijk, dat bedoel ik dus. Wij bij de Elden Ring-fanclub houden van alle games. Maar niets is zo tof als een game die op een organische manier laat merken waar ik heen kan gaan. Let wel: kán gaan, niet móét gaan. Dat gevoel van avontuur, dat herken je toch wel een beetje, Johan?

Johan: Ik maak me veel zorgen om Jan, de oudste van het dorp. Hij mompelde laatst iets over deze koffie. Over dat deze koffie hem doet denken aan de koffie thuis. Typisch Jan, dat gezeur over ‘thuis’.

Brutus: Wat gebeurt er?

Johan: Niemand weet waar Jan écht vandaan komt. Wat hij ‘thuis’ noemt. Sterker nog, Jan is de enige in het dorp zonder familiestamboom. Maar ja, hij is ook de enige met wie ik overweg kan. Iets aan hem voelt eigen. Hij heeft een warmte over zich. Soms is het alsof we elkaar al jaren kennen. Dus… waarom is hij zo afstandelijk, maar laat hij me ook zo dichtbij komen? Jan is een mysterie. Hij zou uiteindelijk je biologische vader maar zijn, hahaha.

Brutus:

Johan: Oh, pardon, ik had het tegen mezelf. Ik was bang dat ik een belangrijk detail van het verhaal was vergeten.

Brutus: Johan, ik wil niet overdrijven, maar dit is niet goed. Heb je een hersenschudding? Ben je op je hoofd gevallen?

Johan: Een keer of vijf.

Brutus: Je bent vijf keer op je hoofd gevallen? 

Johan: Vandaag, ja. Het gebeurde net nog, onderweg hierheen. Ik liep de mijn in en vervolgens begon alles te kraken. Voor ik het wist stortte de vloer onder me in. Opeens een hels kabaal. Ik donderde zo de mijnschacht in.

Brutus: Johan, ik ben zo blij dat je nog leeft man!

Johan: Oh nee joh, dat gebeurt ongeveer ieder uur. En het is altijd hetzelfde: de doorgang achter me raakt plots bedekt met grote stenen, waardoor ik niet meer terug kan. Dan kan ik alleen nog maar rechtdoor.

Brutus: Maar dat klinkt levensgevaarlijk?

Johan: Nee, maak je geen zorgen, ik overleef het altijd. Het is vooral irritant, want meestal ben ik nog niet klaar met het verkennen van het vorige gebied. Zoals dat gaat.

Brutus: Het is maar wat je normaal vindt Johan. Maar wat als ik je vertel dat dit in Elden Ring niet kan gebeuren? Bij ons is alles namelijk al ingestort. Dan kan het niet nog een keer instorten.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Johan: Oh. Dat klinkt wel prettig eigenlijk.

Brutus: Johan, ik zeg het je. Het ziet er hier allemaal heel ellendig uit, en ja, je gaat hier continu dood. En ja, soms open je een kist en word je naar de andere kant van de wereld geteleporteerd. Maar uiteindelijk is het ‘t allemaal waard. Deze game is een klassieker. Er is zoveel mysterie, zoveel nuance, er zijn zoveel manieren om te spelen. En die uitzichten… Je weet niet wat art direction is totdat je Elden Ring hebt gespeeld!

Johan: Maar is er genoeg te doen?

Brutus: Er is te veel om te doen.

Johan: Laat me raden: je zwaard kan kapot, waardoor ik duizend zwaarden nodig heb?

Brutus: Sterker nog, Elden Ring kun je uitspelen met je beginwapen.

Johan: Hmm, dat klinkt niet verkeerd. Stel ik heb interesse, wat kost zo’n clublidmaatschap?

Brutus: Je ringvinger, besprenkeld met het bloed van een maagd, een blonde hoofdhaar van koningin Marijke en een stuk heilige boomschors van de Zwarte Wilgenboom.

Johan: Oprecht, jullie Elden Ringers zijn onuitstaanbaar.

Elden Ring is verkrijgbaar voor PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox One, Xbox Series S/X en pc. 

Watch on YouTube

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Geplande extra content voor Kingdom Come Deliverance 2 onthuld
Nieuws

Geplande extra content voor Kingdom Come Deliverance 2 onthuld

Diverse gratis updates en drie betaalde uitbreidingen op komst

Deep Silver en Warhorse Studios hebben bekendgemaakt welke content Kingdom Come Deliverance 2-spelers in de loop van het jaar voor de game kunnen verwachten.

Zo zal aankomende lente een aantal gratis updates verschijnen, waaronder een 'kappersfeature' om het uiterlijk van het hoofdpersonage te veranderen, een Hardcore-modus voor nog meer uitdaging en paardenraces. Gedurende de rest van het jaar zullen er diverse gratis updates uitkomen om de game te verbeteren.

In de loop van de zomer verschijnt de betaalde uitbreiding 'Brushes with Death'. Hierin helpt hoofdpersonage Henry een artiest met een twijfelachtig verleden. Ook in het najaar volgt een betaalde uitbreiding, ditmaal met de naam 'Legacy of te Forge', waarin spelers de smidsafkomst van Henry verkennen. Tot slot zal ook volgende winter een betaalde uitbreiding verschijnen in de vorm van 'Mysteria Ecclesia', waarin spelers de intriges van het Sedlec-klooster achterhalen.

De hierboven genoemde betaalde uitbreidingen maken onderdeel uit van de uitbreidingspas van de game, die ook bij de Gold Edition van het spel zit. Deze Gold Edition kost 79,99 euro.

Kingdom Come Deliverance 2 is het vervolg op de in 2018 verschenen eerste game en laat spelers terugkeren naar het Centraal Europa van de vijftiende eeuw - de game speelt zich na het eerste deel af. Spelers besturen Henry, de zoon van een smid, die in een duizelingwekkend verhaal van wraak, bedrog en zelfontdekking terechtkomt.

De game speelt zich af in het Boheems Paradijs, een echte locatie die nog altijd bezocht kan worden in de Tsjechische Republiek. Zo zijn er het majestueuze Kasteel Trosky en de mijnstad Kutná Hora. Het gameplayconcept van het origineel, waarin de wereld realistisch op de acties van de speler reageert, blijft intact. Wel is het vechtsysteem op de schop gegaan, en zijn er nu ook nieuwe wapens voor op afstand, zoals kruisbogen en vroege vuurwapens.

Kingdom Come Deliverance 2 komt op 4 februari naar pc (Steam en Epic Games Store), PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Onlangs bleek nog dat het spel volgens de makers het langste script voor een game ooit heeft.

Marvin Toepoel ging onlangs aan de slag met de game, zoals te lezen valt in de preview: "De rijke natuur van Bohemen komt nog veel beter tot zijn recht dan in het eerste deel, met dank aan sterk verbeterde graphics en belichting. Het geheel draait op PS5 soepel op 60 fps. Vanaf minuut één is ook duidelijk dat Warhorse Studios KCD2 een stuk beter heeft afgewerkt dan zijn voorganger. Npc’s bewegen natuurlijker en het handjevol bugs dat we tegenkomen is zo minimaal dat je goed op moet letten om er überhaupt iets van mee te krijgen (op twee crashes na). Waar deel één na zijn release nog maanden aan patches nodig had, lijkt het vervolg al voor release in een betere staat te verkeren."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Amerikaans importtarief op Mexico kan gameprijzen verhogen
Nieuws

Amerikaans importtarief op Mexico kan gameprijzen verhogen

Veel fysieke games die in de VS worden verkocht, worden in Mexico geproduceerd

Het importtarief dat de Verenigde Staten op in Mexico gemaakte producten gaat leggen, kan er voor zorgen dat de prijs van games gaat stijgen - uiteindelijk mogelijk zelfs mondiaal.

De huidige Amerikaanse president Donald Trump heeft aangegeven vanaf februari een handelstarief van 25 procent op producten uit Canada en Mexico te leggen die in de VS verkocht worden. Dat zou kunnen betekenen dat deze producten qua prijs gaan stijgen in dat land, om er voor te zorgen dat bedrijven deze tarieven kunnen betalen zonder in te leveren op hun verdiensten.

Mat Piscatella, de over het algemeen goed geïnformeerde executive director van gamemarketonderzoeksinstelling Circana (NPD), claimt dat deze importtarieven een negatief effect op gameprijzen kunnen hebben. Veel fysieke games die in de Verenigde Staten worden verkocht, worden namelijk in Mexico samengesteld.

Dit zou dus als effect kunnen hebben dat gameprijzen omhoog gaan - zowel voor fysieke als digitale games, aangezien gamebedrijven de prijzen van digitale games mogelijk gelijk zullen willen houden met fysieke games. Om de situatie overal gelijk te houden, is het mogelijk dat uitgevers de prijzen wereldwijd verhogen. De importtarieven kunnen er volgens Piscatella ook voor zorgen dat er minder games fysiek zullen uitkomen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!