Favorieten: Dragon’s Dogma 2 is helemaal het einde en het einde helemaal
Achtergrond

Favorieten: Dragon’s Dogma 2 is helemaal het einde en het einde helemaal

Het ultieme rollenspel

In deze rubriek vertellen Gamer.nl-redacteuren over de game die het afgelopen jaar de meeste indruk op ze heeft gemaakt. Vandaag: Marcel met Dragons Dogma 2.

Hierna volgen spoilers voor Dragon’s Dogma 2. Over het einde, maar vooral over het begin. Al zit dat begin wel helemaal aan het einde, want dan begint Dragon’s Dogma 2 pas. Hoe duidelijker je dat probeert te maken, hoe vager het klinkt.

Lotgenoten

Aan regisseur Hideaki Itsuno zal het niet gelegen hebben; hij windt er geen doekjes om. Als regisseur van de eerste Dragon’s Dogma was het aan hem de taak om een vervolg te maken. Maar die  ‘2’ lijkt nergens te bekennen in het spel zelf, enkel in promotiemateriaal en op het hoesje. Pas tegen het einde, na tientallen uren spelen, beloont de ontwikkelaar je met het echte titelscherm. Mits je goed oplet.

En dan begint Dragon’s Dogma 2 pas.

Het is alsof Itsuno zegt: ik wist ook niet wat ik met het vervolg aan moest. Ik heb al het ultieme rollenspel gemaakt: Dragon’s Dogma. Niet ultiem in de zin van het beste, grootste, leukste of mooiste. Nee, dat ‘rollenspel’ moet je heel letterlijk nemen. Alle personages in Dragon’s Dogma krijgen een rol toebedeeld en die moeten zij heel nauwlettend spelen. De smid is de smid, de bedelaar de bedelaar, de jonkvrouw de jonkvrouw, en jij bent de Arisen, de uitverkorene die zijn hart gestolen ziet door een enorme draak. Aan jou de taak om de draak te verslaan en heerser van het koninkrijk te worden.

Er is ondertussen zat tijd om te avonturieren, maar vroeg of laat moet je de confrontatie met de draak aangaan. Alleen zo kun je jouw rol in het einde van Dragon’s Dogma vervullen. Het rollenspel uitspelen.  

I’ve got that dog in ma

De nieuwe Dragon’s Dogma begint heel anders, maar eindigt hetzelfde. Jij bent de Arisen, de uitverkorene die zijn hart gestolen ziet door een enorme draak. Aan jou de taak om de draak te verslaan en heerser van het koninkrijk te worden. Eén probleem (twee als je de draak meerekent): iemand anders claimt ook de Arisen te zijn, waarmee hij recht zou hebben op de troon. Terwijl er toch echt maar één iemand is die deze rol kan, mag en moet spelen. En dat ben jij al.

Het is alsof Itsuno zegt: Dragon’s Dogma bestaat al, er kan geen tweede Dragon’s Dogma zijn. Ik noemde het vervolg zelfs een soort remake in mijn review. Gekscherend natuurlijk, maar zo vreemd is die gedachte niet. Zoals ik het al eens zei: “Vrijwel alle systemen van het origineel zijn nog intact, maar ze worden beter en sneller zichtbaar. Bovenal hebben ze meer impact op het spelverloop.” Een verbeterde versie, met en dankzij de technologie van nu.

Deel twee blijft hondstrouw aan de dogma’s van het eerste deel, met veel van dezelfde kritiek tot gevolg. Snel reizen is uit den boze. Je hebt maar een heel beperkt aantal zogeheten ferrystones, dus het grootste deel van je reis leg je per ossenkar af. Van stad naar dorp, van dorp naar nederzetting. Er is geen manier om van hot naar her te teleporteren en te voet kom je er ook niet zomaar, want “kolkende rivieren splijten het landschap, bergen maken de weg onbegaanbaar en soms zijn de bossen zo dichtbegroeid dat geen kompas je nog kan redden”.

Traag van begrip

Ondertussen ben je maar een beetje aan het avonturieren. Veel uitgestippelde missies zijn er niet, baasgevechten evenmin. Heel lang zou je daar toch niet van kunnen genieten, want je moet om de haverklap terug naar een herberg om je verzamelde zooi te dumpen. Al die vrijheid voelt behoorlijk beperkend. En waar doe je het uiteindelijk allemaal voor? Misschien wordt het maar eens tijd om de confrontatie met de draak aan te gaan. Alleen door de draak te verslaan, kun je jouw rol in het einde van Dragon’s Dogma vervullen.

En dan begint Dragon’s Dogma 2 pas.

Het vervolg kan pas van start zodra je jezelf uit die bekende fantasieformule verwijdert. Tot die tijd volg je braaf het dogma van de draak, de rol die de wereld voor jou heeft weggelegd.

Maar wat als je de draak steekt met deze ‘ultieme’ fantasie? Wat als je tegen de game zegt: ‘Ik doe niet meer mee!’.

Dan praat de game terug. ‘Is dat echt wat je wilt?’, vraagt het spel.

Antwoord je bevestigend, dan kom je erachter dat het allemaal een fantasie is. Een rollenspel. Jij speelt de Arisen, de draak de draak, de jonkvrouw de jonkvrouw, de bedelaar de bedelaar en de smid de smid. Zolang iedereen zijn rol netjes vervult, blijft die illusie in stand. Maar jij moest zo nodig je rol weigeren.

Dus eindigt de wereld. En begint Dragon’s Dogma 2.

Dragon’s Dogma 2

Want Dragon’s Dogma kun je het niet langer noemen. De lucht kleurt bloedrood en skeletten of erger staan op uit de dood. Alle rivieren en zeeën zijn drooggelegd, dus je kunt in principe overal heenlopen. Al hoeft dat niet meer met plotseling ferrystones in overvloed. Fast travel, here we come and go! Er zijn zelfs baasgevechten en een concreet verhaal met daadwerkelijke urgentie. Het is alsof Itsuno zegt: Is dit echt wat je wilt van een vervolg op Dragon’s Dogma? Dan kun je het krijgen ook!

De spelwereld ligt aan je voeten, maar van plezier is geen sprake. Je verlangt enkel naar dat kale bed van de herberg. Naar die stront-trage ossenkar. Naar de ultieme fantasie van Dragon’s Dogma toen er nog geen ‘2’ achter de naam stond. Maar die realiteit is niet meer. De ossen zijn zo bang geworden dat ze niet eens meer hun stal durven te verlaten. Na iedere nacht slapen wordt weer een stuk van de kaart weggevaagd. Dus mijd je alle kampvuren en herbergen, tot al je elixirs op zijn en ergens overnachten je enige overgebleven redding blijkt. Ook al luidt dit de verdere ondergang van de wereld in. De fantasie van vrij reizen is een hel en jij bent de schepper.

Dat is de prijs die je voor je eigen wil betaalt. De illusie verbroken, de fantasie verpest. Wat heb je aan al die vrijheid als je geen oog meer dicht durft te doen? Maar er zit weinig anders op. Je moet zelf het einde van de wereld in gang zetten en afscheid nemen van al die platte personages waar je toch om bent gaan geven. Tot ziens, domme Pawns met jullie getetter. Vaarwel stereotypische npc’s met die oud-Engelse uitspraken de hele tijd. Thou shan’t be forgotten!

Gelukkig is er New Game Plus.

Lees hier alle Favorieten van de Redactie op een rij

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!