Disco Elysium veranderde hoe ik naar rpg’s kijk
Achtergrond

Disco Elysium veranderde hoe ik naar rpg’s kijk

We hebben een fantastisch gamejaar achter de rug en hebben allemaal volop games gespeeld dit jaar. Naast de gezamenlijk gekozen Top 25 van 2019 en de Top 100 van 2020 vertellen Gamer.nl-redacteuren in deze rubriek individueel over hun favoriete games van 2019. Vandaag: Erik met Disco Elysium.

Het komt niet vaak voor dat een game verandert hoe ik andere games speel. Mass Effect 3 had dat effect op mij: ik speelde mijn Shepard als een meedogenloze Renegade, die vaak eerder zijn pistool trok dan een goed gesprek voerde. Halverwege de game resulteerde dat erin dat ik een geliefd personage in zijn rug schoot. Oeps. Ineens wilde mijn Shepard toch maar liever de wereld redden en vriendjes blijven met iedereen.

Sindsdien speel ik rpg’s overwegend als ‘good guy’. Ik probeer mijn missie braaf te voltooien en ik ben altijd aardig en behulpzaam tegen iedereen die ik ontmoet. Al is het maar omdat ze me dan hopelijk quests geven of me zelfs vergezellen op mijn reis. Altijd ben ik bang dat ik iets misloop in de game als ik iemand afsnauw. Wat als ik mezelf daarmee een hele missie ontzeg?

Ik kan altijd in een volgende playthrough een andere aanpak proberen, vertel ik mezelf. Het probleem is alleen dat ik meestal geen tijd neem om een game nog een keer helemaal door te spelen. Zeker geen lange rpg’s.

©GMRimport

Disco is niet dood

En toen kwam Disco Elysium. Deze game is anders, en dat is een understatement. Je ontwaakt als detective die de avond daarvoor zijn hersenen naar de gallemiezen heeft gezopen. Je weet helemaal niets meer, zelfs niet dat je een detective bent. Je kunt niet eens die achterlijke grijns van je gezicht afkrijgen.

In deze situatie is er eigenlijk bijna nooit een ‘goede’ en een ‘slechte’ keuze. Sterker nog, er zijn meestal alleen ‘vreemde’ en ‘compleet absurde’ keuzes. Je kunt iemand vertellen dat je geen idee hebt waar je bent en wat je baan is. Of je kunt jezelf overtuigen dat je helemaal geen detective bent, maar een vergeten rockster.

Sommige mensen zullen je vertellen dat Disco Elysium ‘gewoon’ een klassieke rpg is. Dat je alleen maar rondloopt en met mensen praat. Dat het eigenlijk niet veel meer is dan een veredeld boek, waarin je af en toe zelf een keuze mag maken. Luister niet naar deze mensen. Disco Elysium is uniek.

©GMRimport

Je brein is fijn

De meeste gesprekken voer je namelijk niet met andere personages, maar met je eigen brein. Aan het begin van de game mag je je eigen held samenstellen, met punten in bekende categorieën als ‘Physique’ en ‘Intellect’. Die worden weer onderverdeeld in minder herkenbare vaardigheden, zoals ‘Inland Empire’ (een soort van verbeelding) of ‘Savoir Faire’ (hoe cool je bent). In principe verdeel je je vaardigheidspunten dus over de verschillende delen van je hersenen.

Tijdens je gesprekken worden op de achtergrond constant skill checks gerold. Zo kan je brein je constant onderbreken met behulpzame tips, of juist met de meest slechte ideeën. Met een hoge score voor ‘Drama’ krijg je bijvoorbeeld steeds de suggestie om grootse theatrale speeches te houden. En heb je veel punten gestopt in ‘Electrochemistry’, dan word je er steeds aan herinnerd dat je wel heel veel zin hebt in drank en drugs. Die speed die je in beslag hebt genomen van een jochie, die kun je zelf toch wel gewoon innemen? Wel een beetje stiekem, zodat je partner het niet ziet…

©GMRimport

Speel die rol

Je kunt dan altijd nog een andere keuze maken, maar Disco Elysium is op zijn leukst als je het een beetje opgaat in het rollenspel. Kruip in de huid van jouw versie van deze gestoorde detective! Een beetje vreemd is hij sowieso, want er zitten altijd wel een paar rare eigenschappen tussen waar je per ongeluk een hoge score in blijkt te hebben.

Zo ontdekte ik hoe verfrissend het is om soms voor de rare optie te gaan, in plaats van een game altijd zo ‘goed’ mogelijk te willen spelen. Niet alleen in deze game, waarin absurditeiten aan de orde van de dag zijn, maar in elke rpg. Ook bijvoorbeeld in The Outer Worlds kun je aardig wat vreemde keuzes maken. Het is boeiend om te zien hoe gameontwikkelaars omgaan met spelers die minder voor de hand liggende keuzes maken.

Daarnaast etaleer ik dit graag in onze maandelijkse sessie Dungeons & Dragons. Sinds ongeveer twee jaar speel ik dat regelmatig in een groep, niet voor een scherm maar gezellig met z’n allen aan tafel. De Dungeon Master heeft daarbij een boek voor zijn neus waarin het verhaal ongeveer wordt beschreven. Hij weet wat we in iedere kamer tegen het lijf lopen.

Maar het wordt extra leuk als we een onvoorspelbare keuze maken en ook hij moet improviseren. Wat gebeurt er als ik iemand zie zoeken naar een verloren geldbuidel, en vervolgens roep dat mijn party-genoot die volgens mij gestolen heeft? Wat gebeurt er als we een dronken wachter proberen te martelen tot hij ons antwoorden geeft (niet veel goeds, kan ik je verzekeren)?

Mijn nieuwe liefde voor het absurde begon bij Disco Elysium. Daar had ik een discussie met mijn stropdas, die vastzat aan een ventilator op het plafond. Ik smeekte het politiebureau net zo lang om hulp tot ik er mentale schade aan overhield. Ik overtuigde mezelf ervan dat ik een overleden communistisch icoon was. Ik bleef vastberaden in een erg ongemakkelijk stoel zitten, totdat het me een hartaanval opleverde. En ik genoot van elk moment.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuw Tony Hawk's Pro Skater 3+4-level 'Waterpark' uitgelicht
Nieuws

Nieuw Tony Hawk's Pro Skater 3+4-level 'Waterpark' uitgelicht

Game komt op 11 juli naar consoles en pc

Activision Blizzard heeft meer informatie gegeven over Waterpark, een compleet nieuw level in Tony Hawk's Pro Skater 3+4.

Hoewel de oude levels uit Tony Hawk's Pro Skater 3 en Tony Hawk's Pro Skater 4 natuurlijk terugkeren in deze collectie, zullen er volgens Activision ook meerdere nieuwe levels in het spel te vinden zijn. De belangrijkste is volgens de ontwikkelaar Waterpark, en in een blogpost wordt middels screenshots en uitleg meer informatie gegeven over het level. Enkele beelden van het park kwamen ook al voor in de onthullingstrailer van de game.

Waterpark is gesitueerd in de Mojavewoestijn. Het park is in verval geraakt, maar de verroeste glijbanen en leeggelopen wildwaterbaan vormen volgens de ontwikkelaar de perfecte locatie voor skatesessies. In de hierboven genoemde blogpost worden diverse interessante punten binnen het level uitgelicht, en hieronder is nog eens de onthullingstrailer te zien, alsmede enkele screenshots van Waterpark.

Het gisteren aangekondigde Tony Hawk’s Pro Skater 3+4 giet Tony Hawk's Pro Skater 3 en Tony Hawk's Pro Skater 4 in een modern jasje, met verbeterde graphics, de oorspronkelijke soundtrack, alle oude levels en zoals gezegd nieuwe skateparken. Ook Create-A-Skater en Create-A-Park keren terug.

Overigens nam de oorspronkelijke versie van Tony Hawk's Pro Skater 4 de structuur van de campagne op de schop. Levels waren groter en de tijdslimiet van 2 minuten kwam te vervallen. In deze collectie zullen er echter nieuwe opdrachten in de levels van Tony Hawk's Pro Skater 4 te vinden zijn die wel bij de timer van 2 minuten passen.

Tony Hawk's Pro Skater 3+4 verschijnt op 11 juli voor Xbox Series X en S, Xbox One, PlayStation 5, PlayStation 4, Nintendo Switch en pc (Steam, Windows en Battle.net). Ook staat het spel vanaf de releasedatum op Xbox Game Pass.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Het bouwen van een thuisbasis in Assassin's Creed Shadows getoond
Nieuws

Het bouwen van een thuisbasis in Assassin's Creed Shadows getoond

Spelers kunnen zelf bepalen waar gebouwen komen te staan en hoe ze aangekleed worden

Online verschenen video's van Assassin's Creed Shadows tonen hoe spelers hun eigen thuisbasis in de game kunnen bouwen.

Het was al bekend dat de mogelijkheid om een eigen thuisbasis te bouwen in de game zit - afgelopen jaar lekte er zelfs een video van de game uit waarin dit werd getoond. Het was in Assassin's Creed Valhalla ook al mogelijk om een eigen Viking-dorp te bouwen, al waren de opties daarin beperkter.

In een pas online verschenen blogpost over de game wordt dieper ingegaan op de mogelijkheden die spelers krijgen voor het bouwen van een thuisbasis in Shadows. Spelers kunnen zelf bepalen waar gebouwen, decoraties en natuurlijke elementen komen te staan. Gebouwen kunnen ook verbonden worden met gangen en het is mogelijk om dieren te laten rondlopen, zoals een hert. Spelers kunnen deze dieren zelfs aaien.

De 'Hideout', zoals Ubisoft de locatie noemt, is niet alleen bedoeld voor spelers om hun creativiteit in kwijt te kunnen, maar ook om bepaalde NPC's te ontmoeten en vrijgespeelde beloningen te bekijken. In de hierboven aangehaalde blogpost valt meer informatie te vinden, alsmede diverse video's waarvan hieronder een aantal te zien zijn.

Assassin's Creed Shadows draait om twee personages, de Japanse shinobi Naeo en de krijger Yasuke. Spelers kunnen zelf bepalen met wie ze spelen en daar tijdens de game tussen wisselen. Daarbij lijkt Naeo zich vooral te richten op parkour- en stealthgameplay en Yasuke een gevreesde strijder te zijn.

In het spel doen spelers het Japan van de zestiende eeuw aan en volgen zij het verhaal van de twee hierboven genoemde personages. De game speelt zich af tijdens de Sengokuperiode, een tijd in Japan van oorlogvoering en binnenlandse crises. De spelwereld zal daarbij door de vier verschillende seizoenen heen gaat, wat invloed heeft op de omgeving en de gameplay.

Assassin's Creed Shadows komt op 20 maart uit voor PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc. Eerder vandaag bleek al dat het zo'n dertig tot veertig uur kost om het hoofdverhaal van de game uit te spelen.

Watch on YouTube
Watch on YouTube
Watch on YouTube
Watch on YouTube
Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!