Disco Elysium stal voor mij afgelopen jaar de show
Achtergrond

Disco Elysium stal voor mij afgelopen jaar de show

In deze rubriek vertellen Gamer.nl-redacteuren over de game die het afgelopen jaar de meeste indruk op ze heeft gemaakt. Vandaag: Tom met Disco Elysium.

Elden Ring is zonder twijfel de game die ik dit jaar met het meeste plezier heb gespeeld. Daar kan ik geen doekjes om winden. Het is ook de beste game die dit jaar is uitgekomen – en dat heeft iedereen inmiddels ook al minstens twintig keer gehoord. Terecht ook, want het is gewoon een dijk van een game. Maar tóch sluit ik het jaar niet af met een lofzang over FromSoftware’s epische meesterwerk.

Die eer gaat namelijk naar een fantastische game die ik pas veel later een kans hebben gegeven dan hij verdient: Disco Elysium. Episch is niet het juiste woord om het te omschrijven, maar een meesterwerk is het zonder meer. De visuele stijl is adembenemend, het schrijfwerk is van torenhoog niveau en de muziek is eveneens geweldig. De hele ervaring zit zo bomvol met sfeer dat het moeilijk was er niet meteen door meegesleept te worden. Ik houd van hobocop Harry, heb een speciaal plekje in mijn hart voor Kim Kitsuragi en denk met weemoed terug aan de charmante puinzooi van een stad die zich Revachol noemt.

©GMRimport

Vrijheid is geen gelijkheid 

Vrijheid is een belangrijk onderdeel van Disco Elysium. Het spel schotelt je duidelijke doelen voor, maar duwt je zelden een specifieke richting op. In plaats daarvan geeft het je de kans om alles op je eigen tempo te doen, naar eigen inzicht en grotendeels op de door jouw gekozen volgorde. Fouten maken hoort erbij – als je beoogde aanpak niet lukt, is er altijd een andere manier waarop je een probleem kunt oplossen. Soms kan dat gewoonweg niet meteen en dan dient een mislukking niet als ontmoediging, maar juist als duidelijk leermomentje. Je nieuwsgierigheid is je beste raadgever: het spel nodigt je uit om overal op af te gaan, alles te beleven en te onderzoeken.

Het spel nodigt je uit om overal op af te gaan, alles te beleven en te onderzoeken

-

Elden Ring kun je grotendeels op dezelfde manier omschrijven. Die game heeft ook een uitnodigende spelwereld voor ambitieuze avonturiers, met meer te zien en te beleven dan je je in eerste instantie voor mogelijk houdt. Het grootste verschil tussen beide spellen zit hem - naast hoe actievol de gameplay is - in de ruimtelijke beleving. The Lands Between zijn vele malen groter dan Revachol, en zo voelt het ook daadwerkelijk als je om je heen kijkt. In Elden Ring doemt aan de horizon altijd weer een imposante toren, een duistere kasteel of een ander interessant aangezicht op dat je aandacht trekt en je weglokt van wat je eigenlijk aan het doen was. Het is dan ook niet moeilijk om te verdwalen. Meer dan honderd uur rondzwerven was voor mij alsnog niet genoeg om alles te vinden wat in die wereld verborgen zit. Elden Ring is groot – misschien wel té groot.

Dead or alive, you’re coming with me 

Want hoe intrigerend die wereld ook is, en hoe goed uitgewerkt de gameplay ook mag zijn, mijn aandacht verslapte op den duur. Ik had alles wel gezien voor mijn gevoel, en wilde graag door naar een nieuw avontuur. Een avontuur dat niet zo intimiderend voelde en zich vooral volledig richtte op een intieme, meeslepende beleving. Disco Elysium bleek die ervaring ten voeten uit. Tijdens het genieten van mijn waanzinnige uitstapje in Revachol, ontdekte ik opnieuw hoe fijn ik het vind om opgeslokt te worden door het verhaal van een videogamewereld. De stad waarin Disco Elysium zich afspeelt is eigenlijk helemaal niet zo groot, maar toch kun je er uren in rondlopen zonder je te vervelen. Er is gewoon zoveel oog voor detail, tal van interessante personages met wie je kan praten, onwijs veel achtergrond informatie en genoeg situaties om te onderzoeken.

©GMRimport

Met de Switch in de hand, op de bank – of in bed, nog even voor het slapengaan – praatte ik zo uren met ‘Call Me Manana’ en Tommy Le Homme, kreeg ik slaande ruzie met Jean-Luc Measurehead en deed ik mijn best om vooral heel stoer en onbevreesd over te komen op mijn geliefde compagnon luitenant Kitsuragi - met wisselend succes. Mijn doel in Revachol was om een moord op lossen, maar de mysteries die me om de oren vlogen wisten me daar telkens weer van af te leiden. Ik omarmde wat het was om als echte hobo – pardon, hobocop – door het leven te gaan, besloot dat communisme mijn way of life moest worden en heb me wellicht minder populair gemaakt bij de kinderbescherming. Maar dat rotjoch Cuno vroeg er om, dus het was het waard. Ook al nam Kim het me niet bepaald in dank af draaide hij wel bij toen ik met overtuiging het lichaam van het moordslachtoffer met één enkel pistoolschot uit de boom wist te schieten. Want ik ben immers een superstar cop, en die zijn cool.

Disco Elysium is kunst 

Disco Elysium is best wel vreemd, soms verontrustend en regelmatig filosofisch. Het is ook weergaloos vormgegeven. Het is gewoon kunst. Naast dit alles is het ook een van de tofste verhalende games die ik heb gespeeld. Het is een ontzettend intieme ervaring, omdat bijna niemand dezelfde spelervaring zal hebben als jij. Daar zijn simpelweg te veel verschillende keuzes en speelstijlen voor, die iedereen weer anders meemaakt. Vrienden die het spel hebben gespeeld (en mij het hebben aangeraden, waarvoor dank) hebben hun ervaring ook met me gedeeld, en ondanks het feit dat we best vaak op een lijn zaten, bleek al snel dat we bepaalde situaties toch héél anders opgelost hadden. De tijd vloog ook voorbij in Revachol. Soms was ik zo drie uur verder terwijl ik maar met drie personages had gepraat en een nieuwe jas had gevonden – maar het verveelde geen seconde.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Disco Elysium is boven alles ook gewoon een onvergetelijke ervaring die voor mij persoonlijk het broodnodige contrast biedt met alle grootse triple A openwereldgames met honderden uren gameplay die ons tegenwoordig om de oren vliegen. Zelda laat je los in een gigantische zandbak, God of War is niet langer een korte, intense ervaring, maar lang en episch, en Elden Ring steekt de onvergeeflijke soulslike ervaring in een openwereldjasje. Die aanpak slaat aan, dus het is een enorm veilige keuze. Ook ik kan stuk voor stuk van deze games genieten, maar ze staan voor mij niet op hetzelfde niveau als het kunstwerkje dat Disco Elysium heet. Dat een eventueel vervolg er waarschijnlijk niet in zit, steekt me misschien nog wel meer dan dat er nog altijd geen Bloodborne 2 is (nou ja, bijna dan).

Maar goed, ik krijg net van mijn gruwelijke stropdas te horen dat de enige remedie tegen dit probleem is om méér Disco Elysium te spelen, dus pak ik mijn Switch maar weer en reis ik af naar de kades van Martinaise.

Disco Elysium is verkrijgbaar voor pc, PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One en Nintendo Switch. Lees hier voorgaande artikelen uit de Favorieten van de Redactie-rubriek.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld
Nieuws

Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld

Dat zijn een hoop bezorgde pakketjes

Het in 2019 uitgekomen Death Stranding is inmiddels door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld.

Dat maakte bedenker Hideo Kojima bekend via social media. De game is al sinds november 2019 verkrijgbaar, maar was in eerste instantie alleen op PlayStation 4 beschikbaar. Inmiddels is de game ook op PlayStation 5, pc, Xbox Series-consoles, Mac en smartphones speelbaar.

Vervolg Death Stranding 2: On the Beach staat gepland voor een release op 26 juni, zo werd onlangs bekendgemaakt. Diverse acteurs en actrices uit de eerste Death Stranding keren terug, waaronder Léa Seydoux, Norman Reedus en Troy Baker. Ook Shioli Kutsuna en Elle Fanning hebben rollen in de game.

De eerste Death Stranding is de eerste game die Kojima ontwikkelde met zijn studio Kojima Productions nadat hij de banden brak met uitgever Konami, waar hij de Metal Gear-reeks voor ontwikkelde. Het spel biedt een uniek concept, waarbij spelers door een post-apocalyptisch landschap lopen om pakketten te bezorgen. Zoals gebruikelijk bij games van Kojima worden gameplaysegmenten afgewisseld met soms langdurige filmpjes waarin vooral het verhaal en dialogen centraal staan.

Michel Musters beloonde Death Stranding in 2019 met een 9,5 op Gamer.nl: "Met Death Stranding behandelt Hideo Kojima grote thema’s als het hiernamaals, ouderschap, de connectie tussen mensen en zelfs klimaatverandering en het uitsterven van de mensheid. Hij brengt dit alles op even fabuleuze als verwarrende wijze in beeld. De kerngameplay – het vervoeren van pakketjes en ondertussen je evenwicht zien te bewaren – lijkt in eerste instantie tegenstrijdig simpel. Klikt het eenmaal, dan biedt het concept oneindig veel voldoening. Gecombineerd met de online functies die in de campagne zijn geïntegreerd, resulteert het in een van de meest unieke virtuele ervaringen ooit."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'
Nieuws

The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'

Ontwikkelaar geeft zijn mening over het einde van de eerste game

The Last of Us-ontwikkelaar Neil Druckmann heeft zich voor het eerst uitgesproken over een belangrijk plotpunt uit de gamereeks: wat hem betreft heeft Joel "de juiste keuze gemaakt".

Let op: Hierna volgen grote spoilers voor de eerste The Last of Us-game en het eerste seizoen van de gelijknamige HBO-serie.

In The Last of Us wordt het meisje Ellie naar een groep genaamd de Fireflies gebracht. Ellie is namelijk immuun voor een virus dat de gehele mensheid treft. De Fireflies zijn van plan om Ellie te opereren om er zo achter te komen of er een medicijn voor het virus gemaakt kan worden, maar zijn wel genoodzaakt haar te doden. Joel, de man waarmee Ellie de reis naar de Fireflies heeft afgelegd, besluit op het laatste moment echter de Fireflies te doden, Ellie te redden en haar zodra ze wakker wordt uit haar narcose te vertellen dat ze niets voor de mensheid kon betekenen.

Dit einde van The Last of Us heeft al jaren discussie bij gamers opgeleverd - heeft Joel de juiste keuze gemaakt? Regisseur Neil Druckmann heeft nu tegen IGN verteld dat hij van mening is dat Joel dat inderdaad heeft gedaan. "Ik geloof dat Joel de juiste keuze maakte. Als ik Joel was geweest, hoop ik dat ik ook zou kunnen doen wat hij deed om mijn 'dochter' te redden."

Craig Mazin, die samen met Druckmann de HBO-verfilming runt, geeft iets meer nuance. Ook hij geeft aan dat hij waarschijnlijk hetzelfde zou doen. "Maar ik zou graag denken dat ik het niet zou doen. Dat is ook juist het interessante moraal van het verhaal. En daarom is het einde van de eerste game zo spraakmakend en geweldig."

Het tweede seizoen van The Last of Us verfilmt het in 2020 verschenen The Last of Us: Part 2, dat zich vier jaar na de eerste game afspeelt. In de serie zit er echter vijf jaar tussen het eerste en tweede seizoen. De game wordt in ieder geval opgedeeld in meerdere seizoenen, al is nog niet bekend hoeveel precies. Het tweede seizoen bestaat uit zeven afleveringen. De eerste aflevering verschijnt op 14 april op HBO Max.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!