Disco Elysium stal voor mij afgelopen jaar de show
Achtergrond

Disco Elysium stal voor mij afgelopen jaar de show

In deze rubriek vertellen Gamer.nl-redacteuren over de game die het afgelopen jaar de meeste indruk op ze heeft gemaakt. Vandaag: Tom met Disco Elysium.

Elden Ring is zonder twijfel de game die ik dit jaar met het meeste plezier heb gespeeld. Daar kan ik geen doekjes om winden. Het is ook de beste game die dit jaar is uitgekomen – en dat heeft iedereen inmiddels ook al minstens twintig keer gehoord. Terecht ook, want het is gewoon een dijk van een game. Maar tóch sluit ik het jaar niet af met een lofzang over FromSoftware’s epische meesterwerk.

Die eer gaat namelijk naar een fantastische game die ik pas veel later een kans hebben gegeven dan hij verdient: Disco Elysium. Episch is niet het juiste woord om het te omschrijven, maar een meesterwerk is het zonder meer. De visuele stijl is adembenemend, het schrijfwerk is van torenhoog niveau en de muziek is eveneens geweldig. De hele ervaring zit zo bomvol met sfeer dat het moeilijk was er niet meteen door meegesleept te worden. Ik houd van hobocop Harry, heb een speciaal plekje in mijn hart voor Kim Kitsuragi en denk met weemoed terug aan de charmante puinzooi van een stad die zich Revachol noemt.

©GMRimport

Vrijheid is geen gelijkheid 

Vrijheid is een belangrijk onderdeel van Disco Elysium. Het spel schotelt je duidelijke doelen voor, maar duwt je zelden een specifieke richting op. In plaats daarvan geeft het je de kans om alles op je eigen tempo te doen, naar eigen inzicht en grotendeels op de door jouw gekozen volgorde. Fouten maken hoort erbij – als je beoogde aanpak niet lukt, is er altijd een andere manier waarop je een probleem kunt oplossen. Soms kan dat gewoonweg niet meteen en dan dient een mislukking niet als ontmoediging, maar juist als duidelijk leermomentje. Je nieuwsgierigheid is je beste raadgever: het spel nodigt je uit om overal op af te gaan, alles te beleven en te onderzoeken.

Het spel nodigt je uit om overal op af te gaan, alles te beleven en te onderzoeken

-

Elden Ring kun je grotendeels op dezelfde manier omschrijven. Die game heeft ook een uitnodigende spelwereld voor ambitieuze avonturiers, met meer te zien en te beleven dan je je in eerste instantie voor mogelijk houdt. Het grootste verschil tussen beide spellen zit hem - naast hoe actievol de gameplay is - in de ruimtelijke beleving. The Lands Between zijn vele malen groter dan Revachol, en zo voelt het ook daadwerkelijk als je om je heen kijkt. In Elden Ring doemt aan de horizon altijd weer een imposante toren, een duistere kasteel of een ander interessant aangezicht op dat je aandacht trekt en je weglokt van wat je eigenlijk aan het doen was. Het is dan ook niet moeilijk om te verdwalen. Meer dan honderd uur rondzwerven was voor mij alsnog niet genoeg om alles te vinden wat in die wereld verborgen zit. Elden Ring is groot – misschien wel té groot.

Dead or alive, you’re coming with me 

Want hoe intrigerend die wereld ook is, en hoe goed uitgewerkt de gameplay ook mag zijn, mijn aandacht verslapte op den duur. Ik had alles wel gezien voor mijn gevoel, en wilde graag door naar een nieuw avontuur. Een avontuur dat niet zo intimiderend voelde en zich vooral volledig richtte op een intieme, meeslepende beleving. Disco Elysium bleek die ervaring ten voeten uit. Tijdens het genieten van mijn waanzinnige uitstapje in Revachol, ontdekte ik opnieuw hoe fijn ik het vind om opgeslokt te worden door het verhaal van een videogamewereld. De stad waarin Disco Elysium zich afspeelt is eigenlijk helemaal niet zo groot, maar toch kun je er uren in rondlopen zonder je te vervelen. Er is gewoon zoveel oog voor detail, tal van interessante personages met wie je kan praten, onwijs veel achtergrond informatie en genoeg situaties om te onderzoeken.

©GMRimport

Met de Switch in de hand, op de bank – of in bed, nog even voor het slapengaan – praatte ik zo uren met ‘Call Me Manana’ en Tommy Le Homme, kreeg ik slaande ruzie met Jean-Luc Measurehead en deed ik mijn best om vooral heel stoer en onbevreesd over te komen op mijn geliefde compagnon luitenant Kitsuragi - met wisselend succes. Mijn doel in Revachol was om een moord op lossen, maar de mysteries die me om de oren vlogen wisten me daar telkens weer van af te leiden. Ik omarmde wat het was om als echte hobo – pardon, hobocop – door het leven te gaan, besloot dat communisme mijn way of life moest worden en heb me wellicht minder populair gemaakt bij de kinderbescherming. Maar dat rotjoch Cuno vroeg er om, dus het was het waard. Ook al nam Kim het me niet bepaald in dank af draaide hij wel bij toen ik met overtuiging het lichaam van het moordslachtoffer met één enkel pistoolschot uit de boom wist te schieten. Want ik ben immers een superstar cop, en die zijn cool.

Disco Elysium is kunst 

Disco Elysium is best wel vreemd, soms verontrustend en regelmatig filosofisch. Het is ook weergaloos vormgegeven. Het is gewoon kunst. Naast dit alles is het ook een van de tofste verhalende games die ik heb gespeeld. Het is een ontzettend intieme ervaring, omdat bijna niemand dezelfde spelervaring zal hebben als jij. Daar zijn simpelweg te veel verschillende keuzes en speelstijlen voor, die iedereen weer anders meemaakt. Vrienden die het spel hebben gespeeld (en mij het hebben aangeraden, waarvoor dank) hebben hun ervaring ook met me gedeeld, en ondanks het feit dat we best vaak op een lijn zaten, bleek al snel dat we bepaalde situaties toch héél anders opgelost hadden. De tijd vloog ook voorbij in Revachol. Soms was ik zo drie uur verder terwijl ik maar met drie personages had gepraat en een nieuwe jas had gevonden – maar het verveelde geen seconde.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Disco Elysium is boven alles ook gewoon een onvergetelijke ervaring die voor mij persoonlijk het broodnodige contrast biedt met alle grootse triple A openwereldgames met honderden uren gameplay die ons tegenwoordig om de oren vliegen. Zelda laat je los in een gigantische zandbak, God of War is niet langer een korte, intense ervaring, maar lang en episch, en Elden Ring steekt de onvergeeflijke soulslike ervaring in een openwereldjasje. Die aanpak slaat aan, dus het is een enorm veilige keuze. Ook ik kan stuk voor stuk van deze games genieten, maar ze staan voor mij niet op hetzelfde niveau als het kunstwerkje dat Disco Elysium heet. Dat een eventueel vervolg er waarschijnlijk niet in zit, steekt me misschien nog wel meer dan dat er nog altijd geen Bloodborne 2 is (nou ja, bijna dan).

Maar goed, ik krijg net van mijn gruwelijke stropdas te horen dat de enige remedie tegen dit probleem is om méér Disco Elysium te spelen, dus pak ik mijn Switch maar weer en reis ik af naar de kades van Martinaise.

Disco Elysium is verkrijgbaar voor pc, PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One en Nintendo Switch. Lees hier voorgaande artikelen uit de Favorieten van de Redactie-rubriek.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gameplay van geannuleerde Star Wars Battlefront 3 gelekt
Nieuws

Gameplay van geannuleerde Star Wars Battlefront 3 gelekt

Game uit de koker van Free Radical Design werd in 2008 geannuleerd

Er zijn gameplaybeelden van een geannuleerde derde game in de klassieke Star Wars Battlefront-franchise online verschenen.

Het gaat om een derde deel in de reeks waarvan begin dit millennium games uitkwamen, en dus niet te verwarren met de Battlefront-shooters die afgelopen decennium uitkwamen.

Free Radical Design - bekend van de Timesplitters-games - werkte aan Star Wars Battlefront 3. De game werd in 2008 uiteindelijk geannuleerd. Het spel had op de Wii, PlayStation 3, Xbox 360 en pc uit moeten komen.

Inmiddels is er dus gameplay te zien van het nooit uitgekomen spel. De beelden zouden daarbij afkomstig zijn van een versie van de game een week voordat deze geannuleerd werd. Het gaat daarbij specifiek om de Wii-versie van het spel.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Pacific Drive-televisieserie op komst
Nieuws

Pacific Drive-televisieserie op komst

Saw-medebedenker James Wan heeft de rechten in handen

Er gaat gewerkt worden aan een televisieserie gebaseerd op het eerder dit jaar uitgekomen Pacific Drive.

Variety meldt dat Atomic Monster, het productiebedrijf van Saw-medebedenker James Wan, de rechten op een televisieserie gebaseerd op de game in handen heeft. Hij zal als executive producer meewerken aan de film, al is er nog geen netwerk of streamingdienst bevestigd.

In elk potje van Pacific Drive maken spelers een unieke tocht door een griezelig gebied genaamd de Olympic Exclusion Zone. Belangrijk is dat de auto gedurende speelsessies blijft lopen, omdat er anders erge dingen kunnen gebeuren.

Het is aan de speler om de auto te upgraden en kapotte onderdelen te fixen. Daarvoor moeten spelers soms ook uit de auto stappen en de omgeving afspeuren naar nieuwe onderdelen.

Pacific Drive is verkrijgbaar op Steam, Epic Games Store en PlayStation 5.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!