Deathloop maakt van herhaling een deugd
Achtergrond

Deathloop maakt van herhaling een deugd

Naast de gezamenlijk gekozen Top 25 van 2021 vertellen Gamer.nl-redacteuren in deze rubriek individueel over de spellen die het afgelopen jaar de meeste indruk op ze hebben gemaakt. Vandaag: Michel met Deathloop.

Ik zit in een tijdlus gevangen dit najaar. Haast elke dag lijkt op de voorgaande: ik rol uit bed, schrijf over games achter mijn laptop in de woonkamer, douche tussendoor, train in de sportschool, werk mijn avondeten naar binnen, ontspan met een game of film en stap weer in bed. De volgende dag begint het riedeltje opnieuw, ad infinitum. De enige verandering de afgelopen weken is dat ik niet meer naar de sportschool kan.

©GMRimport

Niet alleen speel ik de hoofdrol in mijn eigen Groundhog Day; het voelt ook nog eens als een vervolg op een slaapverwekkende film waar ik eerder al in schitterde. Dit najaar is immers een kopie van de vorige: net als vorig jaar zijn er maatregelen getroffen om het coronavirus tegen te gaan en de druk op de zorg af te laten nemen. Ik begrijp dat we allemaal ons beste beentje voor moeten zetten om te helpen, maar daarom hoef ik het nog niet leuk te vinden.

In 2020 waren lockdowns nog uniek, nieuw en spannend; dit najaar voelt het als een uiterst frustrerende herhalingsoefening zonder dezelfde hoop op verbetering die mij er vorig jaar doorheen hielp. De koek is op en ik snak naar iets dat in de buurt komt van mijn oude leventje.

©GMRimport

Desoriënterend

Waar die herhaling me de strot uit komt in het echte leven, daar genoot ik er des te meer van in Deathloop. De marketing van de game zorgde ervoor dat ik het spel bij lancering oversloeg – ook dat was een herhalingsoefening: ik had wel even genoeg nieuwtjes over de vele trailers geschreven – maar uit verveling kocht ik Deathloop afgelopen november alsnog.

Mijn eerste uurtjes in de game waren desoriënterend. Deathloop heeft een vrij uniek uitgangspunt, waarin je dezelfde dag telkens herhaalt tot je acht verschillende kopstukken op het eiland Blackreef in één dag weet om te leggen. Elke dag bestaat uit vier dagdelen en de spelwereld is opgedeeld in vier locaties – je bezoekt er één per dagdeel. Alsof dat niet verwarrend genoeg is, gooit Deathloop je meteen in het diepe zonder duidelijke uitleg en moet je tussen de dagdelen door een haast ondoorgrondelijk menu zien te ontcijferen.

Hoewel de eerste paar uren van Deathloop daardoor kunnen afschrikken, vermoed ik dat het een bewuste keuze was van ontwikkelaar Arkane om het zo verwarrend mogelijk te maken. Na deze ‘intro’ begint het spel de regels duidelijker uit te leggen en krijg je ook handvatten om je verblijf een stuk prettiger te maken. Die handvatten bestaan uit speciale krachten die je vrijspeelt door bovengenoemde kopstukken te doden, alsmede een kleurrijk goedje waarmee je die krachten en gevonden wapens kunt infusen, om ze mee te kunnen nemen naar de volgende ‘loop’. 

Waar die herhaling me de strot uit komt in het echte leven, daar genoot ik er des te meer van in Deathloop.

-

©GMRimport

Niet te stoppen moordmachine

Je leert spelenderwijs de speciale regels die gelden op Blackreef en gaat daardoor steeds kundiger te werk. Waar je in het begin het gevoel hebt dat je met erwten op vijanden schiet, groei je binnen de kortste keren uit tot een niet te stoppen moordmachine. Mede doordat je je arsenaal aan wapens en krachten bijschaaft, maar vooral ook omdat je de spelwereld als je broekzak leert kennen.

Ik heb al vaker geschreven over het genot dat ik haal uit het ‘eigen maken’ van een spelwereld – het steeds beter doorhebben van de verschillende routes en locaties binnen een game – en Deathloop trekt dit door naar het uiterste. Er zijn immers maar vier locaties en door het concept van de game bezoek je die steeds maar weer opnieuw. Op die manier leer je de veiligste routes uit je hoofd, waardoor je je steeds sneller en zekerder verplaatst.

Zo kom je uiteindelijk ook achter de locaties waar de acht kopstukken zich schuilhouden, en begint de route die je moet afleggen voor de ‘perfecte loop’ zich steeds duidelijker af te tekenen. Dat de game uiteindelijk de illusie van vrijheid laat varen en je al deze informatie via doelgerichte missies kunt achterhalen, doet wat mij betreft weinig af aan de voldoening die je haalt uit dit proces.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Zo rende ik aan het begin van de game als een kip zonder kop een statig landhuis binnen waar een groot feest werd gehouden, waardoor ik beschoten werd door tientallen vijanden en mijn doelwit met gemak kon ontsnappen. Tegen het einde van Deathloop was ik op de hoogte van een stiekeme route via een grot naar de kelder van datzelfde landhuis, kende ik de favoriete muziek van mijn doelwit om hem op de dansvloer te lokken en schoot ik hem zonder problemen aan flarden, om weer even geruisloos de ontsnapping in te zetten. Op dat soort momenten waan je je een virtuele god.

Lang genoeg

Herhaling in games kan vervelen en frustreren, maar Deathloop gebruikt het juist in zijn voordeel om een boeiende ervaring te creëren die eigenlijk met geen ander spel is te vergelijken. Daarbij zag ik binnen een uur of achttien de aftiteling over het scherm rollen; precies lang genoeg om mij niet te irriteren aan de constante herhaling. Dat kan ik van het dagelijks leven nu helaas niet zeggen.

Deathloop is verkrijgbaar voor PlayStation 5 en pc. Lees hier de Gamer.nl-recensie.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Switch 2-insider toont mogelijke dock van Switch-opvolger
Nieuws

Switch 2-insider toont mogelijke dock van Switch-opvolger

De insider bracht eerder deze maand al veel info naar buiten

De insider die eerder al uitgebreide informatie over de Nintendo Switch 2 naar buiten bracht, heeft nu een foto online geplaatst van wat volgens hem de dock is waar de aankomende console in kan worden geplaatst.

Hij deelde de foto onder andere via X. Daarbij heeft hij aangegeven dat de omgeving rondom de dock met kunstmatige intelligentie is gegenereerd, om zichzelf zo te beschermen. Fans durven niet te beoordelen in hoeverre de dock echt is - hij oogt opvallend vierkant op de foto, maar dat kan ook komen door de manier waarop de door AI gemaakte omgeving om de accessoire zit.

Eerder deze maand plaatste de insider al veel informatie over de Switch 2 op Reddit. Hij claimde de console al gezien te hebben, en leverde kort daarna blijkbaar bewijs aan de moderators, waardoor hij informatie mocht blijven plaatsen.

De persoon in kwestie claimde dat de console daadwerkelijk Switch 2 gaat heten, en dat het logo een grote 2 is naast het oorspronkelijke Switch-logo. "Het is verder moeilijk om de verschillen met de eerste Switch te zien. Het is een grotere Switch. Het grootste verschil is aan de achterkant met een knop om de Joy-Cons los te koppelen en een kickstand in de vorm van een U."

Verder hebben de bovenkant van de Joy-Cons schijnbaar een "verrassende feature" wanneer ze losgekoppeld zijn van de console. "Denk aan lasers." Het apparaat zelf zou een LCD-scherm hebben en een aanzienlijk gedeelte van het scherm zou boven de dock uit steken.

De persoon vermoedt dat de Switch 2 in januari wordt onthuld, en dat de console mogelijk een speciale bundel krijgt met het thema van een game. Het zou gaan om een game met het cijfer 9 in de titel. Veel Reddit-bezoekers speculeren dat het om Mario Kart 9 gaat, al gaan er ook geruchten over een remake van Final Fantasy 9.

Hoewel de opvolger van de Nintendo Switch nog altijd niet officieel is aangekondigd, gaan er al geruime tijd geruchten over. Eerder deze maand bracht een accessoiremaker al een render van een draagtas voor de Switch 2 uit, die gebaseerd zou zijn op 3D-scans van de hardware.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Exclusieve Xbox-skin voor Master Chief toch weer te ontgrendelen in Fortnite
Nieuws

Exclusieve Xbox-skin voor Master Chief toch weer te ontgrendelen in Fortnite

Epic Games biedt zijn verontschuldigingen aan

Epic Games is teruggekomen op een eerdere keuze en heeft de exclusieve Xbox-skin voor Master Chief weer beschikbaar gesteld in Fortnite.

Eerder deze week keerde Halo-hoofdpersonage Master Chief voor het eerst in lange tijd terug in de Fortnite-shop. Dit zorgde echter voor ophef bij Xbox-gamers.

Dat zit zo: in het verleden konden zij een exclusieve versie van de skin ontgrendelen in een matzwarte kleur. Dat was bij de terugkeer van de Master Chief-outfit echter niet meer het geval, terwijl Epic Games voorheen beloofde dat de skin altijd ontgrendelbaar bleef.

Tijdens de kerstdagen is Epic Games echter teruggekomen op deze keuze. Het bedrijf liet dan ook weten dat de matzwarte skin van Master Chief weer ontgrendeld kan worden op Xbox-consoles door een potje op een Xbox-console te spelen met de outfit. "We verontschuldigen ons voor de verwarring veroorzaakt door onze vorige tweet."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!