Baldur's Gate 3 omarmt de kunst van het mislukken
Achtergrond

Baldur's Gate 3 omarmt de kunst van het mislukken

Simpelweg mijn droomgame

In deze rubriek vertellen Gamer.nl-redacteuren over de game die het afgelopen jaar de meeste indruk op ze heeft gemaakt. Vandaag: Erik Nusselder met Baldur's Gate 3.

Lees hier alle Favorieten van de redactie.

Ik kan het me nog helder voor de geest halen: de dag dat de eerste Baldur's Gate verscheen. In 1998 was ik een jaar of 14 en sinds een artikel in PC Gamer keek ik ontzettend uit naar deze schijnbaar grenzeloze rpg. Het beloofde een evolutie te worden van mijn favoriete genre.


Al mijn dromen kwamen uit. Mijn ideeën over rpg's waren in die tijd gevormd door de Final Fantasy's en Diablo's van deze wereld, dus mijn brein ontplofte toen ik aan Baldur's Gate begon. De vrijheid om te gaan en staan waar je wilde, personages die je kon negeren of waar je juist hechte vriendschappen mee sloot, en een avontuur in een wereld die zo groot was, dat mijn brein het nauwelijks kon bevatten.

Ik was bovenal onder de indruk van de flexibiliteit van de game om te reageren op al mijn keuzes. Ik wist niet wat ik zag toen twee schimmige personages boos uit mijn groep vertrokken, omdat ik volgens hen 'te goedaardig' was. Een andere held dreigde ons in de steek te laten omdat ik zijn queeste niet snel genoeg had opgepakt. En ondertussen ging de game verder en keuvelden de metgezellen gezellig met elkaar door, alsof al die momenten er gewoon bij hoorden. Personages die het ene moment nog onmisbaar leken, waren blijkbaar toch niet zo essentieel om het verhaal tot een goed einde te kunnen brengen.

Dobbelen & Dromen


Dit soort magie heb ik na Baldur's Gate en zijn vervolg (of leeftijdsgenoten als Planescape Torment en Star Wars: KotOR) zelden meer kunnen terugvinden. De Mass Effect-reeks kwam heel dichtbij, met personages die konden overlijden (soms door jouw hand) en keuzes die drie hele games lang doorwerkten, wat voor die tijd zeker indrukwekkend was. Uiteindelijk voelden die keuzes voor mij echter wat te binair: je was óf een goedzak, óf een arrogante slechterik.

Andere games als Pillars of Eternity kon ik niet inkomen. Dat lag niet aan de kwaliteit van de game, maar vooral aan mij. Misschien was ik er niet voor in de stemming, had ik te weinig tijd voor lange rpg's die me niet gelijk wisten te pakken, of vond ik de fantasysetting van sommige games net iets te stoffig en weinig prikkelend. Alleen Disco Elysium heeft dat weten te doorbreken.

Hoe mooi is het dan dat juist Baldur's Gate 3 me weer op die manier weet te grijpen. Ruim twintig jaar na het vorige deel keerde de serie in 2023 in volle glorie terug, met meer vrijheid dan ooit tevoren. Waar deze games vroeger nog voor de niche waren, kreeg ’Larian Studios een veel groter budget om het spel zo mooi en uitgebreid mogelijk te maken. Volledig ingesproken gesprekken! Mooie en gigantische omgevingen! Oneindig veel dialoogopties en personages die op al je keuzes lijken te reageren!



Baldur's Gate 3 is simpelweg mijn droomgame. Niet alleen omdat het mijn favoriete genre naar nieuwe hoogtes tilt, maar ook omdat ik de afgelopen jaren Dungeons & Dragons heb (her)ontdekt. Met vrienden heerlijk avonturieren in een wereld waar op zich wel regels gelden, maar waar je ook je fantasie de vrije loop kunt laten en van de gebaande paden af kunt slenteren. Met zijn vele verschillende mogelijkheden om queestes tot een goed einde te brengen, weet Baldur's Gate 3 dat gevoel perfect te vangen.

Er is al veel geschreven over hoeveel Baldur's Gate 3 op Dungeons & Dragons lijkt. Het gebruikt immers vrijwel exact dezelfde set regels als het pen-en-papier-spel, waardoor D&D'ers zo in kunnen stappen. En ja, veel zaken worden in de game beslecht door de worp van een dobbelsteen, net als in het spel.

Dwalen & Doorgaan


Maar wat mij betreft is een van de belangrijkste en meest indrukwekkende overeenkomsten met Dungeons & Dragons wat onderbelicht gebleven: falen is óók een optie. Je kunt allerlei leuke dingen verzinnen: sluip je langs de wachters, probeer je ze te overtuigen dat je erlangs mag, of val je ze gewoon aan? Maar ook de beste plannen kunnen mislukken. In Dungeons & Dragons levert dat vaak mijn favoriete momenten op. Nadat je als groep een uur bezig bent geweest met het maken van een plan, valt die binnen twee minuten al in duigen en moet je de rest van de tijd improviseren om niet het loodje te leggen.

Dat idee heeft Baldur's Gate 3 naadloos in een game weten te verweven. Een van mijn favoriete voorbeelden speelt zich af aan het begin van Act 2 (spoilers!). Je komt in een taveerne waar je een vrouw ontmoet die ontzettend belangrijk is voor het verzet. Ze biedt iedereen een veilig onderkomen tegen de verwoestende duisternis door een magisch schild rond het gebouw te toveren. Dat is hartstikke fijn, maar het maakt haar ook een gigantisch doelwit voor de vijand.

Plotseling breekt er een gevecht los waarbij de slechterik met een hele bende monsters de kroeg binnenvalt. Ze zijn er met maar één missie: die tovenares ontvoeren. Ze hebben geen oog voor jou of je medehelden en gaan direct op hun doel af. Het is jouw taak om haar te beschermen, en ja, dat kan dus ook mislukken.



Bij elke andere game was het 'game over' geweest als het je niet zou lukken om zo'n belangrijk personage, die letterlijk iedereen om je heen in leven houdt met haar beschermende krachten, te redden. Maar in Baldur's Gate 3 kun je het gevecht verliezen en gaat het spel gewoon verder. Haar schild verdwijnt en iedereen die zichzelf niet kan beschermen, verandert in een soort zombie. Inderdaad, ook een hoop mensen die je eigenlijk nodig had voor optionele zijmissies.

De gevolgen zijn dramatisch, maar het spel gaat gewoon verder. Ook in deze staat kun je Baldur's Gate 3 uitspelen. Het is slechts één voorbeeld in een game die vol zit met mogelijkheden om te falen en toch door te gaan. Een gesprek met de vijand, een poging om iemand te versieren of om ongezien door een kerker te sluipen: op elk moment kan je plan mislukken en moet je improviseren om verder te komen.

Je kan natuurlijk ook snel een save laden en het nog een keer proberen, maar wat mij betreft mis je dan de magie van Dungeons & Dragons. Misschien zie je een belangrijk personage sterven of moord je een dorp uit vol mensen die toch niet zo kwaadaardig bleken als je had gedacht, maar de wereld draait gewoon door. Laat de dobbelstenen rollen en leg je neer bij het resultaat. In het leven mag je ook je mislukkingen vieren.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Rockstar doet 'verbluffende dingen' met Grand Theft Auto 6
Nieuws

Rockstar doet 'verbluffende dingen' met Grand Theft Auto 6

De game staat gepland voor release in het najaar van 2025

Ontwikkelaars van Rockstar Games doen volgens een werknemer "verbluffende dingen" met Grand Theft Auto 6.

Eerder deze week werden de Golden Joystick Awards gehouden - waar Black Myth: Wuking de award voor game van het jaar won - en ook Rockstar viel in de prijzen. Grand Theft Auto 6 werd namelijk uitgeroepen tot meest gewilde game.

Een ontwikkelaar van Rockstar klom op het podium om de award in ontvangst te nemen, en liet daarbij het volgende weten: "Een ongelooflijk aantal mensen doen geweldige dingen met Grand Theft Auto 6, echt verbluffende dingen. Het is dan ook een eer om hier deze award namens iedereen in ontvangst te nemen."

Wat die verbluffende dingen precies inhoudt moet nog blijken, maar de eerste trailer toonde in ieder geval een levendige stad (in de vorm van Vice City, gebaseerd op Miami) met een hoop inwoners en dieren. Eerder lekten er al wel vroege beelden van de game, waarin te zien was dat spelers mogelijk ook bij relatief veel gebouwen naar binnen kunnen.

Het mag geen verrassing heten dat Grand Theft Auto 6 de award voor meest gewilde game game won - de franchise is zo goed als de grootste gamereeks die er bestaat en trekt vele miljoenen spelers aan. Het langverwachte zesde deel staat gepland voor release op PlayStation 5 en Xbox Series X en S in het najaar van 2025. Bekijk hier nogmaals de onthullingstrailer.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote The Rogue Prince of Persia-update nu beschikbaar
Nieuws

Grote The Rogue Prince of Persia-update nu beschikbaar

Vaarwel paarse prins

Ubisoft heeft de beloofde nieuwe update voor The Rogue Prince of Persia uitgebracht.

De update voor de Early Access-game werd eerder al aangekondigd en wordt gezien als een soort van 'relaunch'. De game heeft namelijk een geheel nieuw uiterlijk gekregen, waardoor het spel vooral warmere kleuren bevat en het hoofdpersonage geen paarse huidskleur meer heeft. Volgens ontwikkelaar Evil Empire pasten de oude kleuren niet goed bij de game, het genre en de setting.

De update heeft nog veel meer nieuwe content toegevoegd, waaronder nieuwe omgevingen, vijanden, bazen en een nieuw hoofdstuk van het verhaal. Verder zijn er diverse verbeteringen doorgevoerd, waaronder meerdere saveslots. Overigens hoeven mensen die de paarse look van de prins mooi vonden niet teleurgesteld te zijn: dit wordt op een later moment weer aan de game toegevoegd via een extra skin.

De Early Access-versie van The Rogue Prince of Persia verscheen afgelopen mei op Steam. Spelers kunnen snelle 2D-platformactie verwachten waarbij men keer op keer een weg baant door de hoofdstad met als doel Perzië te redden van een Hun-invasie. Spelers gebruiken acrobatische moves, zoals de mogelijkheid om over muren te rennen, om door de spelwereld te bewegen.

The Rogue Prince of Persia wordt zoals gezegd ontwikkeld door Evil Empire. Deze studio was na de release van Dead Cells verantwoordelijk voor de nieuwe content die sindsdien aan de game is toegevoegd.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!