Baldur's Gate 3 omarmt de kunst van het mislukken
Achtergrond

Baldur's Gate 3 omarmt de kunst van het mislukken

Simpelweg mijn droomgame

In deze rubriek vertellen Gamer.nl-redacteuren over de game die het afgelopen jaar de meeste indruk op ze heeft gemaakt. Vandaag: Erik Nusselder met Baldur's Gate 3.

Lees hier alle Favorieten van de redactie.

Ik kan het me nog helder voor de geest halen: de dag dat de eerste Baldur's Gate verscheen. In 1998 was ik een jaar of 14 en sinds een artikel in PC Gamer keek ik ontzettend uit naar deze schijnbaar grenzeloze rpg. Het beloofde een evolutie te worden van mijn favoriete genre.


Al mijn dromen kwamen uit. Mijn ideeën over rpg's waren in die tijd gevormd door de Final Fantasy's en Diablo's van deze wereld, dus mijn brein ontplofte toen ik aan Baldur's Gate begon. De vrijheid om te gaan en staan waar je wilde, personages die je kon negeren of waar je juist hechte vriendschappen mee sloot, en een avontuur in een wereld die zo groot was, dat mijn brein het nauwelijks kon bevatten.

Ik was bovenal onder de indruk van de flexibiliteit van de game om te reageren op al mijn keuzes. Ik wist niet wat ik zag toen twee schimmige personages boos uit mijn groep vertrokken, omdat ik volgens hen 'te goedaardig' was. Een andere held dreigde ons in de steek te laten omdat ik zijn queeste niet snel genoeg had opgepakt. En ondertussen ging de game verder en keuvelden de metgezellen gezellig met elkaar door, alsof al die momenten er gewoon bij hoorden. Personages die het ene moment nog onmisbaar leken, waren blijkbaar toch niet zo essentieel om het verhaal tot een goed einde te kunnen brengen.

Dobbelen & Dromen


Dit soort magie heb ik na Baldur's Gate en zijn vervolg (of leeftijdsgenoten als Planescape Torment en Star Wars: KotOR) zelden meer kunnen terugvinden. De Mass Effect-reeks kwam heel dichtbij, met personages die konden overlijden (soms door jouw hand) en keuzes die drie hele games lang doorwerkten, wat voor die tijd zeker indrukwekkend was. Uiteindelijk voelden die keuzes voor mij echter wat te binair: je was óf een goedzak, óf een arrogante slechterik.

Andere games als Pillars of Eternity kon ik niet inkomen. Dat lag niet aan de kwaliteit van de game, maar vooral aan mij. Misschien was ik er niet voor in de stemming, had ik te weinig tijd voor lange rpg's die me niet gelijk wisten te pakken, of vond ik de fantasysetting van sommige games net iets te stoffig en weinig prikkelend. Alleen Disco Elysium heeft dat weten te doorbreken.

Hoe mooi is het dan dat juist Baldur's Gate 3 me weer op die manier weet te grijpen. Ruim twintig jaar na het vorige deel keerde de serie in 2023 in volle glorie terug, met meer vrijheid dan ooit tevoren. Waar deze games vroeger nog voor de niche waren, kreeg ’Larian Studios een veel groter budget om het spel zo mooi en uitgebreid mogelijk te maken. Volledig ingesproken gesprekken! Mooie en gigantische omgevingen! Oneindig veel dialoogopties en personages die op al je keuzes lijken te reageren!



Baldur's Gate 3 is simpelweg mijn droomgame. Niet alleen omdat het mijn favoriete genre naar nieuwe hoogtes tilt, maar ook omdat ik de afgelopen jaren Dungeons & Dragons heb (her)ontdekt. Met vrienden heerlijk avonturieren in een wereld waar op zich wel regels gelden, maar waar je ook je fantasie de vrije loop kunt laten en van de gebaande paden af kunt slenteren. Met zijn vele verschillende mogelijkheden om queestes tot een goed einde te brengen, weet Baldur's Gate 3 dat gevoel perfect te vangen.

Er is al veel geschreven over hoeveel Baldur's Gate 3 op Dungeons & Dragons lijkt. Het gebruikt immers vrijwel exact dezelfde set regels als het pen-en-papier-spel, waardoor D&D'ers zo in kunnen stappen. En ja, veel zaken worden in de game beslecht door de worp van een dobbelsteen, net als in het spel.

Dwalen & Doorgaan


Maar wat mij betreft is een van de belangrijkste en meest indrukwekkende overeenkomsten met Dungeons & Dragons wat onderbelicht gebleven: falen is óók een optie. Je kunt allerlei leuke dingen verzinnen: sluip je langs de wachters, probeer je ze te overtuigen dat je erlangs mag, of val je ze gewoon aan? Maar ook de beste plannen kunnen mislukken. In Dungeons & Dragons levert dat vaak mijn favoriete momenten op. Nadat je als groep een uur bezig bent geweest met het maken van een plan, valt die binnen twee minuten al in duigen en moet je de rest van de tijd improviseren om niet het loodje te leggen.

Dat idee heeft Baldur's Gate 3 naadloos in een game weten te verweven. Een van mijn favoriete voorbeelden speelt zich af aan het begin van Act 2 (spoilers!). Je komt in een taveerne waar je een vrouw ontmoet die ontzettend belangrijk is voor het verzet. Ze biedt iedereen een veilig onderkomen tegen de verwoestende duisternis door een magisch schild rond het gebouw te toveren. Dat is hartstikke fijn, maar het maakt haar ook een gigantisch doelwit voor de vijand.

Plotseling breekt er een gevecht los waarbij de slechterik met een hele bende monsters de kroeg binnenvalt. Ze zijn er met maar één missie: die tovenares ontvoeren. Ze hebben geen oog voor jou of je medehelden en gaan direct op hun doel af. Het is jouw taak om haar te beschermen, en ja, dat kan dus ook mislukken.



Bij elke andere game was het 'game over' geweest als het je niet zou lukken om zo'n belangrijk personage, die letterlijk iedereen om je heen in leven houdt met haar beschermende krachten, te redden. Maar in Baldur's Gate 3 kun je het gevecht verliezen en gaat het spel gewoon verder. Haar schild verdwijnt en iedereen die zichzelf niet kan beschermen, verandert in een soort zombie. Inderdaad, ook een hoop mensen die je eigenlijk nodig had voor optionele zijmissies.

De gevolgen zijn dramatisch, maar het spel gaat gewoon verder. Ook in deze staat kun je Baldur's Gate 3 uitspelen. Het is slechts één voorbeeld in een game die vol zit met mogelijkheden om te falen en toch door te gaan. Een gesprek met de vijand, een poging om iemand te versieren of om ongezien door een kerker te sluipen: op elk moment kan je plan mislukken en moet je improviseren om verder te komen.

Je kan natuurlijk ook snel een save laden en het nog een keer proberen, maar wat mij betreft mis je dan de magie van Dungeons & Dragons. Misschien zie je een belangrijk personage sterven of moord je een dorp uit vol mensen die toch niet zo kwaadaardig bleken als je had gedacht, maar de wereld draait gewoon door. Laat de dobbelstenen rollen en leg je neer bij het resultaat. In het leven mag je ook je mislukkingen vieren.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Worms-ontwikkelaar Team17 heet voortaan Everplay Group plc
Nieuws

Worms-ontwikkelaar Team17 heet voortaan Everplay Group plc

De naam Team17 blijft echter voortleven via een divisie van het bedrijf

Team17, de Britse ontwikkelaar en uitgever van de Worms-franchise, verandert zijn naam naar Everplay Group plc.

Het bedrijf laat weten dat de naamsverandering begin februari ingaat en "de evolutie van het bedrijf reflecteert sinds we een beursgenoteerd bedrijf zijn geworden in 2018 en grote aankopen hebben gedaan".

De naam Team17 verdwijnt echter niet helemaal. Het bedrijf zal uit drie takken bestaan: gamelabel Team17 Digital, simulatiegame-uitgever Astragon Entertainment (dat in 2022 werd overgenomen) en het in 2021 gekochte StoryToys, dat educatieve apps ontwikkelt. Het is dus waarschijnlijk dat de naam Team17 onderdeel blijft uitmaken van de branding van uit te komen games.

Team17 werd in 1990 opgericht en is niet alleen bekend van Worms, maar ook de Alien Breed- en Escapists-spellen. Ook heeft het bedrijf games als Yooka-Laylee, Overcooked en Yoku's Island Express uitgegeven.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Systeemeisen van pc-versie Assassin's Creed Shadows bekend
Nieuws

Systeemeisen van pc-versie Assassin's Creed Shadows bekend

Game verschijnt op 20 maart

Ubisoft heeft de systeemeisen van de pc-versie van Assassin's Creed Shadows bekendgemaakt.

De complete systeemeisen zijn op de officiële website te vinden en tonen acht verschillende presets. Zo zijn er verschillende systeemeisen voor mensen die alleen gedeeltelijke ray tracing willen gebruiken, alsmede systeemeisen voor standaard ray tracing en uitgebreide ray tracing. Onder deze drie categorieën zijn weer verschillende presets te vinden, afhankelijk van op welke resolutie en met hoeveel framerates men wil spelen.

Duidelijk is in ieder geval dat er maximaal een Intel Core i7 13700K of AMD Ryzen 7 7800X3D benodigd is, en dat voor de allerbeste prestaties ook een Nvidia Geforce RTX 4090 24 GB aangeschaft kan worden. Voor de laagste preset kan men ook met een Intel Core i7 8700L of AMD Ryzen 5 3600 en Geforce GTX 1070 8GB of AMD Radeon RX 5700 8 GB uit de voeten. 16 GB aan RAM, SSD-geheugen en Windows 10 of 11 met DirectX 12 zijn op alle presets vereist.

Onlangs onthulde Ubisoft twee nieuwe trailers van Assassin's Creed Shadows - eentje met betrekking tot het verhaal, en de andere over de Claws of Awaji-uitbreiding die gratis beschikbaar komt voor iedereen die de game reserveert.

Onlangs werd Assassin's Creed Shadows uitgesteld naar 20 maart, terwijl de game eigenlijk op 14 februari uit had moeten komen. Ubisoft liet weten dat de extra tijd wordt gebruikt om feedback van fans te verwerken en een betere ervaring op de dag van release te kunnen bieden.

Assassin's Creed Shadows draait om twee personages, de Japanse shinobi Naeo en de eerder aangehaalde Yasuke. Spelers kunnen zelf bepalen met wie ze spelen en daar tijdens de game tussen wisselen. Daarbij lijkt Naeo zich vooral te richten op parkour- en stealthgameplay en Yasuke een gevreesde strijder te zijn.

In het spel doen spelers het Japan van de zestiende eeuw aan en volgen zij het verhaal van de twee hierboven genoemde personages. De game speelt zich af tijdens de Sengokuperiode, een tijd in Japan van oorlogvoering en binnenlandse crises. De spelwereld zal daarbij door de vier verschillende seizoenen heen gaat, wat invloed heeft op de omgeving en de gameplay.

Assassin's Creed Shadows komt uit op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc. Cody ging onlangs al aan de slag met de game en schreef het volgende: "Assassin’s Creed Shadows wordt een eerbetoon aan feodaal Japan en de franchise zelf, met een mooie balans tussen twee unieke speelstijlen en een spelwereld die uitnodigt tot verkenning. Of je nu als Naoe sluipend vijanden uitschakelt, of als Yasuke een nederzetting verwoest: Shadows maakt indruk. Als deze speelsessie representatief is voor de volledige game, gaat Shadows zowel nieuwe spelers als trouwe volgers van de franchise aanspreken."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!