Favorieten: Astro Bot en Prince of Persia: The Lost Crown zijn odes aan vervlogen tijden
Achtergrond

Favorieten: Astro Bot en Prince of Persia: The Lost Crown zijn odes aan vervlogen tijden

En de wereld draait maar door

In deze rubriek vertellen Gamer.nl-redacteuren over de game die het afgelopen jaar de meeste indruk op ze heeft gemaakt. Vandaag: Michel met Astro Bot én Prince of Persia: The Lost Crown.

Mijn moeder is in de zeventig. Na zoveel jaren zijn je lichaam en geest wat minder wendbaar. Wanneer we met een slakkengang door de supermarkt lopen – zij achter de rollator – haasten de mensen zich in een rotgang langs ons. Ook ik erger me soms aan de duur van sommige ogenschijnlijk simpele acties. Het zal mijn moeder worst wezen: met haar handgeschreven boodschappenlijstje neemt ze lekker de tijd om alles wat ze nodig heeft op te zoeken. De wereld draait vliegensvlug door, maar wat als je niet meer op hetzelfde tempo meedraait?

Middelbaar gamegedrag

Zelf sta ik nog midden in het leven. Ik blies dit jaar veertig kaarsjes uit. Toch ben ik in gamejaren al aardig op leeftijd. Ik ben begonnen bij de NES en heb dus zeven consolegeneraties meegemaakt. Het gamelandschap zag er een jaar of dertig geleden compleet anders uit. Veel genres uit die tijd hebben het overleefd, maar er staan nu andere soorten spellen bovenaan de voedselketen. Liveservicegames en openwereldspellen lokken tientallen miljoenen spelers, terwijl games in klassieke genres – zoals platformers en metroidvania’s – een relatieve niche qua doelgroep aanspreken.

Dankzij mijn vakgebied volg ik alle ontwikkelingen in de game-industrie op de voet, maar qua gamegedrag loop ik meer en meer achter de feiten aan. Ik doe vaak maanden over het uitspelen van één game. Steeds vaker start ik titels op die ik eerder al eens heb verslonden. Dat geeft me warme gevoelens, alsof ik terugkeer naar een favoriete vakantiebestemming. Op enkele uitzonderingen na heb ik alleen aan het begin en einde van dit jaar twee nieuwe releases meegekregen, ook nog eens in genres die niet meer zo populair zijn.

Prinselijke robot

Zo verscheen begin dit jaar Prince of Persia: The Lost Crown. Mijn verwachtingen waren laaggespannen, vanwege de grafische stijl die mij deed denken aan een gemiddelde moderne tekenfilm. Maar wat heb ik ervan genoten! The Lost Crown biedt precies wat ik van een metroidvania verlang. Ik doel vooral op de gigantische, doolhofachtige spelwereld vol met gebieden die je pas kunt bereiken wanneer je de juiste move hebt ontgrendeld. Langzaam maar zeker maakte ik deze mysterieuze wereld de mijne, tot geen uithoek van de Citadel nog geheimen voor me had.

Daarnaast is de besturing extreem vloeiend, alsof je met een warm mes door een blok boter snijdt. Zeker wanneer je alle moves tot je beschikking hebt, vlieg je zowat door de omgevingen. De grafische stijl die ik zo lelijk vond was ik dankzij de precieze besturing binnen een mum van tijd vergeten. Ik heb dan ook enkele tientallen uren besteed aan het ontgrendelen van de Platinum Trophy. Een perfecte lengte voor een nagenoeg perfecte metroidvania, en de beste in zijn genre sinds mijn persoonlijke favoriet Hollow Knight.

Ik wilde hem voor de kerstdagen bewaren, maar net na de aanschaf van een PlayStation 5 Pro ben ik toch aan Astro Bot begonnen. Platformers blijven mijn favoriete genre. Misschien omdat Super Mario Bros. mijn allereerste game was, of wellicht omdat een goede platformer je dankzij de creativiteit die zijn makers tentoonstellen het gevoel geeft dat de mogelijkheden eindeloos zijn. Astro Bot is daar een schoolvoorbeeld van. Haast elk level heeft weer een ander thema, en met enige regelmaat worden nieuwe gameplaymechanieken geïntroduceerd.

De creativiteit in Astro Bot deed mij nog het meeste denken aan de Super Mario Galaxy-games, waar elk level je op een compleet nieuwe planeet plaatst en de briljante ideeën zich in een moordtempo opstapelen. Oké, misschien heeft ontwikkelaar Team Asobi iets té goed afgekeken bij het huis van Mario, maar beter goed gejat van de absolute platformkenners dan slecht verzonnen. Zowel de leuke insteken van de levels als de talloze referenties naar de PlayStation-geschiedenis toverden constant een brede glimlach op mijn gezicht.

Dankbare realist

The Lost Crown en Astro Bot komen uit in een tijd die niet per se hoopvol stemt over de toekomst van de franchises en de genres waar ze binnen vallen. Metroidvania’s verkopen toch al mondjesmaat vergeleken met andere genres en het lijkt mij sterk dat het voor de nieuwe Prince of Persia anders uitpakt. Na de release bleek dat teamleden grotendeels op andere projecten binnen Ubisoft zijn gezet. De kans op een vervolg lijkt dan ook nihil. En Astro Bot komt van een team dat het enige overblijfsel is van de ooit zo prestigieuze Sony-ontwikkelaar Japan Studio. Gelukkig mocht Team Asobi blijven bestaan, maar het voelt eerder als een uitzondering op de regel.

Begrijp mij niet verkeerd: ik ben een dankbare gamer. Dankbaar dat we in 2024 deze twee creatieve en sterke games hebben gekregen binnen genres die de verkooplijsten niet in lichterlaaie zetten. I’ll take what I can get. Deze spellen hebben mijn gamejaar de nodige schwung gegeven. Het zijn – in ieder geval voor mij – lichtpuntjes in een zee van vijftienhonderd verschillende variaties op de kleur grijs. Wanneer ik over twintig jaar terugblik op 2024, herinner ik mij nog Astro Bot en The Lost Crown.

Maar ik ben ook een realist. Net zoals mijn moeder niet als een gemiddeld persoon meer boodschappen doet, speel ik niet meer als een gemiddeld persoon games. Ik zit niet vuistdiep in Fortnite nieuwe outfits te ontgrendelen en speel geen vijftig games per jaar alleen maar om deel te kunnen nemen aan Game van het Jaar™-discussies. Ik speel games die gevoelens bij me oproepen die mij doen denken aan mijn jeugd, op een tempo dat bij een gemiddelde vrouw van in de zeventig past. De gamewereld draait vliegensvlug door, maar ik draai niet meer op hetzelfde tempo mee. Het zal mij worst wezen.

Lees hier alle Favorieten van de Redactie op een rij

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
PlayStation blijft zich zowel op singleplayer- als liveservicegames richten
Nieuws

PlayStation blijft zich zowel op singleplayer- als liveservicegames richten

Voor iedereen wat wils

Hermen Hulst, een van de CEO's van PlayStation, heeft aangegeven dat het bedrijf zich zowel op liveservicegames als singleplayertitels blijft richten.

Dat meldde hij in een interview met Famitsu (via Insider Gaming), waarin hij ook het belang van oudere franchise benadrukte. Meer daarover valt in dit Gamer.nl-nieuwsbericht te lezen.

"De game-industrie verandert constant door diverse factoren, waaronder technologische ontwikkelingen, nieuwe genres en nieuwe manieren om te spelen", aldus Hulst. "Een ding dat constant blijft, is dat mensen verlangen naar geweldige entertainmentervaringen. De aandacht die games krijgen groeit alleen maar. Dit zorgt ook voor meer concurrentie. Net zoals de vele andere bedrijven binnen de industrie moeten we veranderingen doorvoeren in onze bedrijfsvoering om een stabiele fundering te behouden." Volgens Hulst zal PlayStation dan ook "zich blijven richten op het ontwikkelen van liveservicegames, alsmede de verhaalgedreven singleplayertitels die onze spelers willen".

Sony heeft al enkele jaren een steeds grotere focus op liveservicegames, met wisseldne resultaten. Zo werd een The Last of Us-multiplayergame geannuleerd voordat hij uitkwam en was de multiplayershooter Concord maar enkele weken online voordat hij weer voorgoed verdween. Toch wordt er ook succes geboekt. Hulst haalde Helldivers 2 aan als voorbeeld voor een succesvolle, moderne liveservicegame. "We leren veel terwijl we onszelf aanleren om liveservicegames van hoge kwaliteit binnen Sony Interactive Entertainment te ontwikkelen. Helldivers 2 trok veel spelers aan dankzij een constante stroom aan nieuwe content, en de resultaten tonen de potentie van liveservicegames aan."

Tegelijkertijd brengt Sony inderdaad nog altijd singleplayergames uit, zoals eerder dit jaar Astro Bot en volgend jaar Death Stranding 2: On the Beach en Ghost of Yotei. Daarnaast werd eerder deze maand tijdens The Game Awards Naughty Dogs nieuwe game Intergalactic: The Heretic Prophet onthuld.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Stardew Valley is meer dan 41 miljoen keer verkocht
Nieuws

Stardew Valley is meer dan 41 miljoen keer verkocht

De ontwikkelaar werkt ondertussen aan nieuwe game Haunted Chocolatier

Wereldwijd zijn er meer dan 41 miljoen exemplaren van Stardew Valley verkocht.

Dat valt op de officiële website van de game te lezen. Het huidige verkoopaantal is in deze maand gemeten en dus het meeste recente verkoopaantal dat over de game bekend is gemaakt.

Stardew Valley is verkrijgbaar op pc, Nintendo Switch, PlayStation 4 en Xbox One. Duidelijk is dat meer dan 26 miljoen van de verkochte exemplaren om de pc-versie draait. Daarnaast is de Switch-versie 7,9 miljoen keer verkocht.

Afgelopen najaar kwam er nog een grote nieuwe update voor Stardew Valley uit. Nu deze beschikbaar is, zet ontwikkelaar Eric 'ConcernedApe' Barone zijn werk aan zijn volgende game weer voort. Haunted Chocolatier werd in 2021 aangekondigd. Spelers moeten in de game ingrediënten verzamelen om chocolade mee te maken en die vervolgens weer verkopen. Volgens Barone zit het spel echter vol met andere bezigheden, maar daar heeft hij nog niet veel over gedeeld. De game is in ieder geval ontwikkeling voor pc.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!