Favorieten: Astro Bot en Prince of Persia: The Lost Crown zijn odes aan vervlogen tijden
Achtergrond

Favorieten: Astro Bot en Prince of Persia: The Lost Crown zijn odes aan vervlogen tijden

En de wereld draait maar door

In deze rubriek vertellen Gamer.nl-redacteuren over de game die het afgelopen jaar de meeste indruk op ze heeft gemaakt. Vandaag: Michel met Astro Bot én Prince of Persia: The Lost Crown.

Mijn moeder is in de zeventig. Na zoveel jaren zijn je lichaam en geest wat minder wendbaar. Wanneer we met een slakkengang door de supermarkt lopen – zij achter de rollator – haasten de mensen zich in een rotgang langs ons. Ook ik erger me soms aan de duur van sommige ogenschijnlijk simpele acties. Het zal mijn moeder worst wezen: met haar handgeschreven boodschappenlijstje neemt ze lekker de tijd om alles wat ze nodig heeft op te zoeken. De wereld draait vliegensvlug door, maar wat als je niet meer op hetzelfde tempo meedraait?

Middelbaar gamegedrag

Zelf sta ik nog midden in het leven. Ik blies dit jaar veertig kaarsjes uit. Toch ben ik in gamejaren al aardig op leeftijd. Ik ben begonnen bij de NES en heb dus zeven consolegeneraties meegemaakt. Het gamelandschap zag er een jaar of dertig geleden compleet anders uit. Veel genres uit die tijd hebben het overleefd, maar er staan nu andere soorten spellen bovenaan de voedselketen. Liveservicegames en openwereldspellen lokken tientallen miljoenen spelers, terwijl games in klassieke genres – zoals platformers en metroidvania’s – een relatieve niche qua doelgroep aanspreken.

Dankzij mijn vakgebied volg ik alle ontwikkelingen in de game-industrie op de voet, maar qua gamegedrag loop ik meer en meer achter de feiten aan. Ik doe vaak maanden over het uitspelen van één game. Steeds vaker start ik titels op die ik eerder al eens heb verslonden. Dat geeft me warme gevoelens, alsof ik terugkeer naar een favoriete vakantiebestemming. Op enkele uitzonderingen na heb ik alleen aan het begin en einde van dit jaar twee nieuwe releases meegekregen, ook nog eens in genres die niet meer zo populair zijn.

Prinselijke robot

Zo verscheen begin dit jaar Prince of Persia: The Lost Crown. Mijn verwachtingen waren laaggespannen, vanwege de grafische stijl die mij deed denken aan een gemiddelde moderne tekenfilm. Maar wat heb ik ervan genoten! The Lost Crown biedt precies wat ik van een metroidvania verlang. Ik doel vooral op de gigantische, doolhofachtige spelwereld vol met gebieden die je pas kunt bereiken wanneer je de juiste move hebt ontgrendeld. Langzaam maar zeker maakte ik deze mysterieuze wereld de mijne, tot geen uithoek van de Citadel nog geheimen voor me had.

Daarnaast is de besturing extreem vloeiend, alsof je met een warm mes door een blok boter snijdt. Zeker wanneer je alle moves tot je beschikking hebt, vlieg je zowat door de omgevingen. De grafische stijl die ik zo lelijk vond was ik dankzij de precieze besturing binnen een mum van tijd vergeten. Ik heb dan ook enkele tientallen uren besteed aan het ontgrendelen van de Platinum Trophy. Een perfecte lengte voor een nagenoeg perfecte metroidvania, en de beste in zijn genre sinds mijn persoonlijke favoriet Hollow Knight.

Ik wilde hem voor de kerstdagen bewaren, maar net na de aanschaf van een PlayStation 5 Pro ben ik toch aan Astro Bot begonnen. Platformers blijven mijn favoriete genre. Misschien omdat Super Mario Bros. mijn allereerste game was, of wellicht omdat een goede platformer je dankzij de creativiteit die zijn makers tentoonstellen het gevoel geeft dat de mogelijkheden eindeloos zijn. Astro Bot is daar een schoolvoorbeeld van. Haast elk level heeft weer een ander thema, en met enige regelmaat worden nieuwe gameplaymechanieken geïntroduceerd.

De creativiteit in Astro Bot deed mij nog het meeste denken aan de Super Mario Galaxy-games, waar elk level je op een compleet nieuwe planeet plaatst en de briljante ideeën zich in een moordtempo opstapelen. Oké, misschien heeft ontwikkelaar Team Asobi iets té goed afgekeken bij het huis van Mario, maar beter goed gejat van de absolute platformkenners dan slecht verzonnen. Zowel de leuke insteken van de levels als de talloze referenties naar de PlayStation-geschiedenis toverden constant een brede glimlach op mijn gezicht.

Dankbare realist

The Lost Crown en Astro Bot komen uit in een tijd die niet per se hoopvol stemt over de toekomst van de franchises en de genres waar ze binnen vallen. Metroidvania’s verkopen toch al mondjesmaat vergeleken met andere genres en het lijkt mij sterk dat het voor de nieuwe Prince of Persia anders uitpakt. Na de release bleek dat teamleden grotendeels op andere projecten binnen Ubisoft zijn gezet. De kans op een vervolg lijkt dan ook nihil. En Astro Bot komt van een team dat het enige overblijfsel is van de ooit zo prestigieuze Sony-ontwikkelaar Japan Studio. Gelukkig mocht Team Asobi blijven bestaan, maar het voelt eerder als een uitzondering op de regel.

Begrijp mij niet verkeerd: ik ben een dankbare gamer. Dankbaar dat we in 2024 deze twee creatieve en sterke games hebben gekregen binnen genres die de verkooplijsten niet in lichterlaaie zetten. I’ll take what I can get. Deze spellen hebben mijn gamejaar de nodige schwung gegeven. Het zijn – in ieder geval voor mij – lichtpuntjes in een zee van vijftienhonderd verschillende variaties op de kleur grijs. Wanneer ik over twintig jaar terugblik op 2024, herinner ik mij nog Astro Bot en The Lost Crown.

Maar ik ben ook een realist. Net zoals mijn moeder niet als een gemiddeld persoon meer boodschappen doet, speel ik niet meer als een gemiddeld persoon games. Ik zit niet vuistdiep in Fortnite nieuwe outfits te ontgrendelen en speel geen vijftig games per jaar alleen maar om deel te kunnen nemen aan Game van het Jaar™-discussies. Ik speel games die gevoelens bij me oproepen die mij doen denken aan mijn jeugd, op een tempo dat bij een gemiddelde vrouw van in de zeventig past. De gamewereld draait vliegensvlug door, maar ik draai niet meer op hetzelfde tempo mee. Het zal mij worst wezen.

Lees hier alle Favorieten van de Redactie op een rij

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Pc-versie Spider-Man 2 wordt geplaagd door crashes en prestatieproblemen
Nieuws

Pc-versie Spider-Man 2 wordt geplaagd door crashes en prestatieproblemen

Het gemiddelde van de Steam-gebruikersrecensies staat op dit moment op 'verdeeld'

De gebruikersrecensies op de Steam-pagina van het gisteren op pc uitgekomen Marvel's Spider-Man 2 zijn op moment van schrijven verdeeld in verband met diverse prestatieproblemen.

Er wordt voornamelijk geklaagd over crashes en bugs, die zelfs bij gamers met modernere systemen lijken voor te komen. "Wacht met kopen tot er een paar stabiliteitspatches uit zijn gekomen, want mijn god", zo luidt een gebruikersrecensie. "Het zou een understatement zijn om deze release 'ruw' te noemen. De lichteffecten laden in sommige filmpjes niet in, diezelfde scènes draaien op een paar frames per seconde, de audio loopt regelmatig niet gelijk met het beeld, het beeld bevriest en stottert, en bijna elk prestatieprobleem die ik kan bedenken komt voor."

Insomniac Games heeft op moment van schrijven nog niet gereageerd op de kritiek, al is het aannemelijk dat er in de toekomst patches uit zullen komen voor het spel.

Marvel's Spider-Man 2 verscheen afgelopen najaar al op PlayStation 5. Zowel Peter Parker als Miles Morales belangrijke rollen in de game - mensen kunnen schakelen tussen de twee helden. Beide Spider-Mans hebben ook nieuwe moves. Spelers verkennen niet alleen Manhattan, maar ook Queens en Brooklyn in de game. Daarbij speelt Venom een grote rol in de game.

Erik Nusselder deelde een 8 uit aan de PS5-versie van de game: "Spider-Man 2 is een vervolg volgens het boekje. Het biedt meer van alles wat in de vorige delen zo goed werkte. Dat levert een ontzettend goed en vloeiend speelbaar spel op waar het plezier vanaf spat, maar Insomniac maakt vaak wel de allerveiligste keuzes, waardoor de game niet vaak verrast."

Sony maakte eerder deze week overigens bekend de verplichting om een PlayStation Network-account te koppelen wanneer er een pc-versie van een PlayStation-game wordt gespeeld, bij vier spellen op te heffen - waaronder Spider-Man 2. Mensen die hun PSN-account koppelen ontvangen wel in-game bonussen.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gerucht: Nieuwe Fable komt op release mogelijk ook naar PS5 en Switch 2
Nieuws

Gerucht: Nieuwe Fable komt op release mogelijk ook naar PS5 en Switch 2

De game komt ergens dit jaar in ieder geval uit op Xbox Series en pc

De aankomende nieuwe Fable-game komt op release mogelijk niet alleen naar Xbox Series-consoles en pc, maar ook naar PlayStation 5 en Nintendo Switch 2.

Dat claimt Vandal, een van de grootste Spaanse gamewebsites, te hebben vernomen. "We hebben informatie over nog een game die nu al in ontwikkeling is voor PlayStation 5 en/of Switch 2: de nieuwe Fable van Playground Games. Mogelijk komt de game tegelijk uit op alle platforms."

De nieuwe Fable-game werd in 2020 aangekondigd en in 2023 werd de eerste trailer uitgebracht. Daaruit bleek al dat acteur Richard Ayoade, onder andere bekend van The IT-Crowd, een rol heeft in de game. Afgelopen juni werden er nog meer beelden van het spel getoond en werd aangekondigd dat Fable dit jaar in ieder geval op Xbox Series-consoles en pc verschijnt. Hieronder kan die trailer nog eens worden bekeken. Het spel wordt ontwikkeld door Playground Games, dat vooral bekend is van de Forza Horizon-spellen.

Daarover gesproken: gisteren werd aangekondigd dat Playgrounds Forza Horizon 5 aankomend voorjaar naar PlayStation 5 komt. Volgens recente geruchten zal het spel ook naar de Switch 2 komen.

Vandal herhaalt in het bericht verder vooral eerdere geruchten. Zo zouden ook Halo: The Master Chief Collection, Microsoft Flight Simulator, Age of Empires 2: Definitive Edition en Starfield naar Sony- en Nintendo-platforms komen. Ook wordt geclaimd dat de in 2013 verschenen fighter Killer Instinct naar andere platforms komt.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!